renocar_duben



PROFIL MOTORKY

KTM RC 390 (2015)

Neaktivní Profil uživatele

Vlastník hrtak
Vloženo 24.6.2015
Aktualizováno 18.1.2018
Zobrazeno 6 340x
HODNOCENÍ PROFILU OD 19 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.9

Popis motorky


„To bzučí jako vosa!“ zvolal na jaře roku 1946 Enrico Piaggio, když uslyšel zvuk motoru právě vyrobeného prototypu motorky Vespa. “Tyvole to je jak nějakej čmelák” zvolala má přítelkyně Míša, když jsem RC přivezl domu. A jméno Čmelák už naší RC390 zůstalo

Více fotografii

Motorka koupena od FIRMA:Univok (Bozkov) - Nebylo co řešit, přišli jsme a koupili

Výška jezdce: 186 cm

První dojmy - První dojmy z motorky? Rychlá malorážka v nejlepším slova smyslu. Skvělý stroj pro začátečníky s A2, ale přitom zábavná i pro ostřílené jezdce :-). Rozhodně něco na čem si parádně užijete zatáčky a přitom budete mít pod rukama stále dostatek výkonu.

Motorku bych doporučil pro - Starší a větší začátečníci, kteří si netroufají rovnou na 6tkovou kubaturu, lidi s A2 řidičákem a mladí střelci přecházející ze 125. A menší slečny :-)

Doplňky na motorce - Gelové sedlo od DDTunning, stavitelné páčky a padáky RDMoto, které mi ochotně nainstalovali v Mladoboleslavském Flash Teamu. Osobně k nim až tolik důvěru nemám, protože z motorky dost divně trčí a jsou přimontovány na rám. No snad nebude příležitost je zkoušet...




Recenze

Čmelák, tedy RC390 je současná motorka mé drahé polovičky. Ale pěkně od začátku - po udělání papírů rok a půl odjezdila na Kawasaki ER5 (“Poník”). Přesto, že Kawa je poměrně hodná motorka, tak to úplně nebylo ono. Pro křehkou dívenku přeci jen docela těžký stroj, se kterým se kvůli jeho váze občas dost prala… I tak ale byla spokojena, až jednou tento vztah dostal trhlinu, když jsme si na dovolené půjčili motorky a do rukou se jí dostala lehounká a kapotovaná CBR250. Tím bylo zasazeno první semínko pochyb, které se postupně zvětšovalo, jak si vyzkoušela i Ninju 250 a Z300 a následně i KTM Duke 390, který se jí zamlouval asi nejvíc. No prostě jsme došli k tomu, že nějaká malorážka bude ideální. Nakonec bylo zadání takové, že chceme co nejlehčí stroj, ideálně s kapotama. Do užšího výběru se dostaly tyto motorky - starší/levnější Ninja 250, novější Ninja 300, Hondy CBR 300/500 a KTM 390 RC, případně Duke. Teď už jen počkat až se objeví nějaký lepší kousek.



Po pozitivním svezení na Dukovi v roce 2014 jsme vkládali obrovské naděje právě do kapotovaného sourozence. KTM každoročně pořádá v Bělé pod Bezdězem svůj festival, kde je možno si motorky vyzkoušet. Takže jsme se vydali si RC projet na vlastní kůži. Bohužel jsme asi byli až moc natěšení, že nás motorka na první svezení spíše zklamala - už ani nevím proč, ale nějak tomu chyběl ten wow efekt. Negativa byla jasná - tvrdé sedlo, malý display, nulová viditelnost v zrcátkách. Pravda je, že 15 min projížďka člověku až tolik neřekne, ale po informaci od přítomného člověka z KTM, že testovací kousky k prodeji nebudou jsme se rozhodli RC ze seznamu kandidátu vyhodit s tím, že cena 140+ tisíc za tuhle motorku nestojí (jiné než nové kusy k dispozici nebyly) a hlavním kandidátem se tak staly Ninjy. No ale vše se nakonec obrátilo - KTM předváděcí kousky přeci jen prodávalo a tak jedna skončila u nás v garáži :)



