PROFIL MOTORKY

Yamaha Tenere 700 (2019)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Fasces
Vloženo 14.9.2019
Aktualizováno 10.8.2021
Zobrazeno 10 780x
HODNOCENÍ PROFILU OD 41 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


Enduro, se kterým se dají dělat pěkné kousky. V kategorii velkých cestovních endur lehká holka do ruky.

Více fotografii

Motorka koupena od Yamaha - Chomutov

Výška jezdce: 183 cm

První dojmy - Rok od roku sešel a moje stará mašina odešla do věčných lovišť. Nástupce byl jasný, Yamaha Tenere 700. Motorka se mi líbila už z fotek. Jenomže jsem si nebyl jistý a říkal jsem - já a novou mašinu? To asi ne. No a než jsem se nadál , tak už jsem na ní jel domů. Myslím si, že to byla dobrá volba a doma pár let zůstane.

Motorku bych doporučil pro - Jako vždy pro mě

Doplňky na motorce - Veškeré informace v deníku motorky.
Deník se snažím udržovat aktuální a vkládám tam vše co montuji na motorku.

Recenze

Motorku jsem kupoval narychlo a jen jsem doufal, že bude podle mých představ. A taky, že ano. V říjnu 2019 bude 5 týdnu jezdit v Africe a dojede až do Dakaru a zpět. Tak pak se uvidí na jaké místo patří.

Obyčejná recenze obyčejné motorky Yamaha Tenere 700 – 36 dní s Tenérkou v Africe

Recenze je určená pro ty z vás, kteří zvažují koupi "Tenérky", stejně tak ale i pro ostatní motorkářské nadšence. Já, jako zcela normální obyčejný kluk, jsem si koupil novou motorku těsně před odjezdem na plánovanou 5týdenní cestu do Dakaru a zpět. Moje stará „mašina“ si řekla, že se na tuto cestu se mnou už nevydá a raději se porouchala. Jak už jsem se zmínil, tak čerstvě zakoupená motorka se mnou vyrazí do Dakaru, a to nejen po silnicích, společně nás čeká offroadová všehochuť. Vše jsem se snažil napsat tak, jak to je (bylo) a jak to cítím. Považuji za nutné uvést dle mého názoru podstatné a zásadní informace (parametry), které zcela jistě ovlivnily mé hodnocení, a proto je budu postupně v textu specifikovat.
Jezdec - já - 183 cm a 70 kg vážící jedinec oblečen do krosového od hlavy až k patě. Pneumatiky - Motoz Dezert přední i zadní, v duších použit ultraseal. Celou cestu jsem upravoval tlak v pneu podle daného terénu. Cestovní rychlost 80 až 100 km/h. Měli jsme v plánu 10 000 kilometrů a nechtěl jsem s sebou tahat náhradní pneumatiky. Tady musím pneu Motoz pozdvihnout, protože jsou opravdu kvalitní a zdá se mi, že vydrží snad úplně všechno. Poradily si s každým terénem, který jsem v Africe potkal. Palec dolů za to, jak hučí, já používám špunty do uší. Boční brašny Kriega OS 32 a na padácích Kriega OS 6. Na sedlo spolujezdce jsem umístil dva kanystry na benzín - 7+5 litrů. Když jsme jeli do pouště, benzín se hodil a vezl jsem ještě vodu navíc. K motorce jsem kupoval nějaké originál doplňky Yamaha, hliníkový kryt chladiče, velký šusplech pod motor, padací rámy, boční držáky kufrů, kryt světlometu. Účelem bylo chránit motorku. Chtěl jsem si koupit kryty páček, ale na to už mi bohužel nezbyl čas. Nicméně bych tuto koupi určitě doporučil. Při prvním pádu (a nebyl ani nikterak závažný) se páčka brzdy zlomila, a to až v jejím samotném uložení. Musel jsem vyměnit za náhradní.

