renocar_unor



PROFIL MOTORKY

Yamaha XTZ 750 SuperTenere (1992)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Robek91
Vloženo 11.9.2022
Aktualizováno 10.1.2024
Zobrazeno 3 500x
HODNOCENÍ PROFILU OD 19 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


Yamaha XTZ 750 rv.1992 pro mě neznámá legenda co mě padla do oka.

Více fotografii

Výška jezdce: 180 cm

Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
Honda XRV 750 Africa Twin: Ceny ojetin. Dát 160 tis za motorku která má najeto 50 tis mě přišlo trošku moc a takových inzerátů bylo více.
Honda XL 600V Transalp: Transalp byl takový záchranný bod ale pořád je to na mě malá motorka. Později si ho nakonec vybrala mladá a nemůže říct křivé slovo.
Suzuki DR 800 Big: Zvažoval jsem také ale jednoválec mě nakonec odradil.

První dojmy - Jako začátek jsem měl KTM duke 125/390/690 ale ani jedna neoplývala spolehlivostí a já už chtěl něco u čeho nebudu klečet a neustále se v tom vrtat. Najet na KTM 3000km byl neskutečný problém a nikdy se mě to za sezonu nepovedlo :-D  Před koupí XTZ jsem vlastně prolezl inzerci nahoru i dolů a nenašel jsem nic co by mě padlo do oka. Vlastně to byl zase začátek sezony jak u KTM bývá zvykem 690 byla v servisu a 390 byla určena pro mladou. Takže jsem na to šel přes články o dakaru chtěl jsem cestovní enduro co má nějakou historii. No a našel jsem XTZ vlastně na Bazoši. Rok 1992. najeto 45 tis s Rakouským TP za 80 tis. Borec nabízel dokonce i protiúčet. Takže jsem čapl mladou a jeli jsme na čumendu s tím že vyměním 390 za XTZ. Motorka na mě ze začátku působila dost nemotorně a těžce. Ani zvuk nějak neohromil. Stará těžká motorka ke kterým já jsem vůbec neměl vztah. Když jsem na ní koukal byl jsem trošku i nervózní. Ale vše po sednutí a ujetí pár metrů zmizelo. Motorka má docela solidní zátah. A motor neměl nějaký divný zvuk jen ve vysokých otáčkách zněl jako by měl kašel. Když na ní sedneš před sebou máš obrovský prostor který se nehýbe s pohybem řídítek což pro mě byl dost velký nezvyk. Celkově je to obrovský kus motorky. Takže po zkušební jízdě jsem si řekl OK tohle bude dobrý stroj vypadá že to vydrží víc než KTM takže jsme se domluvily 390 mu zůstala a já frčel na XTZ domů.

Motorku bych doporučil pro - Obrazně řečeno pro lidi co mají pod 180 bude problém dostatečně dosáhnout na zem. Já mám 182 a kolikrát mám co dělat. Stroj jako takový je dost těžký a manipulace je složitější.

Recenze

Motorka je z roku 1992 a najeto měla 45 tis. Vlastně ihned po tom co jsem dojel domů jsem jí celou prolezl jestli někde něco nevisí nebo nepadá a prohlédl jsem celý stav


Teď se to pokusím shrnout bod po bodu.

Motor
Můj první dvouválec 750ccm oplývá solidním točivým momentem a i ta kultivovanost je tam. Na pátý kvalt můžu klidně jet i 40km/h což jsem ještě nikdy nezažil. Maximální rychlost u mě byla na 160 km/h ale to už byl celý stroj značně nervózní. Ideálně se cítí kolem 110-115 km/h kdy je tam prakticky nula vibrací a otáček tak akorát. Spotřeba paliva je 6-7 litrů na 100km

Řazení
Vždy jsem byl zvyklí na ukazatel aktuálního kvaltu a tady nebyl a navíc chybí 6 stupeň. Často se mě stávalo že jsem po řazení 5 stupně řadil do prázdna nebo podřazoval úplně na dno. Ale zvykl jsem si praktický jak píšu se dá jet s klidem na 5 stupeň a nějak to hrotit.

Sedlo
Hele to je nebe i dudy nohy nemáš pokrčený sedíš si tam jako v obýváku. Jasně jsou pohodlnější motorky ale tohle je oproti agresivní jízdě alias ready to race úplně něco jiného. Najednou pro mě nebyl problém ujet 500 km bez bolesti zadnice a zad.

