PROFIL MOTORKY

Royal Enfield Himalayan (2018)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Stanooo
Vloženo 31.5.2018
Aktualizováno 1.9.2020
Zobrazeno 11 244x
HODNOCENÍ PROFILU OD 39 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.9

Popis motorky


Nefalšovaná Indie - motorka přesně odpovídá tomu, co tamní trh právě požaduje. A zrovna tak je i vyrobená.

Motorka koupena od FIRMA:Vintage Garage (Praha 9-Čakovice) - Doba dodání 7 týdnu od zaplacení zálohy byla na jaře 2018 rekordně krátká.

Výška jezdce: 176 cm

První dojmy - Kdo někdy navštívil Indii nebo Nepál, určitě se s Enfieldem setkal. Sice poslední dobou začínají i zde převažovat novější motorky (na vesnici vzduchem chlazené jednoválce Pulsar, Mahindra, Honda 125-210ccm, ve městech malé skůtry a frajeři si kupují moderní KTM Duke 200, 390 a podobné silniční stroje), Bulletů jezdí ale stále dost. Původně už o pár let dříve jsem uvažoval o Bulletu, ale nějak mi ty vibrace nedělají zdravotně dobře a tak jsem čekal na něco modernějšího. Himalayan mě sice napoprvé šokoval svým vzhledem a já navíc nejsem žádný offroadista, ale ten motor se mi líbí, trochu mi vizuelně připomíná dvouválec v Triumphu. A tak když se objevil v Evropě (pro mě naprosto nečekaně, i českou premiéru na Motosalonu v Praze jsem propásnul), okamžitě jsem ho objednal protože za tu cenu nebylo o čem přemýšlet. A měl jsem kliku, po sedmi týdnech od zaplacení zálohy už je doma.

Doplňky na motorce - - tříbodové padáky GIVI
- boční brašny vedle nádrže
- občas tankvak GIVI 15litrů, upevnění tanklock (za podkovu na víčku)
- občas vzadu kufr kappa 35litrů
- občas vzadu měkké brašny kopie mosko MOTO odhadem 50 - 80 litrů.
- navigace TOM TOM (vyjímečně)

Recenze

Původně jsem hledal lehké cestovní enduro v kategorii 250-300cm (125 je málo a 500 mi už připadalo zbytečně moc), ale všechno to byly vysokootáčkové stroje které moc nemusím. Moje dojmy z motorky nelze zevšeobecňovat, protože nejsem žádný motorkář a vůbec nemám schopnost porovnat s jinými soudobými motorkami. Takže jsem totálně out. Odbornou recenzi hledejte jinde.
Předešlé moto které jsem jezdil byly pouze dvoutakty čs. výroby (1956 - 1983), s ničím jiným nemám dlouhodobou zkušenost, takže Himalayan pro mě představuje hypermoderní stroj, kde poprvé jezdím na něčem, co má kotoučové brzdy, elektrický startér a vstřikování. To je taky důvod, proč jsem nekoupil něco "modernějšího", tohle mi připadá moderní a složité až až.

