renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Jawa 350/640 (1996)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Johny_R
Vloženo 25.7.2017
Aktualizováno 18.8.2019
Zobrazeno 1 323x
HODNOCENÍ PROFILU OD 8 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Tlumiče - finále

Vloženo: 02.09.2021, Uskutečněno: 02.09.2021, Zhlédnuto: 67x


Ahoj a hezké dny a kilometry na silnicích, přeji vám všem.
Uplynul nějaký čas, snad i delší než bych já sám chtěl a konečně jsem se dostal s tlumiči na Jawě 350/640 do konečného stavu.
Celé to probíhalo trochu jinak než jak bych očekával a je to docela zajímavý příběh...
Jak jsem již psal v úvodním článku o tlumičích, chtěl jsem si pořídit něco, co mě dlouho vydrží, bude fungovat kvalitně a ještě to bude hezky vypadat. Takže volba tlumičů z původní zbrojovky Březnice byla poměrně jasná.
Při testovací jízdě mě tlumiče nepříjemně překvapily svoji (ne)funkčností a rozjelo se kolečko reklamace a snahy zjistit co se děje.
Já jsem se tlumiče snažil otestovat primitivní metodou o které jsem si myslel že by byla dostatečná a i někteří kolegové mě psali, že sami používají metodu obdobnou a na jejím základě tlumiče ladí (hustota oleje, počet planžet,..). Jiní kolegové mě psali že tato metoda není úplně průkazná no a tak jsem oslovil formu HP Sporting, která tlumiče vyvíjí a vyrábí. Tato firma se podílela i na vývoji odpružení pro Jawu 650.
Mezi tím vším jsem dostal vyjádření od firmy Zoko, která používá výrobu a technologii z Březnic, že tlumiče jsou v pořádku a reklamace se tím pádem neuznává. Já jsem se těch tlumičů už trochu bál a tak jsem situaci řešil právě s firmou HP sporting. Měl jsem prapůvodně myšlenku, že jim ty tlumiče pošlu, sami si je otestují a případně mě je naladí tak, abych byl spokojen a mohl bezpečně jezdit.
Jako důkaz o funkčnosti tlumičů jsem obdržel od firmy Zoko graf z testovací stolice. Tam opravdu byly síly působící při roztažení a stlačení tlumiče v předepsaném rozmezí, takže to se zdálo být OK. Ochotný majitel, vývojář firmy HP sporting mě vysvětloval co se v tlumičích děje, jak je to s testováním a tak nějak jsem pochopil, že tlumiče jsou věda. V rámci komunikace jsem mu poslal i graf s testovací stolice v Zoku. Během chvilku jsem měl zajímavý telefonát, kde mě bylo vysvětleno, jak se tento graf čte, co znamenají udávané hodnoty a hlavně to, že na základě tohoto grafu se jedná o nefunkční výrobek, neb jak je vidět ve vrchní a spodní části grafu, tak silová část pro stlačení i roztažení jede po nulové ose, tzn. že v nízkých kmitech tlumič netlumí vůbec - může dojít k rozkmitání celé soustavy. Tato závada může mít hodně důvodů - od malého množství oleje, vzduch v systému, špatné vnitřní tolerance, ...
Vzhledem k těmto informacím mě bylo řečeno, ať to k nim ani neposílám, že toto nemá rozumné řešení.
Tyto informace jsem poslal do firmy Zoko a ta od té doby mlčí...
Naštěstí jsem se domluvil se šikovným prodejcem, Sesou z Fichtlkrámku a ten mě vyšel vstříc a tlumiče mě vyměnil za jiné - čínské, na kterých Pavel Suchý jezdil na své Jawě kolem světa.
Ty mě byly doručeny a hned jsem je srovnal s Březnicemi. Čínský je bohužel nerozebíratelný, je lehčí, pružina je kratší, má větší stoupání. Spodní objímka je z plechu, má více poloh předpětí než Březnice, ale díky slabšímu plechu, se hůře chytá hákovým klíčem.
Podstatné je ovšem jak fungují.
Namontoval jsem je na motorku, sedl si a hned vidím, že jsou tužší než mé staré, unavené, ale za jízdy se zdají měkčí, než jsou nové Březnice. Ovšem předpětí pružiny je na prostředku, zkusím ji dát na tvrdší. Zatím jsem testoval jen jízdu v jednom a výsledek je ten, že fungují jak mají. Nerovnosti mě nerozhodily, tlumení bez problémů, na větších nerovnostech šly nadoraz, ale tlumily dobře. Uvidím co ještě jízda ve dvou a zkusím ještě více rozbitou a klikatou silnici, každopádně se zatím zdají jako funkční náhrada. Jaká bude životnost se uvidí, snad to nebude špatné.
Takže po celkové anabázi jsem zklamán přístupem našeho výrobce a díky tomu všemu neuvažuji znovu o jejich koupi. Spíše zkusím sehnat nové pružiny, těsnění a mé původní tlumiče si zrepasuji a nechám je jako zálohu, až tyto odejdou.
HP Sporting se do výroby tlumičů na J350 určitě nevrhne - z jejich pohledu se jedná o primitivní tlumiče, oni se zabývají výrobou na vyšší úrovni (expanzní nádoby, odskok, komprese seřiditelné...) a hlavně by to bylo za cenu, kterou by běžný Jawař neakceptoval.
Hodně bezpečných kilometrů všem.

