bmw_renocar_rijen



PROFIL MOTORKY

Honda X 11 (2001)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Snekofon
Vloženo 11.10.2021
Aktualizováno 17.10.2021
Zobrazeno 1 792x
HODNOCENÍ PROFILU OD 11 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


Dělová koule, kulturista na steroidech, býk připravený zašlapat toreadora - při pohledu na tuto motorku naskakují různá přirovnání - jízda na ní ale nemá chybu.

Více fotografii

Výška jezdce: 180 cm

První dojmy - Dojmy přicházely postupně: 1. Bože ta je strašně tlustá! 2. Snad mně neustřelí pod zadkem! 3. Hergot ta je skvělá!

Doplňky na motorce - CNC páčky Rutan a gripy v modré barvě + led blinkry a větrný štítek. Preferuji originální vzhled stroje - naštěstí dané úpravy lze v případě potřeby snadno napravit.

Recenze

Ve výběru nástupce v garáži jsme opět sáhl do produkce, která má kořeny v mých oblíbených 90tých letech. Když v roce 1998 uvedla Honda na trh svůj nový naháč Hornet 600 – byl jsem nadšen. Do rybníku čtyřválcových naháčů, ve kterém do té doby dominovala zejména Suzuki se svým Banditem, a druhé housle hrála Yamaha s XJ vplula nová ryba – moderní motor, rám, svěží design, byť stále s klasickými prvky. V kategorii „těžkých“ naháčů měla Honda obstarožní CB1100F – stroj stejného střihu jako konkurenční GSF/GSX 1200 od Suzuki, Yamaha XJR 1200/1300, nebo Kawasaki ZRX 1100 = trubkový ocelový rám, osvědčený motor z předchozích generací, výstavně uložený a dominující designu motocyklu, vyvážené proporce se zastoupením chromovaných prvků, poctivého železa a výkonem kolem 100 koní. Stroje z dané kategorie budily respekt svými rozměry i výkonem motoru – s příznivým průběhem kroutícího momentu.

Když v roce 1999 představila Honda svého nástupce CB1100F – novou X11 postavenou na základech supersportovní stíhačky BlackBird, byl to pro mě šok. Ať již udávaným výkonem motoru 140 koní (v dnešní době již není tato hodnota šokující – na konci druhého tisíciletí se ale jednalo o neuvěřitelné číslo pro stroj dané kategorie), tak svými rozměry, a zejména designem. X11 si v dané době nezískal mé srdce – výkon jsem považoval za přebytečný, stroj odpudivě nafouklý – design vysloveně ošklivý. Při pohledu na X11 jsem měl pocit, že některému z Japonců spadl BlackBird ze stojanu, tak sundal plasty, namontoval světlo ze staré CB a nějaký upracovaný designér tento nepovedený výtvor převedl do sériové produkce. Domácí přestavby z popadaný ThundAců a FireBladů mně přišly povedenější než to s čím přišla Honda. Místo klasického ocelového rámu designu dominuje hliníkový profil, extrémně se rozšiřující hned za krkem řízení. Plastové budíky a obludná masa chladiče – místo toho, aby se snažili chladič potlačit a minimalizovat, stejně jako u konkurence, je zde chladič rozšířený mohutnými plasty usměrňující tok vzduchu. Z motoru samého tak není vidět takřka nic. V době uvedení jsem tak X11 přehlížel jako nepovedenou a slepou cestu vývoje – jako ústřel působila X11 i s ohledem na předchozí Hornet.

Čas šel ovšem dál, jak s postupem let měnily motocykly svůj vzhled, začínal se měnit i můj pohled na X11. Začal jsem oceňovat právě ty prvky, které mě dřív dráždily, spatřovat v něm moderní adaptaci legendárního Munch Mammut TTS.


