Informace o značce
Historie značky
Zakladatelem firmy byl bývalý irský závodník Kaye Ernest Donsky (10. dubna 1891 v Dublinu - 29. srpna 1981 v Chobham, Surrey), známější pod jménem Kaye Don. Závodní kariéru začal na motocyklu, ale brzy přešel na automobily, kde vyhrál hned první závod na okruhu Ards-Belfast, tzv. Severoirskou Tourist Trophy na voze Francis Lea. V letech 1926 až 1929 závodil v Brooklands na Sunbeamu po Malcolmu Campbellovi, se kterým 22. září 1928 vytvořil nový rekord na jedno kolo rychlostí 212.05 km/h, který o rok později zlepšil na 216.04 km/h. Závodil dokonce i na motorových člunech a stal se prvním, kdo překonal na vodě rychlost 160 km/h. S motorismem měl tedy značné zkušenosti, takže nebylo překvapivé, když po druhé světové válce založil v roce 1946 společnost US Concessionaires Ltd. pro dovoz amerických automobilů do Velké Británie. Své motocykly vyráběl v továrně v Ascotu, první jím vyvíjený motocykl měl čtyřdobý motor JAP objemu 494 cm3, ale od roku 1947 začal používat dvoudobé motory Villiers. Současně také dovážel německé motory Zündapp. První motocykly neměly modelová jména, označoval je jako Series 1 až Series 5.
Kaye Don v Bugatti z roku 1933
Motocykly Series 1 byly vybaveny dvoudobým motorem Villiers typu 5E objemu 197 cm3 s třístupňovou převodovkou. V zásadě to byl velmi jednoduchý motocykl, ale pro každodenní použití dobře vybavený. Natvrdo spájený rám byl dvojitý s výztužnou konzolou. Přední vidlice byla lisovaná systému Webb s třecími tlumiči, dále tu bylo dvojité výfukové potrubí, osvětlení, balónková houkačka, centrální stojan, lakován byl v červené a černé barvě se zlatou linkou. Celý stroj vážil 84 kg a vyráběl se v letech 1946 a 1947. Model Series 2 se od prvního typu lišil jenom rámem. Nebyl už natvrdo pájený, ale svařovaný. Všechno ostatní bylo shodné se Series 1. Vyráběl se jen v roce 1948. Series 3 byla vybavena jiným motorem Villiers 6E (také objemu 197 cm3) s třístupňovou převodovkou, navíc byla vybavena akumulátorem a usměrňovačem. Vyráběla se v letech 1949 a 1950. Series 4 se od předchozí lišila jenom stejnosměrným osvětlením, vyráběla se v letech 1950 a 1951. Poslední Series 5 vyráběná v roce 1950 mohla být dodána buď s třístupňovou nebo čtyřstupňovou převodovkou. Byla pro ni nově vyvinuta teleskopická přední vidlice Embassy. Motocykl to byl také poněkud těžší, vážil 90 kg. Další modely už dostávaly svá jména.
Series 5 - 1950
V roce 1951 společnost změnila jméno na Ambassador Motorcycles Ltd. a první model pod touto značkou dostal jméno Popular. V letech 1950 až 1953 měl motor Villiers 6E o objemu 197 cm3, v letech 1954 a 1955 měl motor Villiers stejného objemu, ale typu 8E. Převodovka byla stále třístupňová. Jezdil na devatenáctipalcových černě lakovaných ráfcích a od roku 1951 byla nádrž v šedé barvě. Teleskopická vidlice nahradila lisovanou koncem roku 1954.
