PROFIL MOTORKY

Jawa 300 CL (2020)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník malýKostík
Vloženo 25.10.2020
Aktualizováno 8.10.2021
Zobrazeno 7 936x
HODNOCENÍ PROFILU OD 60 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.9

Popis motorky


Na pohled klasická Jawa Kývačka s výhodami moderního motocyklu

Více fotografii

Motorka koupena od JawaPaskov.cz

Výška jezdce: 190 cm

První dojmy - Nádherná se spousty detailů. Při jízdě překvapivě jemná bez zbytečných vibrací.

Recenze

Tato motorka je hlavně plná emocí. Ve tvaru, barvách a linkách má spousta lidí uložené vzpomínky, které vyplouvají na povrch, když zastavím opodál. Ještě více než nostalgie je kolem ní spoustu osobních frustrací, mylných představ a přání, co by měla firma Jawa dělat, kolik by to mělo stát či zda vůbec existovat.

Proč ji mám já? Obdivuji veterány, zajímám se o historii, mám rád české značky a výrobky, avšak rád jezdím na moderních motorkách. Tento indický produkt je asi nejblíže, kam se můžu v současné nabídce dostat.

Po letech ježdění na půl litrovém skútru jsem se překlopil z neviditelného “motorkáře” na úplně opačnou stranu spektra a totiž na objekt téměř absolutní pozornosti.

Jak bych nazval novou kývačku jedním slovem? DĚDKOLAP! Skoro každý starší pán za mnou přišel, aby se podíval blíže, zeptal či vyprávěl. Dokonce byl tento stroj hlavní atrakcí i na norské benzínce plné nejmodernějších motorek. Tolik ke kultu značky Jawa, do kterého osedláním tohoto stroje nevyhnutelně vstupujete.

Co se mi líbí úplně nejvíc je skutečnost, že se v retro obalu nachází nová technika. Všechno je automatické a lze to používat jako kterýkoliv jiný současný stroj bez speciálních obřadů se sytičem a startovací pákou. Čtyřtaktní vodou chlazený motor umožňuje rychlý průjezd benzínkou (jeli potřeba) bez výpočtu olejového mixu.

Na brzdy s ABS se lze spolehnout i v současném zbytečně agresivním provozu. Světlomet umožňuje překvapivě dobrou jízdu i po setmění. Proč to zmiňuji je fakt, že si stále můžete pořídit “soubor náhradních dílů” Jawa 350 2T, který všechny výše zmíněné “radosti” umožňuje.

Jak motorka jezdí? Je to tedy “jenom” třístovka se 17 kW, ale není to vůbec špatné. Rozhodně blíže k 500 cm3 než ke 125 cm3. Naladění je perfektní pro jízdu podle předpisů a nemusí to být nutně jenom na “kochačku”. Vyhýbal jsem se dálnicím, nicméně na silnici pro motorová vozidla se dá jet hodinu stabilních 110 km/h a rychlost nepadá níže.

Velkou výhodou je absence vibrací od motoru. Šestistupňová převodovka má jemné ovládání. Mezi jedničkou a dvojkou poněkud chybí převod pro jízdu krokem v koloně.

Za první rok jsem najel velmi spokojených 15 000 km. Jediný z problémů, který jsem musel řešit bylo, že “někam zmizel” vzorek na zadní pneumatice. Dodávám, že jsem příliš nerespektoval zařazení stroje jako café racer a používal ho jako cesťák. Není to úplně ideální z hlediska pohodlí, ale šlo to docela dobře. Na všemi zmiňovaném tvrdém sedle jsem jel i etapu 8 hodin a 500 km. Je to naháč, fouká a je na něm zima či horko. Možnost relativně snadného kontaktu stojánku s vozovkou je dobré mít na paměti.

Aby to nebyla jen samá chvála. Tak z těch lehčích: nelze seriózně jezdit ve dvou, je to stroj pro 1,5 motorkáře. Dále je potřeba neustále čistit chromové části, zejména doutníky jsou nehezky špinavé po projetí jediné louže.

Z vážnějšího soudku: mám nerovnoměrně napnutý řetěz. Nastavím ideální provis, otočím kolem a jsem na fest. Zase tolik to asi nevadí, ale musím si na to dávat pozor při nastavování. Za druhé mi motor žere olej a to asi 0,1 litru na 1000 km. Dělá to celou dobou a neslyšel jsem o nikom jiném se stejným problémem, takže bych z toho nedělal závěr. Co mě vypeklo, že v sadě nářadí není trubkový klíč, kterým se dá k dolévacímu otvoru dostat.

Co bylo hodně nepříjemné je chybějící zavazadlový systém. Ani láhev s vodou či svetr si není kam dát, natož nářadí k řetězu. Příslušenství je dostupné jenom v Indii, a tak je třeba improvizovat a udělat si vše sám jako za starých časů. Já jsem nouzově použil brašnu na kolo a tankvak, ale byl jsem z toho celý výlet nešťastný. Dám království za pořádný držák na decentní kufry. Tažné na vozík PAV jsem si pořídil, ale odvahu připojit k tomu němu jsem už nenašel.

Existují dvě otázky, které fakt nemám rád. Moje motorka z volnoběhu nechcípe, udělá to, když je motor studený na dohled od garáže a pak už ne. A sváry jsou v pořádku. Doufám, že jsem odpověděl dostatečně a všem.

Spotřebu mám od 3,5 litru do 4,1 l / 100 km, a tak lze s malou 13 l nádrží ujet až 350 km. Celková funkčnost pro mě byla bez problému v zimě, teple za deště i v prachu. Více technických komentářů vkládám do části deník zde na motorkářích.

Shrnul bych to asi tak, že existují lepší, praktičtější, výkonnější, lépe vyrobené motorky na denní používání, ale žádná z nich není tak ikonická jako nová Kývačka.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
DoctorDevotee
DoctorDevotee napsal 12.06.22 v 19:56

Sorry,nodoslali to a vidím,že áno.Proste to nezobrazia a akoby ostalo rozpísané.

DoctorDevotee
DoctorDevotee napsal 12.06.22 v 19:55

Neviem,čo všetci riešia nejaké zvary.Keby som vedľa tvojej Jawy postavil svoj Norton,tak by som sa hanbil.Nieze by bol horší,ale za tie prachy...

DoctorDevotee
DoctorDevotee napsal 11.06.22 v 17:30 10b.

Neviem,čo všetci riešia nejaké zvary.Keby som vedľa tvojej Jawy postavil svoj Norton,tak by som sa hanbil.Nieze by bol horší,ale za tie prachy...

Micah
Micah napsal 01.04.22 v 18:02 10b.

maternus
maternus napsal 15.01.22 v 18:16 10b.

Nádherný stroj a krásný popis . Možná se někdy potkáme a uvidím na živo, některé cestičky znám s fotek a máme je společné

Více komentářů



TOPlist