Ale už k motorce samotné - v poměru váha/výkon nenajdete ve třídě pro řidičáky A2 nic lepšího a to z jednoho jediného důvodu. V podmínkách pro A2 je, že výkon (krom jiného) nesmí překročit 0,2kw na 1kg váhy. A zatímco ostatní výrobci toto počítají ze suché váhy, KTM se vydalo do šedé zóny a vyložili si to tak, že by to mohlo být z váhy včetně náplní. Reálně tak KTMácké 390tky mají poměr 0,24kw na kilo :). No a protože motorka je lehká a váží něco kolem 150kg, tak se vlastně jedná o takové malé torpédo. Je dost zajímavé si na ni sednout, jako člověk se zkušenostmi z větších motorek - první pocit je, že sedíte na nějaké dváce - je to tak lehký, má to takovou dvácovou palubku, pak nastartujete a má to i takovej podobnej zvuk… Ale pak se rozjedete a ono to jede… a rychleji a rychleji a rychleji . Prostě hrozně klame tělem. Trochu bych to přirovnal, jako kdybyste narvali litrovej motor do šestkový motorky (při zachování váhy a všeho). Motorka krásně zrychluje až někam ke 150kmh, což na většině českých silnic bohatě stačí, nejvíc jsem zatím z RC dostal 170, ale asi by šla ještě trochu víc. Klíčová informace asi je, že se mi nikdy nestalo, že by mi chyběl výkon, což se třeba o Ninje 250, kterou jsem dříve vlastnil říct nedalo. Dokonce jsem na jednom fóru četl dojmy nějaké Američana, který na zatáčkovitém okruhu měl téměř stejný čas na RC jako na své druhé motorce - litrové Ducati. Mimochodem dost lidí v zahraničí si RC kupuje jako druhou motorku na blbnutí. Nebo malí asiati jako hlavní motorku - KTM totiž všechny malé motorky vyrábí v Indii ve spolupráci s tamním koncernem Bajaj, díky čemuž jsou v Asii tyhle KTM ještě levnější a dostupnější.



Na motorce mám najeto něco kolem 500km a první dojmy jsou veskrze pozitivní, motorka je parádně ovladatelná a do zatáček to je jedna radost. Až budu mít příležitost, tak chci udělat srovnání, jak rychle nějakej zatáčkovitej úsek zvládnu rychle na mojí VFR a na RCčku. Dá se celkem obstojně jet i na dálnici/silnicích první třídy, do 140kmh je to pohodlné, 150 se ještě taky dá. Akorát spotřeba z běžných 3,5-4 litrů vyleze někam na 5. I tak je to ale milé přijet na pumpu, natankovat plnou nádrž a zaplatit 250 korun (8litrů na hladový oko, 9,5 litru max. objem). Nevýhodou je pro mě ale extrémně tvrdé sedlo (i když drahá tvrdí, že pro ni je to úplně v pohodě - asi rozdíly v mužské a ženské stavbě těla ). Každopádně sednout pak na VFR je asi jako přesednout z dřevěné stoličky do pohodlného křesla (a těžkého křesla). Když už jsme u toho pohodlí, tak ještě jeden zajímavý postřeh - i se svými 186cm se na KTM velice dobře poskládám (líp než na Duka), takže mohu jen doporučit i pro větší postavy. Po dvou letech úžívání jsme udělali upgrade sedla a na motorce je tak nyní gelové na míru udělané sedlo od DDTunning. Díky tomu je tak nyní možno ujet i 600+km za jeden den (cesta z Alp zpátky do ČR). Byť symbol komfortu tu hlavně kvůli hodně sportovnímu posezu úplně není.









Co ale dokáže překvapit je omezovač - pokud motor přesáhne hranici cca 11k otáček, tak nastoupí omezovač a doslova vám motorku utrhne pod rukama. Než se člověk naučí motor poslouchat, tak se mu to asi několikrát stane. Motorka totiž zrychluje, zrychluje a najednou z ničeho nic cukne jak omezovač odřízne výkon. Pokud jste zvyklí na silnější kubaturu, kdy na trojku předjedete cokoliv a máte dost výkonu k dobru, tak tady vás v půlce předjíždění čeká buď přeřazení, nebo omezovač . Ale tohle je spíš o zvyku (V-TEC recenzenti všude tak pomlouvali, že ho Honda skoro eliminovala, ale kdo s ním umí, tak nedá dopustit…). Motorka má i asistent řazení v podobě velkého červeného světélka uprostřed palubky, ale já osobně ho mám mimo zorné pole.









