renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Honda CRF1000L Africa Twin (2018)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník POUND
Vloženo 20.3.2019
Aktualizováno 23.9.2019
Zobrazeno 5 656x
HODNOCENÍ PROFILU OD 12 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


Trochu těžší - ve srovnání s dosavadní motorkou, velmi dobře ovladatelná, silná právě tak akorát. Určitě se hodí i do těžšího terénu, ale zatím jsem to nezkoušel.

Více fotografii

Motorka koupena od FIRMA:Europe Holding - PRI Motocentrum ( - Koupě proběhla hladce, prodejce zajistil i registraci.

Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
KTM 1090 Adventure: menší možnosti nastavení podvozku, ale bylo to o fous
Suzuki DL 1000 V-Strom: Honda se mi prostě víc líbila, i když byla dražší

První dojmy - Docela mi padla do ruky hned napoprvé. Zatáčky jsem nemusel řešit, protože zatáčí skoro sama. Vysloveně mi na ní nevadilo vůbec nic. Jenom ta výška. Těch 850 mm sníženého sedla je pro mne hraničních, takže jsem po první tisicovce kilometrů koupil snížené sedlo - o 3 cm. Je to lepší a zejména ve městě se tak cítím jistější. Na delší vzdálenosti možná bude lepší vyšší sedlo. Po prvních 200 km jsem zvyšoval tuhost odpružení zadního kola - tovární nastavení je víc do terénu.

Motorku bych doporučil pro - Pro cestovatele, který chce cestovat daleko, ve vzpřímené poloze a také se chce někdy projet v těžším terénu. Kromě toho je vhodná, jak pro cestovatele, který chce rychle profičet německou dálnicí, tak i pro milovníka venkovské kochací jízdy při 70 km/h. Pokud chceš jezdit těžší terén, dálnici, průjezd městem i kochání v přírodě v jedné motorce, myslím, že nová Afrika je velmi dobrou volbou.

Doplňky na motorce - Na motorce mám padáky s nástavcem a taštičkami, snížené sedlo, zvýšené plexi, hrazdu na řídítka s taštičkou, centrální stojan, rozšíření bočního stojanu, zadní plotnu s kufrem, boční držáky na kufry, adventure kameru, bezpečnostní držák na navigaci, dělená zrcátka, lanko na airbagovku. K motorce mám navigaci a tři hliníkové kufry. Ještě uvažuji o stavitelných stupačkách a přídavných světlometech.

Ale pěkně popořádku a s fotkami:
Na řídítka jsem namontoval hrazdu Touratech a na ni jsem uchytil taštičku Marcelus. Pomocí RAM Mounts kloubu a TomTom sady proti krádeži jsem přimontoval také navigaci TomTom Rider 420. To uchycení byl trochu problém. Když jsem použil originál pryž pod objímku, tak silně vibroval. Vyřešil jsem to kouskem tenčí pryže z cyklistické duše.






Po delším testování jsem se rozhodl namontovat ještě výztuhu hrazdy (a vlastně celé přední stavby). Odkaz z diskuse do Rumunska nefungoval, ale kolega swatcz mi dal kontakt na českého výrobce. Výztuha pasovala na milimetr.












Namontováno zvýšené plexi - originál Honda. Ten štít je je navržen velmi dobře. Především, k motorce opticky krásně sedí a při jízdě velmi dobře chrání i při 150 km/h - podle GPS (na tachometru 164 km/h). Jsou tam však určitá ale (viz níže).






Dopřál jsem si dělená zrcátka Touratech. Možná to nebylo nezbytně nutné, ale tak nějak pocitově mi přijdou lepší.






Jako první - hned u dealera - jsem nechal namontova padáky SW Motech. K tomu jsem později dokoupil zvýšení padacího rámu od stejné firmy a do padacího rámu taštičky Marcelus (vozím v nich třeba bagetu nebo pití).






