kawasaki_good_times_tour2




Classic Show Brno

V pátek 20. března byl po páté zahájen veletrh a výstava historických vozidel Classic Show Brno. V reprezentačních prostorech Richard Adam Gallery (dříve Wannieck Gallery) v blízkosti obchodního centra Vaňkovka se bylo na co dívat.

Classic Show je akce, která se snaží ukázat klasická řemesla a technologie používané při renovacích historických automobilů a motocyklů. Návštěvníci zde mohou vidět jednotlivé etapy postupné rekonstrukce vozidla od podvozku, přes karoserii až po hnací agregát. K vidění jsou dřevěné kostry automobilů, ručně vyklepávané karosérie či rozebrané převodovky motocyklů. Dílny také představují kompletně zrenovované motocykly i automobily.
Zastavme se nejprve u motocyklů. Firma Martina Proška patřila mezi největší vystavovatele. Předváděno zde bylo hned několik zajímavých nově zrenovovaných motocyklů.
Návštěvníky nejprve uvítala první Jawa 500 OHV z roku 1931, která byla renovována v roce 2013. Následovala další pětistovka Praga BD vyrobená v roce 1928 a zrenovovaná v roce 2014. Další čtyřtaktní Jawou byla třistapadesátka OHV z roku 1936. 
Poválečnou produkci týnecké Jawy zastupovala pětistovka OHC typ 15 01, která byla vyrobena v roce 1953. Firma pana Proška prezentovala i několik zahraničních motocyklů například Harley Davidson model F z roku 1920. Na stánku  firmy Monty Jawa bylo tradičně k vidění několik unikátních motorek ze specializované sbírky Aleše Matějky. Tato sbírka je poskládána ze strojů, které byly vyrobeny z československých součástek či z motocyklů, které byly v zahraničí zkonstruovány dle licencí Jawa a ČZ
Na letošní Classic Show byl prezentován například moped brazilské výroby Leonette 50 vyrobený v roce 1964. Motor, výfuk a středy kol jsou československé výroby ze Stadionu S 22, zbytek stroje byl vyroben v Brazílii. Jawa 50 Super Sport byla nabízena na trhu ve Velké Británii a od u nás prodávaného modelu se lišila pouze jinými řídítky a plasty. Nová nepoužitá kapotáž byla zakoupena s původním lakem na aukčním serveru, zbytek motocyklu byl poskládán z vraku v České republice.
Dalším zajímavým strojem v expozici Monty Jawa byla dvěstěpadesátka Socovel belgické produkce. Firma po druhé světové válce používala do svých motocyklů různé motory, mezi jinými i ČZ a Jawa. Vystavený exemplář z roku 1952 má motor, nádrž a elektrickou výbavu z Jawa 250 „pérák“ zbytek stroje je vyroben v Belgii. Motocykl byl zakoupen na serveru Aukro, prošel částečnou renovací a další opravy se již neplánují. 
Další vystavený motocykl Carabela 350 RS byl vyroben v roce 1982 a je osazen motorem Jawa 634. Motocykl byl zakoupen od majitele v Mexiku, kde byl i restaurován. Firma etovar se zabývá výrobou servisního nářadí pro motocykly Jawa a ČZ a v jejím stánku byl vystavován i milióntý motocykl Jawa v původní zlaté barvě. Další zajímavé stroje byly k vidění na stánku brněnského veterán klubu, například Dougalas DT/SV 5 či Zenith 380.
Zastavme se v krátkosti i u několika automobilů. V pátek si v odpoledních hodinách odbyl slavnostní premiéru po devadesáti letech automobil Omega, který byl původně vyroben v brněnské zbrojovce v roce 1923. Dále a byla k vidění Škoda 440 s laminátovou karoserií z roku 1955. Klub policejní historie Brno představuje historii bezpečnostních sborů v letech 1918 – 1938 se specializací na četnictvo. Na stánku klubu se nacházejí uniformy a výzbroj z první republiky a diváci Classic Show na tomto stánku mohli jako první spatřit Škodu 104, která si po náročné renovaci odbyla svoji velkou premiéru.
Návštěvníci akce viděli aerodynamickou Škodu Monte Carlo Coupe z roku z roku 1937 a Škodu super-sport typ 966 z roku 1950. Brněnské setkání milovníků historických strojů dává možnost prezentace i pro mnoho umělců, kteří zde prezentují svoje díla. Poprvé zde bylo v zadním sále galerie prezentováno dílo špičkového fotografa Víléma Heckela (1918 - 1970) u kterého bych se dovolil na chvilku pozastavit. Vilém Heckel byl dříve známý především jako krajinář a fotograf hor. Hojně publikoval v poválečném období, aby na nákladné zahraniční cesty získal prostředky  musel se věnovat i reklamní fotografii pro strojírenské podniky tedy i pro Škodu, Jawu a ČZ. Fotografova dcera Helena Heckelová se svými přáteli zabývá digitalizací zajímavých částí archivu. V této digitální databázi si každý milovník historie najde to, co je jeho srdci nejbližší. Na snímcích je vidět nejen samotné vozidlo, ale i atmosféra doby, ve které záběry vznikaly. Limitované série fotografií jsou tištěny chemickou cestou.
Na výstavě mě krom fotografií několika motocyklů zaujal snímek letadla Morava nad skvělou architekturou brněnského výstaviště. V galerii na lávce si svými kresbami a karikaturami vysloužil velkou pozornost pan Miroslav Vomáčka.
Classic Show to nejsou jen veteráni samotní. Do historických strojů je třeba být i patřičně oděn. Pro tuto příležitost posloužily dvě zavedené oděvní firmy. Salon první republiky prezentoval i vitríny s prvorepublikovými svršky. Firma Dantes se specializuje na klobouky. Obě zmíněné firmy předvedly několik dobových komentovaných módních přehlídek. Závěrem lze říci, že setkání v Brně nepatří k monstrózním. Jedná se o akci spíše komornější, kde si každý najde to, co ho zajímá.

Informace o redaktorovi

Bohumír Špaček - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (12x):


TOPlist