renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Jawa 350/639 (1991)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník SkotyCZ
Vloženo 6.6.2020
Aktualizováno 16.2.2021
Zobrazeno 4 339x
HODNOCENÍ PROFILU OD 23 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


Motorka ze socialistického pekla. Má hodně záporů, ale taky nějaké kvality. Na naučení jízdy a "mechaniky" optimální. Dneska už spíše rarita. Dost lidí ji už dneska ani nezná.

Více fotografii

Motorka koupena od Z Třebíče - Nemůžu si stěžovat. Radost obchodovat, kéž by byl každý takový.

Výška jezdce: 179 cm

Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
Honda CB 500: Objektivně skoro ve všem lepší, ale tvrdý podvozek, který funguje jen na silnicích s dobrým stavem a motor mě vůbec neoslovil. Strašně ucukaný. Dost slušně to ale jede.
Suzuki GS 500E: Motorka je velmi malá, skoro jako kolo. Nebyla žádná v dobrém stavu blízko (do 30km) mého bydliště. Tyhle motorky vlastní mladé střeva jako já a taky ten stav tak vypadá.
Babetta 210: Uvažuji o koupi na zimu na jízdu do sámošky.
KTM Duke 390: Takový vlhký sen. Finančně úplně mimo mé možnosti.

První dojmy - Kultivované rozjezdy (634 spojka) a robustnost. Skoro vše je plech nebo železo. Taky velikost. Vždyť 350 je velmi malá motorka, skoro jak 125cm3, ale působí velkým dojmem. Uveze dva dospělé průměrné chlapy (odzkoušeno), bez toho, aby někdo trpěl. Vyšší spotřeba, výkon nic moc.

Motorku bych doporučil pro - Ani nevím. Asi pro mě, protože už trpím diagnózou "jawismus". Možná pro mladé, jako jsem já sám. Možná nějaká forma recese. Za stejné peníze a stejné náklady jde ale koupit a provozovat japonce, takže objektivně jawa nemá smysl. Subjektivně...

Doplňky na motorce - Solvina
Vape SZ-17
Čínský knock-off Keihin PWK 30
Filc nádrže
Vyztužení rámu
Padací rám (nutnost)
Blastery
Nálepka "nebezpečné pro životní prostředí"

Recenze

EDIT-původní text jsem odstranil. Už nereflektoval mé názory úplně přesně.

A jo, stroj jsem vybral, protože na cb500 nebo GSu začíná každý. Tyhle stroje mi připadají takové bezpohlavní, čistě spotřební zboží a už jsem jimi otráven. Objektivně jsou úplně jinde než 350 a ani je nesrovnávám-jsou lepší. Když jsem ale tehdá viděl v Místku na náměstí zaparkovanou ČZ 350 a slyšel její zvuk, tak mě to nahnulo k těmto dvoutaktním peklostrojům. Když jsem se dozvěděl, že 350ky rostou na ceně, tak jsem si jednu koupil. Kdy jindy? Já nějaký zweitakt vždy chtěl. GSo snad na ceně nikdy růst nebude a budu si ho moct koupit i za 10 let za 30k kč.

Na 350 jsem najel za sezónu (2020) 8 000km. Dost jsem do ní investoval, většinou preventivní výměna dílů. Ještě nějaké peníze do toho vysypu. Všechny výměny nebo opravy zmíním níže. Výhoda jsou nízké ceny dílů. Pokud se něco vysere, tak nebudu čekat měsíc na díly. Problém je, že se něco vyměňuje celkem často. Holt, je to 30 letý stroj. Většinu výměn zvládne člověk sám, ale některé jsou fakt o nervy. Šrouby a matice dotažené na krev, zrezlé závity, uklepané dráty atd. jsou na denním pořádku. Největší tortura byla výměna ložisek řízení. Matice řízení byla tak brutálně dotažená, že to samotný kalený klíč málem nedal. Ohnul jsem železnou tyč a zničil šroubovák. Musel jsem půl dne čekat, až mi kámoš půjčí kalenou trubku. Oprava na 3h trvala celý den.