Už od dealera jsem si přivezl centrální stojan SW Motech. Přidal jsem rozšíření bočního stojanu, také od SW Motech. Také jsem zakoupil boční nosiče kufru SW Motech ve variantě PRO off-road edition - s výztuhou. Níže jsem napsal pár postřehů k jejich montáži. Do rámu motorky jsem koupil dvě kapsičky Marcelus, protože místa není nikdy dost.






Od Cagivy mi zbyly boční sedlové tašky. Jednou jsem je použil samostatně. Také jsem si dopřál originál snížené sedlo Honda, protože při své výšce jsem měl trochu problém dosáhnout na zem. Na té fotce to není moc vidět - jsou to jen 3 cm.






Hned po koupi nainstalována zadní plotna SW Motech - Adventure rack s kufrem Kappa K48N (hranatý hliníkový kufr se mi na motorce při jízdě bez bočních kufrů moc nelíbí, připadám si pak jako poslíček s pizzou, ale možná ještě dokoupím). Po několika dalších měsících uvažování a čtení recenzí jsem koupil kufry od "ALU Milanek" (český malovýrobce a mimochodem i zatraceně dobrý a zkušený motorkář). Pro montáž je nezbytná originální přídavná plotna s originálním bajonetovým uzávěrem, takže montáž a demontáž je během několika vteřin. Původně jsem chtěl koupit dva kufry s kompromisním objemem, ale využil jsem toho, že ALU milanek dělá kufry skutečně na zakázku.











Takže...mám nakonec celkem tři kufry pokýrvající široké pole potřeb. Ten velikostně prostřední i nejmenší jsou oboustranné (tehnicky vzato jsou oboustranné všechny). Používá se jako širší kufr v "úsporné variantě" na víkend a zároveň jako užší kufr v "expediční variantě", protože ho lze namontovat na obě strany. Ten nejužší kufr lze použít i samostatně, když se namotnuje na druhou stranu než je výfuk, ani zdaleka nepřesahuje siluetu motorky a na jednodenní výlet stačí.
Brašny si zatím nechávám a počítám s nimi jako s rozšířením kufrů - přikurtováním na víko kufru. Ještě jsem to nezkoušel, ale mělo by to jít - úchyty tam jsou.






K zrcátku, pomocí RAM mounts jsem připevnil Adventure kameru SONY, HDR AS50.Jedním z posledních přírůstků je potom trubkový rám pro ochranu rukou na řídítka (Handguardset) od Hepco Becker a řekl bych, že ten už se mi víc než zaplatil i vyplatil...






A když už investuji do bezpečnosti motorky, investoval jsem i něco do vlastní bezpečnosti. Koupil jsem si airbagovku Hit-Air-MLV. Její aktivační lanko jsem uchytil na pravé straně k rámu. Když jdu od motorky schovávám ho do taštičky od Marceluse .






Po nainstalování nosiče bočních kufrů jsem zjistil, že se natolik změnila ergonomie přístupu k motorce z boku, že mi nešla původním způsobem (prostě jsem na stojan soupl a za boční madlo u sedla jsem motorku mírně přizvedl) postavit na centrální stojan. Vzhledem k tomu, že nosič je sice bajonetový, ale výztuhy do terénu jsou šroubovací, byl to trochu zádrhel. Párkát jsem to sice demontoval, ale nebavilo mne to. Tak jsem nakonec zjistil, že musím motorku chytit místo za boční madlo za padací rám a jde to i bez demontáže .

Několik postřehů z instalace bočních nosičů SW Motech PRO off-road edition. Je v podstatě nezbytné při skládání pravý držák (u pravé stupačky spolujezdce) zašroubovat cca do poloviny závitu, zacvaknout bajonet a potom teprve došroubovat zbytek závitu. Jinak se nemusí podařit nosič vůbec namontovat.
Pracovat je nutno rychle - tmel na závity je nejlepší utáhnout do 15 minut po aplikaci. Off road upevnění je zapotřebí našroubovat pevně bez tmelu a poté vždy vyšroubovat jeden šroub, nanést tmel atd.





