renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Yamaha Tenere 700 (2019)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník rradarr
Vloženo 29.11.2019
Aktualizováno 6.4.2021
Zobrazeno 14 082x
HODNOCENÍ PROFILU OD 37 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.9

Popis motorky


Přišlo to jako blesk z čistého nebe. Nejdřív přišel zájem o koupi mé CB500X a pak zatraceně výhodná koupě Tenere 700. Zaváhat by byla ohromná chyba. Zbývalo jen doladit doplňky a počkat si na předání.

Více fotografii

Motorka koupena od FIRMA:2M Power (Ostrava - Třebovice)

Výška jezdce: 173 cm

První dojmy - Hned mi do rukou sedly širší řidítka s dobře umístěnýma ovladačema. Protože už byl krátký podzimní den, tak jsem hned vyzkoušel světlomet a byl jsem velmi mile překvapen. Překvapen jsem byl také z pohodlnějšího sériového sedla. Dobře vymyšleno je umístění a přehlednost displaye.

Doplňky na motorce - Skončila sezona 2020 a moto se postupně přizpůsobovala potřebám pro pohodlný a funkční provoz.

Nejdřív se na ní objevil nový kryt motoru a to od firmy SW motech. Kryt je opravdu robustní a svou funkci plní na jedničku, jen jsem jej ještě doplnil sliderem, který plní tu funkci, že trochu chrání přepákování zadního pružení. Slider je vyroben z kusu uraženého patníku, je to docela odolný materiál.





Od SW motech byly pořízeny také rolny pro přední vidlici, zvýšení řídítek a kryt předního světla, protože když nás jede více po šotolině, tak opravdu kamínky docela vydatně bombardují celou moto, ale nejvíc trpí to světlo.





Rolny, zase plní tu funkci, že při pádu se hodně odíraly šrouby na přední vidlici, a to byl nejjednodušší způsob, jak tomu předejít.




Na konec předního blatníku jsem nainstaloval gumové prodloužení (někdo tomu říká lízátko) Z MZ 251ETZ Tuhle věcičku montuju už od mé první ČZ175/487 na všechny mé moto. Teda krom Jaw, tam mi to moje puberťácká hrdost nedovolila. Ono to dost zmenší úhel odletuvšího marasu z předního kola a moto je tak podstatně míň zkydaná vším tím bordelem po kterém jezdíme. A jelikož to je gumové, tak to nejde vůbec ani utlouct šutrama natož pak ulomit. Zkrátka je vidět, že týpci v Zchopau tenkrát měli jinačí možnosti, než jejich „konkurence“ v Týnci. Nemyšleno ve zlém.




Bástry jsou od Barkubuster a jsem rád, že je mám. Ty origo bych zrakvil po pár týdnech provozu.



Nainstaloval jsem také obyčejná kulatá (levná) zrcátka...protože co kdyby... Vůbec nejsou špatná je v nich fajn vidět, jen čas ukáže kolik vydrží ten půlkulový čep co se na něm otáčí. Ale než rozbít ty origo, tak raději obětuji tyto.

Po peripetiích s vyhřívanými hefty jsem nakonec zvolil osvědčené oxfordy a ovladač putoval na pravou stranu. Zatím nevím, jestli to je konečné řešení, ale neomezuje mě to a ani nerozptyluje. Prostě si to zapnu, nebo občas změním intenzitu a v nejhorším si tam umím ťuknout i levou rukou.

Od výroby byla moto opatřena štelovatelnou páčkou přední brzdy a jedna poloha mi maximálně vyhovovala. Takže bylo jen otázkou času, kdy si pořídím štelovačku i na spojku. Na Alliexpresu je na výběr neskutečné množství tohohle příslušenství a vybere si tam asi každý. Teď se nemusím při délce mých prstů po spojce tolik natahovat a lépe se ovládá i při jízdě ve stupačkách.



