renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Yamaha XT 660 Z Tenere (2009)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník krysoid
Vloženo 10.9.2020
Aktualizováno 29.8.2021
Zobrazeno 3 522x
HODNOCENÍ PROFILU OD 8 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.8

Popis motorky


Koupil jsem ji místo BMW R 1200 GSA,který bylo sice fajn,ale začalo se mi stýkat po pořádným offu.

Více fotografii

Motorka koupena od Soukromá sosoba - Normální otec od dětí,všechno proběhlo v pořádku,tak jak mělo.Kupoval tuším Africu 1100.

Výška jezdce: 194 cm

Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
KTM LC8 950 Adventure S: Obával jsem se větší servisní náročnosti.Chci jezdit,motorek se naopravuju dost.
Triumph Tiger 800 XC: Horší off vlastnosti,samej plast,bylo by mi líto ho brát do terénu.Ale ten motor je top!
BMW F 800 GS: Jednou jsem na ní jel a moc mě nenadchla,nejspíš to bylo kusem.Časem ještě dostane šanci.

První dojmy - Pro mě žádný wow efekt,vcelku žádný překvapení.Snad jen brzdy.Při první jízdě,jako bych se vrátil o deset let zpátky,takže mi bylo jasný že nás čeká spousta emocí,zážitků a dobrodružství.A přesně tak se taky stalo.

Motorku bych doporučil pro - Začátečníkům,lidem co se po letech vrací na moto.A pak enduro nadšencům kteří teprve ocení její kvality, přednosti a hlavně ji leda cos odpustí.

Doplňky na motorce - Kryt pod motorem,origo blastry (samo domo zvýšený), zvýšení řidítek, zalamovací páčky,laďák+mezisvod,nastříkané boční plasty do barvy, odstranění SAS nebo jak se té emisní kravině říká.Chvili jsem jezdil ve předu o zub menší kolečko,ale bylo to už moc.Časem přibude padák,přídavná světla,poradny blastry a možná vyhřívaný rukojeti.

Recenze

Kdysi,před deseti lety,jsem si pořídil Suzuki DR 650 RS.Kickstart,vzducháč,karbec,ruční sytič,spousta vibrací,ale taky mraky zážitků a emoce(ne vždy pozitivní,ale silné)...a o emoce a zážitky tu jde v prvé řadě...
Ty rána,kdy se jako mladý těšíte na první velkou motorku...jak na ni pojedete zamachrovat do školy...oblečete se a pak skáčete před garáží půl hodiny po nakopávačce,spocenej jak čuně,protože to ještě nemáte v ruce,karbec je off,škola je off vy jste off...jo to byly časy.

Často jsem na to vzpomínal při jízdě na skoro dokonalém GSA teda až na ty vibrace.Při tom vzpomínání se člověku vnukne myšlenka,proč vlastně jezdí na motorce,proč neustále stoupáme v žebříčku motorek stále nahoru na dražší, rychlejší, sofistikovanější,přetechnizovanější,dokonalejší stroje.Až si jednou uvědomí,na které motorce vlastně byl nejšťastnější.

A tak padla volba na Tenéré.
Už dlouho jsem se na ni díval,neustále se k ní vracel,pak zase rozhodoval pro jinou,cestovnější.Jediný co mě vždy zarazilo byli věci co mi nejvíc chyběly na DR a to výkon a hlavně tolik nenáviděné vibrace.

Při koupi jsem si tak úplně jistý volbou nebyl,to musím přiznat.Ale postupem času se mi dostala pod kůži.Stale víc se těším na každou vyjížďku a to se mi dlouho nestalo.
Neubráním se srovnání s DR,motorkou z roku 93.Ano chci srovnávat 27 let starou kovadlinu s relativně moderní Tenéré z roku 2009.
Ve své podstatě jsou to naprosto stejné motorky.Jednoválec,v kolébkovém rámu,naprosto stejný systém odpružení, stejný výkon,podobná spotřeba,ale přeci je tu jen pár "drobností" co vás posunou do 21 století.

V první řadě jsou to brzdy.Přední dvoukotouč Brembo brzdi opravdu dobře.I s naloženou motorkou nemají problém.A zadní v malém zatížení jedovatá brzda taky brzdí lépe (až v terénu,nebo naopak při plném zatížení ji plně využiješ).

Za druhé,vibrace.Oproti řetízkem poháněným vyvažovacím hřídelím v Dr,je zde bezúdržbový systém ozubených kol.Snad jen pozor na zajišťovací klínek.Do 4k nejsou nijak velké,v pohodě se to dá vydržet i na delší jízdě.Nad čtyři tisíce už začínají být celkem nepříjemné,ale při troše hecu,se to taky dá.Celkově vzato,se dá na tenere,co se týká vibrací,sedět celý den.

Za třetí,sedlo.I když do terénu nepříliš praktické(při sjezdech vadí větší vykrojení),je pohodlnější o tom žádná.Přesto to není žádná hitparáda.Po pár hodinách (záměrně neuvádím vzdálenost,ale čas.Protože jsem to na Tenéré začal vnímat jinak) se prosedí a vás doženou vibrace.Nic co by jízda ve stupačkách a tím pádem úleva zadnici,nezachránilo.Deset hodin v sedle se dá ujet,s přestávkami na tankování a kafe,ale co si budeme,GSA to teda není.Zato oceníte jeho štíhlejší stavbu při jízdě ve stupačkách.

