Jak se testovací sezóna blíží ke konci, je víc času se konečně věnovat i Matyldě. Doposud jsme na ní hlavně jezdili, proto ji taky máme, ale bylo pár věcí, které cinkaly zvonečkem, kdykoli jsem na motorku sedl. Jo, až přijedu domů, tak to udělám...
Tou první byl řetěz. Minule jsem ho trochu dotáhl, ale asi to bylo málo, tak jsem přidal další třetinu otáčky na seřizovácích. O tom, jak blbě se u 800MT ladí průvěs, jsme psal už minule, takže je to pořád hlavně o citu než nějakém exaktním měření.
To přišlo na řadu u seřízení zadního odpružení. Po půl roce ježdění v základním nastavení s motorkou doplněnou o trojici kufrů, většinou plných, jsem si řekl, že už to fakt musím trochu vzadu přitvrdit. Ne že by to bylo bezpodmínečně nutné, ale jsem takový podvozkový šťoural. Jenomže to bylo větší dobrodružství, než jsem čekal. Že se C-klíč nachází naprosto nelogicky pod sedlem řidiče, které musíte odšroubovat, jsem věděl. Na centrální jednotce není prstenec se skokově udělanými pozicemi, nýbrž se předpětí ladí plynule po šroubovici. To znamená jednu matku na C-klíč a na ní kontramatku na C-klíč. A ta zaboha nešla povolit, i když jsem si bral více než půlmetrovou páku. Dokonce jsem si řekl, že na to teda kašlu a nechám to být, ale za pár dní mi to nedalo, zase jsem se probojoval k C-klíči, odmontoval ten boční plast, který musí dolů, abyste se k pružině dostali, a začal boj. Tupý šroubovák, kladivo a mlátil jsem do té kontramatky, až jsem ji kooonečně utrhl! O kolik jsem potom utáhl předpětí, to ani netuším, protože vzhledem k omezenému prostoru vždycky přidáte jen maličkou výseč, takže jsem prostě točil a točil... až to bylo moc. Matylda má vzadu zdvih 150 mm, já jsem udělal sag i s kufry nějakých necelých 40 mm, většinou je mám narvané, takže to bude akorát. A je to akorát. Motorka se docela citelně změnila, nepřišla o komfort, ale už není tak houpavá. Mně to úplně nevadilo, mám rád kanapíčka, ale musím uznat, že takhle je to pro jízdní vlastnosti lepší. Zejména když zadní guma po těch bezmála 9000 km strávených často nudnými přesuny s velkým podílem dálnic už je solidně placatá.
Jestli jsem u předpětí nadával, že musím pořád klíč přendávat, ještě jsem netušil, co mě čeká, až budu seřizovat přední světlo. Za tmy na mě kdekdo blikal, ať si to ztlumím, a viděl jsem sám, že to prostě svítí pánu Bohu do oken. Jasně, až přijedu domů... Teď už jsem se na to vrhl a říkám rovnou, podruhé už to dělat nebudu. Štelovací šroub má sice šestiúhelníkovou hlavu na desítku klíč a uprostřed díru na křížový šroubovák, jenomže se k tomu jaksi není kudy dostat. Vidíte ho, ale vercajkem na něj nesáhnete. Když si vzpomenu na Husqvarnu Norden, která má regulátor vyvedený do kokpitu... Nakonec jsem ostrým šroubováčkem šťoural do boků ozubené podložky a nějak světlo sundal. Jenom to přitvrzení předpětí nestačilo, pořád šel paprsek nahoru, teď už míří mírně dolů a příští noční jízda potvrdila, že jsem to trefil dobře. Konečně totiž vidím při dálkových pěkně silnici a neprohledávám koruny vzrostlých topolů kolem silnice.
Čtvrtou věcí, nad kterou bádám celou dobu, co Matyldu máme, je aerodynamika. Prostě je na palubě randál a turbulence, ať s plexi děláte cokoli. Zjistil jsem, že problém nebude ani tolik v plexi, jako v tom, jak jde na palubu vzduch ze spodní části kolem světla a řídítek - když jsem si dával ruce nad řídítka coby deflektory (tempomat a dlouhé dálniční jízdy znamenají spoustu zábavy), situace se zlepšovala. Tak jsem vzal nejlepšího pomocníka každého kutila, americkou pásku, a zkusil udělat takové boční pásy "kapotáže", no podívejte se na fotku, to je lepší než nějaký popis. Řekl bych, že to trochu pomohlo, nicméně teď už vím zcela jistě, že ty turbulence, které zůstaly a které mi do helmy klepou, jako nám klepala naše třídní při hodině ruštiny kloubem prostředníčku do hlav, jsou od plexi. Tam už nemám, co vymyslet, vidím to na nějaký pokus s nástavcem MRA, Puig nebo tak něco. Na CFMOTO srazu to někdo měl.
A poslední záležitost - konečně jsem si propojil telefon. Musel jsem si koupit nový, protože ten můj prehistorický už zvládal horko těžko telefonování, takže teď už mám kontrolu nad voláním (funguje to pěkně) a úplně nejnověji jsem si stáhl i appku. Ta nemá na Google Play úplně nejlepší hodnocení, spoustě uživatelů se nepodaří ani registrovat VIN, já to měl bez problémů. Dokonce mi to při kontrole oznámilo, že jednotka T-Box je přítomna. Teď už se jenom musím podívat do manuálu, jak udělat, aby mi přístrojovka nehlásila "Navigation is off", když na telefonu mi navigace normálně běží. Prostě pořád je nad čím přemýšlet
Vlastník | Motorkari.cz | |
---|---|---|
Vloženo | 7.4.2022 | |
Aktualizováno | 5.3.2024 | |
Zobrazeno | 4 323x |
Autor
nevo7
Jste dva mantáci (Manták je nadávka, původně označovala tzv. Karpatské Němce, kteří mluvili starodávným německým nářečím), kteří nepochopili, že je NOVÁ doba, host vyhazuje vrchního a tak zvaní motorkáři jsou tady od toho, aby:
1/ NEUSTÁLE jezdili do servisu a hlavně
2/ PLATILI,
a ne aby si na motorkách ZADARMO furt něco ladili a vylepšovali.
FUJ JE TO!!!
Jinak ta izolační páska mi připomněla mého dědu - dej mu pánbu věčnou slávu - který rovněž spravoval VŠECHNO izolepou, v horším případě pak provázkem, potřeným lepidlem proslulé značky KANAGOM!!!
S cenduro plexi je to vždy pokus omyl. Buď naháč a viem, že do 110km/h to zvládnem, ale chcem ísť 140km/h vkuse a tie cenduro plexi to v základe nedávajú. Možno pomôžu aj užšie riaditka. Ja si ich idem skracovať na 1290SAS, majú 81cm a neprirodzene má človek roztiahnuté ruky a to som vysoký a mohutný človek.
Celkovo na moto zamrzia aj tieto veci, prístup k štelovátkam /aj keď to robíš raz za rok/, jazda v daždi /možno tiež raz za rok, ale si celý zafŕkaný od zadného kolesa/, ....
Je hezké číst o úspěšných "servisních" zásazích, vše ale nakonec dobré, alespoň neztrácíme technický um a hned nevoláme při prvním hlavolamu servis.
Je to boj...úspěšný.