Jawa 250/590 (1965)

Aktualizováno 25.2.2022

Má první motorka o vyšším objemu než 50ccm

Jawa 350/361: 361 se bohužel už nedá sehnat za rozumnou cenu

První dojmy - Kontakt na majitele jsem získal úplně náhodou. Do té doby mi Jawa nic neříkala

Motorku bych doporučil pro - Pro člověka, který má pro moto cit a chce zažít řidičský zážitek bez elektriky a jiných serepetiček

Doplňky na motorce - Nosič
Brzo budou i brašny

Motorku mám ve svém vlastnictví od května 2021 kdy jsem se rozhodoval jestli zvolit Hondu Hornet nebo Kawasaki kle 500. Jakmile mi ale tata řekl, že je možné sehnat tuhle motorku tak jsem měl okamžitě jasno. Do té doby jsem jezdil na motorkách o objemu 50 a oproti Simsonu a Stadionu je to už robustní a jednoduchá motorka.
Motorka stála ladem asi 6 let ve stodole a měla už něco za sebou.
Původní TP k motorce byly zrušený, ale dostal jsem je k motorce. Motorka je po prvním majiteli a jezdil na ní jeho syn, od kterého jsem to koupil.
Motorka po vyčištění kladívkek nastartovala jak nic jenom byl problém s dodáváním paliva kvůli nepůvodnímu kohoutku z pařeza a zrezlé nádrži. palivák jsem vyměnil za původní, který jsem náhodou našel doma a chybějící tachometr, který byl vyměněn za otáčkoměr ze 634 jsem sehnal na burze. Jinak je ale vše původní a trochu sešlé časem hlavně výfuky a trochu nádrž.
Teď se dělá generální čištění, rozborka a sborka motorky kromě motoru, který je po G.O. Teď na ni čeká jenom vyčištění, složení, veteránská testace a na jaře vyjede. Na motorce se dělaly věci které se poškodily buď pádem předchozího majitele nebo se na nich vyřádil zub času, po rozmontování jsme s kamarádem, se kterým to skládám zjistili, že je vylítanej čep kyvky, ta se vyměnila a zároveň se ošetřily místa od rzi. Rozmontovali jsme tlumiče abychom se podívali na případný repas. U zadních bez problémů ale přední byl prázdný. To jsme vyřešili těsněním a dolili jsme olej. Kola jsme jen natřeli stribrenkou a pak se stejně vymění hned jak bude možnost za nové, pak probíhalo skládání víceméně bez problémů, jen to čištění zabralo hrozně moc času a vyplýtvaly se asi 3 tuby tempa. Přední blatník měl na sobě nějaký bílý sajrajt, asi penetrační barva, ale šla sundat za pomocí břitvy. Poté se díly navoskovaly a s tím se vyčistil motor, po osazení motoru a filtr boxu jsme nasadili elektriku, která trochu potrápila hlavně brzdový spínač ale nakonec se chytl a konečně spíná. kolena se nechala původní ale dala se na ně vypalovací stříbřenka a koncovky se koupily na burze asi za 600 obě. Dopasovaly se plechy, natáhly bowdeny, dala se druhá páka brzdy a v brzké době se nasadí jen tachometr a zalepí se díra která původně sloužila jako indikátor dobíjení. Proč tam byla nemám tušení když stačilo jen a pouze dát druhý tachometr. Motorka na první start naskočila jako za mlada ale při třetím se jí nechtělo, vyměnila se svíčka a bylo po problemu, projel jsem to pár kilometrů a bude potřeba jen dát jinou trysku, protože na rychlost cca 40 mám zařazenou 4 a přijde mi že vynechává. Ovšem v tuto chvíli je motorka celá kromě těchto drobností.

25.2.21 - Motorka je teď vylazená a na V značkách. Bohužel se při jízdě utrhl jeden pístní kroužek a motor se tím přidřel :D teďka je válec na výbrusu a do dvou týdnů se bude zajíždět.

cmiral
cmiral napsal 25.11.21 v 22:10

Targus> jako ty si do mě nerejpneš ?

Targus
Targus napsal 25.11.21 v 19:35 10b.

cmiral
cmiral napsal 25.11.21 v 16:15 10b.

Pěkné oživení . Synátor ve tvém věku taky tak začal a už u veteránů i zůstal. Pravda po Sportce taky toužil, ale 350 kalif mu ji teď vynahradil .

jawatar
jawatar napsal 25.11.21 v 08:50

Hlavně nelez na horneta,jednou se svezeš a sportka půjde do kouta(navždy)!
Tak hodně trpělivosti!

KAWAHAB
KAWAHAB napsal 05.10.21 v 08:08 10b.

Je to pěkny svezení,nostalgie a mimo hlavní tahy Snad Ti bude dělat jen radost a ne starost.