renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Aprilia Tuono V4R (2011)

Neaktivní Profil uživatele

Vlastník Frankie
Vloženo 22.8.2016
Aktualizováno 25.11.2017
Zobrazeno 5 912x
HODNOCENÍ PROFILU OD 26 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10


Vloženo: 28.09.2016, Uskutečněno: 28.09.2016, Zhlédnuto: 16x


K veliké radosti mojí manželky jsem se rozhodl pro malé srovnání Vyjádřeno jejími slovy: "no to mám fakt radost, nevím co je pro mě horší, jestli řídit ten ucukanej dvouválec anebo tu vzteklou potvoru co dole vůbec nejede, nahoře letí a má strašně dlouhý rychlosti" Ano, mohl jsem projet jednu, uklidit jí do garáže a pak vytáhnout druhou, ale vzájemně si je přehazovat během jízdy bylo (určitě pro oba) mnohem přínosnější.
Jak to tedy dopadlo ? Je lepší Raptor z roku 2003 nebo Tuono roku 2011 ? Čtyřválec vs dvouválec ? Našel jsem konečně za Raptorka plnohodnotnou náhradu ?
Jednoznačnou odpověď nemám, takže popořadě:
Vzhled
Záležitost čistě subjektivní, nicméně roky jsou na Raptorovi už znát. Kulatá světla a obří blinkry se dnes už nenosí. Jako celek ale stále pěkná motorka. Hodnotím hlavně povedený trubkový rám, plasty, držáky stupaček a i motor nevypadá špatně. Aprilka působí rozhodně sportovnějším dojmem, už od pohledu je jasné, že tohle pojede. Moc se mi nelíbí ten hliníkový rám a plastové náfuky vpředu, naopak sedlo a podsedlovka, kyvka, budíky jo. Jako celek se to dá, až na tu barvu teda, červená na Raptoru jasně vede. Tady je to nerozhodně.
Motor
Někdo má rád vdolky, jiný zase... a tak. Zkrátka dvouválec vs. čtyřválec. Začněme Raptorem. Zabírá krásně odspodu, od 3 tis.ot. až k 10ti. Ale až tam točit je zbytečné, na pohodu 3-5 tis., rychlá jízda 5-7tis. Je to trochu ucukané, nebo spíš citlivé na plyn, ale dá se zvyknout. Pocitově (při přímém srovnání) moc nejede, ale opak je pravdou. Jen je prostě dodávka výkonu lineárni bez nějakého výrazného nárůstu. Ale 200 km/h tam je hned. Maximálka lehce přes 240. Moc to nevibruje ani nežere. Najeto přes 80 tis.km bez poruchy, rušivých zvuků a spotřeby oleje. Nejsem si jist jestli tohle Aprilia dá, Raptor má prostě neprůstřelnou a poctivou japonskou techniku. Převodovka a spojka naprosto dokonalá. Zvuk nádherný.
Teď Tuono. Kultura chodu je trochu slabší (=hlučnější), po delší době jsou nepříjemné vibrace. Do 4 tis. ot. to prostě nejede a jen tak divně chrčí a hrká. V pěti se to nadechne a ... v šesti divoce vystřelí. Spolu s dlouhými kvalty nic do města ani do Alp na jedničkové vracáky. Zkrátka projev motoru v první polovině otáček stojí za starou belu. Zato nahoře, tam už je to jiná písnička ! Co se děje od 7 do 11 tis. ot. je opravdu síla. Už chápu proč má motorka tak dlouhé rychlosti, aby se tolik nezvedala na zadní Takhle jde nahoru jen za jedna a za dva. I když, na horizontech i za čtyři ve dvoustovce. Ideální rychlost je trojka. Pokryje pásmo od 70 do 190. Ano, dvojka jede 140, trojka 190 a ... a šestka 278, mazéééééc. Je strašně moc znát, že se jedná původně o superbike, kde nízké otáčky nejsou vůbec důležité a je to škoda. Mohli zkusit ten motor trochu víc zcivilizovat, takhle se totiž nedá jezdit moc v klidu. Naopak, čím jedu rychleji, tím to do sebe líp zapadá. Elektronický plyn a palivové mapy, to je kapitola sama pro sebe. Do koše s tím. K čemu to všechno, když má dodávka výkonu k dokonalosti daleko asi jako já k Rossimu. Dole to jede málo, nahoře moc. Plynulý výjezd ze zatáčky vyžaduje velkou pozornost. Při pokusu o jízdu ustálenou rychlostí motorka jakoby poskakuje, elektronika si evidentně neví rady. Možná, že nová generace Tuona už má tyhle vymoženosti mnohem líp vyladěné, tady to beru jako první pokus. Ale je fakt, že toto vše si člověk uvědomí jen při přímém srovnání s jedním z prvních vstřikování na Raptoru z doby, kdy ještě nešlo o emise, hluk a maximální výkon, ale o co nejplynulejší dodávku výkonu všude. Ano, Raptor smrdí jak stará škodovka. No a ? Já to nečuchám
Pokud se nad to ale člověk povznese, nebo spíš nenechá ručičku otáčkoměru klesnout pod 5 tis. a hlavně jede jako smyslů zbavený (=hovado), jede to a to tak že hodně. Výkonu je tam tolik, že ho vlastně ani nemám šanci využít. A jsme zase u toho. Tenhle motor dává smysl pokud rychlost neklesne pod stopadesát Potřebujeme to ? Ne, ale spolu se zvukem šíleného zvířete je zrychlení omamné a návykové. Divím se, že tohle ještě nestihli zakázat
Prostě to jede jako kráva a řve jako bejk
Převodovka ? Přesností a citlivostí to na japonce nemá, je tvrdší a na místě najít neutrál je skoro nemožné. Chválím lankovou spojku, je přesná. Vibruje to a docela žere.
Podvozek a brzdy
Začněme brzdami. Roky jsou znát. Obojí Brembo, ale Tuono má jasně navrch. Menší ovládací síla na páčku a větší zákus zastaví motorku vždy a všude.
S podvozkem bude těžší je rozsoudit. Myslel jsem, že starý Raptor nebude mít šanci, ale každá věc má dvě strany. Posez je tedy na Raptoru strašný, sedačka nízko a řídítka daleko. Hodně skrčené nohy. Asi jako když sedím na záchodě a marně se snažím dosáhnou někam dopředu pro papír. No nic. Tuono je proti tomu příjemnější, sedím rozhodně výš, ale zase řídítka jsou níž, tím pádem po delší době je znát větší váha na rukou. Nohy mám skrčené taky dost, díky stupačkám položeným hodně vysoko. Ne, tady si botou v zatáčce o zem opravdu neškrtnu.
Raptor je tvrdý a to tak, že dost. Naučil jsem se s tím ale jezdit a kombinace ochoty zatáčet spolu s minimálními zdvihy pérování způsobují, že zatáčky jedu jako po kolejích. Kam se podívám, tam to jede. Samo. Na rozbité cestě je to utrpení, motorka celá poskakuje, i když dost zachrání sedačka. Ano, Raptor má doslova kamenný (nenastavitelný) podvozek a krásně měkkou sedačku. Tuono je na tom přesně naopak.Sedačka jako prkno (příplatková gelová to samé) a proti Raptoru o dost měkčí podvozek. Což je ale věc relativní, vzhledem k možnostem jeho plného nastavení. Ještě jsem s tím moc nelaboroval, počkám na jaro, až nasadím nové gumy. Zatím jezdím sériové nastavení, ale co jsem zkoušel, změny nastavené jsou hodně znát.
Pokud se vrátím k přímému srovnání, věc se má asi takto. Cca do 140ti km/h má jasně navrch Raptor. Přesný jako skalpel a jako bonus veliká ochota měnit směr. Nad 140 ale už tomu chybí stabilita a i přes (plně nastavitelný) tlumič řízení se to celé houpe a vlní. Tuňák to má obráceně. Cca do stovky se mi nějak nedaří zatočit přesně tak, jak bych si přál, s projížděnou stopou to není ono. Velká ovládací síla k lehkému zatočení také moc nepomáhá. (já vím, je to původem sporťák, musí se víc pracovat celým tělem a navíc mám sjetou zadní gumu, to je znát). Ve vyšších rychlostech mě naopak překvapuje naprosto příkladná stabilita. Jedu si takhle do zatáčky, letmo kouknu kolik že to vlastně jedu a svítí na mě číslovka začínající dvojkou ! Takže já si to po okresce valím přes dvě kila a ta potvora se ani nehne, to je mazec. Na okruhu by se nám velice líbilo...