Popular - 1953 a 1954
Dalším modelem byl Supreme, vyráběný v letech 1951 až 1953. Stále měl dvoudobý motor Villiers 6E 197cm3, byl ale dodáván se čtyřstupňovou převodovkou a jeho hmotnost se zvýšila na 97 kg. Zásluhu na tom měla i přední teleskopická vidlice MP a kluzákové zadní pérováním s 19palcovými ráfky a 5palcovými bubnovými brzdami. Přední blatník byl neobvyklý, protože byl připevněn pásky na posuvné části vidlice. Rám se stříkal šedým vypalovaným lakem včetně doplňků, nádrž byla chromovaná s šedou linkou. Od roku 1952 se na stroj montovala 18palcová kola a šestipalcové brzdy. V roce 1951 přišel také model Courier, který se ale od Series 3 lišil jenom novým barevným provedením. Model Embassy vyráběný v letech 1951 až 1955 byl zase vlastně shodný s modelem Series 5, včetně možnosti volby mezi třístupňovou nebo čtyřstupňovou převodovkou. Od roku 1954 měl také přední teleskopickou vidlici MP a zadní kluzákové pérování. Od Series 5 se lišil také barevným provedením.
Supreme - 1951
V letech 1952 až 1955 se vyráběl model Sidecar s motorem Villiers 6E 197 cm3 (1950-53), nebo 8E 197cm3 (1954-55). Nový model se speciální přední vidlicí Webb a tuhým rámem byl prodáván jako kompletní stroj s jedním sportovním sedlem, přívěsný vozík byl černý s červeným čalouněním. Sajdkár se samozřejmě projevil i na hmotnosti zvýšené na 147 kg.
Druhá generace modelu Supreme z let 1953 až 1958 měla zpočátku motor Villiers H objemu 224 cm3 (1953-55), později 2H 224 cm3 (1955-58), k tomu čtyřstupňovou převodovku a hmotnost 108 kg. Nový motor většího objemu byl namontovaný v novém rámu se sportovní teleskopickou přední vidlicí a zadní kyvnou vidlicí. Od roku 1956 se montovala nová vidlice, plné náboje z lehké slitiny, světlomet, dvojsedlo a zadní tlumiče Girling. Od roku 1956 do roku 1958 byl pak model Supreme dosažitelný ve dvou verzích, ta druhá měla dvouválcový motor Villiers 2T 249 cm3, 17palcová kola a dvouválec dosahoval rychlost 110 km/h.
Supreme z roku 1954
V letech 1954 až 1958 se vyráběl model Envoy s dvoudobým motorem Villiers 8E o objemu 197 cm3 a třístupňovou převodovkou. Byla to vlastně menší verze modelu Supreme. Od roku 1956 byl k dostání ve dvou verzích, kdy druhá verze nabízela motor 9E o objemu 197 cm3 a čtyřstupňovou nebo třístupňovou převodovku. Nová nádrž, světlomet a dvojsedlo, hodící se k oběma typům, přišly od roku 1956. V roce 1958 pak dostaly obě verze osmnáctipalcová kola.
model Envoy
V letech 1955 až 1958 se vyráběl model pod známým jménem Popular, tentokrát s dvoudobým motorem Villiers 30C o objemu 147 cm3 (1955), který později vystřídal model 31C se stejnou kapacitou (1956-58). Motory byly spojené s třístupňovou nebo čtyřstupňovou převodovkou, dále byl stroj vybaven teleskopickou přední a zadní kyvnou vidlicí a pětipalcovými brzdami. V roce 1958 vyráběný model Statesman měl motor Villiers 2L o objemu 174 cm3. Používal součásti z modelu Popular, byla možná volba třístupňové nebo čtyřstupňové převodovky a v letech 1959 a 1960 se objevil znovu model jménem Popular, což byl ale jenom přejmenovaný Statesman.
