renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Babetta 210 (1987)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Beranidlo
Vloženo 20.7.2017
Aktualizováno 24.12.2020
Zobrazeno 1 533x
HODNOCENÍ PROFILU OD 2 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 5.5


Vloženo: 26.07.2017, Uskutečněno: 26.07.2017, Stav tachometru: 231 km, Zhlédnuto: 253x


Tlaková vlna vzniklá na začátku potrubí se šíří rezonátorem rychlostí zvuku a částečně odráží zpět, ve formě podtlakové vlny v expanzním rozšíření nebo přetlakové vlny v reflexním zůžení.
Na obrázku jsou různé základní tvary potrubí, tak jak je lze najít na různých typech motorů. První dva jsou klasika Jawa, od kývaček po 638. A taky babeta, s rovnou přepážkou. Třetí odpovídá např. Wartburgu. Pátý shora by mohl být J350-639. Nejlepší výsledky dává plynule se měnící hladké potrubí s vybroušenými svary (uvnitř!), bez náhlých přechodů, na obrázku úplně dole.
A jakou délku bude mít náš výfuk?
Obecně: dráha = rychlost x čas
Dráha jsou dvě rezonanční délky, tlaková vlna musí tam a zpět.
Čas je doba otevření výfuku při rezonančních otáčkách, tedy:
čas = úhel výfuku / 360 / (otáčky za minutu/60)
Po dosazení a vykrácení pak bude plati vzoreček:

Zbývá určit rychlost zvuku ve stlačených horkých spalinách, což je oxid uhličitý, vodní pára, nespálené uhlovodíky, něco málo oxidu uhelnatého. Můžeme se odrazit od předpokládaného litrového výkonu, hodnoty budou někde mezi 480m/s a 510m/s, viz. obrázek.
Příklad sériové babetty:
úhel výfuku 135°
rychlost zvuku 480 m/s
rezonanční otáčky 7700 ot/min
Výsledkem je v reálu naměřených 0,70m délky, od pístu k přepážce na konci rezonátoru.
Kde jsem vzal těch 7700 otáček, když se o ničem takovém návod ke stroji nezmiňuje? Pro rezonátor, tak jako je na babettě, jsou rezonanční otáčky většinou blízko maximálně možným otáčkám. Přetlaková vlna odražená od kolmé reflexní části totiž trvá velice krátce a při otáčkách vyšších než rezonančních dorazí k válci až po uzavření výfukového kanálu a většina směsi skončí ve výfuku.
Standardní babetta 210, když se drží dostatečně dlouho mírně z kopce, má maximálku kolem 55km/h, tedy 7900 ot/min. Proto tipuju těch 7700 ot/min jako rezonanční.
Podobné je to u klasických Jaw, kde, vzhledem k omezující konstrukci sání, přefuků a malému úhlu výfuku cca 145°, odpovídá délka rezonátoru spíše otáčkám nejvyššího výkonu než největšího momentu.
Pro moderní výkonné dvoutakty s většími rozvodovými úhly platí výpočet délky rezonátoru bez vyjímky. Pro ty, kdo si to chtějí ověřit, nezapomeňte, že rezonanční délka je od stěny válce doprostřed reflexní části, a že při rezonančních otáčkách má motor nejlepší plnění, tedy i maximální točivý moment.

Hodnocení (0x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.

Nejnovější záznamy v deníku
  • S Babettou 106km/2h

    K dalšímu tripu se dlouho nedařilo pilota přesvědčit. Změna převodu do rychla nahlodala pilotovu psychiku, avšak jeho obavy z kopců se podařilo potlačit po posledním úpravě výfuku. Nyní již možno prozradit, že STP (Stoki

    Typ: Vyjížďka
    Vloženo: 27.08.2017
    Uskutečněno: 26.08.2017
    Tachometr: 500km
  • V módě je zkracování

    Jelo to pěkně, ale vzhledově nic moc. Proto došlo na zkracování - celá nová reflexní část výfuku, která je popsaná dříve, byla zasunuta o 20mm blíž k válci. Rezonanční otáčky se zvedly asi o 200 ot/min, při cca 1,5km/h v

    Typ: Montáž doplňku
    Vloženo: 26.08.2017
    Uskutečněno: 19.08.2017
    Tachometr: 400km
    Komentářů: 1x
  • Tuning na výfuku babetty

    Před změnami výfuku jsem odzkoušel převody na 1km úseku mírně do kopce, start z nuly 12/51 zubů, nejrychlejší, 1:24min, rychlost na vrcholu 47km/h 12/51, nové kroužky, +2 vteřiny, 44km/h, ale to si sedne 13/51, 1:32 m

    Typ: Montáž doplňku
    Vloženo: 03.08.2017
    Uskutečněno: 03.08.2017
    Tachometr: 250km


TOPlist