Po přetlačování se s autem v koloně bylo dle pojišťovny moje PCX totálka. Zvažoval jeho opravu nebo prodej a koupi nového. Ale akční modely byly vyprodány, nové v nedohlednu a vlastně mě na něm některé věci štvaly, včetně přístupu pražské Hondy.
Motorka koupena od FIRMA:KaraOne (Praha 10-Štěrboholy)
Výška jezdce: 170 cm
Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
Honda PCX125: důvod neuveden
První dojmy - První dojmy? Je to krásně sportovně tuhý, přitom ne tvrdý, do náklonu se to posílá jen myšlenkou, řízení je přesný a tlumiče nekopou řidiče do zadku na každým kanále a retardéru.
Motorku bych doporučil pro - Říká se, že PCX je pro masy, NMax pro motorkáře. Dokud jsem nepřesedlal z jednoho stroje na druhý, tak jsem to moc nechápal, vždyť to jsou papírově skoro stejné stroje. Ale je to tak. NMax je oproti PCX víc rebel a pouliční chuligán.
Recenze
POZOR, porovnávám PCX 2022 a NMax 2024 a skoro všechno, co mi vadí, je v nových modelech 2025 odstraněno (PCX by mělo mít přepracované zadní tlumiče, NMax zase kompletní LED osvětlení, USB-C zásuvku a nový displej).
Do Yamahy jsem se šel podívat hlavně proto, že mi některé věci u PCX nevyhovovaly. Kupoval jsem ho čistě jako praktickou nákupní tašku a už od začátku se mi jeho "rozesmátá" maska moc nelíbila, ale říkal jsem si, že si zvyknu. Nejen, že jsem si nezvykl, ale čím dál víc mě štvala. Navíc snad 90 % skútrů v Praze jsou PCX, což jsem musel trochu naředit.
Yamaha ve Štěrboholích na mě působila líp než "masokombinát" ve Vrbovce a měli NMaxe v akční nabídce, navíc se slevou na příslušenství (vybral jsem si kufr), a tříletou zárukou. Design NMaxe je pro mě mnohem líbivější a tak byl za týden doma.
PCX je lehoučký a vodí se skoro samo, přesto mě NMax překvapil, že jde do zatáček ještě lehčeji, i když manipulace na místě mi přijde trochu těžší. Oba dva skútry se papírově liší jen minimálně (rozměrově i výkonostně), přesto jsou jízdní pozice a pocity z nich dost odlišné. PCX je víc natažené, pozice na NMaxu je zase vyšší a kompaktnější.
NMax je ve všech směrech sportovně tuhý. Je přesný v zatáčkách a podvozek na rozdíl od PCX líp pobírá větší nerovnosti a má lepší odezvu od předního kola. PCX je takové tupé a za přejetí výtluku se odmění kopancem do zadku. Sedadlo NMaxe je při prvním nasednutí tvrdé, ale působí dojmem že se neprosedí a že i delší trasy na něm budou pohodlné.
NMax je oproti PCX bachratější a víc člověku roztáhne nohy. Prcci to poznají při manipulaci na místě v sedě, že tak pohodlně nedosáhnou na zem. Zase mi přijde lepší ochrana nohou, hlavně tak netáhne na kolena. Při mé (ne)výšce 170 cm obstojně funguje i základní plexi, které je u PCX opravdu jen designový prvek bez funkce. Deflektor na plexi mám jen proto, že se mi válel v garáži a chtěl jsem ho vyzkoušet. Vypadá to, že funguje dobře a podrobím ho dlouhodobějšímu testování.
Zatím motor zajíždím a moc netrápím, ale když se konstantně držel u PCX plyn, tak v kopcích začalo uvadat a člověk musel pravou ruku na plynu víc zalomit. U NMaxe se při stoupání aktivuje variabilní časování ventilů (pozná se to podle zvuku a ikony na přístrojovce) a má snahu při konstantním plynu držet konstantní rychlost. Přestože v recenzi tady na motorkářích bylo PCX při rozjezdech rychlejší mám z NMaxe živější dojem.
