Ahoj všem a i když počasí je zase ve fázi, kdy nám dává najevo že sezóna pomalu končí, tak i přes to přeji hezké dny a snad i ještě parádní kilometry na jednostopých strojích.
Podařila se mě takové zlá, zlomyslná... nepěkný případ.
Fyzika je sice fajn a někdy mě i baví, ale přeci jen je snad lepší zůstat u teorie, než praxe. Teorií jsem asi byl již dostatečně naplněn a tak se cosi rozhodlo, že budu uveden i do praxe. A probereme gravitační sílu, jako bod číslo jedna a bod číslo dva bude také o síle a to takové, že těžší těleso to lehčí vždycky zmůže.
Jak pokus probíhal? Díky pečlivě rekonstrukci a přemýšlení, zpětné analýze a výzkumu je mě to jasné a mohu návod uveřejnit.
Začneme tím, že spěcháme a je potřeba namazat řetěz.
Motocykl umístíme na hlavní stojan, vyklopíme i stojan boční a to z toho důvodu, abychom ho nezacákali od mazacího spreje.
Řetěz pečlivě namažeme a protože spěcháme, necháme motocykl motocyklem a po dobu nezbytně nutnou, aby se odpařila rozpouštědla, se věnujeme jiným činnostem.
Protože se činnosti protáhnou, spěcháme zpět k motorce a připravíme se na jízdu.
Motorku uchopíme prudkým pohybem ji sundáme z hlavního stojanu.
Následuje sled událostí...
Motocykl po sklopení hlavního stojanu, který ho vytáhne o něco výše, svoji vahou a naší razancí dopadá na zem. Dochází k prudkému stlačení per v přední i zadní vidlici.
Díky bočnímu stojanu je ovšem tento pohyb nesymetrický a vracející se pera, motocykl odkloní směrem od našeho těla.
My sice motocykl pevně svíráme za rukojeť řídítka a zadní madlo, ale jak se sami přesvědčíme, síla daná odpružením působící na váhu 200kg je opravdu větší, než naše hmotnost, cca 90kg. Těleso o této hmotnosti 90kg, lehce zalomené, bez jakéhokoliv ukotvení, je v krátkém časovém úseku stahováno 200kg motorkou v krásném pádu a vše se řítí v jednu hromadu. Tento pád vlastního tělesa je možno přerušit, pokud se včas tělesa stahovaná a stahující od sebe oddělí, ale nesmí dojít k překonání kritického úhlu zaklonění.
Pokud to stihneme, pokus končí tím, že motocykl se válí na zemi a my pozorujeme, jak díky překonání meze pevnosti, se zrcátko dělí na dvě části a blinkr na 5 částí.
Pokus se úspěšně zdařil.
Jako odměnu si pak zacvičíme, motocykl uvedeme do pozici koly na zem, posbíráme jednotlivé části a pokud máme odpovídající lepidlo, můžeme si zahrát puzzle s dílky blinkru.
------
Pokus by tedy úspěšný, ale i tak bych ho nedoporučoval opakovat, nebo vůbec zkoušet.
Kdyby přeci jen někdo neodolal, tak díly pro jeho zopakování Vám radostně doručí firma Jawa Korda, která má nejen náhradní zrcátka, ale i blinkry a další věci.
----
Z preventivních důvodů jsem pak objevil blikny na Aliexpressu, úplně stejné, jen v kouřovém provedení a s logem Sprit Beast, za cenu která nestojí za řeč.
A protože se blíží určitě nějaká apokalypsa, když se tak dívám okolo a čtu zprávy, pořídil jsem si ochranu reflektoru. Až budou ulice plné freakerů, ripperů, určitě se bude hodit.
Z praktické zkušenosti je montáž lehce obtížnější, doprava mřížku asi pokaždé lehce deformuje, při její montáži může dojít k poškrábání plastů, chce to trochu um a fantazii, jiný spojovací materiál, ale pak to jde a jsme připravení na všechno.
-----
Pro info - motor má natočeno 8500 a mám pocit, že konečně teď běží jak má. Dá se jezdil lehce se spotřebou 3.3, ale není problém ho točit k 8000 ot, kdy krásně a bez nějakých větších vibrací bere, jízda tak může být i svižná, roztočená trojka, čtyřka motorku táhne dopředu a dá se užít i pocit dravé jízdy. A to při spotřebě kolem 4 litrů.
