V tématu Jawabláznů se rozeběhla diskuze na téma stoptlačítka na motorkách. Což by nebylo až tak špatné. Nicméně zrovna na našich 650/660 má jeho použití jisté specifika. Takže pěkně od začátku.
To je on, náš šampijón, nebo snad žampiňón ?
Tlačítko tedy slouží k bezpečnému zastavení stroje tak, aby nebylo nutné v krizové situaci sundat ruku z plynové rukojeti a tím ohrozit potenciálně nebezpečný manévr. Bez tohoto vehementu motorku nikdo nezhomologuje. Některé speciální stroje mají systém podobný vodním skůtrům. Tzn., že jezdec má na pravém zápěstí textilní pásku s kablíkem, na konci konektor zasunutý do protikusu na řidítkách - pokud z motorky spadne, nebo jinak kubne rukou víc, než je zdrávo, tak se spojení rozpojí a motor zhasne.
Poďme tedy k technické funkci motoru - normálně bývá tento vehement zapojený na speciální vstup jednotky, kde se připojuje například čidlo stojanu, neutrál a jiné bezpečností obvody. Jenomže ono tlačítko má dvě polohy - zapnuto a vypnuto. Při jedné je tedy obvod sepnutý a při druhé zase rozepnutý. Jenomže při použití různých systémů zapojení by se toto otáčelo - tzn. že při nacvaknutí do STOP by bylo potřeba, aby byl obvod sepnutý a opačně - a nikomu už se v našich Jawách nechtělo vymýšlet další, byť celkem jednoduchou diodovou, nebo relátkovou logiku. Takže se to zapojilo "na hulváta" aby to fungovalo, i když se s tím technicky zrovna neztotožňuju.
Jawa 650
Zde je to zapojeno tak, že přes obvod tlačítka jde celé napájení zapalování, potažmo jednotky. Přes tlačítko vedou místy celkem vysoké proudy a vše je závislé na opravdu dobrém spojení na okruhu zdrojové soustavy až po zapalování. Přitom je použito onoho extra vstupu zapalování pro snímání bočního stojanu - kteréžto stejně u poloviny motorek nefunguje, protože k čidlu stojanu byl kabel vedený tak nešťastně, že se větinou uskřípnul a většina majitelů tedy zamotala dva dráty do sebe a čidlo pak zahodila do nejbližší příkopy.
Jawa 660
Zde je to zapojeno ještě debilněji - píšu od přítelkyně z návštěvy, takže se nemám možnost podívat do origo schématu pro XT, abych se přesvědčil, jestli je to jenom něčí fantazie, nebo to někdo fakt okopíroval.
Princip je takový, že přes stop tlačítko prochází obvod k napájení indukční cívky TCI systému a k relé blokování startéru a dalších funkcí. Pokud tedy za chodu zmáčknete ono bájné tlačítko, tak nahulváta ustřihnete přívod k zapalovací cívce a dalšímu. Přitom jednotka pořád zůstává v chodu. V momentě, kdy to uděláte jednotka vyhodí chybu, že nemá cívku, dojde k hazardnímu stavu, který by v extrému mohl vést až k zničení výstupu pro cívku a jednotce se to vůbec nelíbí. Dost majitelů tento způsob odpojování chválí proto, že jim na budíkách sjede ručička až do nuly - to je logické. Protože ustřihnutím přívodu k cívce ustřihnete také snímané impulzy - respektive na výstUp k cívce je poté připojený jenom budík a jednotka se snaží zvýšit buzení na maximum, aby ten "budík" namísto cívky donutila k produkci jisker :) Nebo spíš plamenů :) Budík je stále pod napájením a tak dá pokyn k tomu, aby krokový motorek pohnul ručičkou k nule. Pokud motor vypneme klasicky klíčkem - tak jak se to patří a jak je to u tohoto modelu jedině správně., Tak budík, který nemá zapojeno trvalé napájení nestihne dát motorku pokyn, aby hnul ručičkou. Protože v momentě otočení klíčkem je hned bez napájení. Proto se také po zapnutí dělá autokalibrace dorazových poloh - tj hne se ručíčkou od nuly do maxima, aby se zajistilo, že ručička bude začínat v nule a počty mikrokroků motorku budou odpovídat reálným otáčkám. Kdyby tam byl klasický předpotopní budík - v podstatě voltmetr, kdy ručičku po odstřihnutí napájení přitáhne mechanická pružina k nule, tak by to bylo v nule pokaždé.
Takže malé ponaučení pro závěr - tlačítko pro stop opravdu nebylo vymyšleno pro nasírání kamarádů, když ráno nemohou nastartovat. Je obecně určené pro krizové stavy a zejména u 660 je jeho použití vhodné omezit opravdu jenom na ty stavy, kdy je to nutné.
Vlastník | hrnous | |
---|---|---|
Vloženo | 13.9.2015 | |
Aktualizováno | 29.3.2018 | |
Zobrazeno | 7 020x |
Poslední odstavec pobavil Na 640ce ten vypínač vůůůbec nepoužívám a jednou mi to kamoši přepli a já jsem nemohl jak dlouho nastartovat, než jsem si toho všiml, že
Ty máš Yamaha elektroinstalaci, takže se Tě to dost pravděpodobně netýká.
45300 km chcípám chcípákem Stando.
Konečně řádné vysvětlení. A já můžu být rád, že - ač jsem dosud motor vypínal skoro pokaždé červeným vypínačem - se nic nestalo.