Hodnocení (0x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
Kybergreg (88) napsal 03.09.2021 v 15:14

To je teda síla. Na fotkách bych řekl vlevo čína, vpravo starý originál?
A teda fascinuje mě, že jsou schopni prodat jako pár k sobě patřící dva tlumiče, který mají takový rozdíly (viz grafy). Chápu, že jsou v toleranci, ale ty rozdíly mi připadají dost velký na to, aby spolu tvořily dvojici. Ale nejsem expert na tlumiče, třeba je to ok.
Ještě co mě napadlo. Nešlo by u starých origo tlumičů repasovat vnitřek a pak na ně použít nový pružiny z březnických? Pokud je teda problém v tom, že origo tlumiče už mají pružiny unavený.
Btw. jaký tlumiče se teď dávají na nově vyrobené 350/640?

1 reakce

Johny_R
Johny_R 06.09.2021 v 08:38

Ahoj, přesně tak, ono to je docela vidět, takže vlevo čína, vpravo starý originál.
Dřív jsem si myslel, že tlumiče se k sobě párují, právě kvůli tolerancím, ale to jsem byl vyveden z omylu, prostě se vyrobí jak housky na krámě a co na tebe vyjde, to vyjde. Ono je fakt, že na běžné použití by to mělo stačit, když jsou tlumiče vyrobeny v předepsaném rozmezí a jsou funkční. Párování si dovedu představit na sportovní/závodní využití, kdy opravdu potřebuješ aby to bylo dokonalé.
O repasi právě uvažuji - dát dohromady vnitřek asi nebude problém, nové těsnění, olej... jen pružiny sehnat je trochu problém, ale už jsem je také našel. Tlumič pak dám do laku a bude to lepší jak nové.
Co já vím, tak na nové 350 by měli dávat právě ty čínské.



Nejnovější záznamy v deníku
  • zadní tlumiče

    Letošní rok je hodně o jízdě nejen na pohodlné a úsporné RVM, ale i na týnecké klasice a to dvoutaktní J350. Ta jezdí spolehlivě, ještě nechávám cinkající písty ve válcích, na podzim dám nové válce s písty a za nižších

    Typ: Montáž doplňku
    Vloženo: 25.08.2023
    Uskutečněno: 25.08.2023
    Komentářů: 2x
  • Generálka No.2

    Ahoj a když je už na silnicích sníh a sůl, je aspoň čas na psaní, ke kterému se jinak nemůžu dostat. Tak moc jsem se radoval z generály motoru skvělé 350, že to bylo nejspíše tak silné, že to motor prostě nevydržel. :-

    Typ: Oprava
    Vloženo: 16.12.2022
    Uskutečněno: 16.12.2022
    Komentářů: 3x
  • Zajíždění, úpravy

    Ahoj a hodně hezkých chvil, do nelehkých dnů. V téhle době je snad více než jindy potřeba držet si pozitivní myšlenky, mít radost z maličkostí a užívat si každého dne a chvil co to jde. Počasí se pomalu umoudřuje, já j

    Typ: Údržba
    Vloženo: 13.03.2022
    Uskutečněno: 13.03.2022
    Komentářů: 6x


TOPlist