Co mě kvůli tomu překvapilo, prvotní dojmy:
- brzdy žádná sláva (respektive oproti dobře funkčním bubnům nejsou nějak výrazně lepší) ale asi to stačí, možná až si trochu sednou destičky tak se to zlepší
- i přes osazení vstřikováním má motorka sytič, bez něj studený motor fakt nenaskočí a první půlminutu po studeném startu je opravdu třeba se trochu snažit aby zase nechcípnul. Takže vstřikování tam sice je, ale moc inteligence nepobralo. Představa, že přijdu ke studenému motoru, na dvě vteřiny zmačknu startér a pak nechám řídící elektroniku ať se s tím nějak vypořádá, je úplně mimo. Ohřátý motor pak naskočí během vteřiny, s tím problémy nejsou.
- úplně vzpřímený posed který je velmi pohodlný
- že by motor překypoval výkonem a hnal motorku dopředu se zatím říct nedá (uvidím po záběhu až na něj přestanu být tak hodný), naopak při ubrání plynu má skvělý brzdný účinek, to z dvoutaktů neznám
- chybí mi neutrál mezi trojkou a čtyřkou, ten jsem na starších motorkách dost používal, teď si budu muset zvyknout jezdit trochu jinak
- oproti tomu, co jsem jezdil, je tady titěrná řadící páka (i když na dnešní dobu asi úplně standardní), na to si taky budu muset zvyknout a pořídit si měkčí boty abych ji trochu cítil (v tvrdých pohorkách č.45 jsem při první jízdě od prodejce domů měl problém vejít se do mezery mezi stupačkou a řadičkou, patou neřadím)
- je to složitý jak orloj, všude spousta hadiček a drátů, jsem zvědav kdy se něco uklepe (i přes značné množství plastových stahovacích pásků)
- budíky jsou dostatečně vysoko, pro pohled na ně v integrálce není třeba klonit hlavu
- v zrcátkách je opravdu to, co je za motorkou a ne nějaký rozmazaný barevný flek = do 90 prakticky nijak nevibrují, pak se obraz nepatrně rozmázne
- stavění na centrální stojan úplně v pohodě bez použití jakékoliv síly (je dost vzadu až za motorem, takže nad zemí zůstává zadní kolo)
Výkon motoru mi úplně stačí, zrychlení samozřejmě není raketové, ale úplně mi to vynahradí ten krásný veteránský zvuk nadčtvercového jednoválce na prvních třech rychlostech (výš už ho stejně neslyším kvůli větru).
Jízdní vlastnosti odpovídají kolům 21/17. Tzn. před každým zatočením to chce trochu přemlouvání a pak počítat s tím, že kličkovat tak rychle jako na skůtru se čtrnáctkami na tomhle opravdu nejde. Na druhou stranu bezproblémový přejezd přes nerovnosti.
Naprosto skvělý pocit z jízdy při rychlostech 60-80km/hod. To je ale nutno být v místech kde není žádný provoz, jinak by mě ostatní řidiči ukamenovali. Samozřejmě se s tím asi dá jezdit i 100-120km/hod a nebýt tak brzdou provozu, ale to prozradím až po záběhu kdy si dovolím zrychlit na delší dobu. Motorka je nad 100 sice stále dostatečně stabilní, vadí mi ale ten vítr a motor dost točí (i když nijak moc neřve a ani nevibruje). A pak klasický problém s plexištítem - o co víc brání větru na tělo, o to víc ho jde na ramena a hlavu. Je nastavitelný do dvou poloh (pokud s sebou vozíte šroubovák), i ta vzpřímenější ale nestačí. Při rychlostech nad 90km/hod. mi při vzpřímeném posezu už dost hučí v hlavě (největší hukot vzniká od ramen). Abych se za ten štítek schoval, musím se asi o 10cm přikrčit (mám 175cm), pak vše dost ztichne. Až mě to dostatečně naštve tak buď ten štítek vyhodím úplně nebo začnu laborovat s nějakým deflektorem. A nebo si koupím lepší přilbu.

Mínusy:
- na tenhle typ motorky jsou docela dlouhé převody 1,2, jedničku by to podle mě chtělo tak o 1/3 níž (oproti svým zvyklostem jsem teď v některých místech nucen řadit o kvalt níž), tím pádem by ale byly větší rozdíly mezi jednotlivými rychlostmi
- lehká prodleva v reakci na plyn
- odpružení se mi zdá dost tvrdé, pro kvalitní cesty se to hodí ale na záplatované silnici to je při vyšších rychlostech dost uskákané, uvidím co to udělá až přestavím zadní centrál na menší předpětí (teď je z výroby na polovině)
- uvítal bych víc místa pod sedlem (můžu si vybrat, zda tam dám lékárničku nebo orig. nářadí, oboje najednou se tam nevejde)
- na přístrojovce je mimo jiné i ukazatel okolní teploty. Ten má smysl patrně jen pro případ, než začnu ráno startovat motor abych věděl, nakolik se mu bude kvůli nízké teplotě chtít. Během jízdy už je ukazatel teploty k ničemu protože se čidlo zahřívá od motoru. Stabilně pak ukazuje cca o 5 až 15 stupňů víc než skutečně je.
- při jízdě konstantní rychlostí vibrace prakticky žádné, objeví se ale v okamžiku větší akcelerace. Není to nic hrozného ale občas se při tom něco rozklepe, především plexištítek. Ten je sice pružně uložen, ale v závislosti na velikosti zrychlení či zpomalení, otáčkách motoru a síle větru se občas dost rozhýbe.
- celkové provedení odpovídá zemi původu kde většina lidí má (oproti Evropanům) jiné názory na to, co je a co není důležité. Takže to, že zadní nosič je cca o 0,5cm nahnutý k jedné straně viditelně nikomu nevadí (při svařování jim to trochu "uteklo"), na stojánku (stranovém i hlavním) se asi někdo zaučoval svářet, takhle mizerně bych to neudělal ani já, svary na rámu už jsou ale dobré
- obrovské množství plastových stahovacích pásků, v dnešní době bych očekával nějaké pokročilejší řešení.