V garáži mně doposud dominoval Bandit 1200, kterého jsem bral jako základní pilíř své vysněné sbírky motocyklů let devadesátých a starších. Nevyzpytatelné hnutí mysli mě dovedlo k prodeji této skvělé motorky a pořízení X11. Měl jsem možnost porovnat oba stroje současně, nevyhnu se tak přímému srovnání. X11 je koncepčně modernější stroj než B12 – i když jsem měl Bandit ročník 1998 a X11 je ročník 2001 – dělí je tedy pouze 3 roky rozdíl je značný. Oba motocykly ve své době také stály na opačných koncích cenové nabídky – zatímco Bandit 1200 byl v roce 1999 s cenou 269.000,- nejlevnějším v dané kategorii a bořil svou konkurenci poměrem ceny a obdržené hodnoty, byla X11 s cenovkou 409.000,- naopak tím nejdražším co bylo možné v kategorii pořídit. Po prvním usednutí na Xko bylo zřejmé, že motocykl je celkově o něco nižší – těžiště je také níže. Nafouknutý tvar nádrže nepřekáží při jízdě, ani manipulaci s motocyklem na místě. Překvapením byla pozice stupaček – na B12 je pozice kolen v podstatně méně ostrém úhlu – více vepředu. Tady jsem po usednutí měl snahu stupačky sklápět v domnění, že se jedná o nesklopené stupačky spolujezdce a marně hledal svoje, než jsem pochopil že pozice bude zcela odlišná. Zalomené nohy a delší nádrž tak určují více předkloněnou polohu těla i více váhy na rukách. Na změnu polohy si lze ale celkem rychle zvyknout – zatím byly vyjížďky do 100km, tj. rychlejší únava z cestování se neprojevila, i když bych ji logicky očekával. Více předkloněná pozice a tužší podvozek se ale podstatně podepisují na daleko přesnější najetí stopy do zatáček – na Xku jsem schopný lépe trefit nájezdy a sklápět stroj – svůj podíl mohou mít i obuté pneumatiky, měkkost pružení a celkově lepší stav X11, která má najeto pouhých 27t km, zatímco Bandit už překročil 65t km – i když prošel komplet repasí – větší vůle a „vláčnost“ se dají očekávat. Rychlejšímu projetí zatáček nahrává také přítomnost duálního brzdného systému, který umožnuje lépe korigovat špatný odhad nájezdové rychlosti v náklonu. Brzdy jsou celkově účinnější a dávají větší pocit důvěry v zastavení v kritické situaci. Motor vydává ze sériových koncovek příjemný dunivý zvuk. B12 není žádná třasořitka – přesto čísla hovoří jasně 100k / 94Nm proti 140k / 116Nm při váhovém rozdílu 8kg v suché hmotnosti je znát. Oba stroje mají 5 rychlostních stupňů – což mně vyhovuje – nevidím důvod k tomu, aby bylo potřeba šermovat s řadičkou na 6 rychlostí, když je maximální rychlost limitována absencí kapotáže a síly je dostatek. Nástup výkonu po překročení 7000 otáček je opravdu drtivý – B12 uměl pořádně zatáhnout o něco dříve a šel přesvědčivě do červeného spektra otáček, u X11 je ale po překročení bodu zlomu cítit tah mnohem nekompromisněji. Vstřikování přitom dává prostor pro plynulou jízdu i v pomalých rychlostech – motor jde neskutečně hladce bez cukání, plyn se krásně dávkuje – jízda je tak neskutečně pohodlná i při popojíždění, za mokra, atd…

Před tím než jsem pořídil X11 jsem měl hodně pochybností, jestli to byl krok správným směrem. B12 byl králem garáže – poctivý analogový stroj bez kompromisu a kudrlinek – spolehlivý jako V3S v terénu. S X 11 jsem se posunul do světa vodního chlazení, vstřikování, duálních brzd – překročil jsem Rubikon, který jsem bral za hraniční. Přesto je ve srovnání s dnešními motocykly stále krásně poctivě surová – žádné mapování výkonnostních křivek, ABS, asistenty rozjezdu, LCD displeje – pořád je to kus poctivého stroje, který má co nabídnout. Výměny tak nelituji – dva velké čtyřválcové naháče ze stejného období bych v garáži neobhájil a nevyužil. Chci garáž zaplnit pestrou skladbou motocyklů, které by nabídly vždy jiný zážitek. X11 má dominovat garáži v kategorii čtyřválcový naháč 90tých let, při plnění role hlavního užitkového stroje. Případný další 4válec tak bude spíš z éry 70/80 let.

