Úkol zněl jasně: pořídit motorku víc na daily použití. Velké výlety teď nejsou na pořadu dne.
Výška jezdce: 177 cm
Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
Yamaha MT-07: Asi nejhravější bike z mého výběru. Velká porce zábavy v malém provedení. Je to celkem malá motorka i na mojí malou výšku. Na delší cesty si ji neumím moc představit.
Triumph Street Triple R: Celkově nejlepší z mého výběru, ale pěkné kousky byly nad můj cenový limit. Také sportovní posez není pohodlný na delší trip.
Ducati Monster 796: Nejhezčí z mého výběru. Omezená nabídka ojetin a nemám zkušenosti se servisem. Čekací doba na náhradní díly - Itálie no.
Suzuki SV 650: V pořadí byla druhá hned za BMW. Opět volba z rozumu. Spolehlivý nezáludný stroj.
První dojmy - První nasednutí na osmikilo mě přesvědčilo, že s mojí konfekční výškou se vejdu všude. Tento entry level u BMW dělali velikostně na mě. Vše je tam, kde má být. Až na jednu věc - Blinkry. Mám opačný problém, než ostatní. Velmi jsem si na starý způsob blikání u bavorů zvykl a líbilo se mi. Tady se přeučuji opět na konvenční.
Motorku bych doporučil pro - Přiškrcená verze holkám, co to alespoň jednou už dělaly. Paničkám, které chtějí stíhat polovinám na plnotučných GS. Mě a dalším, kteří si nemusí honit ego šíleným výkonem, objemem nebo chromem.
Doplňky na motorce - Rozšíření bočního stojanu, jinak se to umí propadnout i do špatně zhutněného asfaltu.
Plexi ErMax. Funguje stejně blbě, jako všechna ostatní plexi šidítka dostupná na tuto motorku.
Boční originální šport koffery.
Topcase kufr SHAD SH39(super prostor, ale moto by slušel víc asi SH36).
Bobik na nádrž od Givi (používám ho souhrnně asi 12 let a nedám na něj dopustit).
Recenze
Přecházím z R1150GS ADV, která byla u mě v garáži 7let. A ještě před ní to bylo 5 let F650GS TWIN (na té jezdí stále táta). Tedy F800R byla vlastně pragmatická volba z rozumu. Níže vysvětlím proč.
Změna myšlení:
Život jsem si zpříjemnil tím, že jsme s partnerkou koupili dům a založili rodinu. Velmi záhy bylo celkem jasné, že cestování do končin světa nebude prioritou v následující dekádě. Změnil jsem uvažování o tom, jak se má využívat dotace volného času (tzn. třeba i 2 hodiny za víkend) a optimalizoval také ježdění na motorce. Nové parametry byly: finanční limit cca 100 - 110 tis. Kč, aby v motorce byla zablokovaná co nejmenší peněžní hotovost, lehká stavba motorky, výkon 60 - 70kW, univerzální schopnosti na silnici = 50% zábava, 50% cestovní dovednosti.
Odstavec k 1150ADV:
Tím nechci říct, že by 1150 byla špatná. Když jsem ji tehdy koupil, věděl jsem, že chci jezdit daleko a kamkoliv. Rovnou dostala nové tlumiče Wilbers. A celkově je to robustní, spolehlivá a účelová motorka, co bez potíží překonává kontinenty. Inspirací mi byl samozřejmě Ewan McGregor a Charley Boorman. Dále notoricky známý vzduchem a olejem chlazený boxer je při pravidelné údržbě nesmrtelný. Člověk by měl vědět, proč a k čemu chce zrovna takovou motorku. Jinak se může trápit s věcmi, které jsou u 1150ADV negativa. To je především váha s plnou nádrží (260kg) a výkonový limit motoru (62kW/85k). Nechápejte mě špatně. Ale konstrukčně motor pochází ze začátku 90. let. Kvůli nedokonalému chlazení hlavy válců a tedy velkým tolerancím byl výkon motoru vůči objemu celkem nízký. A jeho průběh je takový nějaký jalový. Když se svezete na dalších generacích boxeru, jsou to hlavně od prvního vodníka neuvěřitelné skoky vpřed.
A teď k F800R:
Ona ta motorka vlastně neumí nic opravdu dobře. Triumph ji na okruhu nebo v rychlých zatáčkách zmasakruje. Yamaha si ji povodí ve městě a v serpentinách asi jak tanečnice samby válečného veterána. Ducati zase na Pařížské zaujme i lidi a ne jen moto nerdy. Navíc tahle faceliftovaná osmistovka ztratila kouzlo německé záchodové designerské školy tím, že vypadl asymetrický světlomet, takže se ztratí i mezi skútry na náměstí v Barceloně (true story). Proč ji tedy vlastně chtít?
Odpověď je univerzálnost v kombinaci s mým zázemím u BMW.
