renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Honda SCV 100 Lead (2004)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník ing_kuba
Vloženo 24.8.2011
Aktualizováno 11.10.2011
Zobrazeno 7 648x
HODNOCENÍ PROFILU OD 5 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.4

Popis motorky


Ideální do městského provozu - úsporný, nenáročný jednostopý pracant za cca 20.000Kč, který je dostatečně svižný, jednoduchý na ovládání a který kromě servisní prohlídky jednou do roka nevyžaduje od majitele nic jiného, než dolévat benzin do nádrže:)

Recenze

11.10.2011 - Tak jsem včera ocenil další ze skvělých vlastností tohohle skútříku a nedá mi to, abych se o svou zkušenost nepodělil :D

Vždy, když dojíždím k červené na semaforech nebo auta v koloně, mám pocit, že i můj skútr je vybaven setrvačníkem v zadním kole, jako mé RC modely terénních motocyklů, protože i v nulové rychlosti je málokdy nutné sundat nohu z podlahy, abych jí podepřel padající skútr - obvykle stačí jen přidat plyn a třeba i jen pomalou rychlostí pokračovat v jízdě! :)

Tento pomyslný setrvačník, resp. neskutečná stabilita skútru Honda SCV100 Lead, mě zachránil včera večer, když jsem na mokrém povrchu vjel sice pomaleji než obvykle, ale jak se ukázalo, přesto příliš rychle do Zlíchovského tunelu od Barrandovského mostu. Naštěstí jsem jel v levém jízdním pruhu, a tak, když dostal v levotočivé zatáčce můj Lead smyk, stačilo jen nezmatkovat, jemně ubrat plyn (na přílišné ubrání reagoval snahou se rozkmitat v podélné ose), a protože neměl ani náznakem snahu si lehnout, nechat ho odstředivou silou vynášet bokem směrem k pravému jízdnímu pruhu (ev. jemně natočit přední kolo ve směru smyku) a počkat, až se pneumatiky chytnou a on začne zase poslouchat mé pokyny, což se opravdu stalo dostatečně včas tak, abych nepřekřížil dráhu vozidlům jedoucím v pravém jízdním pruhu :)

Bezděky se mi vybavila odpověď fenomenálního žokeje Josefa Váni po nedělní Velké pardubické o tom, jak zvládl jeho kůň Tiumen chybu na Taxisově příkopu, která by pro jiného koně byla fatální: “To je pravda, ale vidíte, Tiumen šel dál, jako kdyby se nic nestalo”. Měl jsem ze svého skútru Honda SCV100 Lead (a především z toho, jak se dokonale vyrovnal s mou jezdeckou chybou) pocity zcela totožné! :)

Takže pokud dostane váš skútr Honda SCV100 Lead v zatáčce smyk, důvěřujte mu a ponechte na něm, aby se sám s touto situací vypořádal, tj. uberte jemně plyn (že jste ubrali příliš, poznáte z toho, že bude mít snahu se rozkmitat v podélné ose), nechte ho odstředivou silou vynášet bokem směrem ven ze zatáčky (ev. jemně natočte přední kolo ve směru smyku) a jen počkejte, až se pneumatiky chytnou a on začne opět poslouchat vaše pokyny :)



24.8.2011 - Tenhle skútr jsem si pořídil před více jak rokem pro občasné dojíždění za sportem, ale až teprve před těmito prázdninami mě OSUD nutí sedlat ho dennodenně, a to tak, že o víkendech i několikrát za den, takže jsem s ním velmi rychle najel cca 4.000km. Není proto divu, že jsem dojmů z jízdy s ním plný. Nedá mi to proto, abych se o tyto své dojmy nepodělil, přičemž bych se rád pokusil, v duchu “objevených amerik” , formulovat především ty informace, které jsem před časem, když jsem o koupi nějakého jednostopého přibližovadla uvažoval, marně hledal

Tak například jsem se nikde nedočetl (protože všichni, kdož to vědí, to považují za samozřejmé a nenapadne je, že by tuto skutečnost někdo nevěděl), že jízda s motocyklem s integrální hnací jednotkou u zadního kola poháněného prostřednictvím variátoru, a tudíž i u většiny současných skútrů, znamená, že si o svistu přilbou rozráženého vzduchu při jízdě na volnoběh, ať setrvačností, či při jízdě z kopce, budu muset nechat jen zdát Rychlost jízdy skútru, lhostejno, zda do kopce, po rovině nebo z kopce, se odvíjí od natočení plynové rukojeti - jakmile uberete plyn, motor začne brzdit.