Až na úplný závěr montáže - když je celý nosič našroubován, včetně pojistného tmelu na závity, je možno vyvrtat díry pro zadní držák bočních rámů, dříve vrtat nedoporučuji. Poté je zpravidla nutno předělat uchycení rámečku registrační značky.






Ještě několik poznámek k originálnímu zvýšenému plexi Honda. Především, není to Made in Japan, ale Made in Italy. Navíc - a to se nikde většinou nepíše - má toto plexi omezenou rychlost na 130 km/h. Prý je stejné jako u Adventure Sports, které však žádné omezení nemá. Pravdu znají asi jenom v Japonsku. Možná je tam to omezení prostě z důvodu, že je krajně obtížné namontovat toto plexi podle návodu - tj. s přídavnými ocelovými prstýnky na pryžové špunty s maticí. Pokud si je při pokusu o montáž nezajistíte nití, zcela určitě vám spadnou do útrob přední kapotáže (a tam se jich vejde). Rozhodně však doporučuji nákup tohoto plexi dvakrát (i vícekrát) promyslet, než se pro něj definitivně rozhodnete - především kvůli problematické montáži. Pokud však umíte sundat kapotáž, není asi co řešit.




Recenze

Motorku jsem si vybral protože jsem chtěl relativně cenově dostupné "plnotučné" cestovní enduro, které má sedlo maximálně 850 mm vysoké. Některé motorky (BMW, Ducati) vypadly kvůli ceně, jiné (Suzuki) mi připadaly příliš okoukané, i když byly levnější. Honda mi tak trochu připomínala moji starou CAGIVU Canyon 500 a ta se mi vzhledově moc líbí. Hodně se mi také líbil její zvuk - zejména při podřazování. Možnost plnokrevného teréního využití je pro mne spíš bonus a nebyl to prvotní záměr.

Spousta majitelů řeší vyhřívané gripy. Já jsem to zatm odložil a pořídil jsem si vyhřívané rukavice. Prostě paráda. Stály sice víc než neznačkové Oxfordy, ale méně než originální gripy Honda. Vyšly na 3000,-Kč, mají tři úrovně vyhřívání a je to prostě paráda. Zatím mám ohřívání rukou na začátku a na konci sezóny vyřešeno a vyhřívané gripy ani neplánuji.

Ve srovnání s mojí starou Cagivou Canyon 500 je to zejména po vyjetí na nějakou lepší silnici něco zcela jiného. Ta motorka doopravdy akceleruje, a jak. I při 150 ti na tachometru reaguje velmi svižně na otočení plynovou rukojetí. Né že bych běžně akceleroval ze 150ti, ale ten odpich považuji za velkou výhodu při zařazování na dálnici i při předjíždění - a to nejen na dálnici . Navíc není není většinou nutné podřazovat. Stačí za to prostě pořádně vzít.

Při jízdě po okresních silnicích mám zatím stále trochu respekt s najížděním do zatáček, ale je to spíš v hlavě než v motorce - ta by si to líbit určitě dala (přece jenom mám na velkých motorkách najeto pouze 10 tis a z toho polovinu na pětistovce s méně než polovičním výkonem).

Jízdu po okreskách si ale i tak ychutnávám - zejména podřazení a brzdění motorem - ten zvuk je prostě úžasný a při projíždění vesnice se lidé za tím zvukem otáčejí. Zakladní výfuk není možná moc hezký (je to věc názoru), ale při podřazení a brzdění motorem vydává fakt pěkný zvuk. Při první jízde pražským tunelovým komplexem Blanka jsem se několikrát díval do zrcátka, jaká úžasná mašina mě právě předjíždí - žádná, byl to odraz zvuku mojí Afriky!!!

