Logo Lifan Lifan

Informace o značce

Jedním z největších hráčů na poli čínských výrobců motocyklů je bezesporu Lifan. Značku vlastní koncern Lifan Group, který krom výroby motocyklů a skútrů produkuje i širokou nabídku osobních a nákladních automobilů.

Historie značky

Lifan byl založen bývalým politickým disidentem Yin Mingshan-em roku 1992 a původně se jednalo o opravnu motocyklů, zaměstnávající devět lidí. Mingshan byl sice v minulosti režimem pronásledovaný, nicméně se stávajícími představiteli komunistické strany má již vztahy velice vstřícné. Snad i to pomohlo firmě expandovat z původní dílny s názvem "Chongqing Hongda Auto Fittings Research Centre" až na pátého největšího čínského motocyklového výrobce – a to prosím v pouhých sedmnácti letech od založení!

Označení Lifan si firma nese od roku 1997. Důležitým milníkem se stal rok 2005, kdy do portfolia přibyla výroba licenčního minivanu a později I osobního vozu, pocházejícího přímo z vývoje Lifan a osazeného brazilským motorem Tritec. Minivan byl založený na Daihatsu Atrai.

Rok 2011 již nabízel mimo jiné nabídky malý vůz 320, sedan a hatchback 520, vůz střední třídy 620 a SUV X60.

Rok 2003 – Lifan zakoupil firmu Chongqing Special Purpose Use Vehicle Manufacturing Co Ltd a o rok později pak Anhui Huayang Auto Manufacturing Co., Ltd.

Zajímavý je údaj o ročním zisku z roku 2011 – 62 milionů amerických dolarů!

V červenci 2014 Lifan dělá dohodu s italskou MV Agustou a stává se jejím výhradním distributorem pro Čínu. Není tak problém najít v dealerství Lifan model F4 RR.

Roku 2004 vyvrcholil spor s japonskou Hondou. Spor se vedl o používání zavádějícího názvu Hongda a Honda dokázala soudně prosadit zákaz používání tohoto označení Lifanem.

Paralelní spor se vede i o logo, které je opět velice podobné tomu, které používá Honda…

Výrobní závody

Lifan má v číně dvě továrny na výrobu individuálních dopravních prostředků. Kromě toho se firma chlubí také filiálkami na výrobu motocyklů v Thajsku, Íránu, Turecku a ve Vietnamu.

Ve Vietmanské pobočce se brzy k motocyklům přidala i výroba automobilů (pobočka otevřena 1999, automobily od roku 2007).

Zvláštností je, že po světě existují i různé odnože Lifanu, které však nejsou přímo napojeny na mateřskou továrnu, nýbrž fungují jako samostatné subjekty, vyrábějící a prodávající hlavně automobily Lifan.

Takové “levobočky” lze nalézt v Rusku, Egyptě, Ethiopii a Uruguay-i. U čínské firmy je zajímavé zaregistrování 3 800 patentů (!!!), což je jasně nejvíc z čínského autoprůmyslu.

Čínská vláda umožnila proniknout Lifanu na lukrativnější trhy, než je domácí, v roce 1998. Prodává se v 18 zemích EU, Singapuru i Japonsku. Dnes je jejich rozšíření ještě větší – díky hledání nových odbytišť pro motocykly se “přihodil” i export automobilů do celkem 51 zemí na všech kontinentech, krom Antarktidy!

Zajímavostí na konec je spozorství čínského superligového fotbalového týmu Chongqing Lifan.

Pokud Vám v článku chybí některá data z historie, budeme rádi, když nám pošlete doplnění.


TOPlist