Logo Curtiss Motorcycles Curtiss Motorcycles
  • O
  • P
  • Z

Informace o značce

Historie značky

Nová americká značka, která má zajímavé kořeny. V srpnu 2017 přišlo jako blesk z čistého nebe oznámení Matta Chamberse, prezidenta značky Confederate, která čtvrt století vytvářela unikátní americké muscle cruisery s velkými motory V2, že firma mění jméno na Curtiss a že také mění výrobu. Opouští výrobu klasických motocyklů a začne ve spolupráci se zavedenou firmou Zero Motorcycles vyrábět motocykly elektrické. Prvním modelem měl být cruiser pojmenovaný Zeus a vyrábět se měl v kalifornské továrně Zero, z této spolupráce však nakonec sešlo.

Jméno Curtiss Motorcycles je odkazem na průkopníka letectví a motocyklů Glenna Curtisse. Glenn Curtiss stavěl motocykly v New Yorku v letech 1902 až 1910 a zpočátku jeho motocykly nesly jméno Hercules. Po prvním obyčejném motocyklu v roce 1902 (ačkoliv, byl v té době nějaký motocykl obyčejný?) stavěl další s jednoválci a vidlicovými dvouválci. V roce 1909 firma nabízela také tříválec, u kterého byl třetí válec vložen mezi původní dva válce. V roce 1907 postavil rekordní motocykl vybavený osmiválcem do V, se kterým na floridské pláži Ormond Beach sám dosáhl rychlosti 136,29 mil/h (219,5 km/h). Samotný vznik tohoto stroje je velmi zajímavý. Během roku 1906 totiž vznikl požadavek leteckých společností na výkonnější letecký motor. Curtiss navrhl a postavil vzduchem chlazený vidlicový osmiválec, který byl velmi lehký. Aby tento motor vyzkoušel, Curtiss ho namontoval do speciálně upraveného motocyklového rámu.

Curtissův motor byl opatřen čtyřdobým vzduchem chlazeným vidlicovým osmiválcovým motorem, který byl uložen podélně v rámu. I z dnešního hlediska byl motor moderně řešen. Měl čtvercový rozměr – vrtání x zdvih 82,55 x 82,55 mm; zdvihový objem 3533 ccm; úhel rozevření válců 90°. Byl opatřen F-hlavami se sacími ventily shora (samočinnými) a výfukovými spodovými. Každá řada válců měla svůj horizontální karburátor, všechna sací potrubí byla stejně dlouhá. Zapalování bylo akumulátorové a akumulátor se zapalovací svíčkou byl umístěn vpředu nad nádrží. Rozdělovač na čele motoru – použitý z leteckého motoru Antoinette – byl poháněn vačkovým hřídelem, ležícím mezi bloky válců. Výkon tohoto motoru byl 27 kW při otáčkách asi 1400/min, největší točivý moment téměř 200 Nm. Hmotnost samotného motoru byla 180 kg, hmotnost celého stroje přibližně 240 kg. V setrvačníku byla umístěna kuželová spojka s koženým obložením, z ní byl točivý moment motoru přenášen na zadní kolo bez převodovky hnacím hřídelem s ozubeným soukolím. Točivý moment motoru byl tak obrovský a charakteristika tak pružná, že stroj převodovku prostě nepotřeboval. Kuželové soukolí zadního kola mělo ovšem převod velmi blízký 1:1. Přesný údaj není znám, protože hnací hřídel se nedochoval. Byl totiž příčinou nezdaru jinak velmi nadějného pokusu o zmíněný světový rekord. Aby rekord mohl být uznán, musí být zopakován ještě jízdou v obráceném směru. Po krátké údržbě se Curtiss rozjel znovu. V rychlosti asi 120 km/h však došlo k destrukci kuželového soukolí zadní nápravy a stroj nejel, rekord tak nemohl být uznán.

Rám motocyklu byl dlouhý 7 stop, aby se do něj osmiválec vešel. S ohledem na velikost motoru bylo sedlo namontováno dozadu tak, aby jezdec měl prostor pro nohy. Řídítka byla zatočená dozadu a značně dlouhá, vzhledem k daleko umístěnému sedlu. Motocykl používal speciálně vyrobené zadní kolo. Motocykl nebyl vybaven žádným pérováním s výjimkou sedla, jedinou brzdou na stroji byl pryžový hranol, jenž brzdil třením na obvodu zadní pneumatiky. Rychlost se měřila na úseku jedné míle, dvě míle byly na rozjezd a jedna míle na dobrzdění. Při měření času dokázal Curtiss projet jednu míli za 26,4 sekundy. Pro úplnost: Curtissem dosažená rychlost byla překonána až v roce 1930 Ernstem Hennem na kompresorovém, aerodynamicky kapotovaném stroji BMW.

Ale vraťme se zpátky do současnosti. Curtiss Motorcycle Co. uvedla svůj první model v půlce roku 2018. Ovšem nešlo o elektriku, nýbrž o pouze jinak nazvaný Confederate P-51 Fighter! A šlo o první a zároveň poslední benzínem poháněný motocykl Curtiss. Nový motocykl nazvaný Warhawk bude limitován výrobou pouhých 35 kusů. Curtiss Motorcycle Co. ráda pojmenovává motocykly podle typu vojenských letadel a Warhawk není výjimkou. Ten je pojmenován podle letadla Curtiss P-40 Warhawk, které sloužilo za druhé světové války. Letadlo vyráběla společnost Curtiss-Wright Corporation, která ale nemá žádnou souvislost s Curtiss Motorcycle Co., Warhawk pohání vidlicový dvouválec 2136 ccm o výkonu 150 koní, spojený s pětistupňovou převodovkou. Neobvyklé tři masívní vačkové hřídele rozvodu OHV jsou uložené ve stejně masívním skořepinovém hliníkovém rámu. Warhawk má označovanou maximální rychlost 165 mil/h. A to je z benzínu vše, od té doby už je to jenom Zeus, na sklonku roku 2018 výrazně předělaný na dvě verze a doplněný o koncept Hera. První sériové elektrické motocykly by měla značky Curtiss Motorcycles začít vyrábět v roce 2020.

 

Pokud Vám v článku chybí některá data z historie, budeme rádi, když nám pošlete doplnění.


TOPlist