renocar_unor



PROFIL MOTORKY

Jawa 660 Sportard/Adenium (2020)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník hrnous
Vloženo 13.9.2015
Aktualizováno 29.3.2018
Zobrazeno 7 004x
HODNOCENÍ PROFILU OD 34 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.9


Vloženo: 25.07.2016, Uskutečněno: 25.07.2016, Zhlédnuto: 17x


Dvě uživatelské věci naší motorce chybí k dokonalosti, teploměr vody a tlakoměr oleje..
První z toho si dneska malinko osvětlíme a ukážeme, co se s tím dá provést.
Motorka totiž v originále ani jednu z těchto vychytávek nemá. Mořnosti totatečné instalace jsou sice možné, nicméně některé né uplně jednoduché, vypadá to tedy takto
1. Instalovat velký Tkus do výstupní hadice z motoru do chladiče - takto jsem to měl instalováno na klasiku, jako náhrada drahého originálního Tčka přišly vhod mosazné fitinky pro instalatéry upravené na soustruhu s nařezaným závitem přesně pro čidlo.
Tatoo varianta fungovala naprosto bez problému, někdo sice má výhrady, že se termostat zavírá a něměří to přesně, ale nakonec se ukázalo, že s tímto problém nebyl. Jednak bylo všecho oveřeno infrateploměrem a taktéž teploty na displeji teploměru souhlasily s teplotami spínání a vypínání chladícího ventilátoru, přesnost byla velice solidní, +-2* - měřeno při zahřívání motoru na místě. A to je prosím velmi solidní, když vezmeme v úvahu, že je zde povětšinou použito NTC čidlo, které samo o sobě vyžaduje dost přesnou kalibraci jeho křivky do elektroniky teploměru, a k tomu všemu má ještě většinou přesnost +- 5%. Navíc ono slavné "koleno" v charakteristice je u NTC čidel ve spodní části charakteristiky, tj největší přesnosti se dosáhne v nízkách teplotách.Výše už jsou rozdíly odpor/teplota velmi malé a je tak třeba čidla pečlivě vybírat a kalibrovat.
2. Druhou možností se jeví použití nádstavby domečku pro termostat a instalaci čidla do něj. Tu jsem zavrhnul jako první, protože duralový domeček nechutně svítí a vypadá to amatérsky.. Co do funkce je tato varianta v každém případě velmi přesná.
3. Třetí možností, a mnou zvolená je ta nejjednodušší a zároveň nejefektivnější. Instalovat mosazný Tkus do obtoku škrtící klapky.
Naše strojky mají totiž jak je obecně známo vstřikování. Tj v našem konkrétním provedení se v rámci jednoduchosti nesmímá vačka, odpovídající svou jednou otáčkou pracovnímu cyklu motoru, ale snímá se jenom klika.)
To znamená, že u čtyřdobého motoru jednotka rozlišuje jenom dvě doby.. kdy jde klika nahoru a posléze dolů.. respektive podle snímání rotoru magneta ví, kdy má začít počítat od nuly, a zbytek už dopočítá podle přídavných výstupků sama.. pokud by na prvním zubu nezasynchronizovala, tak ví uplný prd, ale zpátky k věci.
Jde totiž o to, že jednotka vstřikuje benzín do klapky dvakrát v poloviční dávce a z toho pouze jednou dojde k reálnému sání do válce. Palivo by tudíž mělo snahu kondezovat na stěnách klapky a celého palivového traktu. Toto se děje u všech typů vstřikování minimálně, když je motor chladný. Proto se toto přihřívání začalo zavádět u karburátorů a jné veteše už před sto léty. Už slavný Favorit měl instalovánu vyhřívací podložku pod karburátorem, nicméně na elektrický pohon.. Tudíž máme na motorce malý okruh, který si bere vodu PŘED termostatem, ta obtéká klapkou a vrací se ZA termostat. Díky stále se točícímu čerpadlu toto celé funguje velice efektivně, a my máme efektivný kus "šlauchu" kde se můžeme napíchnout na rozvod teplé vody.. chybí už jenom napojení na sprchový kout.
Celé toto vzniklo jako myšlenka už dávno, nicméně jsem se k fyzické realizaci nedostal.. to vzal na svá bedra Vašek a dotáhnul do funkčního stavu.

Samotný Tkus se dá bez probléu koupit na ebayi a jiných čínašopech. Posléze do ně+j prostrčíme hliníkový drát o stejném průměru, jako je vnitřek Tčka, a naši odbočku prachsprostě zalijeme cínem. Tím získáme skoro neomezené možnosti v instalaci malých čidel. Do cínového lože pak vyvrtáme adekvátní dírku pro čidlo a zalepíme lepidlem. Tím se celá sranda končí.
Co do čidel doporučuju čidla koso, nicméně její až takový problém koupit čidla čínská za pár peněz...



Hodnocení (0x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
Olísko (4) napsal 25.07.2016 v 18:44


Nejnovější záznamy v deníku
  • Setkání majitelů 2018

    Tento víkend proběhlo už tradiční setkání majitelů motocyklů Jawa 650/660. Podle mých počtů zde bylo 49 motorek a 57 lidí, což je aktuální rekord. Akce byla celkem úspěšná, jediná vada na kráse bylo sobotní počasí, kdy a

    Typ: Reportáž
    Vloženo: 20.05.2018
    Uskutečněno: 20.05.2018
    Komentářů: 4x
  • Olej

    Pomalu se blíží sezóna a většina lidi zvažuje zdalipak měnit olej. Existují však ti, kteří olej úmyslně přejíždí s tím, že si na jeho výměnu netroufají, či ti, kteří zase motorku nechtějí vést do motoservisu, aby jim onu

    Typ: Odborný servis
    Vloženo: 02.04.2018
    Uskutečněno: 02.04.2018
    Komentářů: 4x
  • Děs číslo 158 ze 160

    Dneska jedna malá přehlídka děsu běsu. Motorka už při předání výrobcem nestartovala bez pomoci startovacích kabelů z auta. Kousek tuším 158 ze 160. Na první pohled to vypadá, jako přebastlený nějaký starý svazek ze Sport

    Typ: Odborný servis
    Vloženo: 29.03.2018
    Uskutečněno: 29.03.2018
    Komentářů: 4x


TOPlist