renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Jawa 250/353 Kývačka (1956)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník boš-trener
Vloženo 7.10.2015
Aktualizováno 23.10.2016
Zobrazeno 2 384x
HODNOCENÍ PROFILU OD 11 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.5

Popis motorky


Motorka koupená mým otcem jako nová z výroby. Přišla složená v bedně do místního obchodu konzum-Jednota.

Více fotografii

Motorka koupena od koupená jako nová na pořadník - Zajímavost při koupi. Tehdy byly nové motorky na pořadník. Otec jako kupující měl nárok na koupi už v lednu roku 1956. Koupě se tenkrát uskutečnila, byla to jawa ještě s půlbubnama ale mělo to háček-politický. Motorka, tehdy už složená se musela vrátit, důvod tehdy na svou dobu nijak zvláštní. Totiž, motorku si nárokoval vlivný okresní funkcionář a i přes všechny naše protesty se musela motorka předat a vrátit. Po pár měsících jsme přišli znovu na řadu a připadla nám už tato motorka, kterou dnes registruji. Když opomenu to ponížení při vrácení stroje tak zase musím uznat, že druhá motorka byla už novějšího typu s velkými bubny a tehdy za necelých deset tisíc Kč.

První dojmy - První dojmy pro desetiletého kluka byly nepopsatelné. V té době bylo na vesnici pro kluky, tehdy mého věku, málo dostupné i nové kolo natož nová motorka v chalupě. Tátovi jsem zpočátku motorku čistil, leštil a postupem ji začal i opravovat, seřizovat i jezdit za odměnu, samozřejmě bez papírů. Jednou jsem na to ale málem dojel, to když jsem se snažil ujet příslušníkovi VB. Byl rychlejší, ale byl to hodný orgán. Když vzpomenu co jako kluci jsme dělali za hlouposti, tak dnes nad tím musím kroutit hlavou. Třeba, zkoušel jsem rychlost motorky na stojanu se zvednutým zadním kolem. Tachometr s hodnotou 140/km jsem přetočil. Dnes si dokážu představit tu díru ve vratech kdyby si holka sedla na zadní kolo.

Motorku bych doporučil pro - Hlavně těm, kterým značka Jawa něco říká a něco je s ní spojuje.

Doplňky na motorce - Doplňky nainstalované během doby: - řídítka s hrazdou, nosič upravený i pro postranní kufry, postranní stojánek, plexištít, Vape 12V a navigace.

Recenze

Motorku mám na sebe registrovanou po svém otci. Oficiálně jsem na ni začal jezdit v roce 1966, kdy jsem si na vojně udělal papíry třídy "C". Od té doby jsem si začal motorku vylepšovat podle svých představ. Vyměnil jsem rybiny za doutníky, řídítka za hrazdu, sedlo za panelkové, sání jsem schoval pod sedlo a tím jsem musel vyměnit i prsa motorky. Pro větší nosnost jsem si pořídil nosič, který se moc osvědčil na vojenských třindách. Postupem času jsem provedl ještě další úpravy a vylepšení. Ať už to byla výměna předních i zadních teleskopů, výměna všech ložisek, výbrusy, centrace kliky, výplety kol, chromování spojené s lakováním. V poslední době to bylo upravené plexi, nová elektroinstalace a bezkontaktní 12V zapalování VAPE.
Co se týče přímo jízdy a jízdních vlastností motorky tak asi takhle: dokud jsem nepoznal jiné motorky (dnes mám a jezdím na Babetě 210/Babča/, Jawě 350/640 /Třinda/ a Hondě 750 CBF /Velká/, tak jízda na této Jawě 250 /Malá/ nemohla být s ničím porovnatelná a je nadmíru jasné, že novější stroje mají jiné parametry jak na ovládání, rychlost i pohodlí. Jízdu na Malé si pořád velmi užívám, je to nostalgie, vzpomínka na doby minulé, prostě srdcovka. I když mám na ježdění více motorek tak tuto v žádném případě nezanedbávám a holky, dá se říci, pravidelně střídám. S ní jezdím rád po klidných málo frekventovaných silnicích rychlostí 60-80 km/hod i když malá umí i 110 km/hod. Jediným záporem za těch 60sát let provozu byla elektrika, relátko, dobíjení a seřizování předstihu.
Je ale pravda, že jsem vždy dojel i když třeba bez světel. Instalací VAPE jsou tyto
nedostatky zapomenuty. Bezkontakt vřele doporučuji.
Šumava a jiné podobné vrchoviny nejsou zrovna vhodné pro Jawu 250 se spolujezdcem, na to už moc grády nestačí. Proto na ni jezdím většinou solo, nechci ji týrat třetím nebo druhým rychlostním stupněm. Jinak slouží dobře jak ke kratší i delším jízdám. Na svá léta a svou dobu jsou to stroje vynikající a spolehlivé, klobouk dolů. Samozřejmě hodně záleží také i na tom jak se k nim chováme.
Za těch dlouhých, krátkých šedesát let provozu by se dalo popsat mnoho hezkých úsměvných ale i horších nezáviděníhodných příhod. Třeba z roku 1968, kdy jsem s trikolorou na zrcátku byl součástí kolony tanků a obrněných vozidel na cestě za svou nastávající. Ale to už jsme někde jinde.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
jawa354
jawa354 napsal 04.04.17 v 00:40 10b.

chlup2
chlup2 napsal 16.10.15 v 12:02 7b.

No máš taky zajímavou stáj, třeba se někdy na cestách po Šumavě potkáme
Na starou Jawu bych si ten kufr taky nedal a sháněl kožený brašny nebo Pava, ale jak píšeš, jsi uživatel a né veteránista, tak ať Ti holky dělají radost.

boš-trener
boš-trener napsal 15.10.15 v 15:08

Tak ten kufr co se moc nelíbil jsem sundal a nahradil původním,/viz fotogalerie/ s kterým jsem jezdil léta. Upřímně, bez nějakého úložného prostoru si nedovedu představit žádnou delší cestu či výlet. Motorku nemám na výstavku ale na ježdění, proto ten kufřík s košíkem. Jinak díky všem za komentáře.

pp377
pp377 napsal 14.10.15 v 20:34 10b.

Máš to moc pěkné, všechny jsou parádní i se zajímavým příběhem. Za mě 10b.

General47
General47 napsal 14.10.15 v 16:47

parádní kousek ten kufr sice bije do očí ale i tak si zaslouží 10

Více komentářů



TOPlist