Jízdní vlastnosti mě překvapily a nejsou tak špatné, jak se říká. Základ je asi mít kyvku v dobrém stavu. Jak jsem taky zjistil, nahuštění 1,3B pro předek a 1,6B pro zadek je zoufale málo. Pak se to vlní jako úžovka. Foukám 2,2 P a 2,8 Z, gumy Mitas H04 a Mitas H03 a mnohem lepší.
Jawka je velmi univerzální. Možná se teď smějete, ale zvládne snad úplně vše. Tedy, až na rychlou jízdu. Jawka má vzhled naháče, zvládne silnici, nevadí ji les, enduro nebo kamenní. Zvládne brodění až po sedlo, má krytý řetěz, velkou světlou výšku, hlavní stojan a super padací rám, který mi už několikrát zachránil moje nohy. Uveze dva dospělé chlapy (jel jsem s otcem do Ostravy koupit náhradní díly do auta a museli jsme na jawě. Já mám 90 kg a otec 100kg.) a je krásně jednoduchá. Jedna taková historka. Musel jsem na Lysou horu, kvůli práci ze směru hotel Bezruč (vede tam cyklostezka až po Ivančenu). Jak nastala kamenná cesta, tak jsem nahoru fičel až kolem 70 km/h (průměr byl asi 30-40km/h). Ten podvozek to dal a jawě to vůbec nevadilo. Tu cestu jezdím dolů na MTB kole a více než 30 se neodvážím, strašně to drnčí a znovu prasklý rám řešit nechci. Na jawce jsem dolů fičel přes 60km/h a furt byla jistá, žádné drnčení. Fakt mě to v terénu na jawce baví.
Na silnici se to dá, nad 80 km/h se začne vlnit. Je to o zvyku. Dá se to, ale chápu lidi, kteří na to nadávají. Zase ale umí překvapit. Když je pěkně, tak jawku občas pořádně protáhnu na Bílé nebo na přilehlých úzkých silničkách. S Mitaskami se dá klopit až na stupačky kolem 100km/h. Nakláněcí úhly taky nejsou špatné. Limitování stupačkami v běžném provozu nejsem, spíše stojanem, který při levotočivé zatáčce může drhnout, ale už jsem ho tak dodrbal, že moc ho nezbývá. Jawka je nejlepší na velmi zakroucené, pomalé serpentíny. Překlápí se velmi dobře a ani tak nevadí malý výkon. Co mě dodnes fascinuje je, jak dokáže 40 let stará technika odpružení dokonale odfiltrovat nerovnosti. Před barákem máme silnici, kde se více než 50 autem jed nedá, jízda tam je nesnesitelná. Na jawě? Jel jsem tam kilem a nic. Zhola nic, žádný třes, kopání do sedla, prostě nic. Jako bych jel po hladké silnici. Vždy mě to fascinuje, jak přijíždím domů.

Brzdy nejsou špatné. Přední po repasi je dobrá, jen menší citlivost. Brzdí velmi dobře, řekl bych stejně jako jiné motorky. Nikam při brždění netáhne, prostě funguje velmi dobře, nemám výhrady. Zadní buben je OK, kolo jde zablokovat, obložení vydrží hodně. Častěji brzdím bubnem, protože destičky na předku vydrží asi jen 2k km (když to nešetřím) a stojí 500kč, tuto sezónu mám 3. sadu (hádám, že 4k by teď mohla vydržet). Přední používám, když to zadní už nezvládne-celkem často.

Pneu je celkem katastrofa. Ze začátku jsem měl Mitasky rád, ale přední H04 je na vodě opravdu o hubu. Za sucha drží velmi dobře, dává i dost zpětné vazby a nemám problém. Vydrž bude kolem 40k km. Na mokru mi podjela 3x. Jednou jsem si rozbil hubu a dvakrát jsem to ustál. Všechno to bylo díky bohu při malé rychlosti. Jednou podjela na hladkém asfaltu při najíždění do zatáčky asi při 30 km/h. Kolo natočené doprava, já jel rovně. Už jsem se viděl v předních dveří projíždějícího auta. Nakonec se chytla. Pak podjela při brždění, nic vážného. Na potřetí na kruháči, to už jsem se vysekal, ale to byla moje chyba-moc jsem to naklonil.
Mitas H03 je zatím super, ale je oskákána. Jízda při pomalé rychlosti připomíná houpačku. Nikdy nepodjela, neustřelila, dobrá vydrž. Budu ji měnit za Metzeler ME22 a přední H04 zatím nechám, protože na suchu je dobrá. V dešti jezdím velmi opatrně, až připosraně.