Tenérka projela snad všechen terén, který běžně jezdíme (opravdu hodně různorodý) a troufám si tvrdit, že by zvládla určitě ještě víc. Jezdili jsme hodně po asfaltu, ale také jsme jeli 3 dny jen po písku, nechyběly kameny, které jsou zde ostré jako žiletka. Projížděli jsme také korytem řeky, kde by se zadýchala i kroska. Tři dny v poušti se jezdilo tak maximálně do 4rychlostního stupně, takže potom byla opravdu radost vyjet znova na asfalt. U Senegalských hranic bylo i trochu bláta. Se vším si Yamaha poradila bez problémů, a to jsou tlumiče nastavené od výroby (výrobce). Jen jsem upravoval přepětí zadní pružiny. V průběhu celé naší výpravy jsem nešel na dorazy. Nejsem žádný specialista, takže se nebudu vrhat do hodnocení toho, jaký má motorka krouťák a jiné podobné věci. Výkon mi nechyběl, což pro mě bylo (je) důležité. Na motorku vč. budíků jsem si zvykl rychle.

Občas se mi stalo, že při dojíždění jsem nemohl trefit neutrál. Nestává se to často, ale občas při řazení dolů se stane, že se zařadí falešný neutrál a musí se víc zmáčknout nebo povolit spojka. Plyn není elektronický a jde hladce, nemám s ním problém. Vzhledem k tomu že je lankový, tak je patrné cukání při ubrání a následné akceleraci. Páčka spojky funguje lehce - na pohodu.

Brzdy jak přední, tak i zadní mi vyhovovaly. Když jsem sjížděl krpál, tak jsem jízdu dolů pěkně kontroloval. Jsem zvyklý používat obě brzdy i v běžném provozu. Kryt spojkového lanka na pravé straně mně osobně nevadí a vůbec si ho neuvědomuji. Při jízdě o něm vlastní ani nevím. Jízdou ve stupačkách se změní pozice jezdce, a tudíž jste úplně mimo kryt.

Spotřebu paliva jsem po celou dobu sledoval a došel jsem k závěru, že to, co ukazuje počítač, nemusí být úplně pravda. Když se jezdí na pohodu, motorka „žere“ 4 l/100 km a méně, proti větru 5,5 l/100 km i více. Na Západní Sahaře, když se jede na sever, tak se jede pořád proti větru, jízda v poušti 6 l/100 km i více. V Mauritánii není mnoho míst, kde se dá koupit benzín, většina benzínových pump nabízí pouze motorovou naftu. Tenérka má velikost nádrže 16 litrů. Jeden den, když se vyskytla příležitost, jsem zkoušel dojezd a zjištění mě nečekaně překvapilo. Asi by se divil i sám výrobce. Celý den proběhl bez jakýchkoliv stresů a nikam jsme nepospíchali. Prostě jsme si cestu užívali. Na celou nádrž včetně rezervy jsem ujel 448 km v různorodém terénu. V momentě, když mi začal blikat poslední dílek palivoměru na displeji, se motorka přepnula do režimu rezervy (označeno jako TRIP F). V tomto režimu, tj. na rezervu, jsem ještě s motorkou ujel 109 km (z celkových 448 km). Tankováno 15,5 l. Spočítaná spotřeba 3,4 l/100 km, neuvěřitelné. Ani kamarád tomu nechtěl moc věřit.
Větrný štít je pro moji postavu optimální a žádné turbulence do helmy jsem nepociťoval. Výhled před motorku je dobrý.


Přední světlomety vypadají velmi dobře a svítivost není špatná. Světla je dost i v noci. Rozdíl mezi potkávacím a dálkovým světlem je minimální. Oproti světlům u auta (kuželovitý tvar světla) mi přijde, že světla mají větší rozptyl do strany. Obě 2 čočky na potkávačkách svítí stejně rovnoměrně. Budíky jsou hodně obyčejné a plast působí dost lacině. Sám pro sebe jsem si budíky nazval kalkulačkou. Ale zvyknete si na ně rychle. Jsou dobře čitelné na přímém slunci i v noci. Na budíkách lze nastavit jas displeje. Když se jezdí mimo silnice nebo stačí horší asfalt, tak se budíky klepou a řekl bych, že poměrně dost. Budíky jsou v silenblocích a na naší cestě neupadly, a to je důležité. Asi to mají inženýři vymyšlené a budu tomu věřit. Přepínání na řídítkách, kde je možné vybrat ukazatele – např. tripy, teplota a spotřeba, lze ovládat jen jedním směrem. To v praxi znamená, že když přejedete údaj, tak musíte buď klikat dál, nebo se vrátit na budíku spodním tlačítkem. Na budíkách to lze tam i zpět. Režim OFF lze zapnout a vypnout jen tehdy, když motorka stojí na místě, škoda. Přepínač tripů na řídítkách je umístěn na pravé straně a při jízdě s ním jde jen obtížně manipulovat. Nevím proč (z jakého důvodu), ale tachometr ukazuje o 10 km/h více, než je aktuální jízdní rychlost. Ověřoval jsem to nejen na navigaci ale i radarem. Myslím si, že plast, který kryje displej moc nevydrží a brzy se poškrábe od nečistot, nebo i při častém mytí hadrem.

