Zárybský motosprint

Pokud bych se věnoval jen strohým datům, musel bych napsat, že proběhl 2. 11. 2019 druhý ročník Zárybského motosprintu. Kde bylo přes padesát účastníků ve čtyřech kategoriích, kteří se poprali s necelými 4 km trati. A i přes nepřízeň počasí, se akce povedla a jak účastníci, tak zhruba dvě stovky přihlížejících kvitovali tuto akci jako opravdu zdařilou.

Kapitoly článku

Pokud ale začnu zabíhat do podrobností, musím zdůraznit, že toto vše odstartoval loňský ročník, který se zrodil v hlavě kamaráda Milana Nováka, kdy on odstartoval snad dlouhodobou tradici, u které se dá vyřádit na standardních padesátkách se stroji Babeta, Pionýr, Mustang, Stadion a v kategorii speciál i na ostřejším stroji vlastní nebo hromadné produkce.

A navíc obnáší to práci zhruba na 5 měsíců předem. Domlouvání s obcí a s okolními sousedy, kamarády, příprava cen, sponzoři, a příprava trati. To vše se snad ani nedá vypsat, ale když se to podaří, je z toho pěkná akce.

První ročník 2018 byl pro mne pouze v roli fotografa. Letošní ročník 2019, jsme zkusili spolu s bratrem, „jen tak“ projet trať, v podstatě bez ambic, ale s chutí pozávodit a užít si to. Takže další text je psán spíše z pohledu jezdce.

Hlavní myšlenkou byla při zakládání tohoto sprintu otázka, kdo dokáže trať projet nejrychleji na Babetě. Z toho se utvořila hlavní kategorie Babeta KLASIK, kde z 50 účastníků byla skoro polovina. Další kategorii je Pionýr a Stadion, kterou jsme s bratrem také zvolili. Pak je kategorie JUNIOR, kde si děti do 14 let projedou na trať na svých stojích. Objevují se zde různé upravené pionýry, čínské dětské dvoutakty nebo i tovární KTM, Suzuki speciálně pro děti. A pak je kategorie SPECIÁL, kde jsou stroje, kdy majitelé nelitují času a peněz a z udávaného výkonu původního pionýra (2,2 - 3 koně) dokáží vydolovat svými úpravami prý až 11 kobyl. A ten kdo, byl na místě o tom tvrzení vůbec nepochybuje, neboť časy hluboko pod 4 minuty tomu plně odpovídají.

Specifickou soutěží je Huňa Cup, který je pouze pro tvrdé jádro (játro), tedy členy klubu a účastníky akce pořádané klubem s názvem: Babetta Tour s tím, že se jede na babetách na určené místo, kterým je Pec po Sněžkou. Tedy víc jak 100 km po ose. Pokud toto absolvujete, můžete se přihlásit i do tohoto klání.

Svého Stadiona brácha jen oprášil a dofoukl kola. Ostatní nechává náhodě. Zato můj původní pionýr Jawa 20 po mamině dostal velkou repasi motoru, novou svíčku a cívku. Bohužel byl stále v záběhu, protože se nepovedlo najezdit před startem víc zajížděčích kiláků. Ale pro tu srandu to stálo za to. Přijet, potkat se, potlachat, profrčet trať a zas o tom pokecat. Dotáhnout odpadlíky. Sdělit nesdělitelné a společně se zasmát a užít si den.

Naprosto se v prvních kategoriích nemůžeme srovnávat s kategorii speciál, protože mě například netáhne dvojka a jsem rád, že na ni v lesním porostu jedu přes spojku aspoň pětadvacet.., a speciálka Honzy Školáka tady letí přes sedmdesát..! Také třeba časy 3:40 a 7:26 dávají jasný rozměr těchto kategorii.

V 10 hodin začal Milan startovat jednoho účastníka po druhém, aby až po 15 hodině byl odmávnut poslední účastník v cíli. V čase po odjetí dvou tří závodníků se v podstatě rodinná atmosféra s buřty a pivkem začala prolínat zdravou rivalitou a napětím, kdy se čeká jaký čas má favorit určité skupiny. Trať byla s ohledem na možnosti maximálně zajištěna, jak „hlídači křížení“ tak traťáky, kteří byly rozmístění na důležitých místech. Den a noc před sprintem se přihnal silný liják, který naprosto perfektně rozmočil 14 dní suchou trať na jungle bahýnko i písek do stavu „koza na ledě“ = tuhý podklad pokrytý 2 – 5 cm silně rozmočenou vrstvou bláta.

Moje číslo 19 přišlo na řadu zhruba kolem 12 hodiny, kdy snad schválně pršelo trochu víc, a zvlášť pěkně bahnitý kus „k Tuseráku“, byl pro mne sjízdný na hranici možného díky úzkým řídítkům a „limitka“ to byla i pro obuté 40 let staré hadovky. Tady tuším největší ztrátu, protože jsem v podstatě držel pionýra jen nohama a na jedničku, díky nulovému gripu pneumatik a v podstatě jsem každou chvilku stál skoro napříč cesty. A taky původní tlumení neodvedlo žádnou práci a veškeré díry mi dávalo patřičně sežrat skrz řídítka a sedlo. Dalším zdržením bylo pro mne projetí „písečku“. Asi 300m dlouhý usek, který rozjezdili do bezvědomí již jezdci přede mnou, tady došlo k mé skoro k fatální chybě, kdy jsem revma plechem škrtal okolní pařezy ve snaze se vyhnout pískové pasti. A i tady došlo z mé strany k uznání chyby a tím jasné ztrátě času. Pak následovalo křížení trati s nutností se vejít na můstek a za ním to ohnout vpravo a drtit to do cíle. …

Můstek se mi povedl plným driftem (dvojka a co plyn a pneu dovolili, asi 28km/h) a následná pravoúhlá zatáčka už se tak nevyvedla, navíc byla pod drobnohledem asi třicítky diváků. Ta mě totiž vynesla opět do pískové pasti, kde opět přišla na řadu jednička a přes odrážení nohou jsem se z toho vymanil po dlouhých sekundách, díky opět nefunkčnímu podvozku a nulové trakci. Jo i mé schopnosti jsou těsně nad bodem mrazu. Do cíle jsem přijel vyčerpaný jako bych absolvoval etapu někde v Bolívii skrze náhorní plošinu s výškovou nemocí v zádech.

Krásné časy jsem od svého vystoupení nečekal, ale zvědavý byl i ten, kdo na oko dělal, že si vlastně přijel jen pro buřtíka. Vyhlásili se jen první tři místa z každé kategorie a musím říct, že poháry a atmosféra si nezadala s daleko věhlasnějšími podniky. Hlavně v kategorii junior bylo pěkně vidět, jak si kluci i dívky cení trofejí, které pro ně byly přichystány a které vyzávodili. Také nejstarší účastník byl vyznamenán a jeho 73 let nebylo vůbec znát.

Večer proběhla after párty v místní sokolovně, kde se vše řádně probralo a potvrdilo. A až zde došlo k jedinému drobnému zranění, kdy si děti kopali míčem bez bot, a došlo ke zlomenině prstu na noze, která byla ovšem odhalena až za další dva dny.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Prohlédněte fotogalerii, ale i bravurně sestříhané video. A závěrem je třeba poděkovat organizátorům, naší obci Záryby, ohleduplným sousedům a sponzorům.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):


TOPlist