renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Peugeot Geopolis 400 (2009)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Chong
Vloženo 31.3.2021
Aktualizováno 23.3.2024
Zobrazeno 809x
HODNOCENÍ PROFILU OD 2 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


Menší mezi velkými skůtry, robustní ale i tak vhodný na protahování se městským provozem.

Více fotografii

Výška jezdce: 180 cm

Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
Piaggio Beverly 500: nižší posez, nesedla mi do ruky, zdála se mi horší povětrnostní ochrana jezdce
Kymco People GT 300i: zklamalo mě ovládání, ale zásadní bylo nedostatečné fixování nohou při intenzivním brždění. Měl jsem obavy aby mi neslítly nohy na silnici.
Kawasaki J300: nenarazil jsem na dostupnéhop prodejce
Honda SH 300: zklamání nad řízením, ale stejně jako u Kymca nedostatečná opora nohou při intenzivním brždění. Také horší ochrana jezdce před nepříznivým počasím

První dojmy - Motorku jsem zámerně pořizoval, protože jsem měl zkušensoti se stejným modelem ale v 125ccm. Po vyzkoušení řady jiných skůtrů sem se vrátil zpět ke Geopolisu, protože mi vyhovoval v nejvíce ohledech a to včetně ochrany jezdce před počasím. Je znatelně těžší, takže na hlavní stojan už to nejde tak zlehka. S ohledem na větší krouťák, se na mokré trávě musí hodně citlivě s plynem, jinak není problém si s ní ihned ustlat. Větší vibrace než bych čekal, ale v normě.

Doplňky na motorce - Původně se jednalo o provedení RS, takže mělo nízký štít. ten jsem ihned po pořízení nahradil standardním štítem.

Recenze

Nejprve jsem k prvnímu skůtru přišel omylem, kdy jsem původně 125ccm předchůdce koupil synovi a manželce, jenže nikdo s ohledem na velikost s ním nechtěl jezdit a já takto nedopatřením přišel na chuť i tomuto druhu konstrukce motocyklu. Vlastně se stal mojí motorkou na ježdění do práce a díky ochraně jezdce protáhl sezonu dlouho do zimního období. Dneska mě vlastně díky skůtru limituje jen náledí. Protože část cesty jsem absolvoval i po dálnici, vnímal jsem to docela jako trápení sebe i druhých, takže přechod na větší kubaturu bylo víceméně logické vyústění. Bude i nadále určená na krátké pojížďky a do práce, ale mamlasům teď z přehledem na dálnici ujedu. Sice jsem po ní dlouho pokukoval, ale nikde v čechách nebyla za rok k vidění. Už jsem domlouval individuální dovoz a v tu se náhle objevila. Sice za vyšší cenu, ale ve výborném stavu (ale o tom níže), takže jsem vyměnil jen obutí a jsme zvědavej na sezonu. Ikdyž to teď moc na ježdění nevypadá :)

maximálka někde okolo 150km/h ale upřímně s tím větším štítem se zejména v turbulencích od okolních vozidel docela při této rychlosti kroutí a není to nic příjemného. Vydržet se to dá, kor když třeba z Brna člověk spěchá po D1 domů ku Praze, ale "klientský zážitek" jak říkají u nás v bance, to rozhodně není. Ideál je tak stropově 130km/h, pak už je to spíš pro ostřílené brance...