Na levou stranu řídítek přibyl držák přídavných zařízení jako jsou dálková a mlhová světla, no a spínač automatického mazání řetězu. Samotný držák je z kousku nerez plechu + trubky 22mm a je uchycen pod matici zrcátka. Spínač i se světly mi zbyl z CB500X a tak to celé přece nenechám v krabici.



Tudíž obě(čtyři)přídavná světla jsou, také SW motech.
Právě ta světla mi chyběla… Ona T7 svítí výborně, jenže mi se pravidelně s klukama vracíváme za tmy domů a když kroutíte vracečky potmě tak se automaticky dostavají dopředu ti co mají světlo přímo na vidlici. A já to suploval tím, že jsem domontoval mlhovky na rám. Ale stále mi ležely v krabici ty přídavná dálková a bylo jich mi dost líto. On ten origo Yamaha padací rám na sobě neměl tolik místa, aby tam šly bezpečně namontovat oboje. A pak najednou Outback motortek vyrobil rám, za který se opravdu nemusí stydět a ten mi umožnil bezpečnou montáž obou přídavných světel.



Při jízdě po hodně děravé nebo jednoduše řečeno nerovné cestě se na můj vkus chvěl komplet celý ten sdružený digitální budík. I na tohle byl jednoduchý lék. Camel ADV vyrábí vkusnou jednoduchou výztuhu řešící tuto drobnost.



Při té příležitosti, jsem se rozhodl, kam umístím computer MM5 (teplota na plášti chladiče/napětí palubní sítě/čas od posledního nastartování) Dále kontrolky dálkové/mlhovky/aut. mazání řetězu. A jednotku pro zobrazování tlaku v pneu. Lekňajs se zhostil výroby
držáku na 3D tiskárně podle papírové předlohy a dopadlo to výborně.




T7 má z výroby na levé straně zásuvku na 12V spínanou s klíčkem. A na témže místě vpravo je záslepka. Tak jsem objednal z Alliexpresu sdruženou 2x USB + voltmetr, která je spínaná přes vypínač a pojistku přímo z aku. Poněvač jsem zvyklý např v kempu dobíjet z moto např powerbanku, intercom, někdy mobil. Takže nejsem úplně závislý hledat někde 230V a přitom mám taky přehled o napětí v aku abych to nevyždímal domrtě a ráno v klidu natočil.



A tady se asi dostáváme k tomu, že máte pocit, jestli já tu moto elektroinstalaci nezatěžuju. Tak nezatěžuju a asi by to ani nešlo, nebo bych to spíše nechtěl. Všechna ta přídavná zařízení jsou vytažena bokem přes jednu primární pojistku do reléové desky (zatím prototypové a testovací) kde se po sepnutí klíčku přes sekundární pojistky teprve k nim přivede napětí. Takže po vypnutí klíčku nemůžu na nic zapomenout. T7 má dva konektory pro přídavná zařízení a já jeden využil pro ovládání té reléové desky. Nemám totiž rád, když odkrytuju cizí moto a tam je třeba i 6 dalších oček na plusovém kontaktu aku a majitel vlastně ani neví k čemu to vede. O tom, že ty bastly často nemají ani jištění nemluvím…



Při dlouhých přesunech v rychlostech 130+ mi občas vadily nevysvětlitelné turbulence na vršku helmy. Takové nešvary, zase řeší Jaja1150 z Tišnova, který dodává kompletní sadu mechanizmu zvyšování plexi z oblíbené nerez oceli.



V průběhu sezony jsem také pochopil proč firma Rally Raid vyrábí tolik pružin pro T7. A tak proč Jindra Fáborský na youtube o ní tak dlouze vypraví. No za pravdu jak Rally Raidu, tak Jindrovi jsem musel dát, hned na první projížďce po instalaci. Ta origo pružina je fakt na základní (holou) moto a hmotnost pilota +-75kg. Já pořídil 95N podle doporučení výrobce, protože se připočítává ještě 15% kvůli sníženému přepákování a horní kufr z ní téměř nesundávám. Na stránkách mají taky důkladně popsané následné nastavení pružení a odskoku, tak byl zase ušetřen čas s laborováním.