Upřímně řečeno, kdybych to věděl, nejspíš bych si skútr nekoupil - velmi mě v této souvislosti např. irituje, když několikakilometrový táhlý kopec, který jsem před tím vyjel tvrdě pod plynem a který bych teď při zpáteční cestě mohl sjet jen tak na volnoběh, musím celý sjíždět opět pod plynem (byť s rukojetí plynu pootočenou jen na tři čtvrtě, či půl plynu). Sice jsem přišel na způsob, jak to obejít, ale, upřímně řečeno, je to tak trošku onanie

Na druhou stranu musím objektivně přiznat, že díky variátoru se nemusím, jakmile se proderu auty stojícími na červenou na hranici křižovatky, nijak zabývat případnými nevraživými pohledy některých z řidičů, protože jakmile naskočí zelená, já pouze pootočím rukojeť plynu na maximum a, zatímco oni i ostatní auta za mnou, jak vidím ve zpětném zrcátku, teprve do křižovatky vjíždí, já už křižovatku opouštím, přičemž ukazatel tachometru mého akcelerujícího Leada v tu chvíli míjí údaj 30 nebo 40 km/hod

Než ale budu pokračovat, měl bych přesně nadefinovat zátěž, kterou má osoba pro mého Leada představuje:

Měřím 194cm a oblečený, s přilbou, páteřákem a s batohem, který vozím na zádech, podle jeho obsahu vážím cca 105 až 115kg.

Z uvedeného pak vyplývá, že Honda Lead 100 mi slouží jako skútr jednosedadlový - sedím dvěma třetinami zadku na místě pro spolujezdce a zbytek místa zabere batoh, který vozím sice na zádech, ale spuštěný až na sedačku. Jednou jsem za sebe na chvilku posadil kamaráda a, byť neměří ani 170cm, měl jsem problémy s řízením, protože má kolena překážela řidítkům při zatáčení a i stabilita se mi udržovala docela obtížně.

Považuji za důležité zdůraznit, že tušené vědomí tohoto faktu hrálo svou roli při rozhodování, jaký stroj si koupit. Přestože jsem koketoval s myšlenkou na něco silnějšího (upřímně řečeno, těch pár kobylek na víc, které by přinesl motor o obsahu 200ccm, nebo alespoň 125ccm mi u mého Leada stále chybí), ale silnější skútry s jejich profilovanými sedačkami, vymezujícími řidiči jednoznačně jeho místo (oproti právě skútru Honda Lead 100 - viz. obrázek), mi naději na pohodlné sezení šanci nedávaly

Stejně tak mě můj Lead chrání (zvláště ocitnu-li se na silnici za značkou vymezující hranici obce) před mladickou nerozvážností, tj. přehnaným spěchem a hazardními předjížděcími manévry Díky kombinaci variátoru, objemu motoru 102 ccm a z toho vyplývajícími 7 kobylkami pod kapotou (5,2 kW) je jízda s ním (především mimo obec) vlastně velká nuda

Následující údaje jsou aktuzalizované po seřízení v servisu Honda Vestec.<br> 
Pokud někoho zajímá, jak odlišné hodnoty vykazovala má Honda Lead 100 před tím (a jsou to rozdíly nezanedbatelné!), pak jsem je uspořádal do přehledné tabulky

V podstatě dám vždy plný plyn (pokud ještě není motor zahřátý, dávám na začátku cesty plynu cca 1/2 až 3/4) <strong>a uberu teprve v okamžiku, kdy dosáhnu požadované rychlosti, kterou pak dále již jen udržuji. Tj. buď vynucené provozem (ocitnu-li se v koloně), omezením (daným buď zákazovou značkou anebo limitem daným vyhláškou o provozu na pozemních komunikacích) anebo ocitne-li se ukazatel tachometru na hodnotě 90 km/hod. Z prudšího kopce jede můj Lead klidně i tachometrových 95 km/hod. V častém využívání této rychlosti mi ale brání kombinace mých subjektivních pocitů, jednak úplně fyzicky cítím vír v nádrži ne nepodobný Maelströmu, ale hlavně, byť to nic nesignalizuje, ve světle skutečnosti, že "papírová" maximálka je 79km/hod., se bojím, abych motoru neublížil