Tak a teď k tomu výbornému stavu ... sezona ukázala zač je toho loket v čechách kupovat od překupníka motorku... Už při nákupu jsem si málem rozbil hubu, protože při jednom zabrání plynu z místa se mi pod prdelí tak nečekaně rozkmitala na zadní kolo, že jsem to jen tak tak ustál... ukázalo se, že praskla hadička paliva od čerpadla a benzín vytékal kapotáží přímo před zadní kolo a já akceleroval na suché silnici nečekaně do mokrého benzínu... prodejce že prý hadičku vymění a že to byla nějaká hadička z Hondy. No... nevím proč někdo musí za každou cenu lhát, jsme přeci velcí kluci a tohle je trochu ubohý. Protože na straně vstřiků byla originální nalisovnaná spona, tak zahradní spona na straně čerpadla spíše napovídala že se hadice jen zkrátila... motorku jsem tedy nechal obout novými gumami, zadní nadvakrát, protože idioti z pneuservisu neměli přípravek na vycentrování (jak se za pár měsíců při dalším přezouvání ukázalo) a tvrdili mi, že ta guma je nějaká divná, že naskládal na ráfek maximum závaží, ale furt to není ono... po měsíci ježdění jsem se začal obávat o zadní ložisko převodovky, tak jsem raději koupil novou a šel přezout znovu. Ten rok však k mé smůle to nebylo naposledy, protože jsem píchnul a abych se akutně dostal z blbýho místa frekventované silnice, musel jsem asi 20m jet ráfkem po prázdné gumě a totálně jí zničit.. inu.. osud, hlavně že jsme si nikde na tom nerozbil hubu, nebo mě v tom místě nesmetl kamion. Po najetí cca 600km se objevila závada, kdy na volnoběh motorka chípala. Koukám baterka sice OK, ale stará 10 let (!), tak nic neměřím a zbytečně preventivně kupuji novou. Po několika dnech to bylo naprosto neúnosné, tak jsem koupil podle manuálu správnou svíčku a ejhle.. ona tam byla špatná fajfka (jiné zakončení)... inu, někdo se nám vrtal v zapalovací soustavě, říkám si proč takhle blbě... vyměním fajfku za správnou, dám novou svíčku a motorka přestala chcípat. Od té doby pohoda, jen pocitově jsem začal vnímat, že spodní otáčky jsou takové tvrdé a to přitom tento motor má i vyvažovací hřídel.. intuice nelže, narozdíl od prodejce... ujedu dalších 2000km a znovu.. výměna svíčky opět pomohla, ale fakt divný že by svíčka vydržela tak málo... od začátku si všímám, že termostat netermostatuje jak má, tak ho vyměním. Od té doby nabíhá teplota jedna radost. Nicméně si všímám, že nabíhá dobře, v chladu za rozbřesku drží jak má, ale v teple, či kolonách teplota přeskakuje i ke 120°C. Tak nějak si postupně uvědomuju, že jsem ještě nikdy neslyšel běžet ventilátor chladiče. Probíhá odstrojení plastů, připojení na diagnostiku a sleduju jak vesele stoupá teplota ale ventilátor neventiluje. Při 117°C jsem vyměknul a pokus zastavuju. Chyba je v řídící jednotce, nebo konektoru řídící jednotky, či ukrouceném kablíku k relé, protože tvrdé připojení kostry na vstup relé sepne a roztočí ventilátor. Nechce se mi vyndavat MCU a protože už bylo září a ne až takové vedro, nechávám řešení na zimu. Po dalších 1000km si všímám, že blok motoru směrem k zadnímu kolu je vocyntanej olejem. Koukám že odvzdušňovací hadice motoru je popraskaná a z prasklin vytéká a ne málo olej... vyměním hadici ale je i jasný že tohle asi nebude ta hlavní závada. Objednávám tedy jazýčkový ventil oddechu motoru a všímám si při výměně hadice, že airbox je plnej oleje. Vyleju tak decku oleje... Abych vyloučil že je to poškozeným jazýčkovým ventilem aniž bych musel otevírat víko alternátoru, koupil jsem PCV ventil a narouboval ho na hadici oddechu. Podezření se potvrdilo, olej lítá do airboxu se zhoršující se intenzitou dál... takže jazýček to nebude. Kupuju tlakoměr a zjišťuju že ve válci mi chybí cca 25% tlaku. Kampak se asi ztrácí milé děti? No může do ventilů, ale protože mi lítá olej do airboxu a výdech pulzuje jako hov*do, tak to bude pod pístem... Hm, a teď mi to celé sepnulo, dolévání oleje prodejcem předemnou, svíčka co nic nevydrží, tvrdej chod v nízkých otáčkách... jasně, nefunkční ventilátor dovoloval přehřívat motor, termostat tomu dvakrát nepomohl a ono to jezdilo přehráté až hrůza někde na jihu itálie ve vedru kdovíjak dlouho v takových podmínkách... je to jasný, válec musí ven na revizi. Tak abych milé děti nezdržoval... bylo to skutečně tak, válec v h*jzlu. V HU vyštíplej od zlomeného kroužku, po celé délce od trhliny odtržený nikasil a zvedlý v šířce cca 1mm a první kroužek na padrť... sada válec+píst vbratru 12tisíc plus hromady těsnění za další nehorázné ceny. A že předchozí majitel o závadě věděl, nebo alespoň tušil že je tam nějakej vážnej problém za hodně peněz, tak jako důkaz posloužil silikon použitý v místě víka alternátoru, který tam nemá co dělat.. myslím že je jasné, že šel nejprve po jazýčkovém ventilu, ono se toho totiž jinak z téhle strany moc sundat nedá bez speciálního nářadí. Takže i on zjistil že jazýčkem to nebude... a teď milé děti poučení... překupník vezme jen takovou motorku, na které má naději na co největší marži. To poněkud zvyšuje pravděpodobnost že vybere motorku voňavkovitou, ale za zajímavou cenu, což však obvykle značí problém. Třeba tak zajímavou, že jí původní prodejce prodává levně, protože ví, že má motor v h*jzlu a promítne to do ceny. Pak překupník prodá motku jako za cenu běžně opotřebené a kupujícímu zatají závažnou závadu (nebo podezření), která mě v tomto případě zatím stála navíc 15tisíc. Pokud bych měl platit i servis a nedělat si to sám (jako obvykle), tak odhaduju že vytopím i s ostatní údržbou tak 30tisíc.. a kdoví, jestli není pin, co má řídit ventilátor na MCU kaput (já to tedy předpokládám), tedy výměnu MCU (koukal jsem a cena 22 129 Kč je opravdu zajímavá), to dělá z původní motorky vcelku bezcenej vrak, ikdyž to byla původně tak heeezká motorka za 50tisíc... a podle všeho na začátku byla (zdánlivě) banální a totálně zanedbaná závada s ventilátorem Prozradím, že na MCU kašlu a budu to řešit teplotním spínačem na hadici chladícího okruhu a budu spínat relé přímo. Tohle kdyby udělat před lety talián, neskončila by motorka jak skončila... ale na druhou stranu, to by jí asi nikdo zase za takovou hezkou marži do čech nepřivezl... já tímto s prodejci definitivně skončil. Fotky najdete v galerii a Robine z Mostu, jestli tohle čteš, doufám že se aspoň trochu stydíš...

