PROFIL MOTORKY

Jawa 660 Sportard/Adenium (2020)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník hrnous
Vloženo 13.9.2015
Aktualizováno 29.3.2018
Zobrazeno 5 722x
HODNOCENÍ PROFILU OD 34 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.9


Vloženo: 18.03.2018, Uskutečněno: 18.03.2018, Zhlédnuto: 441x


V tématu Jawabláznů se rozeběhla diskuze na téma stoptlačítka na motorkách. Což by nebylo až tak špatné. Nicméně zrovna na našich 650/660 má jeho použití jisté specifika. Takže pěkně od začátku.

To je on, náš šampijón, nebo snad žampiňón ?
Tlačítko tedy slouží k bezpečnému zastavení stroje tak, aby nebylo nutné v krizové situaci sundat ruku z plynové rukojeti a tím ohrozit potenciálně nebezpečný manévr. Bez tohoto vehementu motorku nikdo nezhomologuje. Některé speciální stroje mají systém podobný vodním skůtrům. Tzn., že jezdec má na pravém zápěstí textilní pásku s kablíkem, na konci konektor zasunutý do protikusu na řidítkách - pokud z motorky spadne, nebo jinak kubne rukou víc, než je zdrávo, tak se spojení rozpojí a motor zhasne.

Poďme tedy k technické funkci motoru - normálně bývá tento vehement zapojený na speciální vstup jednotky, kde se připojuje například čidlo stojanu, neutrál a jiné bezpečností obvody. Jenomže ono tlačítko má dvě polohy - zapnuto a vypnuto. Při jedné je tedy obvod sepnutý a při druhé zase rozepnutý. Jenomže při použití různých systémů zapojení by se toto otáčelo - tzn. že při nacvaknutí do STOP by bylo potřeba, aby byl obvod sepnutý a opačně - a nikomu už se v našich Jawách nechtělo vymýšlet další, byť celkem jednoduchou diodovou, nebo relátkovou logiku. Takže se to zapojilo "na hulváta" aby to fungovalo, i když se s tím technicky zrovna neztotožňuju.

Jawa 650

Zde je to zapojeno tak, že přes obvod tlačítka jde celé napájení zapalování, potažmo jednotky. Přes tlačítko vedou místy celkem vysoké proudy a vše je závislé na opravdu dobrém spojení na okruhu zdrojové soustavy až po zapalování. Přitom je použito onoho extra vstupu zapalování pro snímání bočního stojanu - kteréžto stejně u poloviny motorek nefunguje, protože k čidlu stojanu byl kabel vedený tak nešťastně, že se větinou uskřípnul a většina majitelů tedy zamotala dva dráty do sebe a čidlo pak zahodila do nejbližší příkopy.

Jawa 660

Zde je to zapojeno ještě debilněji - píšu od přítelkyně z návštěvy, takže se nemám možnost podívat do origo schématu pro XT, abych se přesvědčil, jestli je to jenom něčí fantazie, nebo to někdo fakt okopíroval.

Princip je takový, že přes stop tlačítko prochází obvod k napájení indukční cívky TCI systému a k relé blokování startéru a dalších funkcí. Pokud tedy za chodu zmáčknete ono bájné tlačítko, tak nahulváta ustřihnete přívod k zapalovací cívce a dalšímu. Přitom jednotka pořád zůstává v chodu. V momentě, kdy to uděláte jednotka vyhodí chybu, že nemá cívku, dojde k hazardnímu stavu, který by v extrému mohl vést až k zničení výstupu pro cívku a jednotce se to vůbec nelíbí. Dost majitelů tento způsob odpojování chválí proto, že jim na budíkách sjede ručička až do nuly - to je logické. Protože ustřihnutím přívodu k cívce ustřihnete také snímané impulzy - respektive na výstUp k cívce je poté připojený jenom budík a jednotka se snaží zvýšit buzení na maximum, aby ten "budík" namísto cívky donutila k produkci jisker :) Nebo spíš plamenů :) Budík je stále pod napájením a tak dá pokyn k tomu, aby krokový motorek pohnul ručičkou k nule. Pokud motor vypneme klasicky klíčkem - tak jak se to patří a jak je to u tohoto modelu jedině správně., Tak budík, který nemá zapojeno trvalé napájení nestihne dát motorku pokyn, aby hnul ručičkou. Protože v momentě otočení klíčkem je hned bez napájení. Proto se také po zapnutí dělá autokalibrace dorazových poloh - tj hne se ručíčkou od nuly do maxima, aby se zajistilo, že ručička bude začínat v nule a počty mikrokroků motorku budou odpovídat reálným otáčkám. Kdyby tam byl klasický předpotopní budík - v podstatě voltmetr, kdy ručičku po odstřihnutí napájení přitáhne mechanická pružina k nule, tak by to bylo v nule pokaždé.

Takže malé ponaučení pro závěr - tlačítko pro stop opravdu nebylo vymyšleno pro nasírání kamarádů, když ráno nemohou nastartovat. Je obecně určené pro krizové stavy a zejména u 660 je jeho použití vhodné omezit opravdu jenom na ty stavy, kdy je to nutné.

Hodnocení (0x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste
Komentáře
Deyva (0) napsal 20.03.2018 v 15:51

Poslední odstavec pobavil Na 640ce ten vypínač vůůůbec nepoužívám a jednou mi to kamoši přepli a já jsem nemohl jak dlouho nastartovat, než jsem si toho všiml, že

hrnous (-4) napsal 18.03.2018 v 18:59

Ty máš Yamaha elektroinstalaci, takže se Tě to dost pravděpodobně netýká.

Olísko (4) napsal 18.03.2018 v 14:45

45300 km chcípám chcípákem Stando.

milan1963 (39) napsal 18.03.2018 v 10:38

Konečně řádné vysvětlení. A já můžu být rád, že - ač jsem dosud motor vypínal skoro pokaždé červeným vypínačem - se nic nestalo.


Nejnovější záznamy v deníku
  • Setkání majitelů 2018

    Tento víkend proběhlo už tradiční setkání majitelů motocyklů Jawa 650/660. Podle mých počtů zde bylo 49 motorek a 57 lidí, což je aktuální rekord. Akce byla celkem úspěšná, jediná vada na kráse bylo sobotní počasí, kdy a

    Typ: Reportáž
    Vloženo: 20.05.2018
    Uskutečněno: 20.05.2018
    Komentářů: 4x
  • Olej

    Pomalu se blíží sezóna a většina lidi zvažuje zdalipak měnit olej. Existují však ti, kteří olej úmyslně přejíždí s tím, že si na jeho výměnu netroufají, či ti, kteří zase motorku nechtějí vést do motoservisu, aby jim onu

    Typ: Odborný servis
    Vloženo: 02.04.2018
    Uskutečněno: 02.04.2018
    Komentářů: 4x
  • Děs číslo 158 ze 160

    Dneska jedna malá přehlídka děsu běsu. Motorka už při předání výrobcem nestartovala bez pomoci startovacích kabelů z auta. Kousek tuším 158 ze 160. Na první pohled to vypadá, jako přebastlený nějaký starý svazek ze Sport

    Typ: Odborný servis
    Vloženo: 29.03.2018
    Uskutečněno: 29.03.2018
    Komentářů: 4x


TOPlist