Tohle je geniální stroj. Ověřená technika konstrukce s kopií spolehlivého motoru Honda rozumné velikosti v oblíbeném designu BMW v žádané kategorii cestovní enduro, prodávané místně slavnou firmou.
Výška jezdce: 190 cm
První dojmy - První stovku kilometrů trvalo dostat posed pod kůži. Zejména široká řídítka a rovná záda byla pro mě novinkou.
Recenze
Nejzajímavější na mém vlastnictví je asi příběh, jak jsem si tento stroj nepořídil rovnou, ale šel jsem na to přes jinou novou Jawu a to model 300 Classic. O tom se totiž po brněnském motosalonu 2020 vědělo, že přijde, a tak jsem si ho předobjednal. Dodávka trvala v covidových létech dlouho a během té doby se začalo spekulovat o 500 RVM. Nevěřil jsem, že by se naše Jawa do něčeho takového kdy pustila, a tak jsem si v podstatě koupil špatnou motorku. Respektive bylo to překvapení, když pak přišly na podzim obě motorky současně. Rozhodně nelituji, jen mi to přijde zpětně úsměvné.
To je furt Jawa tam a zpátky, přitom to s Týneckou “továrnou” nemá nic společného a přesně to je mi na tom nejmilejší. Poděkování v tomto případně jde importérovi Robertu Vincentu Martinézovi, který v Argentině nevydržel, že jeho milovaná česká Jawa nic nedělá a objednal si pro svůj trh tento model, který se díky čínské emisní prozíravosti mohl prodávat i v zemích Evropského společenství. Tímto se vypořádávám s původem, ale rozumím i důvodům ostatních majitelů, že je to ve své třídě smysluplná motorka za příjemné peníze.
Na retro modelu mě vysloveně štvala absence pořádných zavazadel a poté, co jsem strávil docela hodně času jízdnou po asfaltu i šotolině, jsem začal mít chuť vydat se do terénu ještě více. A konečně se naučit i nějaké ty triky z videí . Na to se nic v mé garáži nehodilo.
Dávalo mi smysl si pořídit opět stroj nový, ale bylo mi na srazech objasněno, že záruka od Jawy je chiméra, kterou si sice vzácně, ale občas vyžere hlavně dealer. V podstatě to sedí s mou předchozí zkušeností a rozhodl se, že tentokrát to udělám jinak. Podařilo se mi najít na portálu lidové zábavy Bazoši motorku jezdící ke stejnému servisákovi v kraji, tedy na správných registračních značkách za férovou cenu a tím bylo rozhodnuto.
První stovku kilometrů trvalo dostat posed pod kůži. Zejména široká řídítka a rovná záda byla pro mě novinkou. Co je teď horší, je návrat na mé předchozí stroje, které působí jezdeckou polohou hrozně archaicky s koleny na řídítcích. Pro tuto motorku bylo zadáním, aby se na tom dalo cestovat i ve dvou (i když baťůžek hlásí, že skútr byl prostornější, zato více drncal).
Motorově mi RVMka vyhovovala už od zkušebky. Vzal jsem to poctivě a projel si předtím všechno, co bych si mohl případně dovolit: Norden 901, GS 1300, CF 800MT, Multistrada 1200, zejména abych se ujistil, že mi ten 500 “prskolet” bude stačit. Získám výhody cestovního endura a zároveň mi nebude líto, kdyby mi stroj spadnul během pokusů v terénu (protože stojí půlku).
No nakonec došlo ke křtu pádem úplně trapně na křižovatce, kdy jsem při odbočení doleva ze stání nepřidal dost plynu a jak jsme na tom byli ve dvou v plné polní, tak se to při náklonu vybulilo na stranu. Musím říct, že od té doby si na fyziku a jinou geometrii dávám jiný pozor.
V prvním roce vlastnictví jsem zvládl slabých 6000 km, ale byly to příjemné kilometry. Za plexi a blastery, s pevnými kufry, docela často ve dvou. Přidal jsem si deflektor, protože mám jinak turbulence na helmě, přičemž originální turistické plexi je dle mého ošklivé.
Dodělal si na zkoušku přídavná světýlka, protože to je “povinné” v téhle kategorii. Na to že jsou to obyčejné pracovní lampy z elektra připevněné instalatérsky, tak dosvěcují v noci hezky a ani auta si nestěžovala. Nejtěžší na celém procesu bylo odšroubovat originální 12 V zásuvku z palubky, abych se dostal k elektrice. Tím, že už vlastním navigaci, airbag či kvalitní oblečení z dřívějška ani nevím za co více utrácet. No dobře: vyhřívání heftů či sedla by mohlo ještě zvýšit komfort.
Příští rok se opět plánuji vydat do Norska, získat zážitky ze stroje jiné kategorie a zjistit jaké reakce tam vyvolá “nálepka” s logem Jawy na tomto stroji. V provozu nečekám od RVMky žádné zásadní zrady, jak ostatně prokazují ostatní majitelé a jejich nájezd okolo 50 tisíc kilometrů.
No a na závěr pár záběrů z použití stroje jako kamerového vozu z letní vyjížďky
Na kopii motoru od Hondy zapomeň!Čína každým coulem, ať to frčí!
Taky jsem po ní koukal, když jsem s motorkou před 4 roky začínal, ale výška mě odradila. Nakonec jsem skončil u cruiserů a nelituji. Takže hodně spokojených km a ať ti dělá pořád radost
Ahoj,
také jsem velmi spokojen, tak ať Ti jezdí a dělá radost co nejdéle.
Ty světla jsou fajn originál. Já mám z aliexpressu a dobrý.
Proti gustu žádný dišputát.
PSanec
Každý stroj je geniální, pokud se rozhodneš, žejej máš právě ty.