Během instalace paralelního spínače ventilátoru se potvrdilo že výstupní spínací tranzistor MCU (ECU jednotky) je šluslej. Protože odpojením relátka okamžitě jednotka oznamovala chybu na FAN soustavě. Tedy testovala napětí skrz relé, nicméně tím že ho nedokáže sepnout, je jasné že zapojený spínací tranzistor open collector je šluslej... Tipuju že nějakej mamlas se hrabal v elektrice a zapojil tvrdých 12V na vstup ECU od relé ventilátoru. Naštěstí se tato závada dá obejít instalovaným bajpasem spínače ventilátoru.

Během zajíždění nového válce s pístem jsem se detailně podíval i na hodnoty ECU jednotky a zjistil jsem že hodnota tlaku vzduchu se za všechna měření neměnila, takže padlo podezření že čidlo tlaku bude KO a protože je součástí ECU a zrovna byla jedna za rozumnou cenu k mání jednotka ze Satelisu 400 (podle dokumentace Peugeotu úplně stejná ECU), tak jsem jí zakoupil a následně vyměnil. Po vcelku uživatelsky nepohodlné výměně ECU do motorky mi expost došlo, že jsme si když byla venku mohl do jednotky zapsat původní klíče.. Protože se mi jí nechtělo vyndavat, holt jsem vyškrábnul RFID čip z klíče a přehodil do původního a druhou kopii stejného RFID jsem si nechal za nekřesťanský peníz vypálit a přehodil si ho následně do klíče záložního. Takže klíče jsou OK a jednotka teď funguje jak má, sice nemám mastera, ale já ho vlastně nepotřebuju a řešit budu jen když to bude případně třeba. Teď už jen po 1000km zajíždění válce výměna oleje, olejového filtru, řemenu a předních destiček...