Recenze

Posupoval jsem asi takto: Z minulé moto jsem věděl co bude Tenerka potřebovat, abych tu hned na začátku vysvětlit moje uvažování, shrnu to v krátkém pohledu. Vnitřně nějak asi potřebuju udělat z každé moto takové SUVéčko. Mělo by to zajet téměř kamkoli a neměli bychom ani jeden trpět. Přitom chci upozornit na to, že nemám motokrosové vlohy. A taky v textu budu občas srovnávat T700 s CB500X. Nejde ovšem o posuzování, ale jen o můj pohled na užitnost, nebo praktičnost.

Minulá moto byla v pohodě, jen docela trpěla na cestách po nezpevněných površích a dlouhých výletech ve dvou. Popravdě jsem pokukoval po Traceru 700, jenže by mě čekaly dvě důležité věci - hned nové moto osadit velmi kvalitním krytem pod motor a věc druhá, opět bych byl limitován 17ti palcovým kolem. CB500X s 19ti palcovým kolem již nepřipadala v úvahu, neboť stále byla vyráběna s jedním kotoučem v předu a to již nevyhovovalo mým potřebám.

Naštěstí díky neuvěřitelné shodě okolností mi byla nabídnuta Tenere700. Takže jsem na ní objednal horní držák na kufry Givi/Kapa. Dále boční držáky pro hliníkové kufry Yamaha, hlavní stojan, LED blinkry, padací rám, ochranné nálepky kolem nádrže, komfortní sedlo spolujezdce, snížené sedlo řidiče a snižovací sadu přepákování, protože mám od přírody krátké nohy. Ještě jsem po doporučení známého vzal origo vyhřívané hefty, což se později ukázalo jako chyba, neboť na minulé moto jsem měl Oxfordy a Yamahácké jim sahají asi fakt zhruba po ty pověstné kotníky. Já vemeno akorát řešil to, že už nebudu mít externí ovladač někde na né úplně přístupném místě, ale pěkně přímo z heftu budu regulovat výkon. Ježe ony ty origo topí slaboučce i na třetí maximální stupeň a já na podzim při zabíhaní po Slovenských cestičkách docela trpěl a litoval toho špatného rozhodnutí.

Moto dále potřebuje, přes zimu dořešit: Plexi kryt předního světla a větší kryt motoru, protože při jízdě po šotolině, kamínky a další nečistoty vydatně bombardují motor a svody. A z mého pohledu nejvhodnější se jeví kryt od SWmotechu. Dále jsem narychlo namontoval přimazávání řetězu z minulé moto. Domontoval navigaci a držák mobilu od Mistra Sobotky a jelo se zajíždět.













Po pár kilometrech jsem věděl, že v budoucnu budu potřebovat jiné vyšší plexi, nebo alespoň deflektor. Záběh probíhal klasicky jako u jiných nových moto, ale přece jen trochu jinak než u minulé Hondy. Samozřejmě jsem dbal doporučení prodejce a držel se manuálu a vnímal, jak si motor sedá. Charakter jak se zabíhá je asi stejný u všech pístových motorů, takže jen ve zkratce: Do cca 400 km to bylo hodně na lehko, neboť to bylo o velké nechuti jít do otáček a celkově se dvěma naloženými kufry to vypadalo jako mučení jehňátek. Jenže pak jsem u spolužáka na SK vše z moto sundal a jezdil dál na lehko. To už byla jiná jízda. Bylo poznat jak chodí motor volněji, získává ochotu se nechat vytáčet a zároveň vám klesá spotřeba. Předem od prodejce jsem byl upozorněn na to, aby záběh byl dělán v jednom, což bylo mojí polovičkou opětováno dost ostrým pohledem na prodejce. Také jsem se dozvěděl o povolené toleranci ujetých km do první výměny oleje.







