renocar_duben



PROFIL MOTORKY

KTM 790 Adventure R (2019)

Neaktivní Profil uživatele

Vlastník wil
Vloženo 22.3.2019
Aktualizováno 24.1.2021
Zobrazeno 12 040x
HODNOCENÍ PROFILU OD 37 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.9

Popis motorky


Přerostlé EXC a opravdové cestovní Enduro.

Více fotografii

Výška jezdce: 180 cm

První dojmy - Vůbec jsem nevěděl, do čeho jdu. Tenhle model neměl žádného předchůdce a čekat na půjčení předváděcí motorky někdy do léta, se mi nechtělo. Nehledě na to, že pokud bych ji objednal, byla by malá šance na dodání ještě v sezóně. Takže jsem to risknul. Naštěstí 790ka splnila přesně moje očekávání.

Motorku bych doporučil pro - Kdo nechce řešit povrch pod koly.

Doplňky na motorce - Vyhřívané hefty, Quickshifter (funguje bezvadně), padáky do os, nosič na topcase. Koupil jsem i koncovku Akrapovič, protože s originální koncovkou má motorka zvuk jak manželky Vespa 125. Jenže před deseti lety (990 ADV) přineslo pořízení Akrapoviče bonus ve snížené váze v řádech kilogramů, nárůst výkonu v celém spektru otáček a zvuk hodný pořádného motoru, tak dnes, za cenu daleko přesahující dvacet tisíc, dostanu zvuk, který zní dost bídně, nárůst výkonu neznatelný a úspora váhy je 0.9kg (mnou změřeno). Vím, že za to Slovinci nemůžou, když je šikanujou z Bruselu, ale aby za chvilku mělo smysl, ty jejich koncovky kupovat. Takže je lepší nad tím moc nepřemýšlet a raději se kochat luxusním zpracováním výfuku.









Před dovolenou jsem namontoval originál bástry s hliníkovou výztuží v domnění, že mi ochrání páčky a brzdovou pumpu při pádu. Až cestou jsem zjistil, že vnitřní držák bástru při plném rejdu končí desetinu milimetru od displeje. Takže by sice zachránil páčku, ale rozsekal displej, kdyby se to trochu hnulo v brýlích. Hodně jsem se snažil nespadnout. Podařilo se a po návratu jsem vrátil zpět původní plastové.
Ostatní doplňky slouží dobře. Rychlořazení bezva, držáky na kufry pasují přesně, rally stupačky super, plotna na vak taky.

















Protože už se mi povedlo trochu rozpárat spodní plech někde o kamen, koupil jsem od Touratech nerezové zesílení, které se montuje zevnitř do krytu, tak to motorku nijak nehyzdí a vypadá to, že to dost pomůže. Nevýhodou je váha, ale za tu jistotu v kamenitém terénu, to stojí.
Když už jsem byl v tom vylepšování, objednal jsem si karbonové kryty nádrže od Rade garage. Sice nejsou nijak špičkově zpracované. Při montáži je třeba i vrtačka. Ale jsou opravdu bytelné a díky tomu, že jsou z karbonu, i lehké. Myslím, že budou i pevnější, než origo karbonové kryty z katalogu Powerparts.


















Vzhledem k předčasnému ukončení sezóny díky operaci ramene, mám roupy a přemýšlím, jak vylepšit 790ku na příští sezonu. Doma jsem měl jeden přebytečný rotační tlumič řízení Scotts, tak jsem dokoupil držák a zužitkoval jsem tak skladové zásoby. A zároveň jsem tím zvednul řidítka oproti originálu o cca 4cm.
Další doplněk už byl trochu nutnost. Povedlo se mi při projíždce propíchnout klackem chladič. Ta origo plastová mřížka z výroby je dobrá jen na bláto a odletujicí kameny od předního kola. Tahle od R&G racing vypadá pevnější. Uvidím provozem, ale další chladič se mi už moc kupovat nechce. Není to nic levného.