Video z opravy motoru.


sezona 2023:

v zimě jsme si uvědomil, že jsem neprošel stav konzole závěsu motoru. Tak jsem v rámci toho vycuknul motor ven, vyměnil sáknoucí těsnění víka ventilů a zjistil jsem že jehlová ložiska závěsu mají fest omáčklé jehly v ložiskovém kroužku, tedy stav nicmoc, ale hlavně že oko závěsu kompenzačního silentbloku záběru je vymleté až běda. Nechal jsem tedy strojně orovnat vytahanou díru a vyrobit vložky, které jsem v přípravku zavařil zpět a zprovoznil atypickým čepem. Při preventivní obhlídce variátoru koukám řemen co měl vydržet ještě jednu sezonu na hadry a z vnější strany z něj odpadávaly velké kusy gumy... Dayco, no nikdy více, šel tam novej origo od Piaggia. Pak ještě klasika - výměna filtr, olej, svíčka... Vepředu mi začaly téct brzda. Posháněl jsem nové pístky, protože staré se mi nezdály po očištění (teda byla to dost alchymie zjistit jaké, ale vyřešilo to až rozebrání a oměření) a to i dozadu, plus manžety a těsnění a zrepasoval jsem raději obě brzdy. Kotouče byly na hranici opotřebení, tak šly i nové kotouče a pochopitelně i obložení. Díky úplnému zavdušenění hadic, tak odvzdušnit to byl porod, hlavně zadní, ale nakonec to klaplo. Vypral jsem vzduchovej filtr a znovu nastříkal olejem na vzducháče. V květnu začal téct přední levej tlumič. Hrozilo prosycení brzdovejch destiček olejem, takže jsem rychle sehnal opravnou sadu a vyměnil futa, vodítka, gufero i manžetu a olej a v pravém jen vyměnil olej, po vzoru, proč se vrtat v něčem co funguje. Opravnou sadu pro něj mám v šuplíku tak jako tak... co je tedy zajímavý, že aby člověk nastrojil přední vidle, musí odplastovat úplně celou motorku.. tak to je hodně vtipný...

sezona 2024:

