PROFIL MOTORKY

Jawa 350/639 (1991)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník SkotyCZ
Vloženo 6.6.2020
Aktualizováno 9.6.2020
Zobrazeno 2 495x
HODNOCENÍ PROFILU OD 19 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


Říká se, že třipade není potřeba představovat. Za svůj rok trvající vlastnictví jsem zjistil, že mnoho motorkářů ani neví, že se tento peklostroj v tehdejším Československu vyráběl. Moji Jawu se Vám pokusím představit mýma očima.

Více fotografii

Motorka koupena od Z Třebíče

Výška jezdce: 179 cm

Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
Honda CB 500: Objektivně skoro ve všem lepší, ale tvrdý podvozek, který funguje jen na silnicích s dobrým stavem a motor mě vůbec neoslovil. Jede to mnohem lépe než třipade, ale nevzalo mě to tak moc za srdce.
Suzuki GS 500E: Motorka je velmi malá, skoro jako kolo. Nebyla žádná v dobrém stavu blízko (do 300km) mého bydliště. Tyhle motorky vlastní mladé střeva jako já a taky ten stav tak vypadá.
Babetta 210: Na to zvíře nemám koule.
KTM Duke 390: Jaksi nezbyly peníze, ale možná jednou to vyjde.

První dojmy - Velikost. Jawa není parametrově velká, ale opticky to je kus motorky. Další věcí byla váha, jak je lehká (pro rejpaly, 638 a výš mají jen o pár kg suché hmotnosti více, než 350 kývačka) a manévrovatelná. Co mě ale dostalo, byla její živočišnost. Motorka není až tak živá výkonem, ale jak si s vámi povídá a komunikuje. Na žádné jiné motorce jsem to nezažil a musel jsem to mít. Další věcí byla, celková vyváženost podvozku (rozepíšu se). Motor, ať si říká kdo chce co chce, skvěle podtrhuje charakter Jawy (níže vysvětlím).

Motorku bych doporučil pro - Pro blázny (tzv. srdcaři) s hromadou volného času a nevyspělé pubescenty (jako já), kteří mají rádi modrý dým, špinavé ruce, pořád něco štelovat, kontrolovat nebo předělávat a zvuk nesmrtelného dvoudobého dvouválce.

Doplňky na motorce - No, musel jsem si koupit solvinu. Na černotu za nehtama jsem si už zvykl a prý je to poznávací znamení všech jawařů.
Držák na kufr (musí pryč, prý kvůli STK)
Vape sz17
Plovoucí kotouč
Sloní uši z Trampa
Filc nádrže
Nová baterie

Recenze

Stroj jsem vybral, pro svoji jedinečnost. Kolik vysokoobjemových dvoutaktů lze provozovat v přijatelných cenových mezích? Dnes už těch Jaw moc nejezdí, je to celkem rarita (za celý rok ježdění jsem napočítal 3- slovem tři Jawy 634 a výš na moravských silnicích). Další důvod je naprosto raketový růst cen, buď ji koupím teď, nebo nikdy (jsem chudý student, ale na cb500 by zbylo taky).