Celkové hodnocení:
Z pohledu průměrného evropského motorkáře který chce honit kilometry a časy je taková motorka zastaralá sračka kterou si nekoupí (malý výkon vzduchem chlazeného motoru, neideálně promyšlená a kontrolovaná finální montáž), protože jsou k dispozici mnohem lepší, modernější (a ne o moc dražší) stroje známých značek (i když většina z nich obsahu do 500ccm se stejně vyrábí zase v Indii nebo jinde v Asii ale možná si tam umí líp pohlídat kvalitu).
Ale když to vezmu objektivně, tak ta cena odpovídá tomu, co za ni dostanete. Jednoduchý robustní levný stroj pro kombinaci silnice/terén na kterém není moc věcí které by se mohly pokazit. Mě to stačí a jsem spokojen, během prvních 500km nikde nic neupadlo, všechno funguje jak má. Cena pro mě nebyla zásadní ale nemám moc v oblibě dokonalé věci, zdá se mi že nemají žádný charakter. A proto když jsem seděl na BMW G310 (druhý kandidát a taky made in India) a připadal jsem si jak na hroudě plastu (hlavně kvůli poměrně široké stavbě vpředu), tak jsem si řekl že tohle tedy neberu. I když musím přiznat, že by mi jízdně vyhovovalo asi víc (těsnější převody a přední 19 kolo vhodnější pro většinovou jízdu po silnici) ale nebyl by to takový zážitek jako na RE.

Kdybych předtím nikdy nebyl v Indii, tak bych si Enfielda nekoupil. Nekoupil bych si už vůbec žádnou motorku. Až tam jsem ale poznal sílu legendy (a od tvrďáckého Bulletu utekl k tomuhle). Stačí nastartovat motor a rázem mě to vrátí o 40let nazpátek, nadčtvercový jednoválec má prostě své kouzlo a podobně svérázná je na dnešní poměry i celá motorka. Už jen ten vzhled málokdo skousne.

Možná někoho napadne začít srovnávat tuhle motorku s novou Jawou 350 OHC která se taky pohybuje v kategorii "nižší cena díky jednoduché zastaralejší technice" ale myslím si, že důležitější než hledání rozdílů je pro případného kupce to, k čemu mu tíhne srdce. Předpokládám že Jawa bude trochu lepší ve zrychlení i v maximálce kvůli nižší váze a výkonnějšímu motoru, další rozdíly v jízdních vlastnostech plynou z velikosti kol, ale přesto jsem ji nebral. Už jsem si je (originály) v životě užil víc než dost.

***
Stav a hodnocení po třech sezónách (srpen 2020):

závady dané nedokonalou konstrukcí:
- při určitém počasí se nepatrně rosí sklo nad displejem tachometru, reklamovat a vyměňovat (určitě celou sestavu budíků) jsem ale nehodlal, protože je mizivá pravděpodobnost že by nový kus byl lepší než původní
- obtížné vyndávání baterky na zimu (je to dost natěsno, zhoršené ještě prohnutím některých plastů) Novou baterku koupím v nižší výšce, pak bude po problému.
- degradace gumových částí (kryt vývodů spínače zadní brzdy, zpuchřelá hadička přepadu nádrže)

závady způsobené uživatelem:
- ohnutá řidítka po pádu v rychlosti cca 30km/hod (kromě toho jsem přitom ohnul držák blinkru, to šlo ale ručně vrátit zpět) provedena výměna řidítek za pevnější, s hrazdou, v důsledku jejich vyšší tuhosti se ovšem při určitých otáčkách roztřesou zrcátka (to se s originálem nestávalo)
- baterka je dost špatná - první zimu motorka stála venku a proto jsem akumulátor vyndal a občas dobil. Druhou zimu jsem motorku dal do teplé garáže a baterku nechal připojenou, pět měsíců bez kontroly - to byla chyba, na jaře byla totálně KO, přesto se mi ji po delší době podařilo jakž takž oživit, ale je jasné, že další sezónu už nedá.
K tomu poznámka pro ne tak dříve narozené - v dobách, kdy v motorce byla jedinou elektronikou kromě žárovek a houkačky už jen zapalovací cívka a přerušovač, byl ve vypnutém stavu odběr z baterky nula, takže nebyl důvod baterku na zimu vyndávat. To už v nynějších dobách bohužel neplatí.