Na Yamaze se lépe montuje příslušenství, plexi je na 4 šroubech a zadní nosič se šroubuje pod sedlo, aniž by se musely demontovat plasty. A plasty jsou na skútru šroubované v kombinaci s "trny", takže jejich sundávání je pro mě pohodlnější a bezpečnější. Plasty u PCX jsou jen nacvakané na plastových packách, kvůli plexi i montáži nosiče musíte přední/zadní plast prvně sundat a pak ho dát zpět. Hned při první montáži nosiče jsem jednu packu málem ulomil, ale to může být mojí nešikovností...
Teď k negativům NMaxe. Nejvěší mínus v porovnání s PCX je podsedlový prostor. PCX je na své rozměry a kubaturu fakt stěhovák, u NMaxe laborujete i s větší otevřenou helmou, velkou překlápěčku nejspíš pod sedlo nedáte vůbec. PCX má ze spodu sedla gumičky na přidělání nářadí a lékarničky. Vešla se mi k tomu i vesta, tužka a svítící pásek, v podsedlovém prostoru to nezavazelo a hlavně se vám to nepletlo k nákupu nebo při odkládání přilby. Drobnost, která usnadnila každodenní hrabání se v podsedláku. NMax má jen úchyty na nářadí. Vestu, lékárnu apod. mám prostě hozenou pod sedlem, vždycky to musím přendávat do helmy, z helmy sundat interkom a pak ji dát do přesné pozice, aby šlo sedlo zavřít.
Nmax má dvě schránky, z toho jednu malou zavírací, ale do té se mi nepodařilo dát ani obal na brýle, ta je tak na telefon nebo doklady. Druhá, otevřená schránka je větší, vejde se do ní i láhev s vodou a je v ní autozásuvka. Což je u skútru z roku 2024 dost anachronismus, potřebuji nabíjet telefon, nevozím s sebou ledničku nebo kompresor. Další nepochopitelná věc v dnešní době jsou blinkry se žárovkami, hlavně když PCX bylo full LEDkové snad už v minulé generaci. Ale USB-C zásuvku i full LED světla najdete v NMaxu od modelového roku 2025. A hezčí displej. To co je tam teď jsou pro mě dost nepřehledný "digitálky", to PCX mělo displej mnohem hezčí. Opět je to věc, kterou řeší modely 2025, NMax dostává hezčí dispej a přijde mi, že nové PCX má naopak ošklivý "digitálky".
K Yamaze taky dostanete jen jeden klíček, Honda vám dá 2. Zase, drobnost, ale se záložním klíčkem jsem byl klidnější. Yamaha asi musí víc optimalizovat náklady.
Měli jsme doma pár let první generaci, fajn vozítko. Žena si ho tak oblíbila, a sžila s ním, že se z ní stala na čas "motorkářka". Teď už žádnou 125 nemáme, tak je z ní zase spolujezdkyně...
Ať to jezdí
parádní popis stroje , tak jen pozor v kolonách v PHA a jen samou radost
Mmm - PCX bylo do roku 2024 úplně stejné, rozdíl 2022/2024 bylo čistě jen v lakování, takže srovnávám skútry stejného ročníku.
Vlastním Nmax 2023. Rozhodoval jsem se mezi PCX a Nmax. Yamaha ma kotoučovou brzdu vzadu a nastavitelné pružiny vzadu. To rozhodlo. Nmax má i širší přední pneu. Pcx 2024 již také širší přední, ale vzadu stále buben. Lékárničku mám v přední pravé přihrádce. S yamahou jsem spokojen jezdím dost “sportovně “ a nikdy mě nezklamala.
Ale další rok už kupuji motorku, 125 cm mi už nestačí a s přítelkyní chci cestovat. Uvidím, zda N max nepošlu dál.
Pěkný zhodnocení