Jak uvádí Jakub Nič v ČMN z roku 2011 k X11 z druhé ruky "X11 není pro školáky. Je to stroj pro vyklidněné pány, kteří rádi cítí krouťák, jezdí plynule a ani je nenapadne zkoušet spaloucha - burn out. Ono díky duálním brzdám stejně žádné kaskadérské představení neuděláte... Stroje nejsou hromadně lítané na okruhu, využívány jsou spíš cestovně a na delší výlety, což už tak výborné konstrukci motoru přidává na životnosti..."
K uvedenému popisu už není moc co dodat.

Král je mrtev, ať žije král!



EDIT - 17.10.2021:
Podzim je za bránou, letos už žádné velké výlety nečekám.. Za krátkou dobu si mě X11 úplně získala. Design není pro každého, ale Xko má charisma, které je z fotek jen těžce přenositelné. Je to pravý opak současné produkce, žádné ostré linky, s agresivním pohledem, ale barokní rozměry a tvary. Musím vysoce pochválit doplňkový štítek, který výborně odvádí proudění vzduch. Už samotné "budíky" jsou navrženy tak, aby napomáhaly ochraně jezdce, za štítkem lze ovšem bez nesnází překročit 200 km/h, aniž bych potřeboval trapézy jako Mr. Olympia a měl vtlačené plexy helmy až na nos. Na B12 bylo cestování na delší trasy v rychlostech nad 120km/h otravné, proto jsem se dálnici vyhýbal jak jen to šlo. Na Xku lze hltat km na dálnici v nadprůměrném tempu bez obtíží. Na druhou stranu krátkodobě, při akceleraci, dával odpor vzduch falešný intenzivnější pocit zrychlení B12. Tím nechci říct, že by Xko nedávalo srovnatelný prožitek - ba naopak - tady je to čistá radost z tahu motoru. Svou univerzálnost potvrzuje Honda i na okreskách, kde s klidem pluje do zatáček a poměrně komfortně žehlí nerovnosti. Upřímně jsem dost překvapený z toho jak všestranná tato motorka je - dokáže nabídnout pohodlné cestování, přitom má spoustu síly na to aby nabídla i porci adrenalinu.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Tuji
Tuji napsal 16.10.21 v 14:41 10b.

Vypadá to jako parádní stroj. Po přečtení popisu lituju, že jsem na ní nejel!

K167
K167 napsal 15.10.21 v 20:03 10b.

Zajímavá mašina a naprosto vynikající recenze

Kali88
Kali88 napsal 15.10.21 v 11:10 10b.

Skvělej kousek a parádní recenze. Vědět dřív, že existuje takovej naháč, šel bych do X11 asi spíš než do ZRka. Vypadá to na parádní stroj plnej výkonu a radosti z jízdy. Dávám desítku za dojem a sobě asi mínus sto , že jsem nehledal víc pečlivě v minulosti. Ať slouží a mnoho šťastných kilometrů i nadále.

kaw.38
kaw.38 napsal 15.10.21 v 09:11 10b.

Moc pěkná at slouží

Snekofon
Snekofon napsal 15.10.21 v 07:47

Díky pánové!

Neznám nikoho komu by v době uvedení padla X11 do oka - nakonec asi proto výroba skončila tak brzy bez přímého pokračování. Koncepčně mně přijde podobný B-King - těžký naháč, postavený na základech toho nejsilnějšího co bylo v dané době k dispozici, impozantní vzhled, který je taky tak trochu jiný než ostatní. Nakonec ani B-King se mně v době uvedení nelíbil, tak třeba jeho čas ještě čeká a taky ho někdy vyzkouším
Je pravda, že v současnosti jsou 20 let staré motorky nabízeny za nádherné peníze, i pokud se jedná o zánovní stroje, které někdo víc leštil, než jezdil... Za rozumné prachy se tak dají pořídit do garáže mašiny jako se už dnes nevyrábí - a to mě právě baví - raději budu mít v garáži 4 stroje - každý svým charakterem unikátní a přinášející svou porci radosti, než ve stejné hodnotě koupit jeden moderní 3válec, který se snaží být tak univerzální, až je nezajímavý.
Ať Vám to jezdí!

Více komentářů



TOPlist