Bohatá tombola a plné haly na Retro garáži

Retro garáž si buduje tradici. Třetí ročník byl opět větší a přilákal více návštěvníků. Ti mohli nakupovat, dražit, obdivovat nebo jen přihlížet a diskutovat nad přítomnými exponáty.

Kapitoly článku

Lysá nad Labem je středočeské město ležící západně nedaleko Nymburka. Má necelých deset tisíc obyvatel, zámek, památkovou zónu v centru města a jedno výstaviště. Jako cíl motorkářského výletu vás mohou odradit snad jen horší příjezdové silnice v okolí Lysé. Ty se z vás pokusí vymlátit duši a z vašeho stroje všechny po zimě nedotažené šrouby.

Třetím rokem je ale dalším důvodem k návštěvě Lysé Retro garáž. Akce spojující tradiční veteránskou burzu a veletrh s představením firem a spolků působících v oblasti starých automobilů a motocyklů. Po dvou podzimních ročnících přišel na řadu první jarní. A volba termínu na poslední březnovou sobotu, zdá se, byla ideální. „Díky perfektnímu počasí se mohli návštěvníci i déle zdržovat na venkovních plochách areálu, což se v pozitivním slova smyslu projevilo i tím, že haly nebyly tak napěchované lidmi, jak jsme tomu zvyklí z našich podzimních akcí. Celkově to bylo takové vzdušnější,“ hodnotil hlavní organizátor akce Pavel Kočí.

Já jsem zaparkoval na náměstí a vydal se slunečným dopolednem k výstavišti. Během pětiminutové cesty jsem potkával dvojice diskutující nad obavou, zda seženou to, co potřebují, ale i celé rodinky, kde tátové vyprávěli synkům, na čem v mládí jezdili a že to tam určitě uvidí. Už to je předznamenáním, jaká Retro garáž chce být.

Po vstupu hlavní branou do areálu výstaviště vás hned čekaly stolky nebo jen přepravky prodejců nejrůznějších dílů, doplňků a sem tam i té půdní veteše. Vzpomínám, když jsem mluvil s Pavlem Kočím před úplně první Retro garáží, jeho cílem bylo, aby všichni drobní prodejci nabízeli něco týkající se veteránů. To se neúplně daří. Nepočítám-li stánky s občerstvením, sem tam se objevil stolek se starými kukačkami a vzduchovkou. Je jich ale minimum a mě osobně víc mrzí, že se v Lysé objevilo relativně málo celých starých motocyklů na prodej. Tak jsem se na to Pavla Kočího zeptal. „Organizátora vždy trochu zamrzí, že jsou u nás stále lidé, kteří nedorazí bez jakékoliv omluvy či upozornění, a to i přes to, že mají rezervovanou plochu. O to horší je to v případě, kdy jejich produkt či službu propagujete před akcí samotnou a lákáte na ně návštěvníky.“

Plné haly

Troufnu si tvrdit, že to nejlepší na návštěvníky čekalo uvnitř hal. Ty jsou tři s celkovou plochou 8000 metrů čtverečních. Pro představu, to je jedno fotbalové hřiště i se střídačkami a kabinou. Největší halu „C“ zaplnili další prodejci dílů, vedle kterých už ale své služby nabízeli někteří renovátoři, lakýrníci, chromovny a výrobci replikových dílů. Úchvatný byl pohled na nabídku sedel nejrůznějších tvarů a velikostí.

Malou halu „A“ prošli motorkáři zrychleným krokem. Byly zde ty automobily a několik prodejců drobností. O to zajímavější byla hala „B“, kde se také odehrával hlavní program. Mohli jste zde obdivovat třeba nové Indiany a jednoho starého Scouta. Ten pocházel už z dvacátých let minulého století a Franta Loučka se s ním stále účastní jízd pravidelnosti. Motocykl původně postavený pro flat track Loučkovi před léty zrenovovali a upravili pro silniční závody. Zajímavostí je duální brzda, kdy jezdec brzdovým pedálem ovládá zadní i přední brzdu zároveň. To si vynutila malá účinnosti brzd a také řazení rukou.

Jawa jede

Zahraničních motocyklů bylo v Lysé více, ale jak už bývá zvykem, o největší rozruch se stejně postaraly Jawy. Ať už to byl půllitr OHC, kterého jeho majitel párkrát nechal rozeznít celou halou. A nutno říct, že rachot to byl impozantní. Nebo zrenovované Péráky a Kývačky, u kterých se vedly vášnivé debaty, jestli „tyto páčky v tomto roce ano nebo ne“.

Svou expozici zde měla také samotná týnecká Jawa, která představila kompletní produkci včetně nového scramblera a zvala fandy na oslavy devadesáti let od prvního vyrobeného motocyklu. Pár dní před Retro garáží jsem zaslechl informaci, že by v Lysé mohla být také indická novinka s logem Jawa. Nebyla, ale podle vyjádření zástupců Jawy by se tento motocykl mohl dostat na český trh koncem příštího roku, jakmile splní evropské homologační normy.

Překvapivě největší zájem ale byl o Jawu 20 Pionýr s platným technickým průkazem. Po loňské aukci Škody 105, která se prodala za čtyři tisíce, se o fichtla strhl tuhý boj. Nový majitel ho nakonec vydražil za 20.500 Kč. „Dražba se opravdu vydařila. Hodnotím především diváckou kulisu a počet aktivních účastníků dražby. Těch bylo nějakých čtyřicet. Je to pro nás jasný signál a budeme tímto směrem určitě pokračovat. Na podzim nabídku dražených vozidel určitě rozšíříme,“ dodává k aukci Pavel Kočí.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Ostatně na doprovodným programu během Retro garáže si dávají organizátoři záležet. Další fichtly a mnoho drobnějších cen se rozdalo v tombole a milý byl i křest nové posmrtně vydané knihy Maestra Václava Zapadlíka. Jde o jeho Skicák s dosud nepublikovanými a někdy i nedokončenými obrázky.

Jarní Retro Garáž si nenechalo ujít na čtyři tisíce návštěvníků, což je opět více než v minulých letech. Akce si tak buduje tradici a pevné místo v kalendářích veteránských nadšenců. Další proběhne předposlední listopadovou sobotu.

Informace o redaktorovi

Petr Pour - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 0.5 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Bullet500 přispěl 0.5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):


TOPlist