renocar_unor



PROFIL MOTORKY

TMEC Betka (2010)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník superfena
Vloženo 4.7.2015
Aktualizováno 7.11.2015
Zobrazeno 9 940x
HODNOCENÍ PROFILU OD 7 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


Jawa betka s kitem 80ccm a vzhledovou přestavbou - aneb když se chcete odlišit.

Výška jezdce: 185 cm

První dojmy - Betku jsem kupoval náhodou, po zkušenostech s čínskými stroji (yuki 125 enduro a Lifan 200 enduro) jsem už žádnou čínu nehledal, ale když jsem na inzerátu našel kitovou 80tku s přepracovaným vzhledem, tak jsem se jel podívat.

Motorku bych doporučil pro - Dojíždění do práce. pozor: v žádném případě se nehodí na nezpevněné cesty kvůli minimální světlé výšce. Určitě nedoporučuji jezdit na ryby, po poli nebo do lesa. Zapíchnete se křížem stupaček a hlavním stojanem, nebo pákou brzdy.

Doplňky na motorce - Kit 80ccm, plexi, motokufr, vzhledová přestavba retro Jawa-ČZ

Recenze

Než začnu s popisem tak uvádím, že betky mám dvě. Tato recenze pojednává o kitové 80tce, v případě srovnávání uvádím druhou totožnou betku 50ccm ve zcela standardním provedení.

Základem mojí betky (budeme jí říkat Kitovka) je v tomto případě Jawa BETKA, seženete ji však pod různými názvy, může se jmenovat TMEC, Motoscoot, nabízí jí i Kentoya a další prodejci, vždy se však jedná o výrobu TMEC a dále jsou to obchodní značky. Ta moje má přímo na levém víku motoru nápis Jawa, ta druhá (50tka) se jawa nejmenuje. V obou případech je však dovozcem Motoscoot Opava a stroje jsou totožné. Zajímavé jsou pohledy do TP, zatímco kitovka má v TP uveden výkon 0,8KW a maximálku 45km/h, ta druhá má uvedeno 2,6KW a maxímálku 62Km/h.

A teď už přímo k technice. Moje kitovka je tak trochu neobvyklá. Základem je nejdražší verze z roku 2010, tedy typ s elektroinstalací 12V, elektrickým startérem, skleněným předním reflektorem, litými koly atd. Původní vzhled je zcela předělaný, jsou použity retro součástky ze starých československým motocyklů, tedy především je úplně obnažena kostra, nádrž je ze stadiona S22 (5,5litrů oproti cca 2,5 u sériové), dálepak kastlíky z jawy pérák s možností uložení mnoha věcí, kompaktní sedlo z jawy mustang, zadní nosič úplně jiné konstrukce (u klasické je nosič na místě sedla spolujezdce, to se v případě potřeby upevňuje právě na nosič). Můj stroj má dále velký větrný štít a velký motokufr. To nejdůležitější je motor, v tomto případě 80tkový kit s udáváným výkonem cca 6,5koníků, u mě navíc se zvětšeným kolenem sání a karburátorem ze čtyřkolky 110ccm, k tomu náleží také delší převod výměnou zadní rozety za menší. Z dalších změn je pak ještě možno uvést překopanou a zaizolovanou elektriku, což však nemá vliv na jízdní vlastnosti.

A jaká tedy betka 80cc je? Pokud ji budeme hodnotit v kategorii 50ccm tak samozřejmě výkon je znát. Nedá se říct že by byla výrazně živější, delší rychlosti z ní zase dělají lenocha, ale celkově se další kvalty točit dál a na běžnou jízdu není třeba tolik plynu, hold objem nenahradíš. Betku využívám na ježdění do práce, motor vždy výborně startuje, stačí mu trocha sytiče a ihned ho vypnout, jede bez škubání okamžitě. Motor je zvláštní, zdá se, jakoby se mu nechtělo do otáčkek, to ale není pravda, protože rychlosti se dají vytáčet neuvěřitelně vysoko, motor se pořád rozbíhá. Spíše výfuk dává motoru tak nudný zvuk. Betka má 4 rychlosti. Rychlosti vytáčím podle ucha rozumně, 80tka je pružná, bere od spodu, třeba dvojka už od rychlosti chůze (v koloně), trojku točím cca do 45km/h, pak řadím čtverku ale dolů nepodřazuji, čtyrka utáhne všechno. Běžně jezdím rychlostí tachometrových 70 (skutečnost cca 62Km/), to je motor v dobrých otáčkách, je jistý, dobře táhne a vibrace jsou v normě. Maximálka cca 85 dle GPS, podle tachometru (který má čísla do 80ti) by to jelo tak stovkou, tachometr je velký optimista, nevěřte mu. Rychlosti jsou dobře odstupňované, vyhovují mi, řadící páka jde velmi lehce, u mé kitovky se ale velmi špatně hledá neutrál, není cítit cvaknutí, musíte ho prostě klepnout tak napůl aby tam byl. Podvozek nemá cenu řešit, je to jednoduše hrůza, pionýr je proti tomu malý zázrak. Pružiny se nedají nastavovat (u starších modelů byly stavitelné zadní pružiny), přední vidlice je měkká, neuvěřitelně hlučná, nezvládá žádné nerovnosti, všude něco vrže a hlavně nic nefunguje. K podvozku ještě jedna věc, hlavní stojan je tak nízko, že ve 25km/h na kruhovém objezdu trvale dřete o zem, je to velmi nebezpečné, s betkou se v podstatě nedá naklonit. Zcela jednoznačně je to snaha uzpůsobit posed na malé motorce pro dospělé uživatele. Rám je celkově velmi měkký, vlní se a s naloženým kufrem se nedají pustit řidítka, okamžitě se totiž rozvibrují, samozřejmě na ježdění do práce to stačí. Kola jsou 17 palců, pneu zbytečně úzké, předek je široký jako babetta 2,25. Jinak ale jede betka klidně na mojí se do rychlosti cca 65km/h neobjevují žádné vibrace. Osvětlení 12V je bezproblémové, hezky svítí předek i zadek, blinkry to zvládají srdnatě, světla nepohasínají. Model 6V je na tom velmi špatně, skoro nesvítí a při blinkrech světla pohasínají na polovinu. Spotřeba u padesátky je cca 1,5-2 litry, betka je skutečně velmi úsporná. Moje žere určitě přes 2 litry, přesné měření dodám později, bude to tak do 2,5litrů/100Km, je to dáno i vyšší cestovní rychlostí (jezdím cca 63km/h skutečných, tachometr ukazuje 70tku).

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
callowsick
callowsick napsal 30.06.23 v 13:58 10b.

to naroubování nádrže se mi líbí

elvis78
elvis78 napsal 20.04.22 v 11:59 10b.

parádní stroj v dané třídě

Haril
Haril napsal 24.09.21 v 09:02 10b.

Ropák
Ropák napsal 21.11.20 v 12:44

Ahojky máš to krásné. Já jsem si tam přidal kaslik na nářadí z Jawy Mustang, jak je vidno z mého pohledu. Teď jsem si sehnal nádrž s Babetty 210.Co na to budou říkat na TP prohlídce po 4
letech.

jawbet
jawbet napsal 11.09.18 v 03:49 10b.

Více komentářů



TOPlist