Indické enduro pro klidné cestování po ČR
Motorka koupena od FIRMA:Vintage Garage (Strašnice (Praha 1 - Ochotní, pracovití, trochu přetížení
Výška jezdce: 181 cm
První dojmy - O tuhle motorku jsem zavadil brouzdáním po internetu někdy v prosinci 2018 a v lednu se na ni u prodejce posadil a hned objednal v akční výbavě i s kufry a padáky. Bez zkušební jízdy a nelituji.
Motorku bych doporučil pro - Cestovatelé po silnicích nižší třídy, pro ty co nikam nespěchají.
Doplňky na motorce - vyhřívané rukojeti, blastery, zvýšená řidítka, 12V zásuvka, 2x USB, voltmetr, bodové LED světlomety, teploměr oleje, alarm, toolbox vlastní výroby, blinkry s animovaným pohybem světla, protiskluzové polepy na nádrž, samolepky, topcase 42L Kappa s výztuhou originálního nosiče pod plotnou, brašny na přední rám trailpack, chranič pístku zadní brzdy, stavitelné páčky
Recenze
Na moto jsem čekal 7 týdnů. Když jsem na ni v 8.3.2019 po ose odjížděl směr Jablonec nad Nisou, kde byla teplota 3°C a stále sníh, strašně jsem se těšil. Na cestě byla jediná komplikace a to přední světlomet, který po setmění oslňoval protijedoucí řidiče. Rychlá koupě imbusu na benzině, seřízení a jelo se dál.
Spokojenost, motorka jede hezky. Není to dravec, ale nadčtvercový jednoválec pěkně táhne a jednotlivé rychlostní stupně jsou seřazeny myslím tak akorát. Do terénu je celkový převod možná až moc dlouhý, ale kvůli převaze cestování po asfaltu jsem spokojen.
Maximálka s kufry je kolem 125 km/h a z kopce dokáže nějakých 135 km/h. Pohodlné cestování je kolem 100 km/h. Může za to málo funkční štítek a taky nevelké stádo 25 koní (18 kW). Štítek se od letoška (2020) dá objednat o 6 cm vyšší. Vítr by mi v pracovním rozsahu téhle motorky ani nevadil, šlo spíše o poryvy, které šly přímo do helmy a dělaly hluk, přitom při postavení se na stupačky to okamžitě utichlo. Po chvilce váhání jsem štítek seřízl těsně nad okraj budíků. Nárazy větru do helmy a hluk tím ustaly, pohoda na moto je o dost větší, jen malinko utrpěl vzhled.
Motor je tak trochu unikát. Dlouhý zdvih zaručuje dostatek kroutícího momentu cca od 3 tisic a OHC zase bezproblémové vytáčení válce až k omezovači, který zasáhne před 7 tis. Je to kombinace vhodná pro enduro. Výtku mám k mapě, ta je dost chudá a domnívám se, že při větším množství paliva by vypadl nějaký ten Newtonmetr krouťáku navíc.
Stroj jsem si kupoval hlavně proto, že je to v r.2019 ještě jednoduchá a poctivá stavba, kterou si můžu kdykoliv opravit či upravit skroro celou sám. Zatím vše slouží a s těmi 18 kW pro cestování jsem se dobře sžil.
Co je trošku zklamáním, to jsou rámy a držáky bočních kufrů, jež sváří ručně v Indii s malou přesností a tak vše k sobě stahují masivní šrouby. To se neblaze podílí na suché hmotnosti 184kg. Montážní cesty šroubů upínajících kufry jsou navíc klidně v kolizi s rámem nebo podsedlovými plasti. Sundat kufry je prostě oříšek.
Kvůli plnění emisní normy EU4 má motorka uzavřený okruh recirkulace benzínových par přes uhlíkový filtr, který leží v krytu pod motorem. Mohu říci, že jsem jej po měsíci dal pryč a bez něj motor jel hned o trochu plynuleji a přestal trpět občasnými výpadky tahu, které údajně nastávají, protože při naplnění filtru krátkodobě přepne řídící jednotka na palivo z tohoto kondenzátu. Více o problému na anglických fórech.
17.4.2019
Moto jsem si doplnil o válcový toolbox a vlastní okruh příslušenství přes separátní pojistkovou skříň. K tomu jsou videa na YT od Adriana Eedese, kdo vládne angličtinou.
Příslušenství je kapitola sama pro sebe. Stroj je cenou spíše low-end a tak je blbost zaplatit za doplňky desetitisíce. Já vše pořizoval řádově za stokoruny přes eBay a Aliexpress za ceny cca 10-20% proti produktům v EU kvalitě. Pro moje potřeby a celkovou filosofii motorky je to dostatečné.
8.9.2020: Narazil jsem na zajímavou úpravu spočívající v předřazení 10 kOhm termistoru před teplotní čidlo, čímž si ŘJ motoru myslí, že je chladněji a dává více paliva. Zároveň je to bezpečné, jelikož se stoupající teplotou se rozdíly s originální mapou smazávají. Chod za studena se zcela vyhladil a zmizely i problémy se studenými starty.
Dalším doplňkem jsou blastry kombinované s vyhřívanými rukojeťmi.
24.1.2021
Na motorku jsem nainstaloval další doplňky
- stavitelné páčky
- chránič pístku zadní brzdy
- výztuhu zadního nosiče pro plotnu od Hitchcocks
- topcase Kappa 42 L monokey
- brašny na přední rám trailpack
24.2.2021
Na motorku jsem koupil přední kolečko sekundáru se 16 zuby od Esjot (originál má 15) a tím si prodloužil všechny převody o 7%. Jezdím hlavně po asfaltu a toto zpřevodování mi přijde pro mě ideální. Ve městě a ve členitějším terénu zapojím více nižší kvalty a na cestování mám o 7% delší pětku. V praxi to znamená, že při 100 km/h motor netočí už 5000 jako dřív, ale jen 4600 a je blíže maximu kroutícího momentu a celkově se cestování mimo obec přesunulo do pohodovějšího spektra otáček motoru.
***
Zkušenosti se servisem:
Servis po 500km 8.4.2019 (stav 472km)
- olej + filtr
- vše promazáno
- proběhla úprava polohy řadičky nahoru o 5mm
Servis po 5000 km 9.4.2020 (stav 6677 km)
- olej + filtr
- vše promazáno
- kontrola jednotlivých systémů
Dávám 10 bodů s toho 9 bodů je za odvahu...
Krása! Tak má vypadat mašina.
Ať slouží... Je to skvělá motorka...