Ještě je tu několik dalších negativ, která ale v podstatě plynou z toho, že bylo někde potřeba šetřit. Jde o často zmiňovaný malý display, který má navíc extrémně tuhá ovládací tlačítka, která se dost špatně mačkají, pokud chce člověk něco přepnout. Také ukazatel paliva je spíš pro okrasu, prvních 100km jedete se ztrátou jedné čárky a pak každých cca 15km zmizí jedna (celkový dojezd kolem 200km). Display má ale i své kladné stránky - ukazuje zařazenou rychlost, průměrnou spotřebu, rychlost, vzdálenost do servisu atd. Dále jsou to páčky, které nejsou moc stabilní, viklají se a nejsou stavitelné (můžete dokoupit za 2x2500,-), navíc pokud manipulujete na místě a zatočíte maximálně doprava, tak se spojkovou páčkou/rukou na ní dostanete až na zrcátko (viz obrázek někde okolo). Nakonec jsme tak šli cestou nákupu stavitelných páček z ebaye, které byly moc fajn a hodně pomohly i na malou dívčí ruku, které pak mnohem lépe dosáhala (o měkčím stisku nemluvě). No a pak je tu řadička, která je na můj vkus docela vysoko, ale níž dát nejde, protože pak se zarazí o stojan a nejde řadit jednička… opět možno koupit stavitelné přepákování. A když už jsme načali ten stojan - tak ten je naprosto debilní, protože se nohou špatně vytahuje a má hrozně malý konec, který vypadá, že se proboří na jakémkoliv měkčím povrchu. Původní problém se zrcátky nakonec není tak hrozný, na jedné straně se třeba dávat ruku k tělu a na druhé straně nahoru a koukat pod ní. Nějaká možnost prodloužení by ale byla fajn, od roku 2016 ale mají RC lehký "facelift" kde jsou trochu jiná/lepší zrcátka. .



Co je ale zas velké plus? Za mě světla - přední dvě “oka” vypadají velice dobře, k tomu je ještě špička zobáku rozsvícena pomocí LED, takže se nikdy nestane, že byste v noci byli úplně neosvětleni i kdyby žárovka praskla. Vzadu pak jsou LED diody a přední blinkry jsou vkusně integrovány do zrcátek. Dále pak už v základu dodané gumy Metzeler M5, které krásně drží, a to i díky přední USD vidlici… Pravda centrální tlumič by mohl být lepší, ale v dané kategorii se asi drží standardu. Dále je to ABS, které je u KTM standardní výbavou no a v neposlední řadě design, ten se KTM opravdu povedl, naprosto famózní je zadní sedlo, které zdálky vypadá jako krovka, ale ve skutečnosti je měkké , jen je pod ním tak málo místa, že tam člověk sotva narve lékárničku. Dost lidí se i za motorkou ohlíží a přítelkyně na ní vypadá jako kdyby řídila něco mnohem většího, i na STK se kolemjdoucí ptali, co to je vůbec za obsah . Ale jak jsem zmínil na začátku, nakonec vás prozradí bzučivý čmeláčí zvuk… Ale je vtipné, že ve městě víc slyším 390tku jedoucí za mnou, než svou osmistovku .









Motorka nám nakonec vydržela 3 sezóny, já jsem najel okoro 500km, Míša zvládla majoritu kilometrů tedy asi 9000. Před poslední sezónou jsme pomalu začali přemýšlet nad něčím větším, ale nakonec jsme se rozhodli ještě neměnit. Finální rozhodnutí přišlo někdy po naší dovolené v Alpách, kde už byla schopna pojezdit několik "borců" na větších strojích a to dálkové cestování na sportovním stroji také není žádné terno, byť zejména s upraveným sedlem se to dalo. Prostě už uzrál čas.
Nakonec jsme objevili super nabídku na fungl novou Ninju 650, takže KTM šla protiúčtem (v době psaní k dispozici v Harness moto, kdyby někdo měl zájem :) http://www.harnessb...y/352808-KTM-RC-390/ ). Od jara tedy Míša bude brázdit silnice na nové a větším stroji a recenze určitě přijde také :)

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
BeeGee
BeeGee napsal 05.05.17 v 19:43 10b.

Suprově napsáno

gabri88
gabri88 napsal 07.02.17 v 19:23 10b.

super recenze a krásný čeěláčátko

hrtak
hrtak napsal 14.03.16 v 01:15

Uvidime, na Sosnovy i Mytu jsem uz byl s VFR a docela by me to zajimalo zkusit na tomhle :). Spis podle toho jak se vyskytne prilezitost

Ozzy_
Ozzy_ napsal 13.03.16 v 20:27 10b.

Jo a samozrejme jasna desitka !

Ozzy_
Ozzy_ napsal 13.03.16 v 20:26

Dobra Neplanujete to vzit nekdy na okruh ? Klidne na malej ? (myto, sosnova) nebo i velkej ? Docela by me zajimalo jak moc je znat zavodni podvozek na te moji ...

Více komentářů



TOPlist