Recenze

Poprvé jsem 790ku uviděl, až když jsem si jí vyzvedával v prodejně. Jako u každé Ktm si na ten design musím chvilku zvykat, ale naštěstí je o dost hezčí v reálu než na obrázku. U Ktm si mi líbí, že se nebojí se vzhledem motorek experimentovat a nikoho nekopíruje. Ale vzhled je stejně věc druhořadá. Jestli je hnusná nebo hezká, je jedno, protože s každou Ktm, co jsem měl, byla vždycky totální zábava.
A tenhle model není výjimka. Sice po 1290 Super Adventure R je těžké se smířit s úbytkem výkonu, ale to je problém jen na silnici. Když sjedete z asfaltu, tak začíná ta správná zábava. 1290 to dala taky, ale s 790kou si to víc užívám a nebojím se jít do věcí, kde bych se s velkou Adventure jen trápil.
Ještě nebudu nad 790kou na silnici lámat hůl, protože je ještě v záběhu a neměla šanci ukázat, co se skrývá za sílu v nejvyšších otáčkách. I když je mi jasné, že 1290 se vyrovnat nemůže. Už teď vím, že je třeba mít nastavený režim Rallye. Ty ostatní jsou k ničemu a nemá žádný smysl, je používat. Na tenhle režim je reakce na plyn úžasně spontánní a zadní kolo jde krásně poslat do smyku. Když porovnám hlavní rozdíly mezi 790 a 1290, tak 790 vyhrává v ovladatelnosti a zábavnosti v terénu a 1290 zase v komfortu a výkonu na silnici. Pokud někdo musí tahat sebou spolujezdce, potom je volba jasná.
Sedačka je klasická na enduro. Dá se na ní dobře přesouvat a pracovat s těžištěm. Je i docela prostorná, ale je to prostě prkno. Zatím jsem nedal víc jak 200km v kuse, ale už teď vím, že jestli pojedu na delší výlet, musím do stupaček. Naštěstí to není nic špatného. Ve stupačkách se 790 řídí skvěle a poloha je úplně přirozená.
Fajn jsou úložné prostory. Dokonalá schránka na nádrži, jakou měla 990ka, tu sice není, ale pod sedlem je místo na nářadí a peněženku a v podsedlových plastech je prostor na lékárničku a reflexní vestu. Tady někdo přemýšlel.
Abych jen nechválil. Nechápu moc cenovou politiku Ktm. Když budu chtít mít na 790ce stejnou výbavu jakou na 1290 R, tak už jsem hodně blízko cenou u 1290R, která má stejné věci v základu. Ale je jasné, že Ktm nebude dávat svojí novinku, na kterou se dělají pořadníky jak na Favorita, za výprodejové ceny.
Pak je tu ovladač na vyhřívání heftů, který vypadá jak čínský výrobek z minulého století. Že to umí udělat v Ktm lépe, je jasné, když 1290 to měla perfektně integrované v menu s ostatními funkcemi a intenzita se zobrazovala na přístrojovce.

To je zatím z dojmů vše. Časem přidám víc zkušeností a nějaké lepší fotky z výletů.
Po 4000km je čas na malé zhodnocení. Nebudu psát, jak je motorka úžasná a nejlepší na světě. To si můžete přečíst v prospektech a časopisech. Ano, 790ka je skvělá mašina a dělá mi radost a jsem z ní nadšený, ale je pár věcí, co by jí ještě vylepšilo.
Třeba silnější plech pod motor. Je mi jasné, že by to navýšilo hmotnost, jenže je to enduro a myslím, že 3mm plech by byl minimum. Taky mi vadí ta díra za předním kolem. Zřejmě se musí chladit výfuk, ale šlo by tam dát aspoň mřížku, aby se z toho nestával sběrač bláta. Doufám, že v Rakousku už asi o tom vědí, když jsou tam připravené díry k uchycení. Jen to ještě nestačili vyrobit.
Další je konektor pod sedačkou. Zřejmě pro připojení alarmu. To je fajn. Ale proč není vodotěsně ukončený. Až se dostane voda pod sedačku, snad to jen vyhodí pojistku.
Poslední věc je ovládání blinkrů. Myslel jsem, že nemůže být horší, než na 1190ce. Omyl, může a je tady. Zvláště vypínání blinkrů má tragickou odezvu. Při vypnutí v něm cvakne a myslím si, že je vypnuto, ale není. Musím máčknout větší silou a přesvědčit se na displeji, že už neblikám. Protivný. Bohužel automatické vypínání, jako na 1190, nelze objednat.