Čistě ze zvědavosti jsem svého Leada, a to jen jednou, nechal jet z prudšího kopce neustále na plný plyn, ale v okamžiku, kdy se ukazatel rychloměru přehoupl přes hodnotu 95km/hod a skútr nedával ničím najevo, že by mu další zrychlování vadilo, zbaběle jsem (vzhledem k již zmiňované skutečnosti, že "papírová" maximálka je 79km/hod. a z toho vyplývajícího strachu, abych motoru neublížil) ubral, aniž bych dosáhnul rovné stovky a dál už jen nechal ukazatel rychloměru kolísat mezi 90 a 95km/hod

On se mi pak, navzdory mé bezohlednosti k němu, odvděčuje svou spotřebou Ta je paradoxně mimo obec 3,1 l/100km a v obci (v mém případě v Praze) navzdory častému brzdění a rozjezdům daným provozem řízeným světelnými semafory na křižovatkách osciluje mezi 2,9 až 3l/100km. Přičítám to skutečnosti, že provoz po Praze nedává příležitost k jízdě rychlostí tachometrových 85-95km/hod. Pro jistotu zdůrazňuji, že můj Lead vozí co do hmotnosti vlastně pasažéry téměř dva a díky mé výšce klademe společně větší aerodynamický odpor, než Lead s řidičem průměrné výšky. Každopádně tyto údaje mám podloženy pečlivou evidencí všech čerpání benzínu a stavů tachometrů, kdy k nim došlo

Pokud jde o provozní rychlost, moje Honda Lead 100 se podle úrovně stoupání vozovky nejlépe cítí, když se při ustálené jízdě na plný plyn se ukazatel jejího rychloměru pohybuje kolem rysky 80 km/hod plus-mínus 5km/hod.

Vezmu-li jako etalon pro oblast maximálního kroutícího momentu motoru stoupání do Strahovského tunelu (kde neexistuje protivítr ani vítr v zádech, který by dosaženou rychlost relativizoval), pak tady stoupá můj Lead trvalou rychlostí tachometrových 77,5km/hod.

Jen výjimečně narazím na stoupání, kde by rychlost mého Leada klesla na tachometrových 60km/hod. A zatím snad jen jednou jsem narazil na stoupání, kdy rychlost mého Leada pode mnou klesla na tachometrových 55km/hod. V této souvislosti pak mám ověřeno, že pro rychlosti dosahované při zpáteční cestě platí, že oč jsem jel do kopce na plný plyn pomaleji, než tachometrových 80km/hod, o to pojedu z takového kopce na plný plyn rychleji, tj. např. stoupám-li rychlostí tachometrových 70km/hod., mohu se těšit cestou zpátky na jízdu rychlostí tachometrových 90km/hod. 

A teď ještě pár informací, které se dočtete i jinde

Honda Lead 100 je nenáročný pracant za rozumný peníz (jeho cena, byť už se řadu let nevyrábí, se neustále udržuje na cca 20.000Kč), který kromě nijak častých (obvykle stačí jednou do roka) pravidelných servisních prohlídek nevyžaduje od majitele nic jiného, než dolévat benzin do nádrže

Tlumený, tak trošku temný zvuk čtyřtaktu zní (alespoň mým uším! ), oproti iritujícímu ječivému zvuku (šicího stroje ) dvoutaktních především padesátek, uklidňujícím dojmem.

Jakkoli jsou v recenzích tohoto skútru obvykle negativně hodnoceny jeho bubnové brzdy, za sebe mohu říci, že jsem zatím nenarazil na situaci, kdy by mě neuspokojily - mimo obec je téměř nepoužívám (bohatě stačí brzdný účinek motoru prostřednictvím variátoru) a pro rychlosti mnou dosahované v pražském provozu je pro mě jejich účinek dostatečný.