Sedačka je v pohodě tak do 100 km pak už ji začínáte pod sebou cítit. Není to ale nic, co by mě odradilo od koupě motorky. Dá se to vydržet a kdo hledá pohodlí pod zadek, ať hledá motorku jinde. Já jsem jí měl pod „zadkem“ 5 týdnů den co den, téměř 24 hodin denně, a vydržel jsem to bez problémů. Sedačku spolujezdce jsem nezkoušel a nemohu ji nějak více hodnotit, snad bych k ní jen dodal, že na dlouhé cesty ve dvou asi nebude. Sedlo rally možná časem dokoupím a po vyzkoušení bych doplnil informace. (viz deník motorky)

Řídítka na moji postavu zcela optimální. Jejich šířka i výška mi vyhovuje. Možná časem dokoupím 2 cm navíc, aspoň se uvolní místo pro navigaci či telefon. Teď se tam nedá namontovat nic.

Výfuk je v pohodě a líbí se mi zvuk originálů. Akrapovič by nebyl špatný, ale ta cena 20 tisíc Kč je hrozná. Jedinou výhodu bych viděl, že s výfukem Akrapovič by došlo ke snížení celkové váhy motorky přibližně o 3 až 4 kila.

Doplňky na motorku jsem kupoval originály. Jiné v tu dobu ještě nebyly na trhu.
Kryt předního světla plní svou funkci a písek a kameny určitě zastaví.
Kryt chladiče vypadá hezky, ale nejsem si zcela jistý, co by se stalo, kdyby schytal větší šutr. Mřížka je taková jednodušší ale hliníková. Originál kryt je dostačující možná tak na silnici nebo lesní cesty, má velké mezery a chladič je na ráně. Kryt motoru jsem kupoval jen proto, že jsem počítal s větším množství odlétajících kamínků. A jsem vážně rád, že jsem si ho pořídil. Kryt je mnohem masivnější a kryje víc než originál. Jako nevýhodu krytu bych viděl, že před olejovým filtrem jsou díry také a existuje možnost, že se tam nějaký kamínek dostane a prorazí filtr.

Ráfky kol snesou hodně, což se mi potvrdilo tím, že na cestě dostaly vcelku pecky. Dráty vydržely všechny, ani jeden se nepovolil.
Tenérka na cestách měla mimo výše uvedeného rozbití páčky brzdy jen jednu vadu - poslední týden naší cesty přestal ukazovat pátý rychlostní stupeň na budíkách.
Motorka byla v provozu 36 dní od rána do večera a ujel jsem s ní 11 500 km. Pneumatiky vydržely a možná by zvládly i další dvě tisícovky. Vskutku pěkný výkon. Při návratu z cesty se motorka složila rovnou v servisu Yamaha Kabourek v Písku, kde byla zároveň zjištěna příčina závady na 5.rychlostím stupni – porucha čidla. Proběhla výměna čidla ukazatele rychlosti. Oprava, resp. výměna proběhla v rámci reklamace bez problémů.

Tímto děkuji celému týmu Yamaha Kabourek, který odvádí perfektní práci a má skvělý přístup k svým zákazníkům.

SHRNUTÍ
Motorka jako taková je parádní a dle mého názoru se jedná o dobrý stroj. Nějaké mouchy samozřejmě má, což nakonec bude mít každá motorka. Pokud si motorku upravíte k obrazu svému, tak budete maximálně spokojeni. Motorka jezdila všude možně (různé typy terénu) a přežila to. Nic se nepovolilo nebo neuklepalo. Já osobně bych motorku doporučil jedinci, který se nebojí vydat i mimo silnici a jízdu si chce maximálně užít. Jízdu ve dvou jsem nezkoušel a nedovedu si představit, že na motorce budou jezdit dva lidi a batožina k tomu. Je to jen můj pocit a třeba i ve dvou si to majitel užije.