Motor, až si říká kdo chce co chce, vidím jako velmi slušný. V kontextu velkých mašin asi ne, ale na to že má 17kw tak je velmi slušný. Má 32 Nm, což je na daný objem velmi slušná hodnota. Dále je velmi kultivovaný v nízkých otáčkách. V těch vyšších vibruje, ne že ne, ale není to vůbec špatné. Vibrace nevidím jako problém, kámošova cbf 125 vibruje mnohem více, tak "průrazně". Jawa vibruje vysokofrekvenčně, jako mravenčení, ale jemněji. Zase záleží na kvalitě sestavení motoru a hlavně na vyvážení klikovky. Nesmí to lisovat lojza z vesnice. Další věcí je to, že se s tímto motorem musíte naučit jezdit. Nikdy nepodtáčet, dávat meziplyny a chovat se k tomu s citem. Mašina vám bude říkat, jak se k ní chovat.
Po výměně karbce za čínský keihin PWK(30mm difuzor) a po jeho seřízení má teď motor krásnou špičku, nižší spotřebu a točí 7k otáček (na jawu mazec!). Výkon se změnil asi o 1/5. Mnohem lepší.
Převodovka je naprostá tragédie. Když máte seřízenou spojku a dáváte meziplyny, tak jde i jemně zařadit. (bez cvaknutí, jen se příjemně zhoupne páčka řazení- je to fakt uspokojující, když se mi to tak podaří). 1. je extrémně krátká- do terénu vhodné. 2- můj nejoblíbenější kvalt, protože zde je akcelerace ještě dobrá. Jde vytočit do 80km/h. 3. a 4. stupeň je úplná tragédie. Rozestup je moc velký. Třeba ve městě je 3 vytočená moc, na 4 se motor dusí. V kopcích to samé. 3 je moc krátká, měla by být delší. Chybí pětka. Je to největší mínus motorky. Aspoň, že zatím nevyskakují kvalty.
Jedna technická zajímavost: Motor měl v původní verzi 34 koní a 42Nm! Na zadním kole. Což z něho dělalo v té době nejvýkonnějším dvoudobým vzduchem chlazeným motorem s 98 HP/l a 122 Nm/l (yamaha rd 350 ze 70. let měla velmi podobné parametry). Kvůli problémům s vydrží motor nakonec trochu poupravili na 25k (19kw) až na finálních 23k (17kw). Vím to, protože si dopisuju s majitelem jednoho z těchto motorů. Bylo jich vyrobeno velmi málo a vše export. Odhadovaná cena může být až 300k kč.

Jawa je i hodně praktická, bohužel všechny úložné prostory jsou zaplněné nářadím, náhradními díly a olejem. Takže si nic neuložíte. Zase když se mi cokoliv vysere, tak si opravím.

Servisuju si vše sám. Snažím se o co nejvíce profesionální a citlivé rozebírání. Žádné sekáčky a kladivo. Až na repasi klikovky a centrování kol umím vše sám. Pokud mi chybí přípravek, tak koupím levně, než to zničit legendárním kladivem a šroubovákem.
Investice a výměny za celou sezónu:
-Výměna všech kapalin
-Repase přední brzdy
-Výměna brzdové hadice za pancéřovou
-Výměna ložiska řízení a ložisek v nábojích kol
-Výměna prasklého lanka spojky
-Všemožná oprava elektriky-hlavně od světel
-Prasklá žárovka
-Neustále se drbání s originál karbcem- výměna za levnou čínu=mnohem lepší (PJ-35, MJ-144, nejvyšší zářez).
-výměna oleje v předních vydlicích (do levé mi furt nějak zatíká voda, ani nevím, jak je to možné)
-Výměna baterky
-celková investice bez benzínu asi 3-4,5k kč.
Příští rok jsou v plánu nové ráfky, výplet a pneu.

Spolehlivost:
Když se o to člověk stará a kontroluje určité věci, tak je to spolehlivá mašina. Těm, kterým se srala, museli mít levé ruce nebo kladívkové zapalování. Vape SZ 17 je až na vysokou cenu (na jawu) super. Za celou sezónu jsem měl jen 3 závady. Prasklé lanko spojky, žárovka a upadlý výfuk. S upadlým výfukem mám super historku, kterou mohu říkat v hospodě. Jinak je spolehlivost dobrá, jen se musí preventivně dost věcí kontrolovat. Výměna je většinou snadná a levná. S díly problém nemám, kupuji pokud možno na partdeck.cz a jsem maximálně spokojený.

