renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Honda XL 650V Transalp (2001)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Cirkulace
Vloženo 1.6.2022
Aktualizováno 13.2.2023
Zobrazeno 2 032x
HODNOCENÍ PROFILU OD 3 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


Robustní spolehlivý stroj s možností zajet do terénu, ze kterého čiší dobrodružství i na delší cesty.

Více fotografii

Motorka koupena od FIRMA:HausMoto (Ledeč nad Sázavou) - Super ukecanej týpek, co má širokou nabídku motorek s historií, doveze dodávkou domů, je možné si motorku projet a navíc financuje pod Essoxem. Doporučuju :)

Výška jezdce: 185 cm

Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
Suzuki DL 650 V-Strom: Malé 19palcové kolo a navíc není na drátech. Je to břichoplaz, takže celkově není tolik vhodná do terénu, navíc se mi nelíbí zadní plastová partie a výfuk. Na dálnici má oproti TA 650 ale 6tku, což se hodí.
Kawasaki Versys 650: První generace je v dnešní době už kultovní stroj (zdravím Revzillu a jejich BattleToad) s nezaměnitelným vzhledem, který se mi mega líbí. Bohužel mi ale nesedí zvuk paralelního 180° dvouválce od Kawy a vlastně není vůbec do terénu.
BMW F 650 GS: Malá, taková ošklivá (hlavně budíky) a navíc jednoválec, který je údajně na delší cesty horší, ale zas jde lépe do otáček než V2 Alp
BMW F 650 GS Dakar: V podstatě ve všem lepší volba (i pro delší lidi) než klasické GS 650, ale najít ji v dobrém stavu za ještě rozumné peníze je docela loterie

První dojmy - Je to měkký, uhoupaný, vlastně to moc nejede, ale je to děsně pohodlný i na typické středočeské okresce. Zvládnu ujet na Alpíkovi i 500 km

Motorku bych doporučil pro - Pokud člověk v motorkaření nehledá zběsilé předjíždění, ježdění po zadním a jakékoli jiné machrovinky, ale naopak chce spolehlivý stroj, co ho odveze s bagáží/kuframa kolem více komínů nebo až na kraj kontinentu, terénem, po dálnici i po klikaté silnici a zároveň má omezený rozpočet do cca 70 000 (rok 2021), neexistuje moc jiných možností než právě TA 650. Jistě jsou lehčí motorky, jistě jsou rychlejší motorky i motorky více vhodné do terénu (Tenere 700 prostě zatim neni v mém rozpočtu), nicméně pořád za příznivou cenovku v inzerci dostane kus pěkný starý karburátorový techniky, kde se při základní údržbě nemá moc co pokazit. Teda až na výstupní hřídel, která vyžaduje správný průvěs řetězu a sem tam odcházející CDI jednotky (zatím mě ani jedno nepotkalo a doufám, že nepotká).

Doplňky na motorce - Chrániče páček od neznámého italského výrobce - pouze plasťáky, ale funkční, pevný, byly tam po minulém majiteli. Zatím nemám důvod měnit. Časem bych možná pořídil s ocelovou konstrukcí, např. Barkbusters

Kufr Shad SH42 - byl k motorce při koupi. Znám ho už z mé první motorky CB 500. Tenhle má navíc opěrku spolujezdce, což má přítelkyně hodně cení a dodává jí to prý pocit většího bezpečí, když se může opřít.


Padáky RD-Moto - mordovačka při instalaci. Dodávají motorce adventure vzhled. Již otestováno v létě 2022 po Balkáně, těch pár pádů ve velkých šutrech v malé rychlosti zachytily :)


Menší zadní blinkry značky Arrow - protože ty origo ušáky jsou prostě děsběs po praktické i designové stránce (fotky viz u bočních brašen GIVI níže). Jsou vidět i z boku s brašnama, takže nebudu přendavat uchycení.