Další poznatek mám ten, že jsem docela jelen z brzd. Mám takový pocit, že buď si přední zatím nesedla, nebo bude potřebovat sintrované desky, anebo je problém úplně jinde. Ona samozřejmě nakonec zastaví, ale nástup a průběh je takový nevýrazný a hlavně musím docela tlačit na páčku. No a taky nejsem úplně nadšený z délky brzdné dráhy do absolutního zastavení. Což u jiných moto neznám. Do budoucna sem určitě napíšu jak se tohle dál vyvíjí. A zadní brzda - ta má svou hlavu úplně. Ona funguje co se týká progresivity a nástupu úplně normálně a předvídavě, ale když jedete dlouho, jako např 120 km a vůbec jí nepoužijete, tak vůbec nebrzdí. Musím tak 3-4 krát ji pořádně prošlápnout, aby brzdit začala. Zatím to beru jako vlastnost a budu to pozorovat a hlavně se tomu snažit přijít na kloub. A ve finále to nějak vyřešit. Výhody které jsem hned odhalil byly příjemným překvapením oproti CB500X. T700 má už v základu jednu autozásuvku, hned vedle je záslepka pro montáž další kterou využiju na socket 2xUSB s voltmetrem. Další věcí je, že v elektroinstalaci už jsou připravené volné konektory pro další zařízení, včetně např vyhřívaných heftů. Takže minimum dodělávek a bastlení. Fajn je taky hodně jednoduché sundávání plastových panelů oproti Hondě. I přístup k airboxu je úplně bez komplikací. Někdo v Yamaze taky moc pěkně vyřešil seřizování světel pěkně venku po ruce a bez nářadí a klidně v rukavicích. Vlastně už v úvodních popisech na netu se dalo dočíst, že výrobce chce aby T700 byla účelná a jednoduchá a tady to je fakt vidět. Někdo by si mohl myslet, že pod pojmem jednoduchá bude skryto ošizená, ale to tu neplatí. Už když vezmu v potaz sváry na rámu, celkové zpracování nádrže včetně lakování a hlavně kvalitu použitých plastů, tak mám z moto celkově dobrý dojem. A navíc, když je do ní ještě osazen už léty prověřený agregát, který například v některých autoškolách už pár sezon zažil…

No a teď už jenom dojmy s přesedlání na novou moto: První mýtus se mi v hlavě držel, jak budu cítět přední o 4palce větší kolo a ještě opatřené duší, oproti minulému 17palcovému. No tak tohle se děje jen neznatelně a musí být za sebou zatáčky „překlápěčky“ abych to začal lehce vnímat. Další věc kdy jsem odhalil kouzlo pohody jednadvacítky byla rozbitá šotolinovka a pro mě to znamenalo akorát se rozhodnout jestli zůstanu sedět, nebo se postavím do stupaček. Oproti minulé moto jsem nepotřeboval ani snížit rychlost a přesto jsem cítil, jak podvozek funguje a zdaleka se nepohybuje na limitu. Všichni kdo jezdí tuhle moto by si měli uvědomit, že přidáním hlavního stojanu se celková hmotnost zvedne o cca 4.5kg. Tím že stojan tolik váží, tak za jízdy přes díry vydatně mlátí o doraz případně o cestu. Byť je vybaven dvěma vratnými pružinami s předepínačem. Další jeho vlastností je, že díky jeho rozkročení s ním dřu při velkém náklonu o cestu. Proto budu přes zimu přemýšlet, jestli tam zůstane. Fakt, ale je ten, že jsem nechal snížit podvozek.

Jinak je v moto namontovaný stejný agregát CP2 jako např. v MT07 nebo Traceru 700. Jen díky rozdílnému zpřevodování je uzpůsoben konstrukci Tenere. Takže pocit velikosti točivého momentu se dá pozorovat už od velmi nízkých otáček a není nutné motor točit někde nesmyslně vysoko.

To je zatím vše z mého pozorování. A zbytek tu napíšu buď v průběhu sezony 2020, nebo po jejím skončení.