před koncem předchozí sezony začala měknout zadní brzda. Ukázalo se že repase Nissin zadního brzdiče nedopadla a začal sáknout brzdovkou. OK, koupil jsem tedy další novou sadu a pořádně se u toho potrápil, protože prostě Nissin nemůže mít katalog náhradních dílů a tam si koupit originál.. ne musíte vědět model motorky a k němu si vyberete potřebné díly.. ani v jenom případě, jak v těch po čase sáknoucích taky ty co mi dorazily nebyly origo díly,ale prostě druhovýroba. Je pak ale opravdu legrační mít neobvyklý model motorky s kterým žádný katalog nepočítá... pak nastupuje detektivní činnost zahrnující desítky hodin porovnávání fotek, inzerátů, podkladů k jinejm motorkám aby si člověk ujasnil jakou že to vlastně má brzdu.. nakonec rozborka přeměření pístku a stejně ví člověk pomalu prd co objednat. Druhá sada na patřičný rozměr pístku Nissinu a všechno úplně nah*vn*... těsnící manžetu pístek při zasouvání vždy měl tendenci ustřihnout, než se na ní navléknout a těsnící manžety to samé... po pár experimentech s nahříváním a formováním absolutní zoufalství, páč výskledek chcal jak Dunaj a už jsem pomalu obejdnával komplet čínskou repliku totožného brzdiče co se dávaj už pár let na levné čínské motky... nakonec jsme objevil v bazaru komplet odstrojenou brzdu i s hlavním válcem ze Satelisu, tak jsem to koupil, vyčistil, vyměnil destičky, odvzdušnil a fertik.. nemám čas se v takovejch blbostech hrabat několik měsíců... jinak origo brzdič na Geopolise 400 byl za 14tisíc, opravdu žertovná cena, když já nechtěl po nikom nic jiného než funkční sadu manžet a těsnění za pár stovek . Doufám že nějaký ten rok vydrží, protože tahle anabáze byla fakt infarktová, hlavně proto že to je moje pracovní motorka co s ní jezdím denně do práce celej rok a odstavuji jí jen když je venku náledí, nebo sníh, což ale je jen pár týdnů v roce a tak na dlouhý blbiny není čas. Loni jsem si všimnul že výměna těsnění pod víkem rozvodů nepomohla, protože jsou na maximum vymáčklá gumová těsnění pod šrouby... Ok, nelením najdu patřičné díly, přecijenom jsou drobně tvarované, najdu kus po cca 70kč tak dobrá, krát šest, trochu hodně, ale řekněme že ano... ovšem poštovné z itálie za dalších pět kil (za obálku s pár gumičkama!) mě vytočilo, že objednávám NBR gumu s textilní vložkou síly 4mm za 150kč i s poštovným a holt si je doma vysekal na míru sám a taliáni ať se jdou s těma svýma cenama vysr*t... Dál už jen preventivní výměna lambdy (kdyby zlenivěla, ale s novou vše při starém), kontrola rozvodového řetězu ale hlavně vodící lišty, kde se mi nezdál už posledně čep vodící lišty.. ano vůle poněkud kovářská, ale vše OK a původní, nicméně nechal jsem vyrobit čep atypickej s vůlemi poněkud civilizovanějšími. Pak jen doplněna destilka do baterky, novej motorovej olej, chladící kapalina, olejovej filtr, revize a promazání patřičných částí variátoru, výměna svíčky, zkrátka běžná údržba. Nakoupil jsem už i nové pneumatiky, ovšem nehodlám je zajíždět při teplotách pod 10°C, takže se přezujou až bude prostě teplo.. taky jsem zakoupil i nové ložisko krku, páč jsem zaznamenal podivné chování na předku při větším náklonu.. možná guma, možná krk.. uvidíme. Sehnal jsem i jiný plastový bok karoserie, který mi počochnila svým tělem srnka, co jsem jeden říjnový podvečer rozstřelil asi tak v kilu.. přední panel měl utrhané závěsy šroubků, ty jsem nahradil silonovými náhradami a prošrouboval neznatelně na své místo takže bez viditelných následků, ale jak si hodila srnka salto, sekla i do plastu za mou nohou a trošku ho roztříštila. Původní jsem poslepoval černou pásko, že to není ani vidět, takže jsem se do lakování náhradního plastu ani nepouštěl, prostě příště...

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
dakars
dakars napsal 11.01.24 v 06:04 10b.

Parádní popis opravdu zaujal, hodně bezstarostných kilometrů přeju

Chong
Chong napsal 01.04.21 v 08:35

Jojo, Geopolis a kor v té 125ccm je fakt silniční štika, ikdyž na to nevypadá. A popravdě taky nechápu že je v našich končinách tak opomíjená. Asi nejbližší motorka podobné konstrukce je velmi oblíbené Piaggio Beverly, tak tomu opomíjení docela nerozumím, kor když Geopolis (kromě 125ccm) má všechny motory od Piaggia stejně jako Beverly . Co mě ale hodně přemluvilo pro Geopolis je ten vysoký posed.. krásně vidím v městském provozu přes střechy většiny aut a to je významný benefit, to u Beverly jsem seděl znatelně níž.

illustris
illustris napsal 01.04.21 v 07:18 10b.

Dobrá volba! Měl jsem o dovolené půjčený Geopolis 125ccm a bylo to velmi prijemné prekvapení. U nás jsou Peugeoty nedoceněný, ale aspoň nepotkáš na kazdém rohu stejný stroj!

Více komentářů



TOPlist