intercars_duben



PROFIL MOTORKY

Jawa 250/559 (1962)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Blecek6443
Vloženo 4.3.2021
Aktualizováno 9.4.2021
Zobrazeno 1 691x
HODNOCENÍ PROFILU OD 6 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.5

Popis motorky


Nesmrtelná mašina, která nás všechny přežije.

Výška jezdce: 185 cm

První dojmy - První dojmy byly špatné. Na první pohled se mi nelíbila, ale na druhý pohled mi bylo jasné, že ji musím mít. Byla v nepojízdném stavu a tudíž vyžadovala kompletní restauraci. Ta trvala přes rok, ale první jízda za to stála.

Motorku bych doporučil pro - Kdo zná, ví. Kdo nezná, nepochopí.

Doplňky na motorce - Nosič vlastní konstrukce
75 W dynamo s elektronickým regulátorem (Vape nechci)
Teoreticky se dá říci i přední blatník, který není původní...

Recenze

Chtěl jsem nějaký Československý Zweitakt, ideálně dvěpade, tudíž volba padla na značku Jawa. Kdyby se nenaskytla tato koupě, tak kdo ví, co bych nakonec koupil. Klidně i ČZ, nic proti nim nemám, ale Jawa je holt srdcová záležitost.

Nekoukal jsem po přesném modelu, tudíž když se naskytla tato koupě, tak jsem se jel podívat. Na první pohled jsem byl trochu zděšen, motocykl byl v podobě nepojízdného skoro-vraku. Nakonec se mi ale hrozně zalíbila.

Pokusím se tedy nějak shrnout celou restauraci motocyklu. Předem říkám že to nebude nic extra, přeci jenom to byl můj první pokus, ale s výsledkem jsem spokojený.

Motocykl jsem po koupi doma odstrojil od blinkrů a nějak zprovoznil elektroinstalaci, aby nebyl na přepisu problém. Přepis proběhl bez problémů a mohlo se začít rozkládat.

Motocykl byl kompletně rozložen a vyčištěn, což nebylo úplně jednoduché vzhledem k nánosu bordelu. Povedlo se a tak se mohlo začít opravovat, co zub času ohlodal.

Na rámu bylo vyvrtáno a navařeno nové uložení stojanu, jelikož bylo "vyčvachtané". Také se vyměnil střed stupaček za nový. Díky tomuto zásahu do rámu, a také kvůli celkovému opotřebení bylo rozhodnuto pro nový lak. Vybrán byl komaxit. Veteránsky to je prasárna, ale alespoň to něco vydrží. Holt ale bude jiný odstín. Na komaxit šel i plech sedla, zadní kyvka a podblatník.

Motor byl kompletně zrepasován doma, akorát výbrus a repase kliky se nechaly udělat u odborníků. Zrepasovány byly i tlumiče. Jednoduše řečeno bylo zrepasováno všechno co šlo. A to převážně doma.





Pro ukázku bordelu v motoru.

Nádrž byla vylita kaučukem Kreem-rot, jelikož prosakovala. Tím stejným kaučukem se ještě natřely vnitřní strany blatníků.

Sranda byla se zadní rozetou. Ta byla koupena úplně nová, ale jaksi na motocykl nepasovala. Po kontaktování prodejce bylo navrhnuta úprava na soustruhu, kterou by se to mělo vyřešit. Problém to vyřešilo, ale je fakt zajímavé že nový díl takto nepasuje. Holt šroubovák s kladivem do ruky a hurá kupředu.

Výfucky musely být použity nové, jelikož do starých nebylo možné namontovat vložky. Koupily se tedy výfucky Hadrávek. Cena vyšší, ale naprostá spokojenost.

Ačkoliv se jedná o Jawu 250 typ 559/02 čili první panelku, tak jsou na motocyklu i díly z jiných modelů. Například přední blatník je z Jawy 250 typ 592, nebo z některé Jawy 350 typ 360. Dále je jiný zadní buben, spolu s rozetou a krytem řetězu, který je z novější panelky. Jiný je i poloautomat spojky, taky novější panelka. Parabola světla je nějaká no-name a výfucky replikové. Replikových dílů je více, ale použity byly s velkým odporem. Co šlo je původní, či originál Jawa. Až na tyto díly by se mělo jednat o první panelku.

Restaurací jsem strávil kolem 250 hodin a trvala přes rok. Peněžně vyšla kolem dvaceti tisíc, nepočítáme-li lakování.

Víceméně nevím co dále napsat. Zrepasováno bylo vše co šlo a motocykl je nyní naprosto v pořádku a pojízdný. Jenom čekám na sedlo, které si nechávám nově potáhnout.