Podvozek
Primárně jsem ji kupoval na cestování. Ten podvozek je schopný žehlit nerovnosti naprosto krásně. Vlastně si ani nepamatuju že bych někdy cítil nějakou nerovnost.
Vím že zvládne i terén ale nejsem si jistý tou váhou do terénu přece jenom 239 kilo se blbě zvedá.

Brzdy
Četl jsem na forech že brzdy nejsou nic moc. Ale po usednutí a odzkoušení mě přišly tak akorát na tu dobu to bylo dostačující. Zadní je tam spíše jako doplněk hodí se na to přibrzďování. Přední je na ukrutnou akci ta je kousavá a dokáže stroj zastavit spolehlivě.

Sumarizace

Po jedné sezoně jsem se s motorkou dostatečně seznámil. Zjistil jsem že je to takový KULT. Hromada lidí je má a sdílí své vylepšení. Vlastně zub času se podepíše na všem. Plasty byli křehké jak papír kde co už drželo silou vůle. Řekl jsem si že tentokrát si motorku udělám trošku do dakaru. Dám do toho srdíčko a nebudu jen ten co se vozí ale i stará. Určitě se najdou frajeři co řeknou že v originálu je to lepší...Jasný já to chápu ale tohle je moje dílo.

30.9.2022
Tak jsem se do toho pustil
Moto jsem si dotáhl do garáže nafotil a potom hned odstrojil. Přitáhl jsem si nářadí a náhradní díly.


1.10.2022
Zkusil jsem nasadit a slícovat novou kapotu, zda vůbec pasuje chtělo to navrtat pár děr.
Zjistil jsem, že pro uchycení kapoty jsou potřeba jakési gumové cosi a v tom matka pro šroub toho jsem si předtím nevšiml ale vím, že to furt někde padalo. Řešení do kapoty jsem pomocí epoxidového lepidla přilepil matky se zajištěním vel:10. Chtěl jsem a bych mohl převážně používat 10ku klíč pro montáž a demontáž.


4.10.2022
Lakovací den+ tlumiče
Chromem jsem si vzal spodní kryt motoru a pak jsem se pustil do tlumičů. Komplet jsem je rozdělal a zbavil jsem je nečistot podle kontroly a manuálu jsem je nakonec vrátil do původního stavu a připravil jsem si je k lakování. Po částečném uschnutí laku jsem je tam mrsknul zpátky. Demontoval jsem standartní matku a přidal jsem nastavení tlumiče tvrdost/měkkost. Zkusil jsem sednout a byl to opravdu jiný pocit motorka hned jistější a bez nějakého potápění. Dal jsem krásné žluté prachovky jo změna to byla veliká.


5.10.2022
Operace kyvka
Pustil jsem se do ní všechno jsem sundal a povolil následně jsem bojoval s kyvkou nemohl jsem jí zaboha vytáhnout od motoru. Maznice zanesené bordelem a prakticky suché jak pepř. Kyvku jsem očistil, a hlavně odmastil no nechal jsem na ní snad všechny nehty. …Následně jsem provedl lakování plničem základovkou a bezbarvým lakem. Nalakoval jsem i ostatní díly co se týče zadního tlumiče, a to do modré hned to krásně prokouklo.


8.10.2022
Kyvka+kola
Dal jsem vše dohromady a namazal všechny maznice tukem. Horní čep tlumiče suchý a často trpí tak jsem si ho navrtal a bych ho mohl občas protlačit olejem. Spodní čep ten vůbec nemá maznici a byl naprosto KO. Provedl jsem výměnu čepu a ložiska. Po tlumičové olympiádě jsem se pustil do kol. Pláště už jsem měl sundané, takže lehké broušení zakrytí drátů a čištění. pak to šlo samo plnič zlatý lak a bezbarvý lak. Tuším, ale že se to časem oprýská s tím jsem smíření budu muset vymyslet něco lepšího komaxit nebo něco takového. Ale chtěl jsem si to udělat sám pak z toho člověk má radost.


9.10-18.10 JSEM SI MUSEL DÁT PAUZU přítelkyně začala být nasraná .

19.10.2022
Kola a zkouška
Kola dostala nové obutí Dunlop trailmax hned jsem to musel vyvést na světlo boží foto u hromady kamení. Prsknul jsem tam ještě svody a lauf a jel jsem to na hulváta zkusit a ano opravdu jsem tam měl jen tu jednolitrovou nádobku, takže to opravdu bylo jen kolem baráku. Ještě ten den jsem dal do kupy přední část blatník,polepy,kryty disků.


20.10.2022
Ladění
Vzal jsem si nové kapoty a začal jsem na ně lepit polepy tak ať to trošku vypadá. Připojil jsem si mlhová světla a dal do puců i zrcátka vyměnil jsem si svíčky řeknu vám to je přístup to bych vraždil.


