renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Babetta 210 (1987)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Beranidlo
Vloženo 20.7.2017
Aktualizováno 24.12.2020
Zobrazeno 1 529x
HODNOCENÍ PROFILU OD 2 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 5.5


Vloženo: 25.07.2017, Uskutečněno: 25.07.2017, Stav tachometru: 231 km, Zhlédnuto: 144x


Následujicí platí pro všechny dvoutakty, včetně babetty, kteréžto využiju jako demonstrátoru. Vyjímkou jsou pily, kosy nebo sekačky, kde výfuk je kvůli rozměrům a hmotnosti jen jakási krabička. Ale zpět k motorkám. Všichni víme, že bez výfuku to nejede, s výfukem jak kdy. Výfuk je totiž rezonátor. To je jeho hlavní funkce. Až další je, že někde na konci rezonátoru se nachází díra vedoucí do tlumiče hluku, nebo že někde uvnitř novějších konstrukcí se skrývá katalyzátor.
Začnu kruhovým rozvodovým diagramem, viz. obrázek, kde VO-výfuk otvírá, PO-přefuk otvírá, PZ-přefuk zavírá a VZ-výfuk zavírá. Z tohoto lze vyčíst rozvodové úhly. Doporučené hodnoty úhlu výfuku jsou cca 140°-160°pro cestovní stroje typu Jaw, 170°-180° pro MX, do 200° pro maximální výkon. Čím větší je úhel výfuku, tím víc se projevuje vliv výfukového rezonátoru, zvyšuje se výkonová špička, ale za cenu poklesu výkonu v nižších otáčkách. Pro úhel přefuku platí hodnoty 100°-115°cestovní stroje, 120°-126° MX, do 132° pro max. výkon. Poměr úhel přefuku/úhel výfuku bývá zhruba 2/3.
A jak to pak funguje? V okamžiku otevření výfukového kanálu vznikne na začátku potrubí tlaková vlna, která se žene potrubím rychlostí zvuku a pokud se dostane k místu změny průřezu potrubí, tak se částečně se odráží zpět k válci, opět rychlostí zvuku. (Rychlost zvuku ve výfuku je ovšem vyšší, než v naší atmosféře - záleží na tlaku, teplotě a složení plynů.) V optimálním případě potřebujeme držet tlak ve válci co nejvyšší i po otevření výfukového kanálu, abychom ho zužitkovali na práci. V okamžiku otevření přefuků je nutné stále ještě držet určitý přetlak. Dokud nejsou přefuky otevřené na určitou velikost (k bodu stabilizace výplachových proudů), čerstvá směs by se pouze promíchala s výfukovými plyny a znamenalo by to ztrátu do výfuku. Pak přidáme pár stupňů rezervy (vysvětlím jindy) a můžeme dovolit vzniku podtlaku ve válci a začátku výplachu. Tomuto bodu pak na rezonátoru odpovídá délka kolena - potrubí s konstantním nebo mírně se zvětšující průřezem. Následně se začne rezonátor rozšiřovat (říkám tomu kužel ) a zpět k válci půjde odražená vlna, která má formu podtlaku. Největší podtlak je ideální kousek za DÚ, a pokud má motor na sání jazýčkové ventily, dokážeme nasát ještě další směs až z karburátoru. V okamžiku zavření přefuků už musíme přejít z podtlaku do přetlaku a na potrubí tomuto odpovídá místo s největším průřezem. Dále už se musí výfukové potrubí zužovat (protikužel). Zmenšení průřezu potrubí má ten efekt, že vpřed postupující tlaková vlna se odrazí částečně zpět k válci, nyní jako tlaková fáze. To zajistí, že směs nasátá až do výfuku se vrátí zpět do válce. Našel jsem k tomu i pěkný animovaný gif obrázek na wikipedii:
https://upload.wikim...tsweise_Zweitakt.gif
Nutno dodat, že tento ideální stav nastane pouze při jedněch, rezonančních otáčkách motoru. Zpravidla jsou to otáčky největšího točivého momentu. Při nižších otáčkách proběhne celý jeden tlakový cyklus příliš rychle a přetlaková fáze nastane už v době pootevřených přefuků, s následkem zatlačení směsi zpět do klikové skříně. Při vyšších otáčkách motoru je tlakový cyklus příliš pomalý a směs vysátá z válce do výfuku už není natlačena zpět do válce. Ztrácí se výkon, zvyšuje spotřeba, smrdí to, a další zvyšování otáček vyvrcholí stavem, kdy ve válci zůstane jen tak akorát směsi na pokrytí vnitřních ztrát a víc se motor neroztočí ani bez zatížení. Funguje to jako spolehlivý omezovač otáček a například na startu MX závodu to umožní držet dlouhé vteřiny plný plyn při čekání na váhajícího startéra.
Pokračování příště.

Hodnocení (0x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
jelenl (0) napsal 25.07.2017 v 22:03

velká paráda, jsem zvědav co bude dál, těším se na další popis a práci na stroji


Nejnovější záznamy v deníku
  • S Babettou 106km/2h

    K dalšímu tripu se dlouho nedařilo pilota přesvědčit. Změna převodu do rychla nahlodala pilotovu psychiku, avšak jeho obavy z kopců se podařilo potlačit po posledním úpravě výfuku. Nyní již možno prozradit, že STP (Stoki

    Typ: Vyjížďka
    Vloženo: 27.08.2017
    Uskutečněno: 26.08.2017
    Tachometr: 500km
  • V módě je zkracování

    Jelo to pěkně, ale vzhledově nic moc. Proto došlo na zkracování - celá nová reflexní část výfuku, která je popsaná dříve, byla zasunuta o 20mm blíž k válci. Rezonanční otáčky se zvedly asi o 200 ot/min, při cca 1,5km/h v

    Typ: Montáž doplňku
    Vloženo: 26.08.2017
    Uskutečněno: 19.08.2017
    Tachometr: 400km
    Komentářů: 1x
  • Tuning na výfuku babetty

    Před změnami výfuku jsem odzkoušel převody na 1km úseku mírně do kopce, start z nuly 12/51 zubů, nejrychlejší, 1:24min, rychlost na vrcholu 47km/h 12/51, nové kroužky, +2 vteřiny, 44km/h, ale to si sedne 13/51, 1:32 m

    Typ: Montáž doplňku
    Vloženo: 03.08.2017
    Uskutečněno: 03.08.2017
    Tachometr: 250km


TOPlist