Co je lepší, nedokážu říct, každá je o něčem jiném. Raptor je v běžném provozu daleko využitelnější, chybí mu ale ten bestiální zvuk, maniakální rychlost a naprosto zbytečný přebytek výkonu. Když ta rychlost je tak opojná...

A co na to Míša ?
No, už se na tom Raptoru tolik nebojím, protože proti Tuonu je to docela hodný, jestli se to teda o litrovým dvouválu dá říct Pořád se mi na tom v malé rychlosti nejede dobře, cuká to, ale aspoň dosáhnu dobře na zem, když mi to chcípne. Asi by se na to dalo časem zvyknout, ale zatím motoricky zlatý můj Gladius.
Motor je pro mě jednoznačně lepší na Raptoru, jde pěkně odspodu a nemusí se na tom tolik řadit. Na Aprilce jedu po městě za tři (zapoměl jsem jí říct, že já za jedna a občas za dva), za cedulí za to chci vzít a ... nic. Na to, že je to litr, to prostě dole vůbec nejede. Nad sedm to ale zase jede jako čert a toho už se trochu bojím. Podvozek ? Nepoznám moc rozdíl, asi že nejezdím jako prase (=jako ty). Brzdy má lepší Tuono, ale i Raptor brzdí asi 10x lépe než můj Gladius, tam je to katastrofa. Kdy že už mi koupíš ty nové destičky ???

A tímto naše malé srovnání ukončíme. Kterou na jaře prodám, ještě nevím, ale snad jsem tímto srovnáním poskytl třeba někomu zajímavé informace.

Hodnocení (0x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.

Nejnovější záznamy v deníku
  • stará vs. nová

    Známý má první verzi Tuona, navíc ve verzi Factory, takže se při společné vyjížďce nabídla možnost výměny motorek a jejich vzájemného srovnání. Začněme vzhledem. Nová působí kratším a vyšším dojmem, starší je proti ní o

    Typ: Vyjížďka
    Vloženo: 10.09.2016
    Uskutečněno: 10.09.2016


TOPlist