25.10.2022
Brzdy …problém
Řešil jsem brzdy, jelikož jsem si u nich vyměnil destičky, a i kapalinu zjistil jsem, že přední kolo je bržděné problém jsem stále nevyřešil. Zkusil jsem vše a změna žádná zkusím je celé rozebrat a vyčistit možná bude píst špatný.


Pak přišla ta hnusná zima a já si nemohu v garáži zatopit další stavbu musím tedy odložit min únor/březen
Přes zimu musím vyřešit následující a co je v plánu?
Nádrž najít někoho kdo by mě opravil promáčklou stranu je problém na tom mě to vlastně celé stojí, když najdu někoho, kdo mě jí opraví. Lakýrník už je připraven. Po opravě jí nechám vzít modrou pak mě jí vrátí a já jí nechám opět nalakovat ale už bezbarvým lakem.
Po nádrži už mě čekají jen brzdy a drobné detaily a bude hotovo těším se na ní až vyjedu

2.2.2023
Po velkém dumání jsem vyhodnotil svoje svody jako špatné zkusil jsem nalakovat barvou do 600 stupňů ale furt se to loupalo a bylo to prostě hnusný tak jsem je omotal černou omotávkou a ted je klid.


1.3.2023
Konečně se udělalo trochu teplo a by mohl člověk pokračovat. Podařilo se mě vyřešit nádrž momentálně se na ní maká. Dodělal jsem zadní stupačky a už jen ladím a čekám na tu nadrž něž se budu moci pohnout dál.


21.4.2023
Tak jsem se nakonec dočkal a motorku jsem konečně dal do kupy. Lakýrník odvedl dobrou práci.

25.4.2023
První zkoušení.
Ještě sem si před sezonou vzal do oka brzdy nebyl jsem si úplně jist zda fungují dobře. Takže všechny třmeny šly na repase a ultrazvuk ať mám před sezonou klid.

Motorka má v tuto chvíli najeto necelých 50 tis a motor se zdá být v pořádku. Nikde mě nic neklepe a nevrže. Až se na tachometru odkroutí 65 tis tak půjde na servis hlavně motor nechám provést kontrolu všeho co půjde. Společně s karburátory které už to budou mít nejspíše také za sebou...

HAPPY END
Celkem mě přestavba a všechny potřebné doplňky vyšly na 50 tis.
A proč tolik peněz do motorky z roku 1992?
Je to jednoduché měl jsem předtím KTM 125/390/690 a ani jedna nebyla spolehlivá. Co se týče XTZ z ní ale cítím jistou spolehlivost a životnost proto jsem neváhal svého mazlíka zachránit. Každý jednou vyroste a najde si něco co ho baví a mě baví tahle motorka. Jasně za ty prachy koupě + investice bych měl asi slušnou motorku ale proč když můžu mít své XTZ.


Dnes 3.1.2024 mě moje láska opustila..Motorku jsem si dělal pro sebe s tím že spolu budeme už na furt ale nešlo to jinak narození potomka si žádalo oběti...

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
wysoky
wysoky napsal 20.09.23 v 13:35 10b.

Super práca! Veľa šťastných kilometrov prajem

Zdenekkkkk
Zdenekkkkk napsal 06.05.23 v 09:35 10b.

, super práce.

Slávek-TDM
Slávek-TDM napsal 05.05.23 v 06:35 10b.

Teda to muselo dat prisernou praci, pritom takova blbost, co?
Radil bych ti vest jinak bowden nahonu tachometru a nechytat ho drcpaskou k prachovce tlumice. Jinak ji za chvili prodre.
A jeste poradim kontrolovat stav oleje casteji nez jsi zvykly z modernich motorek. XTZ sice nezerou olej tolik jako TDM, ale pul litru na 1000km tam klidne padnout muze.
A posledni vec, 6-7 litru benzinu na 100km je moc, znamena to, ze jehly a kominky v karbcich to maji za sebou a bude potreba je vymenit...

context
context napsal 05.05.23 v 06:04 10b.

Krásná mašina, krásná práce, přeji hodně najetých km bez nehod a ať ti dělá jenom radost

Pedl
Pedl napsal 04.05.23 v 14:58

Pěkný barevný upgrade Akorát rám a kyvku bych dal profesionálně na komaxit, asi víc věcí. Na ER5 jsem si lakoval vidlice sprejem a po půl roce jsem musel trochu zase. Některé věci dostávají zabrat.

Více komentářů



TOPlist