S jawkou se dobře cestuje, až na dálnice je cajk. Dobré úchyty na zavazadla. Velmi příjemná jezdecká pozice, jako na židli. Nevýhoda žádného krytí větru a vody. Vše jde na vás. Vibrace se mohou časem projevit. Rekord jsem dal z Kluže do FM za 19h a 1100km. V pohodě. Překvapila mě svítivost, jawa výborně svítí v noci. Fakt velmi dobře.

Závěr
Jawa představuje za mě už padlý symbol motocyklu. Motorka, která si na nic nehraje (až na twinsport nálepku, ta mě vždy rozesměje). Určená jako dopravní prostředek, aby vždy spolehlivě dojela. Když se vysere, ať jde lacino spravit. Když není silnice, projede lesní cestou. Nic zde není navíc, co člověk nepotřebuje. Je to crossover třech kategorií. Je to naháč, offroad a dělník silnic. Je opravdu retro, nehraje si na to, vše je poctivé, smrdí benzínem (mi to voní), je mastná od oleje, řve, dýmí. Když spadnete, nic se nestane. Padák vás podrží. Je neskutečně neuhlazená, divoká. To mě na ní přitahuje, je autentická. V dnešním provozu naprostý zjev. Do dnešního světa už nepatří. Jízda na ní je v podstatě recesí. Moderní motorky se chtějí zavděčit všem. Jawa ani náhodou. Chápu, že to není pro všechny. Seděl jsem na benelli leoncino trail a kawě z400 (showroom). Ve všem budou určitě lepší, ale už z nich nemám dojem, že jsou to fakt motorky. Jsou to spíše hračky. Jawa není hračka, je to motorka z dob, kdy motorka byla čistě dopravní prostředek a ne čistě forma zábavy.
Mám ji fakt rád a poutá mě k ní určité pouto. První motorka, několik desítek hodin oprav a výměn, několik tisíc utopených v dílech a hlavně benzínu, první poznání cizích krajin. Ničeho nelituji. Koupil bych ji zas, dala mi strašně hodně a nechám si ji. Na prodej nebude ani kdyby na chleba nebylo.
Pro všechny ty dementy, kteří mi furt rozmlouvají jawu a v každé diskuzi nebo benzínce mi musí vždy říci, jaký to je krám a jaký jsem debil, tak vy na tom nejezdíte. Hleďte si svých mašin. Za mě to je dobrý stroj pro mé účely, má své chyby, ale i klady. Jako vše.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
BERZEKER
BERZEKER napsal 24.03.22 v 13:31 10b.

Nazdár... Já jsem to taky dočetl celé. máš to skvěle napsané. Vlastně 100 procent souhlasím. Zaujal mě hlavně ten karburátor a přední pneu.. Taky to pořeším. dík za tip... Rád bych ještě udělal nějak boční kufry, nevim jak, ale já to nějak udělám... Líbil se mi nápad udělat je ze dvou 20 l kanistrů a jelikož jsem klempíř, tak to tam zkusim nějak naformovat. strašně se těšim až tam nandám všechno co chci.

Genx
Genx napsal 22.12.21 v 15:06 10b.

Hezky napsané Když jde někdo do koupě Jawy s pozitivním přístupem a odpovědně vše servisuje, je to radost. A navíc ten zvuk po nastartování vždycky potěší

callowsick
callowsick napsal 07.11.20 v 07:52 10b.

Srdcař

StB
StB napsal 06.11.20 v 08:53 10b.

Stroj se vším co k peklu patří. Měl jsem 634-katastrofa napadená kutilem domácím, přes 638 a 640. To už celkem fungovalo, ale praskající rám, nebo v 20ti tis.km KO ložiska na klice... Už ne. Rád se na ně podívám zmáčknu dávno suchou slzu, nasaju krásný M2T smrad a pak zamávám. Přes všechny negativa Tě ale chápu a podporuju. Pěkně napsaná recenze a za nadšení a až mateřskou lásku jasně že 10b. Ať slouží.

krokoš
krokoš napsal 31.10.20 v 06:27 10b.

Čau, prečítal som to celé, pekné, pred 40-timi rokmi som jazdil na 634. Pred pár rokmi som si kúpil 638, takú istú ako máš, ale bez kotúča. Výfuky som mal na tom z kývačky , jazdil som na tom len na STK, ale , mal som ju. Nech ti slúži a robí ti radosť.

Více komentářů



TOPlist