renocar_unor



PROFIL MOTORKY

ČZ 175/477 (1972)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Johny1682
Vloženo 18.11.2018
Aktualizováno 19.11.2018
Zobrazeno 4 161x
HODNOCENÍ PROFILU OD 25 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.6

Popis motorky


ČZ 175/477. Moje první motorka a zároveň jediná kterou nikdy neprodám. Strakonická srdcovka v černožlutém provedení. Poctivá jihočeská...

Více fotografii

První dojmy - První zážitky z motorky mám jako spolujezdec. Od 12 let jsem za zády staršího bráchy najezdil stovky kilometrů, převážně po jihočeském kraji. A moje první dojmy jako spolujezdec? Ze začátku jsem byl samozřejmě u vytržení, do té doby jsem totiž kromě našeho fichtla na motorce nikdy neseděl (kluk z města). Několik stovek metrů jsem dokonce strávil i za řídítky, což byl super zážitek. A to bylo na nějakou dobu vše. V 19 letech jsem nastoupil do autoškoly, odjezdil povinné hodiny na Jawě 350 a pak konečně osedlal naši ČíZu. A první dojmy? Respekt, respekt, respekt. Poprvé sám na motorce v plném provozu, ale byl jsem nadšený. Na mou tehdejší váhu 60 kg byla motorka krásně živá a silná a na moji výšku 173 cm je i její velikost a hmotnost ok. Jsem spokojený i po letech. Samozřejmě to není o výkonu a rychlosti, ale o nostalgii, požitku a vztahu k ní.

Motorku bych doporučil pro - Začínajícím jezdcům, menším jezdcům, lidem co se rádi kochají nebo chtějí zažít nostalgii v sedle. Vhodná na kratší cestování. Na delší cesty není příliš pohodlná a přenáší dost vibrace do řidítek.

Doplňky na motorce - Vypínání baterie na klíček, nosič na moto vak. Sundány blinkry (připraveny v krabici k opětovné montáži). Zvažuji zapalování vape a zadní zástěrky kvůli STK.



