Úžasná klasika přesnš tak, jak to má být. Startování nožní pákou, vzduchem chlazený motor, jednoduchý servis a dle všech informací nesmrtelný motor, který šlape 80-100 tis km bez GO.. takhle má vypadat poctivá motorka :)
Motorka koupena od Munich - Vše dohodnutý platilo a komunikace super. Více informací v textu :)
Výška jezdce: 191 cm
První dojmy - První dojmy byly fascinující, když jsem koukal na pána de facto již důchodového věku, jak příjde ke stroji.. a za 1minutu má nastartovanou motorku. Mně to trvalo 3x tak déle a pořád kroutil hlavou, jak to ten pán dělá :)
Motorku bych doporučil pro - Yamahu vřele doporučuji pro motorkáře, sběratele, fandy do poctivých strojů i pro člověka, který chce mít v garáži zaparkovanou klasiku s vzhledem veterána, který funguje a může vyrazit i na delší trasu :)
Doplňky na motorce - "Šucplech" pod motor... už tam byl od majitele, jinak motorka 100% sériový stav, bez úprav..
Recenze
Úvod:
Tahle motorka se stala ikonou hned po svem prvním představení v roce 1978. Původně se jednalo o model XT 500 do terenů, kdy následné přišel model SR 500, který si udržel až do svého poslední výrobního roku 1999 hrdě své místo, kdy ho zabila EURO-Norma. Následně příšla verze SR 400, o tom až v dalších řádkách..
Mě vždy oslovaly poctivé stroje, které pocházejí ze zlaté éry motorsportu, kdy motorky měly skutečnou vůni benzínu, stroje byly postaveny ze železa a co se lesklo, byl opravdový chróm. Bohužel se na tyto stroje trochu zapomělo.. poté začaly ožívat jako "levnější" stroje na různé přestavby tipu "café race, scrambler, ..".
V současné době tyto stroje z let 70-90 zažívají svojí renesanci a najít zachovalý stav s jasnou historií a hlavně původu, je takřka nemožné anebo člověk musí sáhnout hluboko do kapsy.
Yamaha SR500 48T
Že označení nic neříká? Nevadí, já ze začatku taky nechápal..ale věděl jsem, že motorka s nakopávačkou a bubnovou brzdou i ve předu je nejspíše z říše snů. Jak jsem již naznačil, tyto stroje začínají růst na ceně v zahraničí jako u nás např. značka JAWA.
Jednoho dne jsem zabrouzdal na elektronickou inzerci motorek a nestačil jsem se divit, v Německu je na prodej model 48T. Koukám na fotky z leva, z prava a přesně toto je model, který musí oslovit všechny fandy do motorek - startování pákou, přívětivý jednoválec, buben jak vzadu, tak hlavně ve předu..prodavající je z Mnichova, inzerát zveřejněný den před tím.
Následující den volám prodávájícímu: motorku si koupil na důchod, ale motorek má víc a hlavně, tato motorka je zamluvena do konce týdne. Prodávající se se mnou loučí slovy, že se jedná o model 48T... po telefonátu mi láme hlavou, proč pán zdůraznil vážným hlasem, že to je model 48T.
Brouzdám na netu a čím dál tím víc se nestačím divit:
Yamaha SR500 48T r.v. 1990 - jediný modelový rok, který měl:
- motor 25 KW / 34 k
- zesílený motor z výroby proti praskání
- bubnová brzda předek/zadek
- výfuk bez uškrecní
- teploměr oleje
Bohužel od roku 1991 přišlo seškrcení na 17kw, omezení projevu na výfuku a opět kotoučová brzda.. už na fotkách to nebylo ono s tím kotoučem v předu.
Týden utekl a nedalo mi to, abych nezavolal pánovi do Německa, zda je motorka prodaná? Odpověď: pán byl neseriozní kupec, takže je motorka stále volná..
Druhý den jsem se v práci bavil s kolegou, kdy nechápavě slyším, že kolega bere rodinu a přes Mnichov jedou směr Itálie. Ve firmě jsem s přimluvením obdržel den volna a já volal do Mnichova, že jedu pro motorku..5.7.2018 se jelo.