Za další vstřikování.Snad jedna z mála věcí na Tenéré (když pomineme verzi s ABS) která je opravdu moderní.Žadné dlouhé starty,přechlastání,nebo netěsnost jehly v plovákové komoře.Obecně koncepčně jednoduší vstřikování,než je karburátor,pracuje spolehlivě, přesně a celkem rychle.Výhodou jsou bezproblémové starty a lepší použitelnost od nižších otáček (tohle ještě umocní laděný výfuk). Nevýhodou je u určitých (prvních) výrobních verzí řídící jednotky ucukanost ze zavřeného na otevřený plyn a neklid při konstantní rychlosti.Není to ale nic tragického,dá se s tím v klidu žít.

A poslední je největší devíza.SPOLEHLIVOST a celková nerozbitnost/robustnost.Nemusite mít strach,že se nevrátíte z výletu,že vám přestanou svítit světla (mimochodem excelentní přístup k žárovkám),že vám sežere všechen olej když pojedete kolem republiky,že vám propustí plovák všechen benzín na zem,že vás sežerou vibrace,protože se vám povolí někde na tripu řetízek od vyvažováku a vy budete muset sundat dekl a dopnout to,že se uchlastá, protože kickstart a ruční sytič+karbec...Přesto jsou tu ale věci které vás můžou vypéct.Vždy je to ale zanedbanou údržbou a kašláním na již známé věci.
První je konektor regulátoru dobíjení.Jak známá to věc.Další je onen klínek na vyvažováku,kde se v pár případech povolila matka a klínek to nedal.Nebo menší výdrž gumových tlumičů v unašeči rozety.Nebo málo,namazané ložisko v krku řízení a ložiska v kyvce...V době dnešních přetechnizovaných strojů mi to přijde až směšné,avšak část z toho zbytečná...

A jak si vede v dnešní konkurenci?
Koncepčně zastaralá, jednoduchá,ale "nově" vyrobená motorka sice za pomoci moderních technologií to už dnes nemá lehké.Kde jaký stroj ji strčí do kapsy výkonem,ovladatelností,komfortem, výbavou.Avšak Tenéré má něco o čem si tyto stroje mohou nechat jen zdát.
Obrovskou univerzálnost.Neni problém s ní jet střední off,pak si zajet do města na kafe,naložit kufry a vyrazit do dálek.Přitom se na ni budete bavit jako nikdy.Jen se vyhněte dálnicím.Ne že by ji nějak vadili,ale vám budou v jejím sedle.

Ptáte se jestli mi chybí výkon? Možná,trochu,občas,hlavně plně naložené se jí moc nechce předjíždět.Ale když ji budete tahat jen tam kde jí to jde nejlíp (sem tam rychlostky,okresky,polňačky,lesy,louky,cestování v offu),tak vám nic scházet nebude.Stejně tak si musíte vybrat s kým pojedete.Borci na GSA,Tigerovi,nebo silničkách se sváma budou nudit a vy snima taky.Je důležitý si předem dobře rozmyslet co a s kým chci jezdit,pak nebude problém.Výkon koresponduje s podvozkem,ochranou před větrem i spotřebou.Jen brzdy jsou předimenzované a to je dobře.

Těžko hledat tak univerzální a jednoduchý stroj s poměrně nízkou váhou a rozumný peníz.Neni se čemu divit že se jako nová prodávala jak rohlíky v krámu.V inzerci tak jde často narazit na kusy koupené v ČR a občas dokonce po prvním majiteli.Což je obrovská výhoda.

Do deníku časem přidám úpravy,opravy,.
Mějte se a nezapomeňte... full gas,save your ass ?

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Strider
Strider napsal 22.08.21 v 22:15 10b.

pekne napisane

Guga
Guga napsal 26.04.21 v 19:51 10b.

Hezky pěkně ty

-Jandys-
-Jandys- napsal 13.11.20 v 18:58 10b.

super Tenerka,pro mě vizáží i barvou a taky dobře sepsána recenze.Jasně někomu sedí to jinému zas tamto.V moto světě to je v časté diskuzi kdo a co.Dřív jsem míval stejné ambice a hledal jak co vylepšovat a taky se učil a učím dodnes jezdit v terénu, no prostě tak abych se v pořádku zas vrátil Je opravdu dobře že tě "Terka" baví. Víš ty jednobuchy mají něco v sobě, i já se s ním dobře bavím, jsem odchovaný u DR.Tak se třeba někdy potkáme a přeji fajn zábavu

krysoid
krysoid napsal 11.11.20 v 18:39

ProsteOff,VB79,cunado,Mann.Díky borci.
Už pracuji na videu z offu,ale chce to víc materiálu.Davá mi to čím dál větší smysl čím víc jezdím off.Teď jsem koupil ostřejší pneu,sundal zadní stupačky,pořešil kryt sekundáru,dal o zub menší sekundár a je to top.Budu to muset sesmolit a dát do deníku ať je co číst

Mann
Mann napsal 08.11.20 v 09:32 10b.

Mně se XT 660 Z Tenere líbí pořád. Yamaha dobře věděla co pouští na trh Už jen fakt, že se vyráběla a prodávala 8-9 let hovoří samo za sebe Pod některé tvé odstavce bych se klidně podepsal Ať se práší od koleček

Více komentářů



TOPlist