Stupačky SW-motech ION Footrest Kit - kvalitní matroš, snížení o 15 mm znamená víc prostoru pro kolena a menší úhle v koleni. Navíc se v nich dá lépe stát v terénu. Při větším náklonu škrtam hlásičema, ale pro mě do terénu must-have

Zvýšení řídítek +20 mm od SW-Motech - kvalitní homologovaný, chci mi jít jistotu že vydrží i v pádech, byť M-Style jsou výrazně levnější. Společně se sníženými stupačkami o 15 mm dovolují komfortní stání ve stupačkách se skoro rovnými zády. Dost to ale závisí na tloušťce podrážky bot (rozdíl adventure boty vs. městské moto boty s nízkou podrážkou je citelný)

Homemade hrazda na držák na telefon: Díry v plexi byly už když jsem Alpíka koupil. Původního majitele napadlo takto "elegantně" vyřešit přídavné plexi, které jsem rovnou sundal, protože mi děsně hučelo v helmě. Takže jsem je aspoň mohl využít ty díry po šroubech. Ze starých nástavců na řídítka a pevné hadice z Bauhausu jsem vyrobil docela funkční hrazdu jako držák na telefon. Nejdřív jsem se bál, že mi to při otřesech vylomí plexi, ale i v terénu je to ok. Výhodu má gumová hadice takovou, že tlumí relativně slušně mikrovibrace z motoru (předražený Quadlocky apod. si kupovat nehodlam) a snad tolik neničí gyro a stabilizace v telefonu, i když ta moje v telefonu už je stejně zničená. Díky uchycení do plexi je pozice telefonu pro navigaci v mnohem lepším pozorovacím úhlu než na řídítkách. Celkově jsem s tímhle vynálezem nadmíru spokojenej.

GIVI Monokey držáky bočních brašen + brašny GIVI Canyon GRT720 - Po 6 000 km po Bosně a Albánii můžu říct, že brašny i držáky obstály na výbornou. Ne jen, že se krásně dají nabalit, různě stahovat, ale to zásadní je, že při pádu krásně změkčí náraz, nepoškrábou se a ani při celodenní jízdě v dešti nepromokli. Jediné co, tak něšikovností se mi podařili urvat dvě plastové přezky pro stahování. Kovové by byly asi bytelnější, ale zas by přidali váhu. Brašny jsou při nesprávném naložení a nedotažení na motorce trochu povislé, ale to záleží, kolik těžkých věcí a potřebujete. Celkově mě opravdu překvapily, jak dokáží být prostorné (hlavně v rozměru na výšku, stačí pak zarolovat jen jednou) a objem udávaný výrobcem (25 litrů) nesedí. Spíš bych odhadl tak 35 litrů.


Listopad 2022: storm OVAL Černá ocel - Neodolal jsem a koupil jsem laďák! Montáž byla dost náročná, nakonec musel přijít dolu celý zadek motorky, plotna, držáky Givy na kufry atd. Původní výfuk byl problém sundat, ale po asi půlhodině zápasení se mi ho podařilo sundat. Nový včetně svodů na první pokus nepasoval, musel jsem trochu přihnout uchycení do rámu. S cenou kolem 7 000 se jedná o homologovaný výfuk s dobrým poměrem cena/zvuk. storm by měla být v podstatě levnější dceřiná společnost od MIVV, takže kvalita je srovnatelná. Zvuk je s tlumivkou umírněný, ale přece trochu víc bublavý než originál. Po odvrtání tlumivky jsem byl ale hodně překvapený, jak moc se hlasitost i drsnost zvuku změnila a dodává ten správný, hutný V2 zvuk. Na cestování bude tlumivka ale nutností, na hraní nebo krátké jízdy pro potěšení je možnost odmontování tlumivky dost dobrá.

Recenze

První dojmy, když mi motorku přivezli (listopad 2021) byly fakt úplně jiný a zvláštní oproti mé CB 500 z roku 95. Budíky tak nějak daleko, posed pan táta, nohy se mi pořádně nevlezou do prolisů v nádrži, nějak to moc ani nejede ani nedrží v zatáčce (to bude těma věčně nenáviděnýma Mitaskama E-08).