Možná to vypadá, že 790ku kritizuji a hledám jen chyby, ale kdepak. Je skvělá. Těch pár drobností jsou jen pihy na kráse. Je dost, že Ktm vypustila do světa tuhle motorku, co umí dobře všechny povrchy. Když jedu po silnici, tak pořád koukám, kde je nějaká odbočka do lesa a pořádný výjezd po vyvážečce. A když mám už off-roadu plné zuby, tak vyjedu na silnici a na ní je to taky parádní zábava. Můžete se prohánět s kámošem, co má motorku jen na silnici. O moc pozadu nebudete. Možná vůbec.

790ka je prodaná a v garáži už je na další sezónu připravená její nástupkyně 890 adventure r ve verzi Rally. Ty dvě sezóny se 790kou byly super.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
vlastovo1
vlastovo1 napsal 09.01.22 v 12:49 10b.

Pěkná recenze a pro mne inspirující vylepšení Kačky. Já pořídil nyní verzi 790 ADV R, tak postupně doladuji k obrazu svému. Chci se zeptat, jaké máš dojmy po sezoně s 890 Rally - stojí to za to?
Jinak přeji spoustu šťastných kilometrů!

ArmyMoto
ArmyMoto napsal 09.02.21 v 13:22

Ano někdy se bohužel vyjadřuji trochu emocionálně a někomu se to může zdát urážlivé, nicméně já mluvím o faktech, nikoli o zkušenostech. Fakta jsou jasná a něco na tom je.

U BMW se to opravdu nepovedlo, mám skoro souseda, co se roky živí rovnáním rámů a nové BMW 1250 adventure stačí když spadne ze stojánku a má křivý rám a podvozek na nové GS850 je tragický, stejně jako rozložení váhy a na tom jsem osobně jel. Můj názor na kvalitu BMW je v současné době opravdu negativní a poprvé v životě pokukuji po Japoncích..

wil
wil napsal 09.02.21 v 11:16

Budu upřímný a předem se omlouvám, jestli tě to urazí.
Názor někoho, kdo si přečte pár článků a technických údajů, nemá žádnou váhu. Pokud si na tom nikdy nejel, tak nekritizuj, ani nechval. Určitě má každý právo na svůj názor, akorát měl by být něčím podložený. Nejlépe vlastní zkušeností. Hanit něčí práci slovy jako nedomyšlenou či dementní, není férové.

ArmyMoto
ArmyMoto napsal 08.02.21 v 23:53 9b.

Tož jsem také uvažoval o 890, ale podle všech informací co se ukazují je to krok z5 a v KTM to moc nedomysleli. Podle mě se jedná jen o strategicky jako nový model, ale v reálu horší než 790.

K čemu mi je pár koní navíc, když motorka váží o tolik víc a má o tolik vyšší spotřebu? Na enduru nepotřebuji víc koní, ale lehčí motorku a delší dojezd!

Podobně nerozumím cenové politice KTM. Proč je verze RALLY o tolik dražší, když cena jednotlivých komponentů nedosahuje takové navýšení ceny. (že by limitovaná edice v nehorázně velkém počtu každý rok?) Když si koupím normální verzi adventure a na to všechny komponenty (mě by asi stačil jen podvozek) rally, tak jsem cca 150 000 v plusu a to nepočítám s tím, že by se vymontované komponenty dali prodat.

Vzhledem k tomu že BMW vyrábí poslední roky opravdu dementní endura, tak budu nucen po dlouhé době přesedlat z BMW na KTM, ale ještě mi v hlavě hučí ta nová afrika.

Vo1c3k
Vo1c3k napsal 29.07.20 v 18:55 10b.

Více komentářů



TOPlist