A teď i nějaká negativa

Tím prvním negativem je v úvodu zmiňovaná vlastnost variátoru neumožňující jízdu na volnoběh (neutrál), která je ale kompenzována taktéž v úvodu zmiňovanou schopností rychle akcelerovat na zelenou v pražských křižovatkách

Druhým (ale nikoli pro mě) negativem je nutnost vlastnit řidičský průkaz na motocykl

Malý průměr kol, velká neodpružená hmota na zadním kole a krátký zdvih přední vidlice nedává šanci na jízdní pohodlí, což praxe jen a jen potvrzuje Rány a otřesy, které mi můj Lead uštědřuje, mi připomínají moje “Prase” (tak se přezdívalo skútru “Čezeta” - vlastnil jsem původní ČZ 175/501 , jehož nápravy byly k rámu uchyceny a současně i odpruženy mohutnými pryžovými silentbloky). Naštěstí většina ulic i silnic, po kterých se pohybuji, je pokryta víceméně kvalitním asfaltem. A tam, kde není, mi občas nezbývá (aby netrpěly má kostrč a páteř - především ta krční, zatížená kromě hlavy i hmotností přilby), než jít do stupaček

Poslední, o čem bych se tu chtěl zmínit, je stojánek - od samého počátku se s ním neustále “peru” Postavit na něj tento skútr vyžaduje nejenom nezbytný grif, ale stále i nemalý kus mé síly, takže si moc nedovedu představit, jak jej takto usazuje jen trošku křehčí žena


Sečteno a podtrženo:

Vlastníte-li řidičský průkaz na motocykl a sháníte-li do městského provozu úsporného (při zatížení cca 110kg spotřeba 2,9 až 3l/100km ve městě a 3,1l/100km mimo něj) nenáročného jednostopého pracanta za cca 20.000Kč, který je dostatečně svižný (na zelenou téměř vždy téměř všem ujede a jeho ustálená rychlost při jízdě na plný plyn se pohybuje kolem tachometrových 80km/hod, plus-mínus 15km/hod, tj. podle úrovně stoupání obvykle mezi 65 až 95 km/hod tachometrových, a která nikdy neklesá pod 50km/hod, tj. 55km/hod tachometrových), k ovládání jehož rychlosti vám bude stačit jen patřičně pootáčet plynovou rukojetí a jen tu a tam zmáčknout páky brzd na řidítkách a který kromě nijak častých (obvykle stačí jednou do roka) pravidelných servisních prohlídek nevyžaduje od majitele nic jiného, než dolévat benzin do nádrže, pak Honda Lead 100 je pro vás ta správná volba :-)

Nicméně kromě benzínu za tuto volbu ještě “zaplatíte” menším jízdním komfortem (ale to platí minimálně pro téměř všechny skútry s malými koly), nemožností jízdy bez motoru (na volnoběh) z kopce a při dojezdu setrvačností (ale to platí pro téměř všechny motocykly s integrální hnací jednotkou u zadního kola poháněné prostřednictvím variátoru) a nudou při jízdě po dálnici nebo rychlostní silnici, kde se svými tachometrovými 80km/hod, plus-mínus 15km/hod. se nebudete moci zbavit pocitu, že se vlečete :-D (ale to platí pro téměř všechny skútry s obsahem motoru menším než 150, resp. 200ccm)

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Alekom112
Alekom112 napsal 17.08.19 v 12:43 10b.

ing_kuba
ing_kuba napsal 28.08.11 v 09:16

Náhoda přeje připraveným

Chimera-TU
Chimera-TU napsal 27.08.11 v 21:27

I já jsem Tě odhalil náhodou, super popis, za mě 10 bodů... Stejný skůtr vlastním taky. Je jen škoda že lidi radši koupí čínskej šmejd na kterým je z plastu snad i píst, než aby přidali pár tisíc a koupili opravdu spolehlivý, prakticky bezúdržbový strojek...

crasher22w
crasher22w napsal 27.08.11 v 13:22

Ty jo úplně náhodou sem tě odhalil :) Vašek

Více komentářů



TOPlist