Trvalo mi, než jsem si na Alpa zvykl. Ale to bude spíše přechodem z malého naháče na středně velké cestovní enduro. Je to mašina na které člověk nemůže bláznit, protože mu to podvozek (alespoň ten základní) moc nedovolí. Po půl roce vlastnictví však musím říct, že tu mašinu si začínám čím dál víc zamilovávat.

Znalci Transalpů jistě poznají, že můj kousek se stříbrnými koly má měněnou kapotáž z novější verze 650, která se od roku 2005 dělala už s černými koly. Kvůli tomu byl tento kousek s doloženými najetými 33 000 v inzerci levnější než ostatní TA 650. Mě osobně nevadil ani lehce jiný odstín černé barvy na nádrži oproti zbytku kapotáže a za pořizovacích 55 tisíc jsem vzhledem k dnešním cenám mnohem více ojetých kusů nadmíru spokojen.

Alpík za půl roku s mým zadkem najel už 4 tisíce km (červen 2022) a taky dostal nějaké doplňky, které z něj dělají ještě univerzálnější motorku pro širší použití (hlavně do terénu a na delší cesty). Sedlo i řidičský trojúhelník ovlivňující posez znamenají fakt pohodlný ježdění, i pro spolujezdce a není problém mašinu obratně vodit i ve městě. Suchá i mokrá váha v podstatě odpovídá váze nové Tenere 700, která je považovaná za "sweet spot" lehkých cestovních endur současnosnosti.

Zvuk motorky mě baví a hlavně při povrkávání plynem při čekání na světlech je zvuk i ze sériových koncovek krásně plný a tak akorát drsný na dvouválec v cestovním enduru. Při decelaraci je krásně slyšet bublání motoru a sem tam i poprskává. Občas se ve volné chvíli poohlížím po laďáku v inzerci i e-shopech, ale pak si vždycky uvědomim, že Alp je prostě celkově hodná motorka a na cestování je tichý výfuk vlastně plus.

Jízda ve dvou: Pro mě u tohohle typu stroje dost důležitá kategorie hodnocení. Přítelkyně prohlásila, že jízda je fakt pohodlná a klidná (no asi s ní jezdim pomaleji než když jedu sám :D). Pravda ale je, že pohodlí sedla i pro spolujezdce je objektivně fakt na špičkové úrovni, stejně tak je pro baťůžka příjemný i úhel nohou. Letos mám v plánu vyzkoušet i delší cestu ve dvou, takže dojmy ještě jistě časem přidám. K celkovému pohodovému cestování přispívá i klidný charakter motorky a krásně tlumící povozek (oba máme dohromady ale asi jen 130 kg), pro někoho těžšího lze nastavit předpětí. Možná by se pár koníků navíc hodilo při předjíždění, ale kdo by na dovolené nebo při romantické projížďce chvátal...