Je konvolutem vlastností, které dělají tento stroj všestranným. Oproti konkurenci má delší rozvor daný platformou sdílenou s celou řadou F. Poskládá se na ni i průměrně vzrostlý Evropan. Díky fabrickým doplňkům pro převoz bagáže se nejlépe z konkurence hodí pro nenáročné cestování. Je lehká (202kg!), vodí se jako kolo i v nízkých rychlostech. Nikde se s ní neperete, vždycky vyhrajete (to se u 1150 říct nedá). Je dobře vybavená (ABS, ASC, ESA, RDC, vyhřívaný hefty, palubák, centrální stojan, LED blinkry a zadní světlo. Dále samotný facelift přinesl několik vylepšení: Širší možnosti výbavy, lépe uchycené přední plexi, světlomet, co se sám nezničí po třech letech, trochu jiné ovládací prvky, o 2kw větší výkon (hahaha), ale hlavně přední převrácenou vidlici a radiální brzdové třmeny. Starší model hodně trpěl na slabou-měkkou vidli. Ne žeby se to nedalo řešit aftermarketem. Nové přední brzdy jsou totálně předimenzované na poměry tak lehké a nevýkonné motorky. Naprosto stejné brzdy má moje RnineT, které má skoro o 20kW a 20kg víc. Jinak díky F650GS TWIN, na které máme s tátou najeto celkem 100tkm (vlastních), tak vím, že je spolehlivá jak elektricky, tak motoricky. A kdyby se i tak něco pokazilo, jakože se pokazí, tak mám za ty roky u značky spolehlivé kontakty na lidi, co bavoráky dělají. Navíc jsem našel kousek, který měl 16 000km najeto a byl ve stavu nového stroje. Suma sumárum: zvolil jsem si ji na přechodnou dobu, která začíná teď a končí v době neurčité. A i když toto je pro mě nový přírůstek, tak o budoucím plnotučném biku už tak nějak mám v hlavě rozhodnuto, ale to se bavíme o vrcholu nabídky a na to není vhodná doba (není to GS, na ně mě nyní přešla chuť)...
Vyprávění o další moto si ale nechám na někdy jindy.
Bodové shrnutí výhod:
Nízká váha.
Nízká cena.
Nízká provozní náročnost (palivo 4,5l/100km, spotřeba oleje 0l/1000km).
Nízká servisní náročnost (fakt).
Nízká řidičská náročnost (je to ochočené koťátko).
Nevýhody? Ano jsou tu..
Začnu motorem (66kW/90k/86Nm). Když jsem psal u 1150, že ten projev je takovej mdlej, tak tady je to v bledě modrým. S výjimkou pásma 5500 až 8500ot./min. Tam by se dalo mluvit o gradaci výkonu, když přimhouříte jedno oko a druhé si zakryjete. Ale jinak opět Triumph, Yamaha a Ducati jsou oproti BMW atleti a bavorák je ten tlouštík, co se cpe čokoládou za gymnastickýma bednama. A taky vibruje. A zvlášť nepříjemně okolo 5000ot., kde se pohybujete samozřejmě nejčastěji. Další nesporné mínus je vzhled biku. Asi bych to shrnul jednoduše: ta motorka není hezká. Ani před faceliftem nebyla a i po faceliftu vypadá, jak V. Klaus mladší po faceliftu. S tím se pojí další mínus: rovnou si osmikilo škrtněte, jako extendér vašeho přirození. Není to stroj pro lidi s gumovou žížalou místo bouracího kladiva v kalhotách. Abych nekončil tak pesimisticky, tak poslední mínus je dáno samotnou kategorií motocyklu. Je to klasický naháč a když chcete cestovat, musíte slevit z komfortu.
Bodové shrnutí nevýhod:
Nízká potence motoru.
Nízká ochrana proti vibracím okolo 5000ot/min.
Nízká atraktivita stroje.
Nízká nebo žádná kompenzace malého šulina.
Nízká ochrana proti větru.
Slovem na závěr:
Je to motorka určená pro nenáročné jezdce, kteří ji využívají všestranně jako přemisťovadlo do práce, po městě, okolo komína, na výlety, delší výlety, výlety s přespáním, výlety s delším přespáním. Nerozproudí vám krev do doby, než dojedete kolegu, co má sice silnější stroj, ale také slabší řidičské schopnosti v zatáčkách, je pomalejší na plynu a rychlejší na brzdách. Pak i takovým dokážete zatopit a ukázat záda (čopristy a harleyaře nemyslím, ti se pohybují v úplně jiném oddělení pro projíždění zatáček). Ale dívejte se také do zrcátka! Protože se vám za prdelí drží Street Triple s Monsterem, kteří si vás v táhlé a rychlé Die Kurvě podají, jak nic. A MT-07? Než v německé getriebe zařadíte jedničku, tak MTčko už dobržďuje k dalšímu semaforu.
To Guzin: protože má i dobré vlastnosti, o kterých píšu také.. chce to číst celé.
Píšu porovnání s tím, co jsem měl v ruce a s čím můžu srovnat.
Btw divím se, proč se takhle ptáš, když si tu motorku měl taky a musíš dobře znát kladné i záporné stránky tohoto biku.
Proč jsi si ji koupil když má podle tebe tolik negativních parametrů. Píšeš jako velký znalec motocyklů.
Pekna recenze at slouzi