Pro lidi, co si plánují s motorkou užít radovánky i mimo silnici, bych doporučil dokoupit: velký kryt motoru, padací rámy, vodítko řetězu, kryty páček a možná i vyklápěcí páčky, hliníkový kryt chladiče, kryt předního světla. Zatím moc doplňků není na trhu a budeme si muset počkat, co ostatní výrobci vymyslí.
Snad tento článek přispěje ke snazšímu rozhodování při výběru motorky.
Já si motorku ve své garáži určitě ponechám. Upoutala mojí pozornost hned, když jsem jí uviděl poprvé. Osud a kamarádi mi ji přihráli, a proto dnes stojí v mojí garáži, kde o ni bude dobře postaráno. O motorku se budu starat já sám spolu s Yamaha Kabourek v Písku http://motoshop-kabourek.cz/.

Aktualizace 26.8.2020
Na motorce mám najeto 18000 km a musím říct že mě motorka baví čím dál víc. Užívám si jízdu jak v terénu tak na silnici. Jsem prostě spokojený.

Aktualizace 25.12.2020
Po nějaké době jsem si řekl že si změřím SAG (zadní pružinu na svojí váhu). Po měření jsem zjistil že musím utahovat. Klik po kliku jsem utahoval a ejhle jsem na dorazu a utahovat už nejde. Takže pružina utažená na doraz a ještě mi chybí a to nemluvím a tom že bych chtěl dát nějakou bagáž. Zadní pružina je z výroby na váhu 70 až 80 kg a to jsem splňoval a bylo to dobré. Poslední měření, kdy probíhalo někdy na jaře byla pružina na 10 kliků od maxima.
Berte v potaz že jsem jezdil hodně ofroadu a motorce jsem dával zabrat. Pružina za 15 měsíců a 21000 km používání moc nevydržela a musím to nějak řešit.
Na závěr bych napsal radu pro ty, kteří mají Tenérku aby kontrolovali SAG a nepodceňovali to a včas vyměnili pružinu za progresivní a vhodnou na svoji váhu. Berte v úvahu i váhu zavazadel se kterými jezdíte. Je důležité, aby jste byli někde uprostřed pro možnost seřizování pro případ jízdy ve dvou nebo s bagáží.

Aktualizace 6.5.2021
Musím říci, že po montáži nového zadního tlumiče a předních progresivních pružin motorku přesunete do jiné kategorie. I když je investice nemalá, tak musím podotknout že se vyplatí a prožitek z jízdy dostane jiný rozměr. Jedná se hlavně pro jízdu v ofroadu, kdy si s motorkou dovolíte mnohem víc než obvykle. Jestli to myslíte vážně s jízdou mimo silnici, tak zauvažujte o možnosti nového podvozku nebo jeho repasi. Levnější varianta pro zadní tlumič je repase a to i s novou pružinou.

VÍCE V DENÍKU MOTORKY

S pozdravem Vladimír Honz neboli fasces
Motorka na cestách

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Vlnič
Vlnič napsal 27.05.21 v 12:37 10b.

Jednoduše skvělá recenze a spooousty užitečných informací v popisu i v rámci deníku
10 bodů je málo, ale více dát nelze. Parádní práce

Raisto01
Raisto01 napsal 14.03.21 v 13:37 10b.

Vyborny popis paradniho stroje

69šakal
69šakal napsal 10.01.21 v 21:05 10b.

Chtěl bych jí pro mou paní místo toho co má ...,, ATAS není zrovna drobeček., Tenérku jsem sedlal a má úžasnej motor a hlavně žádný ,, fičury " Ať ti dělá jenom radost!!

kokpilot
kokpilot napsal 10.01.21 v 00:38

pěkná recenze. Víc takových textů

kokpilot
kokpilot napsal 10.01.21 v 00:38 10b.

pěkná recenze. Víc takových textů

Více komentářů




TOPlist