Recenze

Předem bych rád uvedl, že motorku jsem si nekoupil, ale vlastně zdědil jako nejmladší člen rodiny. Byl jsemjediný, kdo na ní chtěl jezdit a starat se o ní. Děda, táta ani strejda už zájem neměli a brácha začal jezdit autem. No a já na auto neměl peníze a byl jsem rád za ČíZu. To ale nic nemění na tom, že kdybych měl možnost, určitě bych si vybral jinou motorku. Anebo bych nejezdil vůbec, pokud bychom neměli jednu v rodině. Nutno dodat, že za ta léta jsem si k ní ale vytvořil vztah. Motorka nikdy neopustila rodinu ani jižní Čechy, má původní papíry i SPZ a velice zajímavou (i když někdy smutnou) historii. A takových motorek podle mě zase moc není.
Teď něco málo z její historie. Motorka sjela z výrobní linky Českých závodů motocyklových a. s. ve Strakonicích 31. července 1972. Koupená byla v Mototechně na Lannově třídě (tehdy Malinovského třída) v Českých Budějovicích asi za 6800 Kčs. ČZ 125 tehdy stála přibližně 6150 Kčs. V té samé Mototechně byl koupen i tátův první stroj Jawa 20, kterého právě renovuji. Táta jezdil s partou kamarádů na fichtlech a ČíZa byla tehdy první velká motorka v partě. Na okreskách hravě stačila tehdejším socialistickým autům, ale samozřejmě byly i lepší motorky, třeba silnější Jawy (hlavně Californian a Bizon). A kdo měl štěstí a měl zahraniční motorku, tak ty už byly výkonem a provedením taky někde jinde. V té době byl bohužel běžný nešvar, že se dělal různý tuning, domácí úpravy, polepy apod. Zkrátka všechno, co teď pracně odstraňujeme a co nás tak štve. ČíZa byla například i v Karlových Varech, Klášterci nad Ohří nebo v Pardubicích. Tam prý táta jezdil za svými známostmi. Tohle všechno znám ale jen z vyprávění, nic z toho jsem nezažil.
Po letech parta přestala jezdit, zakládaly se rodiny a každý šel svou cestou. Motorka většinu času stála a používala se jen výjimečně. Chvíli na ní jezdil strejda nebo děda na houby, ale jinak ležela prakticky 20 let ladem. O údržbě škoda mluvit, v té době prostě nikoho nezajímala.Tehdy se uvažovalo i o jejím prodeji,k tomu ale naštěstí nedošlo. Další zajímavostí je, že motorka byla psaná po celou dobu na babičku (nikdy ne na tátu), a až v roce 1998 byla přepsána na mého bráchu. To zase začala pořádně jezdit, ale o údržbu se stejně pořád nikdo nestaral (alespoň co já pamatuji), a parkovala ve dvoře činžovního domu. Tuto životní etapu završila povodeň v srpnu 2002, kdy byla motorka zasažena vodou (viz. foto). Další rok motorka jen stála.
V srpnu 2003 jsem dokončil autoškolu a motorku uvedl do pojízdného stavu. Na renovaci jsem ale neměl peníze ani trpělivost, chtěl jsem prostě jezdit. Takže jsem pořídil pouze nové pneu, baterku a STK prošla motorka s protekcí. Tehdy jsem začal sbírat své první zkušenosti na velké motorce, a i já jsem lehce pokračoval v už tak nepovedeném tuningu. Prostě 19letý ucho. Motorka měla naježděno něco kolem 38000 km bez výbrusu. Ten přišel asi až o tři roky později ve 43000 km, ale v tu dobu už jsem na motorce přestal jezdit. Důvodem byla koupě auta, což pro mě bylo zase něco nového, a na motorku nebyly peníze. Motorka se tak na dlouhých 10 let přesunula do vlhkého sklepa, kde dostala pořádně zabrat. K záchranné akci došlo v roce 2013, kdy jsem si uvědomil, jaká je to škoda a jaké rodinné stříbro s dlouhou historií nám hnije ve sklepě. Tehdy jsme motorku vynesli ze sklepa a zahájili celkovou renovaci. Nové laky, chromy, potah sedla, kompletní rozebrání, vyčištění, složení a nová elektrika. Zkrátka výměna všeho, co bylo nutné. Následoval přepis a nová STK. Od té doby má ČíZa pravidelný servis a údržbu, má své místo v suché garáži a jezdím s ní jen několikrát za sezónu na moto výlety a srazy. Od renovace mi motorka vše oplácí svou spolehlivostí a já si ji hýčkám. Splácím jí dluh za ta léta, kterými si prošla. Motorku nikdy neprodám a doufám, že synka vychovám tak, aby měl k motorce lepší vztah než v minulosti já a celá rodina. Pokud o to bude mít zájem, jednou ji dostane právě on.Věřím, že po té historii, co si zažila, teď motorku čeká už jen dobrá budoucnost. Do té doby s ní ale hodlám najezdit ještě spoustu kilometrů.
Další aktuální fotky doplním na jaře.










Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Radek2107
Radek2107 napsal 04.08.21 v 22:22

Já to tvrdím pořád. Kdo se zamiluje někdy do Čezety, provází ho to celý život. Hezky napsané.

tis40
tis40 napsal 31.07.19 v 09:50

krásný rodinný klenot

srsen600
srsen600 napsal 18.07.19 v 20:27 1b.

Novým lakováním jste zlikvidoval krásného veterána v originál stavu s patinou...

Vlasťák1973
Vlasťák1973 napsal 17.02.19 v 00:44 10b.

nádherná mašina,ať dál dělá jen radost.

kuzmič
kuzmič napsal 25.11.18 v 19:47 10b.

Super...!!!

Více komentářů



TOPlist