ČZ 125 de luxe v původním stavu
Výška jezdce: 181 cm
První dojmy - malinká, lehká, slabounká, ale když se točí, tak jede
Motorku bych doporučil pro - mládež od 16 let nebo občasné dojíždění do práce pro kohokoliv, kdo má rád retro
Doplňky na motorce - spíš jen drobné detaily (nový typ relé, polička na olej pod sedlem)
Recenze
Měl jsem kdysi 175/450.05 a po dvou dekádách po ní opět zatoužil. Naskytla se koupě zachovalého kusu po nějakém faráři z Moravy, co na ní obrážel farnosti, jen šlo o slabší variantu 125/453.05. Vzhledem k účelu oživit nostalgii jsem neváhal. Motorka má malou SPZ a od minulého majitele byla pravidelně používána a udržována, přesto se však pár posledních let do ní neinvestovalo, takže jsem udělal klasické kolečko údržby (preventivně kyselinou odrezil nádrž ač byla pěkná, přetěsnil kohout, vyčistil a trochu přetryskoval karburátor, nová spojka, olej do převodovky i vidlic, nová baterie, uhlíky, nové relé, kondík, předstih a odtrh, nová svíčka, žárovky, lanko plynu). Teď startuje a jede jako nová. Má krásný zvuk a strašně mě baví ty dvě kontrolky neutralu a dobíjení. Chod má klidny, chytí napoprvé a s 91 tryskou se opravdu hezky vytáčí.
K estetickým nedostatkům po 55 letech patří místy vymizelé půvpdní linky, horší stav pláště výfuku a flek sloupaného chromu na levém předním kluzáku, což minulý dlouholetý majitel vyřešil stříbřenkou. Ale není to nic, co by nešlo za trochu peněz opravit a udělat lépe. Uvidím. Jinak je to moc pěkná patinovka s parádně měkkým sedlem.
K charakteru stroje: Z portfolia "višňových" motorek nabízených v ČSSR v polovině 60.let je 125/453.05 vlastně to nejslabší co šlo koupit. Dnes je vůči 100 koňovým motorkám jedno jestli máte výkon 7 koní jako tato ČZ nebo 18 koní jako tehdy nedostižná třipade Jawa. Obojí je prostě už nostalgie.
Do kopce je nutné podřadit na trojku. Po rovině na 4ku ideální cestovní rychlost nastává kolem 55-60 km/h a stroj se dá rozhýbat lehce za 80 km/h. Z kopce umí 95 km/h, ale to je už týrání. Řada 45x má ve vršku klidný chod a točí se dál a dál ale proti Jawě je ten motor zejména z pohledu kroutícího momentu prostě slabší. Netřeba vysvětlovat, že je lepší volit jízdu po vedlejších silnicích.
Motorce z výroby chybí úložný prostor, který má třeba kávačka pod sedlem a dále nemá boční madlo. Dodělal jsem si tedy pod sedlem podél vzduchového filtru takový malý držák na lahvičku oleje ve svislé poloze. Rám má kulatý profil a nebyl vybaven úchytem pro hustilku, takže není ani tu kam na motorce dát. Úzká řidítka v kombinaci se staršími pneu vyžadují při jízdě ubrat včas před zatáčkou, protože naklopená se proti sportce hůř vede, ale je to dobová věc a nikdy mě vlastně nepřekvapila. Třicet let staré pneumatiky Barum s hadím vzorem jsem po dvou jízdách raději vyměnil za nové (Heidenau K33).
Je známý fakt, že do motorky se dá snadno prohodit silnější motor z typu 455 nebo 450 - pokud to někdo chce udělat a pokud motor ještě seženete.
5.8.2022
proběhla STK bez připomínek.
17.12.2023
Motorku jsem prodal. Vrací se zpátky na jižní Moravu, kde jezdila přes 50 let.
Video jak startuje:
Další .05 a dokonce 125! Je pravda, že to moc se 100kg nejede, ale mladýmu jeho 125/473 na jeho 50kg stačí , já raději 475 . Jednou zrenovujeme snad i tu 175/450.05 ze stodoly
Kde jsou ty časy?
Taky mam Deluxe, jen 175
Tak ať dělá jen radost
Taky mám takovou mě na ní vadí ty páčky..jsou strašně daleko jinak je fajn