EDIT 2021:

POPIS MOTO

Začnu asi takto. V sezoně 2020 jsem s moto najel 15 000 km, bylo to o hlubším poznávání jak krajů kolem domova, tak v neposlední řadě o poznávání moto samotné. Tahle sezona mi dala prostor pochopit co je nutné pořídit k vybavení nebo přizpůsobení stroje na další cestování.
Nejdříve Vám tady dám popis stroje z mého pohledu a potom doplňky které jej trošku proměnily.

MOTOR
Jak bylo výše uvedeno, je to řadový kapalinou chlazený osmiventilový dvouválec s rozvodem DOHC CP2 o obsahu 689ccm má výkon 54kW a točivý moment 68Nm při 6500ot/min což bylo nakonec i změřeno na brzdě. Motor je vyladěn do kompromisu dnešní doby a zároveň požadavkům (určení)motocyklu. Zabírá plynule cca od dvou tisíc otáček a pak plynule tahá až do 9500, kde je cítit, že dál to už není jeho šálek kávy. Ale těsně pod sedmi je opravdu v největší síle. O tisíc otáček výš se protíná křivka točivého momentu a když se za někým(něčím) ženete tak tady je asi tady nejvhodnější místo přeřadit. Jinak klasika jako u jiných strojů podobného ražení, řadíte si co chcete a kdy chcete protože tohle jede i 55km/h na šestku. Spotřeba se mi pohybuje okolo 5l podle pal. počítače a dál to neřeším, poněvač moje minulá CB500X brala o litr míň ale přesně o tolik s ní byla menší zábava. Chutná tomu 95oktanů stejně jako 100 a maže se to 10W40 jako většina podobných vozítek. Na zadní to umí celou moto zvednout a taky rozpohybovat na 204km/h takže je jasné, že to celé v Yamaze vymysleli dobře.




PŘEVODOVKA
Mechanická šestistupňová v olejové lázni společné s motorem, zakončená 15ti-zubým primárním kolem pohánějící řetěz který točí 46ti zubovou rozetou. Její přesnost a chod jsou příkladné a tohle považuju dnes za minimální standard všech současných strojů. Za celou dobu, co moto mám mi ani jednou nespadla do falešného neutrálu, má krátký chod řadičky a jasně definovaný neutrál. Její chování je stejné při studeném i teplém motoru a neoplývá nějakými podivnými zvuky během provozu.

SPOJKA
Klasická vícelamelová ve společné olejové lázni, ovládaná lankem a to tak, že, po pětiset kilometrové cestě vůbec nevíte, že tu spojku na moto máte. Má předvídatelný plynulý chod a kratší páčka která je na mé T7 na tom vůbec nic nezměnila. Životnost, se podle mnou vygooglených zdrojů liší jen tím, jak moc se sní jezdí offroad(terén) protože zase u jejich sourozenců Tracer a MT07 vydržela hravě přes 100000Km. Budu-li ji měnit dozvíte se to (proč a při kolika km) právě zde.

BRZDY
Předek 2x dvoupístek na 282mm kotouče. Zadek jednopístek. Brzdy mi dělaly na začátku těžkou hlavu, a to tak že velmi. Nejdřív jsem hledal chybu v nich, pak klasicky v sobě, pak v celé moto. A korunu tomu dal ještě článek tuším, že v motohouse, jak T7 oproti KTM790 má o cca 4m delší brzdnou dráhu. Jenže já při 14000km sjel zadní desky až na indikačku a tak byl čas osadit jí novými. Jenže došlo k takové trochu obtížně popsatelné nelinearitě mezi zadkem a předkem, tudíž jsem koupil i desky do předku. A co… A všecko se změnilo ! Moto začala brzdit jak má, zadek je čitelnější progresivnější a účinější. Zatím co v předu se nezměnila ta nástupní opatrnost pro offroad a zůstala jistota pro agresivní brždění na asfaltu. Neřekl bych, že moto brzdí celkově lépe, ovšem teď když za ty brzdy vemete tak je cítit, že je ovládáte a né že čekáte kdy se začne něco dít a tudíž nezačnete víc tlačit. Prostě teď se to opravdu jako celek dá ovládat instinktivně. Použil jsem všechny desky originál v Yamaze, která je nakupuje od Bremba. Z nedostatku informací jsem prostě nechtěl laborovat s produkty jiných výrobců.

