Stále je překvapivě rychlá a člověk si k ní snadno najde cestu. Univerzální cesťák, spolehlivý a nenáročný. Pro někoho kandidát na první velkou motorku, pro jiného mašina na furt, která se umí odvděčit ovladadelností a solidním výkonem.
Výška jezdce: 6 cm
První dojmy - V době vzniku absolutní bomba, po třiceti letech stále ve výtečné formě. Tak nějak bych popsal první dojmy tehdy a teď. V roce 1987 jsem pucoval dvaapůlu kývačku, šetřil na třipade a slýchával o ohácéčku. Snem byla hbitá, lehká, úzká mašina, RG250 gamma, RD350, nebo třeba GPZ500S. Sny se někdy i splní ..., tak jsem rodince zpronevěřil jednu výplatu a obdaroval se.
Recenze
Vrátím se ještě jednou na začátek, do roku 87. Japonci byli běžně dostupní jenom ve Světě motorů a když jsme očumovali u Rakušáků, kteří si přijeli zajezdit do Brna na okruh. Tehdejší čtyřválce mě moc netáhly, sice dokonalost sama, ale určeno pro turisty. Opravdové japonské superbiky teprve začínaly - GPZ600R, FZ750, GPX750R, VFR750. Guzzi, BMW, Laverda, Benelli nevypadaly o moc líp než Jawy, Ducati byly chcíplá monstra ze škaredě posvařovaných trubek. Ta představa mít místo J350 například Y350 (RD350LC) na našich klikatých silnicích, nebo nějakého půllitra ... Pravda je, že když jsem si to erdéčko později zkusil, jelo to sice jaxviňa, ale "normálně" se s tím jezdit nedalo. Jakobyste pořád museli něco honit, ale chytit to nejde. Nakonec jsem dostal i já rozum a dal za pravdu těm, co říkali, že i to nejhorší auto je lepší než všechno na dvou kolech (výsledkem rozumné úvahy byl dvoudobý litrový tříválec W353, nádhera, škoda ho!).
Rozum jsem pak dostal ještě hodněkrát, až jsem z toho nejspíš zblbnul. Poslední možnost, teď nebo nikdy! Mašinu do domu! Otázka byly dvě - jak to doma obhájit a co pořídit. Jawu? Za málo peněz málo muziky a na co by mi byla? Enduro? Jednoválcový kostitřas ne, větší dvouválce jsou moc cestovní a těžké, to ne. 600/750/1000ccm čtyřválec? V tom případě jedině Fireblade, ostatní, co jsem měl tu čest, mi přišly jako nesnášenlivá neobratná hovada. Ale stejně to neprojde doma, ti si myslí, že mě to určitě zabije a rozseká na kusy. Dvoutakt? Všechny lepší už umřely. Novější? Nemůžu děckám odtrhávat od huby. Starší? Bacha, některé už lehce vyšly z módy. Probral jsem to ze všech stran, výsledek nula. Takže znova a obráceně - musí být ne moc drahá, držák (lépe pověstný držák), dobře ovladatelná a přiměřeně rychlá, lehká a úzká, spíše na silnici. OK, pak tedy něco kolem půl litru objem, dvouválec stačí. GPZ 500S nebo GS500? Je něco poblíž? Z obchodu, bazaru nebo od neznámého kolem jedoucího? Nakonec jsem dostal, co jsem chtěl, a jsem za to rád. Stačilo nasednout a jet. Nebylo třeba řešit gumy, řetěz, baterku, karburátory a podobné, většinou nepříjemnosti.
Něco k porýpání se samozřejmě našlo, malý seznam pro podobně postižené:
- při zkušební jízdě se zastavila, popojela, zastavila, ... důvodem ucpání odvětrávacího otvoru ve víčku nádrže bylo babišovo svinstvo. Tankujte vervu nebo jiné 100 oktany, ve finále ušetříte - bezproblémové starty, neucpou se karburátory pryskyřicí, nerezne nádrž, hadičky zůstanou gumové, atd.
- nový olej a filtr v motoru, samozřejmost
- promazání lanovodů
- seřízení předpětí zadní pružiny, bylo nastaveno pro dva
Ej od Buchlova větr věje, teda nedaleko
V roce 2000 to byla moje první Japonská motorka. Když jsem ji koupil, byla uškrcena na 34kw a i tak proti třipade (Jawa 350 pro mladší ročníky ) lítala jak splašená. A jak píše zeke11, první co mě napadlo, když jsem tu tvou viděl, byl porevoluční katalog a já slintající nad ním Přesně taková tam tenkrát byla!
Já teď o víkendu přivezl sestřičku z 2001, tak doufám, že nám oboum budou dlouho sloužit
Parádní. Tak nad tou jsem v 90 letech slintal v prvním katalogu co vyšel po revoluci...
Byl to moje první veliká motorka. Jela opravdu slušně.
Mě bylo 17 a koupil jsem vrak, jak jsem později zjitil a musel celou motorku přeskládat na jiný rám...
Člověk se holt učí.
Ať ti slouží!