Když jsem viděl motorku na živo, nestačil jsem se divit.. ještě krásnější, než na fotkách a buben na předním kole je vážne senzace. S pánem sepisujeme smlouvu, platím drahým Eurem a pán se mně ptá, zda jsem na tom někdy již jel? Odpovídám, že motorky jsem řídil i Jawu 500 OHC... prodavající se úsmal a již jsem dostal 15min přednašku, jak se k motorce chovat, co dělat a nedělat, jak se startuje, jak se chová, atd. Prodávající mluvil o motorce jako o své milence, tak jsem se musel zeptat, proč to prodává? Odpověď byla smutná: motorek má víc, kolena už mu neslouží, nikdo se v rodině k tomu nemá a ještě řeší, co se svojí firmou (pán de facto v důchodovém věku).
Na motorce jsem vyjel na německé RZ (SPZ) a s pojistkou na prodávajícího :-o na nechápavý výraz, který jsem měl při pohledu na jeho RZ udělal, obdržel odpověď: když někdo jede z Prahy do Mnichova pro takovou motorku, tak není blbej :D (tímto děkuji pánovi za důvěru, kdy mi ušetřil ca + - 150Eur na zařízování převozek, pojištění atd).
Na motorce jsem bloudil v Mnichově ca 45min, než jsem najel na obchvad a už jsem to při 105km/h držel směr Regensburg/Pilsen/Prag.. v Regensburgu bylo tankování až do plna a jelo se směr Pilsen. Cesta ubíhala, motorka šlapala..
Druhý jsem při prohlížení stroje pochopil, co jsem koupil za skvělý stroj: motorka v původním-originálním stavu včetně všech znaků, sedadla, páček,.. přesně tak, jako když v roce 1990 sjela z linky v továrně. Je vidět, že motorká má s věkem již neopakovatelnou patinu. Byl jsem mile překpaven, když člověk zjistí, že koupil model, který už na silnici jen tak nepotkáš a hlavně začíná růst cenou, jako např. naše JAWA... wow!
Závěrem
Jedná se o úžasný stroj plný dojmů, zážitků, požitků z jízdy i jen tak postávání s kávou v ruce. Startování je obřad, který vždy přiláká mnoho diváků - startování přes nakopávačku má v dnešní elektronické době své kouzlo :)
3.9.2018 - tak dnešním dnem po návštěvě MUDr. nesmím už ani na kolo, skákat ze schodů, atd.. prostě pecka. Ploténka je jasný vítěz, což mě totálně zklamalo. Po konzultaci s manželkou jsme došli k závěru, že bude lepší motorku prodat. Což mi po všech útrapách spojených s pořízením motorky urvalo srdce :-/ snad se najde člověk, který tu motorku nechá v původním stavu - takhle má a bude mít největší hodntu.
30.11.2018 - tak nakonec jsem stáhnul všechny inzeráty, motorka zůstava v baráku. po všem, co jsme spolu zažili, tak se vyplatí kočku si nechat a užívat si jí v další sezoně. Po zkušenosti s skútrem, kdy jsem brečel po každý jízdě na páteř, tak tohle se pořád dá zvládnout..závěrem: motorka zůstává doma & jsem kurevsky rád za tohle rozhodnutí.
10.12.2018 - hm... asi si člověk řekně, že tenhle uživatel je na hlavu. ale nakonec motorka přeci půjde do světa. Svezl jsem se na Dněpru se sajdou a je rozhodnuto. Při stavu mé páteře bude lépe, když spíš budu opravovat, než jezdit... u Yamahy jeden servis na výměnu oleje atd a motorka šlape. Takže jízdy byly a zada šla do kopru :-/ snad půjde Yamaha do dobrých rukou..
*** tak moje Yamaha prodaná před Vánocema, moc mě to mrzelo a stále mrzí..ale co mě na druhou stranu teší, že šla do dobrých rukou k sympaťákovi, který nemá ženskou..ale doma mu stojí 3 motorky ps. tak ať se o Tebe dobře stará ***
ikdyz mas k 2 m, vse se da
Super popis.. čítam asi už tretí krát.. tiež mám zálusk na SR ale keď som ju skúšal v Berlíne na ulici tak som sa tam krcil.. 186 je asi príliš. Ide to nejako upraviť?
Tak motorka šla do světa.. pořád mě to mrzí. Ale doufám, že tenhle kousek bude v dobrých rukou.. byla prostě super
Zdravím chtěl bych se zeptat, jestli je tedy motorka k mání? Díky Kostka.
je nádherná a také o ní vážně přemýšlím .mohu se prosím jen zeptat na jakych inzertních serverech jsi ji našel?a jestli to není moc diskrétní na kolik ti vysla?