Popular - 1956
V letech 1958 až 1964 se vyráběl také model Super S s dvoudobým dvouválcovým motorem Villiers 2T objemu 249 cm3 a čtyřstupňovou převodovkou. Byl odvozený od modelu Supreme se zvýšeným převodem, sedmipalcovými brzdovými bubny, novou palivovou nádrží, dvojsedlem a polouzavřeným zadním blatníkem, podobným jako u Triumphu. Nádrž byla uložena v gumových silentblocích, dvojsedlo bylo snadno demontovatelné. Nová byla také přední vidlice se zdvojenými pružinami. Od roku 1960 převzal tvar modelu Three Star Special, o rok později se montovala prodloužená nádrž, která zakrývala hlavu řízení a od roku 1962 se montovaly osmnáctipalcové ráfky a šestipalcové brzdové bubny. Model Three Star Special se vyráběl v letech 1959 až 1964 a používal motor Villiers 9E 197 cm3, opět s volbou třístupňové nebo čtyřstupňové převodovky. Přední blatník měl zvětšené zavěšení a s šestipalcovými celonábojovými brzdami byl dodáván v černé a červené barvě. V roce 1960 bylo jméno zkráceno na 3 Star a stroj se dodával v bílé, šedé a černé barvě. Od roku 1961 byla nádrž prodloužena tak, že zakrývala hlavu řízení a rok 1962 znamenal 18palcové ráfky a 6palcové brzdové bubny.
Nahoře Super S z roku 1959, dole Three Star Special
V letech 1961 až 1964 vyráběný model Electra 75 měl dvoudobý motor Villiers 2T 249 cm3 (1961-63), nebo 4T 249 cm3 (1964) a čtyřstupňovou převodovku. V podstatě to byl model Super S s elektrickým startérem SIBA, měl vyšší kompresní poměr a větší karburátor. Nádrž jako u ostatních modelů té doby zakrývala hlavu řízení, v barvě královské zlaté nebo černé doplněné o pneumatiky s bílými boky. Od roku 1962 dostal 18palcové ráfky a 6palcové brzdové bubny.
Electra 75
Model Sport Super se vyráběl v letech 1961 a 1962 a byl stejný jako Super S, ale měl nižší řídítka, jiné těsnění setrvačníku, menší blatníky a poloviční zadní kryt. Vyšším výkonem motoru vzrostla maximální rychlost na 124 km/h. Model Popular z roku 1962 měl dvoudobý motor Villiers 9E 197 cm3, třístupňovou nebo čtyřstupňovou převodovku. Celý model byl bez větších úprav založený na modelu 3 Star. Byl opatřen pětipalcovými brzdami, užšími pneumatikami a dodával se v bílé a černé barvě se zlatou linkou.
Sport Super
V roce 1962 se na krátkou dobu objevil také skútr s motorem Villiers 50 cm3. Ve stejném roce také odešel zakladatel firmy Kaye Don do důchodu a svoji firmu prodal. Koupil ji jiný britský výrobce DMW Motorcycles Ltd., který vyráběl motocykly Ambassador pod touto značkou do roku 1964. V roce 1963 byly řady Ambassador a DMW spojeny do jedné, sestávající ze stejných mechanických částí, ale s různými nádržemi a firemními znaky. Ambassador dostal trubky čtvercového průřezu podle DMW a zadní část ze skelných laminátů. Barevné schéma bylo černé, červené nebo bílé. Posledním modelem značky Amassador byl 3 Star s motorem Villiers 9E se čtyřstupňovou převodovkou a zadní částí s laminátovým krytem. Původní továrnu v Ascotu využívala továrna DMW pro přesnou strojírenskou výrobu.
Skútr a model 3 Star, ale z roku 1960
Motocykly Ambassador byly drahé a neprodávaly se moc dobře, ale úspěšný byl vývoz do Austrálie a na Nový Zéland. Zajímavostí jsou dvě rovnocenné verze firemního loga. V jednom z nich je jméno značky plně zastoupeno, ve druhém je uvedeno pouze velké písmeno A. Tyto verze sdílejí jeden důležitý prvek - rozprostřená křídla, která symbolizují rychlost a pohyb, stejně jako korunu krále, která musela sestoupit z doby klasické heraldiky. Logo Ambassador zvýrazňuje jeho královský status, a to jak z hlediska symbolů, tak i barev.