Co se časem změnilo:
- v rozmezí nájezdu 0-3000km tam občas padnul falešný neutrál mezi 4.a 5. (pouze při řazení nahoru), to později téměř vymizelo, přesto se to občas stane, např. 1 x za 1000km
- zpočátku poměrně velká síla vyžadovaná na zmačknutí spojky cca po 5000km klesla odhadem na polovinu a dál se už nesnižuje
- nutnost několikanásobného startování studeného motoru zmizela - prvních 1000km jsem většinou startoval na druhý, vyjímečně třetí pokus, po najetí cca 10 000km většinou už napoprvé. Dlouho se mi nestalo, že bych se po nastartování studeného motoru musel obávat, že mi během příštích dvou minut (než ho nechám zahřát a odjedu) že mi chcípne. Občas si sice trochu zakolísá, ale běží vytrvale dál. Elektronika je bez úprav.

Co zůstává stále stejné:
- vyřazování na neutrál při dojíždění šlo od začátku snadno a tak to i zůstává
- při pomalu se pohybující motorce vyžaduje zařazení jedničky větší sílu, při stojící stačí podstatně méně

Provedený servis:
- výmena oleje a filtru v 500km a v 10 000km Mezi nimi jsem cca v 8000km dolil 0,2 litru "pro čisté svědoní" před odjezdem na dovolenou, ale kdybych to neudělal, asi by se nic nestalo, pod spodní risku by to nekleslo
- několikrát provedeno mírné dotažení řetězu (a pravidelné mazání)

Provedené úpravy:
- zvýšené sedlo cca o 4cm
- zvýšená řidítka, později výměna za jiná
- zvýšené plexi

Příslušensví:
- tříbodové padáky GIVI
- boční brašny vedle nádrže
- občas tankvak GIVI 15litrů, upevnění tanklock (za podkovu na víčku)
- občas vzadu kufr KAPPA 35litrů
- občas vzadu měkké brašny kopie MOSKO MOTO odhadem 50 - 80 litrů.
- navigace TOM TOM (vyjímečně)

Blastry nemám, vyhřívané rukojeti tak ne, přídavné LED světla taky ne. Nic z toho jsem zatím nepotřeboval. Čím míň věcí tam je, tím méně se toho může rozbít či pokazit.

Koupil bych tu motorku i v nynější době?
Pravděpodobně ne, protože se mezitím na trhu objevily jiné typy, i když nad ničím z toho jsem nezajásal. Kdyby neexistoval Himalayan, asi bych sáhnul po Benelli Imperiale, která jen víc "silničtější", což mi více vyhovuje. I když i ta Benellka má pro mě nějaké mouchy, naopak s jejím ještě menším výkonem 15,5kW problém nemám. Zásadní je pro mě nadčtvercový motor a oproti RE Bulletu uhlazenější chod motoru.
Seděl jsem i na nových dvouválcích RE které z boku vypadají nádherně, ale - motor má pro mě až moc moderní charakter a z ergonomie mi vadí jeho velká šířka v poměru s naopak úzkou nádrží. To už moje klouby nedají. Takže zatím jsem stále v očekávání, že se během dalších pár let objeví něco dalšího nového, nejlépe vzhledu Kawy W800 ale pod 180kg.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
rudirt
rudirt napsal 01.10.20 v 07:32 10b.

Skvělý popis.
Co se techniky týče, naprosto souhlasím.
Přeji mnoho spokojených km!

Páčkalíny
Páčkalíny napsal 14.08.20 v 19:24 10b.

V Indii v tamním provozu jsem jel na RE 350, sic jen cca pulhodinu, byl to ale životní zážitek. Trochu asi proto chápu tu volbu a náboj, který pro Tebe RE má... Přes všechny nedokonalosti.
Symphaty for RE!!!

Nordvind
Nordvind napsal 08.06.20 v 10:21 10b.

Big.One
Big.One napsal 04.02.20 v 03:06 10b.

Hezky's to napsal . Bez ukrutného přehánění. Ale k věci.

Tondast
Tondast napsal 04.11.19 v 13:31 10b.

Více komentářů



TOPlist