Jízdní vlastnosti hodnotím jako velmi dobré. Po najetí více než 4500 km můžu konstatovat, že jízda na ní jen tak neunaví takže tím potvrzuji svůj původní verdikt, že je opravdu velmi pohodlná i na dlouhé cesty. Můj limit, než se na sníženém sedle Honda ozve zadek, je cca 650 km, respektive tak 8,5 hodiny za den (samozřejmě s přestávkami). Možná zkusím pořídit gelovou podušku - koneckonců, prodejce o ní mluvil, že si ji lidé ke sníženému sedlu kupují. To přesezení však není nic tragického. Druhý den o tom ani nevíte a můžete vyrazit znovu .

Také jsem zjistil, že po více než 600 km v sedle (za den) mne začínají brnět nohy. Nějaké vibrace se holt do chodidel přenášejí. Není to sice, jako moje bývalá motorka (Cagiva Canyon 500 - hodně rozvibrovaný jednoválec), ale něco tam přece jenom je. V kombinaci s posezem - špičky chodidel na stupačkách - je to po určité době znát. Podotýkám, že se mi to stalo s botami bez tlumící mezivrstvy (Revit Scout H2O), které mají masivní velmi tlustou podrážku z tvrdé pryže (píšou, že je to Vibram) a pouze tenkou pěnovou vložku (zkusím asi gelovou). S druhými botami Forma Adventure Low WP se mi to nestalo (ty tlumicí vrstvu mají), ale nejel jsem s nimi během jednoho dne takovouto vzdálenost. Tohle ještě potřebuji vychytat. Každopádně chodidla jsou pro mne více limitující, protože druhý den jsem o nich ještě věděl. Zadek by si býval klidně dal novou porci kilometrů. Předběžně si myslím, že s dobrými botami s tlumicí mezivrstvou v podrážce (a s gelovou poduškou na sníženem sedle Honda pro větší pohodlí) bych na ní mohl jednorázově ujet kolem 800 až 900 km, respektive tak maximálně 11 hodin v sedle - takže z Prahy do Bruselu. Opakovaně - tj. několik dní po sobě - bych limit - pro sebe - viděl tak 700 km (9 hodin v sedle max). Jezdec s méně citlivými chodidly, by mohl bez problémů opakovaně za den ujet i delší vzdálenost...

Po 4500 km jsem si začal trochu hrát s elektronickými nastaveními - síla záběru, brzdění motorem a kontrola trakce. Musím konstatovat, že u síly záběru (P - Power) je znát, co je navoleno a jízda s navolenou trojkou po silnici v zatáčkovém kopcovitém prostředí (horské silnice kolem Kraslic) - je utrpení. V případě brzdění motorem (EB - Engine Break) je také znát, zda máte navolenou jedničku, dvojku, či trojku. Je zajímavé, že Honda do tří základních režimů (cestovní, městský, terenní na kluzké povrchy) ani v jednom případě nepředvolila maximální brzdění motorem. Můžu jenom hádat, zda nejsilnější mód pro brzdění motorem motorce škodí, nebo hrozdí shodit jezdce. Pokud se týče kontroly trakce, tak úplně přesně nevím - neumím zatím driftovat takže vypnutou kontrolu trakce nevyužiju. Mnoho majitelů tvrdí, že jim vadí nemožnost kontrolu trace trvale zcela vypnout, ale já si to (zatím) nemyslím. Cagiva měla točák pouze 39 Nm, takže u ní drift nehrozil, ale Afrika má skoro 100 Nm při ne o tolik vyšší váze. Na Harykovi (Fat Boy má brutálních 160 Nm), který kontrolu trakce nemá, se mi na suchém asfaltu málem - a nechtě - povedlo to při jednom rozjezdu utrhnout do smyku, jen to zapištělo. Proto dávám na silnici trojku nebo čtyřku - za sucha. Na mokru nechávám původní předvolbu.

