Bylo nebylo, kohosi napadlo, že by se mohla zrodit jistá Jawa Vintage, něco, co by se odlišovalo od všeho dosud novodobě vyprodukovaného a co by mělo vzhled předpotopní vykopávky.
Nuže páni rádcové se dali dohromady a vymysleli, že to bude taková skoro kopie konopnice. Něco s jedním kulatým světlem a budíkama v úrovni řidítek. Inu hledalo se až se našel skoro ideální dvojbudík. Integrovaná otáčkoměr, tachec. Displej s RGB led, voltmete a navíc - "kvaltmetr" jak já říkám. Jenomže co s ním?
Většina dnešních ukazatelů rychlosti stylu Gipro funguje na principu počítače - pod tou malou sedmisegmentovkou s čisílkem je malý počítač, kterého zajmají otáčky motoru a rychlost. Z nich si pak matematicky poskládá tabulku, že při rychlosti 50 a 2000 otáčkách tam jistě musme mít čtverku, a tak ji zobrazí, kdežto při točkách 3000 už to bude trojka.. Jak prosté.. teda až na ten počítač.
Náš vyhlédnutý budík měl ale ukazování otáček uplně na jiném principu - v podstatě shodném s péráckou spínačkou, která dokázala ukazovat jednotlivé dvojice kvaltů na obyčejném mechanickém způsobu - kulisa řazení, která hýve řadícíma vidličkama a potažmo kolečkama se otáčí a při tomto pohybu se dotýká různých mosazných kontaktů umístěných v bloku - tím nám přes žárovku kontakt a přes kovovou kulisu namontovanou v kovovém motoru - zemi - uzavírá obvod a žárovka svítí. Zde je princip podobný - z budíku vede x drátů - každý pro jíné zobrazené číslo a pouhým spojením se zemí se číslo zobrazí. Jenomže náš motor má jenom snímání neutrálu. Takže co s tím ?
Vypadá to složitě, ale je to skoro jednoduché :) Motor v 660 nemá klasickou řadící kulisu jako kývačky a spol, ale takzvaný řadící buben. Ten mohou všichni znát ze simsona - otáčející se válec má po svém obvodu drážky, které řídí chod řadících vidliček. Natočení bubnu tedy odpovídá zařazené rychlosti. Na bubnu je z přední strany umístěná západka s pérkem a kuličkou, která pak cestuje po silonovém vehementu s kontaktem a v poloze neutrálu se pak dotýká zalisovaného mosazného kolíčku - spojí náš slavný obvod. Dodání indikace dalších rychlostí pak spočívá v dodání dalších kontaktů v ostatních polohách pro jiné rychlosti - a indikace kvaltu je na světě. Primitivní, jednoduchá. Kdo by chtěl bastlit, může si někde umísti LED bargraf, nebo jenom pět kontrolek, diod, nebo čeho uzná za vhodné - bez další elektroniky má spolehlivou indikaci kvaltu - a budík od číňana je také spokojený :)
Tož tak
Pro zájemce z řad 650 to PROZATÍM znamená mírné zklamání - zde možnost tak jednoduchého snímání není. Nicméně i na tom pracuju..
Vlastník | hrnous | |
---|---|---|
Vloženo | 13.9.2015 | |
Aktualizováno | 29.3.2018 | |
Zobrazeno | 7 019x |