Podvozek a brzdy
Začnu podvozkem, protože mě upřímně mile překvapil. Z legend jsem čekal nějakou paštiku, ale mýlil jsem se. S Jawou jsem se už sžil a klopím ji až na výfukové kolena do 100km/h a celkem bez problému. Limitem jsou spíše pneu (hranatá H03, jinak nové Mitas jsou skvělé gumy a mockrát mě podržely) a naprosto měkká (konstrukčně, ne pružením) přední vidlice. Nad 110 km/h se přední vidlice začne vlnit, jako ku*va u tyče a celá motorka znervózní (teď jsem si na*ral do hnízda, protože pod blatník patří výztuha a tu já tam nemám, to mi připomíná, že ji musím objednat). Rám mám vyztužený (podsedadlové trubky) a kyvku v dobrém stavu a nějak moc se to nevlní. K podvozku ještě řeknu, že to funguje. Přední vidlice je akorát tak tuhá a hlavně neodskakuje na nerovnostech. Liju do nich m6ad (předepsané výrobcem) a s Jawou není žádný problém napráskat novějším strojům "lepších" značek na špatných silnicích (na rovince a pěkných silnicích mám smůlu). Právě na těch špatných silnicích je Jawa velmi jistá a cítí se tam jako ryba ve vodě. Přední kotoučová brzda byla na první dojem fail, ale po repasi (stálo mě to 700 kč i s hadicí a brzdovkou) a koupě nového kotouče a s deskami je to ku*va jedovatá. Jawu radši brzdím jedním prstem (když se cítím bezpečně, jinak dvěma samozřejmě) a kolo utrhnu jen pomyšlením. Ale co se musí nechat, je to, že před utržením vám dávají pneu (Mitas h04) a motorka velmi velkou zpětnou vazbu, co se to pod tím kolem vlastně děje. Tato brzda mě po sžití s ní několikrát zachránila před nehodou a bubny bych fakt nechtěl. K rámu, 3.11.2019 jsem měl nehodu, náklaďák přejel přes Jawu durch. V hospodě jsem s otcem spočítal, že tam šlo přes 3 tuny. Poškození ? Jen ohlé vidle, padák,stupačka a odřený výfuk (hodím foto). Jawa se za 2000kč spravila a jezdí pořád stejně, nikam netáhne ani nepadá. Nikdy jsem nikde nečetl, že by rám prasknul (prý jen úchyt motoru) a na silně přetížené Jawě 634 objel Pavel Suchý celý svět (velký respekt, je to fakt borec) bez nějakého velkého poškození. Je potřeba toho říct o rámu více?

Motor
Motor mi i přes jeho vrtochy přirostl k srdci. Začnu záporama. První a asi největším záporem jsou vibrace. Nejdůležitější je vyvážení klikovky, když se to udělá dobře, tak Jawa tak šíleně nevibruje, jak se říká (nesmí to lisovat Lojza z vesnice). Mám pořádně vyváženou kliku (něco to stálo, ale stojí to za to) a vibrace mi až tak nevadí a v zrcátkách vidím furt (netřepou se). Po ujetí i 200km nepotřebuji odpočinek a cítím se v pohodě. Další nevýhoda je, že uniká olej (trochu, ale i tak) a celý spodek je hodně špinavý a mastný (odborně tomu říkám konzervace a ochrana před korozí). Dalším je jen 4 stupňová převodovka. Tu jsem vyřešil tak, že jsem dal o 2 zuby menší sekundární kolečko. Maximálka je jen cca 120km/h (více nemá ani kvůli té přední vidlici jezdit) a stupně se pěkně překrývají a 5 rychlost mi ani tak nevadí.
Teď napíšu, proč ten motor naprosto miluju. Je velmi jednoduchý, oprava nebo výměna nějaké části je opravdu snadná a levná (životnost těchto dílů je zase úplně jiná diskuze). A ten zvuk! Dal jsem si práci a po seřízení karbce a nainstalování Vape jde motor neskutečně za plynem a je plný elánu. V nízkých rychlostí (do 80km/h) akceleruje jako kdyby měl koní aspoň 35 a ne 23. Říkám Vám, že za mě neexistuje motorka s podobným objemem, která zní stejně dobře. Jen už volnoběh, zvuk SNV (znalci ví) a ten řev! Jedno vím určitě. V Rakousku se už nepovozím, protože od 4000 otáček se line tak hlasitý řev , že se všichni otáčejí, co to zas jede za idiota. Už prostě jen kvůli tomu zvuku bych tu jawu koupil zas. Dále se mi líbí, že na výkon jen 23 koní se jawa dere dopředu s takovou chutí, a jde tak za plynem jako jsem nezažil ani na 500 (jede lépe samozřejmě, jen ta odezva není tak živočišná a věrná). Motor vůbec necuká. Myslím vůbec, radši chípne, než aby zakuckal. Motor je fakt velmi jemný a rozjede se i na trojku úplně bez cukání (ani nijak neprotestuje, ale vůbec to nejede). Jawu rozhodně nešetřím a jezdím do 5l na 100km a se spotřebou jsem spokojený (je to přece jen 2t). Převodovka na první dojem nic moc, ale ve skutečnosti to není zas tak špatné. Není potřeba taková síla, jak se říká, neutrál většinou najdu (nebo taky ne, má to svou hlavu). Jen výjimečně netrefím rychlost při řazení. Celkově s převodovkou nemám problém.