--
Ještě doplním informaci, že motorka spadla přední částí na vysavač, který je poměrně velkých rozměrů. Ten dopomohl rozbít bliknu a zrcátko. Kdyby padla na zem, podle mě by se to ani nestalo. Motorka zůstala ležet na kufru a spodních padácích. Kufrem padla na stěnu garáže, předkem tedy na ten vysavač. Kromě zničení uvedených věcí se jen poškrábal stříbrný přední plast a roh kufru. Nic se nehlo, nepoškodilo, blastry, plasty drží - je to poměrně bytelná konstrukce.
--
Tož hodně zdaru a pozor na spěch a fyziku.
Vlastník | Johny_R | |
---|---|---|
Vloženo | 3.10.2020 | |
Aktualizováno | 7.10.2020 | |
Zobrazeno | 12 149x |
A pak, že to prý nejde Povedlo se mi něco úplně stejného, ten pocit, když motorka klouže z ruky na opačnou stranu a člověk ví, že ji neudrží - k nezaplacení Odnesla to jen brzdová páčka, takže začalo martýrium shánění. Nakonec jsem ji koupil ve Warmup Liberec za neskutečné peníze (tím jsem s nimi skončil, chápu, že cílem obchodu je zisk, ale 100% přirážka je nemravnost), ale protože jsem chtěl jezdit, tak bohužel nebyla v ten moment jiná volba. Následně jsem pořídil páčky z AEx, kde byla i nastavitelná spojková páčka, což je na RVM docela velká výhoda a jízda je hned daleko hladší. Takže nakonec to bylo k něčemu dobré.
1 reakce
Ahoj, s tím pocitem máš úplnou pravdu. Je zajímavé, jak se čas takřka zastaví, nebo plyne pomalu. Jak jde hezky vnímat ta snaha, bezmoc a konečný výsledek. :D
No, od té doby si kontroluji, jestli není policajt náhodou dole.
Na ty stavitelné páčky jsem také koukal, našel jsem tyhle:
https://www.aliexpress.com/item/1005003265356480.html?spm=a2g0o.cart.0.0.b6e13c00G14VSc&mp=1
Jsou to ty, která jsi kupoval? trochu jsem měl obavy aby opravdu seděly a také jsem koukal, že se dělají ve dvou velikostech. Většina jich je 147mm, ale pak tam jsou dva modely o něco další - délku neuvádí. Asi bych raději ty delší, bojím se aby pak nebyla moc malá páka - nutnost větší síly na ovládání spojky a brzdy. Tak jestli mě můžeš předat své zkušenosti, díky.
hezky popsaný .Jen s těma blinkrama z Ali bych byl opatrnej ,když jsem měl FZ 1 vyrazili mě s nima z STK
3 reakce
Bohužel ty sklíčka jsou lepená... ne že by nešly dát dolů, ale je to trochu destruktivní. Řešit to zatím nebudu, myslím že to bude OK.
Takto, přímo vědecky, rozbíjet blinkry jsem ještě neviděl Ale bereš to s nadhledem a humorem
1 reakce
Ahoj a díky. Ono jinak než z humorem to nejde. Jinak bych se z toho musel... A jsem rád, že ví, že plastová konstrukce RVM je bytelného charakteru. Však je tam takových šroubů, že něco rozdělat je boj.
Taky zkušenost...i když tedy - ne moc dobrá. K RVM se jak vidím dělají i doplňky. To je dobré vědět.
Ptal jsem se na jakýkoliv doplněk k Jawě 660 - a byl jsem za divného...
1 reakce
Ahoj Milane, je to také zkušenost, ale opakovat bych ji moc nechtěl. A kdyby mě to někdo vyprávěl, tak bych mu to snad nevěřil. Prásknout motorkou v garáži o zem, to člověk musí být řádné jelito.
jsem rád že je na RVM něco dostupné i u nás, nejen přes Aliexpress... Nakoupil jsem i veškerá lanka, jsou docela pěkně provedená, kam se hrabou ty ze J650. I když tam jsem zatím žádné měnit také nemusel.
Shánět něco na J650/J660 je komedie. Já měnil ty gufera a chtěl jsem pouzdra - také na mě koukali, pokud se ptali na co to máte. :)