---

Pokud to někoho zajímá, tak rozdíly mezi prvními panelkami (559/02) a těmi pozdějšími (559/04) jsou následující:

- Motor má kliku uloženou ve dvou ložiscích, svíčka je v hlavě válce šikmo k pístu, spojka je kývačková, stejně tak i poloautomat.
- Spínací skříňka má bílý prstenec a tachometr je do 120 km/h.
- Středy kol jsou také z kývačky a dolní nosník přední vidlice je odlévaný, nikoliv lisovaný. Kvůli jiným středům kol je jiná i rozeta (z kývačky) a kryt řetězu (u prvních kusů z kývačky, u pozdějších 559/02 už panelkový, lišící se lemem).
- U úplně prvních sérií prvních panelek jsou jiné rozměry pneumatik (vepředu 3,00 x 16, vzadu 3,25 x 16).
- Přední šavle mají první panelky se dvěma šrouby pro přední blatník. Ty pozdější už mají jenom jeden.
- Jiný je brzdový pedál, tečkovaný, u těch pozdějších má již pruhy. Tak jako tak je bez maznice. Tuto informaci nemám na sto procent ověřenou, jelikož jsem viděl pruhovaný pedál montovaný z výroby již na kývačkách, ale na prvních panelkách zase z výroby montovaný tečkovaný. Kdo se v tom má pak vyznat...
- Zajímavým rozdílem je i vnitřek baterkového kastliku. U prvních panelek má prolisy pro umístění baterie a výstupní otvor pro kabel je větší, s gumovou průchodkou. Poté u pozdějších kusů 559/02 se montovaly kastliky bez prolisů a bez gumové průchodky. U panelek 559/04 se opět používalo provedení s prolisy.

Takto provedené panelky (559/02) se vyráběly až do roku 1964, kdy byly nahrazeny panelkami 559/04.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Targus
Targus napsal 10.04.21 v 07:02

jawatar

Já myslím, že celkem nemáš za co.
Jestli si v Jawě a vůbec ve všech bývalých čs. fabrikách s něčím nedělali hlavu, tak to byla nějaká originalita dílů.
Jako první bylo na řadě plnění plánu. A v plánu byl počet vyexpedovaných kusů, nikoli originalita.
Takže se to mastilo, jak šel čas...
A cmiral se fakticky projevuje, jakoby zbaštil Šalamounovo hov**... ééé... zbytky večeře v použitém stavu.
Možná mu to dělá dobře, možná si dokonce myslí, že šíří osvětu.

jawatar
jawatar napsal 09.04.21 v 22:59

Omlouvám se za to hrubozrno,ale nějak mi bouchli saze!!!

Blecek6443
Blecek6443 napsal 09.04.21 v 20:42

Cmiral: Za tím, že dávali co bylo skladem si stojím, protože jak je jinak vysvětlit to, že se montovaly kývačkové díly už když byly ty panelkové... To je každopádně jedno. Hádky s blbci nemají cenu... Ohledně kývaček se hádat nehodlám, jelikož v těch se tolik nevyznám a nemluvím o tom, co neznám... Krytem byl myšlen kryt řetězu. Co se dalších dílu z kývačky týče, tak ty nepopisuju, protože se v průběhu výroby nezměnilo ani značení. Viz třeba stojan, trubky stupaček, atd.
Na veteranportalu nemají například že tachometr byl u prvních panelek do 120 km / h (stejný jako na ČZ prase, 455 deluxe atd.). Spodní brýle byly u 559/02 ještě odlévané, přední šavle měly dva šrouby a barva prstence spínačky bílá. Některé další změny mám popsané u recenze motorky..
Původnost motorky vzhledem ke stáří již lze zjisti pouze pomocí původních majitelů. Jinak snad ani nejde.

Targus: Děkuji za reakci, pěkně napsané :). Šroubovák je ale nalezený nepoužitý v bedně. Původní, který jsem koupil s motorkou byl dost pofidérní. Doufám že to názor nezmění :)

Jawatar: Chápu opovržení, ale takto sprostě nadávat není zrovna vhodné. Tak jako tak nepopírám že je dost toxic. Také mi přijde že buď panelkám úplně tak nerozumí, nebo neumí pořádně formulovat komentáře. Nevím, nechci shazovat, ale trochu mi to přijde...

jawatar
jawatar napsal 09.04.21 v 19:12

Cmiral sežral šalamounovi hovno,proto je tak přechytralej.Přestaň do těch kluků vandrovat,jsi trapnej a tak trochu ubohej!!!Myslím,že pár motorkářů už jsi definitivně nas..l!!!

Targus
Targus napsal 09.04.21 v 18:08 10b.

Chlapi, celkem nechápu, co tu řešíte.
Motorka je zachráněna, to je podstatné.
Majitel je s jejím nynějším stavem spokojen, to je podstatné.
Další slinty zde jsou jen proto, že ostatní zuří kvůli skutečnosti, že oni sami můžou akorát tak chodit pěšky.

Mé hodnocení.
Motorka je k ničemu, protože je stará, hnusná a nemá jak slušné koně, tak ani solidní lak vysokého lesku.
Přesto jí dávám deset, protože její páníček nezapomněl na to, co se sluší a patří, a k přednímu držáku motoru neopomněl vpíchnout krásný historický šroubovák těžce zánovního vzhledu. Tímto u mne zvítězil na celé čáře!!!

Chlape, přeju ti jen samé nádherné a pozitivní zážitky, protože získat něco takového s Jawou je stejná pravděpodobnost, jako vyhrát ve sportce deset mega.

Více komentářů



renocar_duben
Objednat reklamu
TOPlist