Praktičnost
No, teďkom bez kufru sbalím do Jawy všechny tyto věci: motolékárnička, 1l láhev oleje, reflexní vesta, lanka spojky a plynu, žárovky, náhradní fajfky a svíčky, nějaké cívky, rukavice na tankování, benzínovou hadici, pojistky a hromadu nářadí od 13 do 21, kombinačky, dokonce i kladivo (povinnost)
Spolujezdkyně si nikdy nestěžovaly a vibrace motoru se jim jaksi líbily.

Pár slov závěrem Taaakže, snad jsem vám tu hitparádu popsal mýma očima. Objektivně jsou za stejné peníze mnohem lepší motorky. Ale Jawa mě toho naučila strašně moc o údržbě, jízdě a jak se ke stroji chovat. Upřímně řečeno, jsem člověk, který byl učen, co si neopravíš, tak si nekupuj. Před koupí jsem byl motocyklový analfabet, teď znám motku skoro do posledního šroubku a když je nějaká závada, skoro hned vím, kde je problém. Já jsem člověk, který má motorku jako zábavu a symbol svobody, pak až dopravní prostředek. V tomhle hrály emoce a Jawa jich pořád nabídne kupu (i těch negativních, jestli nemáte garáž, kde se ten peklostroj bude spravovat tak hodně štěstí) a rozhodně nelituji, že jsem ji koupil (koupil bych ji i za 40t kč, mi to za to stojí, Váš názor mě upřímně vůbec nezajímá) a rozhodně si ji nechám (fakt přirostla k srdci) a prodávat/vyměnit rozhodně nehodlám. Všichni, kteří se celý den m*dali s nějakou opravou a pak to opraví a funguje to, ví, jak skvělý to je pocit a každý by ho měl zažít.
Poznámka
Jestli jste to dočetli až sem, tak snad jsem Vám aspoň nějak změnil názor na tento starý vergl. Ještě se v mladé generaci najdou blázni, co mají rádi tu jednoduchost a zájem o techniku. Jen se prosím zastavte a vzdejte hold všem zaolejovaným (a následně vzkříšeným) svíčkám, upadlým kontaktům, prasklým žárovkám a těsněním, netěsnícím guferům, zadřeným motorům, výfukům plné oleje, vyskakujícím rychlostím, modrému dýmu a jeho vůni (někdo říká, že to smrdí) a hlavně všem lidem, kterým motorky stály život.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
krokoš
krokoš napsal 31.10.20 v 06:27 10b.

Čau, prečítal som to celé, pekné, pred 40-timi rokmi som jazdil na 634. Pred pár rokmi som si kúpil 638, takú istú ako máš, ale bez kotúča. Výfuky som mal na tom z kývačky , jazdil som na tom len na STK, ale , mal som ju. Nech ti slúži a robí ti radosť.

puffybodie
puffybodie napsal 25.07.20 v 22:09 10b.

Jasnych deset za poradny popis jak ma byt a ne dve vety, nadseni a taky stroj, ktery se pouziva jak ma

Triumphak
Triumphak napsal 11.06.20 v 08:34 10b.

Jenick
Jenick napsal 10.06.20 v 14:25 10b.

Je to už deset let, co jsem své třiapůli naposledy zamával a stále se mi při vzpomínce na ní otvírá kudla v kapse. O to víc obdivuju Tvé nadšení pro věc a ochotu tuhle věc dokola zprovozňovat bez nároku na normální svezení Ale chápu, když tohle miluješ, není co řešit Veselé je, že až ti s ní dojdou nervy, stačí jí zalít konkorem, zahrabat do slámy a za 50 let se na ní budou vozit Tvá vnoučata (pokud bude tou dobou co lít do nádrže)

faux4
faux4 napsal 10.06.20 v 14:10 10b.

Za popis a nadseni 10b
Na 639 jsem najezdil spousty km, poprve v Alpach, atak. Ale uz bych 2T dvouvalec Jawu doma nechtel..

Více komentářů



TOPlist