Pár věcí, co mi vadí:
- Na dálnici motor točí na pětku při budíkové 100 km/h 5 000 otáček. 130 km/h a více už ale znamená (podle zvuku) zbytečně vysoké otáčky motoru a spotřeba výrazně stoupá (i k 7 litrum). Ideální cestovní rychlost na delší vzdálenost je tak předurčena na max 110, pak se spotřeba drží na ještě přijatelných 5,5 - 5,8 l/100. Šestka by se proto hodila právě kvůli možnosti vyšší cestovní rychlosti na dálnici při delších přesunech. Spotřeba by pak zůstala na rozumných hodnotách. A co víc, výkon motoru by to snesl. Tady podle mě inženýři Hondy zaváhali, 6tku nemá ani novější Alp 700! Přitom moje staré CB 500 z roku 1995 ano. Nechápu.
- Při nízkých rychlostech a ve vracečkách mi přijde, že je motorka trochu ucukaná (možná jen můj kousek). Zkoušel jsem ladit průvěsem řetězu, ale moc to nepomohlo. Zadní tlumící gumy v rozetě budou možná už ztvrdlé a nebo mám špatně poladěný plyn nebo karbce.
- Brzdy jsou na Alpu sice lepší, než na mém CB 500 (hlavně ta vzadu), ale přijde mi, že přední 2 kotouče a dvoupístky Nissin by mohly brzdit lépe. Velký vliv na tom podle mě má měkká potápějící se přední vidle.
- zvuk, pokud hledáte syrový V2, u Alpa asi jedině s laďákem, ale i tak to nikdy nebude zvuk Ducati, nové Africy nebo KTM. Na 650 ale fajn.
- podovozek, ale tady je to sporný. Pokud od Alpa někdo bude čekat ostré a přesné vedení stopy v zatáčkách, nezbyde mu než zainvestovat do nějakých progresivních pružin (například HyperPro udělá z Alpa asi fakt jinou motorku). Je to prostě měkká uhoupaná motorka, u které spíš pak záleží na zkušenostech při svoižnější jízdě v zatáčkách. Nerozhodí ji však ani špatné silnice a řek bych, že to je přesně to, proč to nastavení mám vlastně rád. Pro moje účely klidného cestování a lehké výlety do terénu prostě sériový podvozek bohatě dostačuje. Na vyblbnutí a adrenalin v zatáčkách nechť si někdo pořídí lehké motorky s pevným rámem a podvozkem (např. Street Triple).

Plány:
V plánu je pořídit zadní držáky kufrů a (asi) hliníkové cestovní kufry, výhledově velmi brzy, protože bez bočních zavazadel se to na delší cesty moc nedá. Navíc při případných pádech nechci ničit zadní kapoty, plotnu, plastový topcase nebo nedejbože ten krásnej výfuk.

V červenci 2022 je totiž v plánu první větší cesta a prověrka pro Alpíka, a to Bosna a Albánie. S tím souvisí i plánovaná výměna gum. E-08 půjdou pryč (na mokru je to fakt nebezpečná guma) a nejžhavějšími adepty jsou teď Heidenau K60 Scout. Možností 50/50 gum pro Alpa na úzkou 120 a vysokou (profil 90) totiž moc není.

Aktualizace červenec 2022: Držáky GIVI pořízeny společně s měkkými kufry GIVI GRT720. Se vzhledem i funkčností jsem spokojen. Na fotce v pozadí náhodný albánský Alp spatřený u pláže.

Aktualizace srpen 2022: Alp se osvědčil na 6 000 km dlouhém výletu na Balkán na jedničku. Zvládnul dálniční přesuny, hrbolaté asfalty i docela náročný terén (zdravím OutdoorGuide) při výjezdech za výhledy do hor (obuty obligátní Mitas E07). Odpružení se mi v terénu zdá občas moc měkké (obzvlášť na předku jde v hlubších dírách na dorazy), a zjistil jsem, že světlá výška při plném naložení taky není to, co mají jiní např. na F 800 GS.

Nicméně pořád si stojím za tím, že za ty pořizovací peníze je to pořád skvělá motorka, která vás vezme za dobrodružstvím a zážitky z výletů nakonec stejně převáží nad tím, co zrovna na cestě sedláte v jedné stopě!
Za první sezonu najeto 10 000 km. Myslím, že nás čeká ještě spousty společných cest, Alpe :)

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Doctoropulos
Doctoropulos napsal 23.06.22 v 20:46 10b.

taky jsem měl v hledáčku vyhrála ale vysněná XRV Ať jezdí v pohodě...

jarisx
jarisx napsal 04.06.22 v 06:02 10b.

Jo, super objektivní článek, šťastnou cestu a zase něco písni.

Juraj22
Juraj22 napsal 01.06.22 v 16:39 10b.

Tohle je perfektní mašina, přesně jak píšeš
Tak ať to jezdí a hlavně kolama dolů

Více komentářů



TOPlist