Pokud se týče spotřeby a dojezdu, tak se pohybuji kolem 5 litrů na 100 km. Přesně jsem to zatím neměřil. Na dálnici je to kousek víc - tak 5,5. Pokud se pohybuji po běžných silnicích (mimo dálnice), tak je to určitě pod 5 litrů, protože na začátku mi to ukazuje dojezd 405 km a po ujetí 300 km mi tam 100 až 130 km ještě zbývá. Spotřebu jsem neřešil ani u Cagivy a ta si brala standardně víc, takže nevím jestli se někdy "dokopu" to přesně změřit. . Dojezd 400 km mi na Evropu připadá víc než slušný. Na divočiny do Maroka, holt kanystr...na kufry se vejdou čtyři
Doplněno 23.9.2019
Při nájezdu 6000 km jsem se dvakrát dokopal přesněji změřit spotřebu. Při cestě zcela mimo dálnici a velmi pohodové jízdě spojené s kocháhím si vzala na 400 km 16,6 l, což je velmi pěkných 4,15 l/100 km prostě bomba (fakt jsem napsal bomba? Asi jo.). Při cestě 200 km (85 km první třída předpisově a 115 km velmi svižně po dálnici) si vzala 9,2 l, což je pořád velmi pěkných průměrných 4,6 l/100 km. Až mne to překvapilo. Takže už takhle zajetá Afrika svojí spotřebou nikomu rozhodně díru do kapsy neudělá.

Zatím jsem zkoušel pouze lehčí terén na polygonu (žádné skoky a jíné divočiny) a motorka se chovala při jízdě celkem poslušně. I když nemá terenní pneumatiky - zatím sjíždím originály - jezdila bezpečně poměrně hlubokými a velkými nerovnostmi zaplněnými vodou. Sice pouze se zařazenou jedničkou, ale poradila si s tím v podstatě sama. Na radu instruktora jsem ji nechal, aby si "sama" vybrala stopu. Terénní výcvik však tuto sezónu neplánuji a příští - teprve uvidíme. Až ho budu mít za sebou, budu tento odstavec aktulalizovat.

Více než 200 km jsem absolvoval v noci a zatím mám pocit, že svítí docela pěkně. V noci však s ní zatím jezdím výjimečně, takže ještě uvidíme. Možná příští rok ještě přikoupím přídavná světla, ale před tím zkusím ještě jednou otestovat noční jízdu.

Při projíždění ucpaných silnic je Afrika dobře ovladatelná. Jen podvozek musí být nastaven na trochu tvrdší režim, aby tolik neplavala. Je sice pravda, že Harley Davidson Fat Boy (viz můj článek) nebo taková Yamaha MT 7 a samozřejmě skůtr jsou do pražské zácpy na jižní spojce nebo v centru ještě o něco vhodnější, ale ani s Afrikou se v dopravní zácpě úplně neztratíte.

Jako velkou výhodu této motorky vidím docela velké množství doplňků - a další v nabídce rychle přibývají.




Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
marin35
marin35 napsal 03.04.21 v 13:50 10b.

Ty jo moc hezká, jinak můj triumph Tiger desert 1200 sedlo od 850mm do 815 mm, já 160 cm

nobady
nobady napsal 22.09.20 v 13:49 10b.

Fakt pěkná recenze,Afra je super ! Ať slouží!!

Márty44
Márty44 napsal 01.09.20 v 14:28 10b.

Naprosto super recenze.Oceňuji ten čas a práci, kterou jsi si s tím určité dal.Motorka je nádherná a pro ty, kteří si jí chtějí nebo uvažují pořídit jsou tvé informace velmi cenný.Ja si zatím nechám svého staršího Fazera 600 S2 r.v.2008 a tak za 2 roky pořídím asi Tracera 900 GT (zatím můj favorit). Tak Hodně šťastných km

pepazon75
pepazon75 napsal 26.05.20 v 22:08 10b.

bobik.cz
bobik.cz napsal 22.01.20 v 00:22 10b.

Více komentářů



TOPlist