PODVOZEK
Tahle věc je asi jasná každému čtenáři tohohle popisu. Z výroby vyjíždí moto velmi dobře připravena na jízdu jak po asfaltu tak samozřejmě do terénu a v neposlední řadě k hodně extrémním kouskům jako nám umí předvést třeba Pol Tarrés. Jenže ten se asi na moto narodil a mívám období kdy na jeho videa koukám častěji než na porno. Ono to totiž v jeho podání je taky svým způsobem porno. Pracuju na sobě, abych byl alespoň z poloviny tak dobrý. To jsem odbočil, tak k věci. Takže přední i zadní pružení jdou kompletně nastavit a v základních hmotnostech opravdu fungují výborně. V okamžiku když na moto začnete věšet všechny ty duralové a ocelové věci, které hravě udělají 15% hmotnosti moto, tak se vše mění a vám nezbyde nic jiného, než se kouknout po jiných pružinách. Rozhodně nejdřív dozadu a snad i předek bude stát za zvážení. On sám výrobce po roce v originálním příslušenství vyšel se setem pružin, který nazývá progresivní a vzhledem k tomu jak Yamaha zodpovědně přistupuje k celkovému marketingu, tak asi ví proč. Já jsem při zimním spánku motorky zvolil zadní pružinu od Rally Raid 95N a při první jarní vyjížďce jsem se přesvědčil, že jsem to trefil na výbornou. Tím, že pružina nechává zadní kolo prakticky stále na cestě a kvůli větší tvrdosti se celá moto tolik nepohupuje, tudíž nejde tak často ani na doraz, se celá jízda stává klidnější a přesněší. A navíc už tak často nedřu stojanem o cestu v zatáčkách. Rally Raid má i v popisu následné nastavení tlumiče pro jeho (vámi zvolenou) pružinu. Výměnu pružiny mi provedli v servise, jelikož to nejde klasickým automobilovým stahovákem. Z důvodu menšího prostoru ve vnitřním průměru pružiny. Pak máte ještě další variantu a tou je ta, kterou se vydal Ondra Vlk. Je to kompletní pružení od světoznámé firmy Öhlins obnáší to pouze to nainvestovat do podvozku něco přes 2500 Euro a dostanete něco, čeho už nikdy nebudete chtít zbavit. Znám ty výměny podvozku z více moto, které jsem měl možnost prubnout před a po výměně. Taková proměna se obtížně popisuje a vy spíš mate pocit i když je zachována ergonomie stroje, tak že ten stroj je stejně úplně jiný. Jinak k podvozku jako takovému není dále co vytknout, vzadu je dutá kyvná vidlice z lehkých slitin a v předu kombinované upside down tlumiče z přední strany kryté plastovými kryty. Rám je ze slitin oceli kompletně svařen včetně podsedlové sekce.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
jelda-f
jelda-f napsal 31.03.24 v 09:26 10b.

Pecka, to je úprav Ať slouží a dělá jen radost.

WadeGYTR
WadeGYTR napsal 26.05.23 v 12:41 10b.

Mlhan
Mlhan napsal 22.12.22 v 09:40 9b.

Ahoj,
super počtení
Kde si prosím koupil tu pružinu od Rally Raidu?
Nikde jí u nás nemůžu sehnat..
Děkuji a Tenerka at ti dělá jen radost..a že bude..

kain80
kain80 napsal 10.07.22 v 22:22 10b.

cernetic
cernetic napsal 30.12.21 v 23:26 10b.

Ahoj. Kdes koupil to zpevnění k budíkum od camel-adv? Zastoupení v ČR jsem nenašel, nejblíž asi Německo. 1600 za dvě trubičky je raketa, ale vymejšlet to kvůli jedný motorce nebudu

Více komentářů



TOPlist