Motorka, které mě po spoustě úsilí spolehlivě vozila po Evropě.
Výška jezdce: 180 cm
Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
Jawa 250/353 Kývačka: Měl jsem 353 před 592, koupil jsem jí protože má blinkry v originálu což pro mě bylo tehdy důležité.
První dojmy - Když jsem jí v roce 2009 po roční renovaci konečně nadlábl, byl to skvělý pocit. Odstranění největších nedostatků trvalo téměř tisíc kilometrů a než jsem z ní udělal spolehlivý stroj, trvalo to několik let a téměř 15000Km, což mě nakonec přivedlo k vlastnímu návrhu dílů.
Motorku bych doporučil pro - Cestovní stroj na dlouhé vzdálenosti. Nízké vibrace, zátah vocpoda, obratnost, nízká váha.
Doplňky na motorce - Zpevnění rámu a stojánku, VAPE, nosič, brašny, upravený kryt řetězu, hrazda, mazání kyvky, zamykací kaslíky, policajt, laminátový přední blatník JWT, lehká hliníková kola Excel 18", kuželíky JWT v krku, odolná elektroinstalace, lanka Venhill...
Recenze
Hodně se mi líbily kulaté JAWY a moc nelíbily hranaté od typu 634 výš. JAWA typ 592 je posledním zástupcem těch kulatých, ale má už blinkry, větší zadní světlo, o trochu větší nádrž a lepší motor než 353 kterou jsem měl předtím.
By jsem zastáncem originality, tak to pro mě bylo důležité, byť se daly blinkry přendat i na obyčejnou panelku nebo kývačku.
Postupně, jak jsem začal najíždět větší porce kilometrů za rok, původní díly odcházely a nebylo je čím pořádným nahradit. Taky jsem s motorku chtěl přizpůsobit na cestování - tedy pobrat víc zavazadel, větší bezpečnost jednotlivých částí, větší odolnost elektroinstalace vůči vibracím (třeba pojistková skřínka mě dost potrápila, než jsem našel spolehlivé řešení). Když jsem si koupil vysoké boty, ukázalo se, že je potřeba přesunout stupačky. Levá stačila otočit, ale pro pravou byo nutno zcela překonstruovat páku brzdy. Pak mi začala vadit nízká světá výška motorky pro jízdu v terénu. Nakonec jsem motorku přestavěl na 18" kola, což s vyžádalo kromě jiného zadního i předního blatníku, stojanu a kyvné vidlice i povolení z JAWY.
Výztuha rámu přední
Výztuha měla sloužit pro zpevnění krku při jízdě, ale bohužel jsem už vyzkoušel SUV ve 30km/h i srnku v 80km/h. Rám drží.
Detail II. prototypu přepákování
První prototyp jsem zničil na Zlínské šestidenní - takže musela následovat změna umístění.
Před prodloužením zadku
Kvuli 18" Ecelu bylo nutno vzadu vyměnit kyvku a blatník. Foto původního stavu.
Prodloužený blatník
Blatník už upravený, ale zatím s původním 16" kolem.
Kola Excel 18" konečně! komplet
Přestavba si vyžádala značné množství času - jen leštění bubnů zabralo 10h..
Zapojení přes relátka
To jsem tehdy netušil jak strašně nespolehlivá bude ta čínská pojistková skřínka (na obrázku vlevo).
Omotávky výfuků
Udělané kvůli zvýšení teploty výfuku = lepšímu vypálení oleje. Ověřeno, funguje.
S Laviem jsou na delších cestách koncovky do cihlova. Taky se mi omotávkami povedlo zakrýt různobarevný chrom na kolenách (každé koleno vypadalo jinak).
Herejk: díky
Nádhera a pěkná inspirace. Jsem na cca 3000 (tacho tvrdí 18000) s čz, takže v začátcích ladění a jsem zvědavý, kterým směrem se to vydá (zatím originál bez vape a šlape).
Opl, Rambler, Kybergreg - díky
Kybergreg - Kyvku-repliku jsem koupil od Montyho. Nicméně ten zadek byl pořád docela měkkej - při jízdě pod plynem v zatáčkách to mělo tendenci vlnit se. Přes zimu si tak budu předělávat uložení na tři body a kyvku zpevňovat podle mého pevnostního návrhu. Zvenku by zase nemělo téměř nic být vidět.
Těch ,mušek' bylo docela dost, ale nakonec se mi povedlo odjet Španělsko (víc než 5000km), aniž by se něco závažnýho stalo
Vypadá parádně! Zvlášť na těch velkých kolech se zubatýma gumama!
Jak jsi to vyřešil s tou kyvkou? Dal jsi tam z jinýho stroje nebo jsi nějak prodloužil tu origo?
Jinak vychytávání mušek a uschopňování starý Jawy pro dlouhý cesty, aby se člověk vyhnul jawení, to je kapitola sama pro sebe...