renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Peugeot Satelis 125 (2008)

Neaktivní Profil uživatele

Vlastník pan_Mýval
Vloženo 25.9.2017
Aktualizováno 5.9.2023
Zobrazeno 8 720x
HODNOCENÍ PROFILU OD 7 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


11kW, velký kufr, 14" kola, skvělý design a pohodlí i pro 185cm postavu. Co více chtít? (No přeci větší motor na dálnice.)
Prodáno, nové majitelce přeji hodně km koly dolů!

Více fotografii

Motorka koupena od M. Bureš ze Sokolova - Skútr byl mechanicky i elektricky v dobrém stavu, žádné bastly, žádné kamuflované odřeniny či pády, žádné slepování zlomených dílů.

Výška jezdce: 185 cm

První dojmy - První zaujme posed: zatímco u některých jiných skútrů jsou šikmé stupačky tak úzké, že si o ně nohu neopřete a slouží jen jako dekorace, na Satíku sedíte pohodlně jako na chopperu. Dále zaujme akcelerace: 11kW na 185kg zajišťuje takový odpich z místa, že se rychle naučíte dávat kontra abyste křižovatku neopustili směrem do pole. A pak je tu útulná elegance přístrojové desky a výborný reflektor, díky kterým jsou požitkem i noční jízdy. Po prvních pár klikatých metrech jsem si rychle zvykl. Úžasně mi vyhovuje posed, kde si se svými 185cm pohodlně natáhnu nohy na přední opěrky. Akcelerace mne až zaskočila - první zabočení doprava ze STOPky jsem pod plynem projel podstatně větším obloukem, než jsem zamýšlel - a když jsem se opovážil na dálnici, stejně tak mne překvapilo, že stroj poměrně v klidu akceleroval nad tachometrových 100km/h.

Motorku bych doporučil pro - Pro muže mezi 185-190cm; pro ty, kteří se chtějí spíše kochat a rpojíždět než závodit a vymetat zatáčky

Doplňky na motorce - Reflexní proužky

Recenze

K Satíku jsem přišel vlastně omylem: nemám rád uřvané "závodní" stroje a "internet" tvrdil, že Satelisy prý mají "nízkootáčkový" motor. Záhy jsem zjistil, že to není pravda, ale to už jsem byl chycený na udičku: nalejme si čistého vína, zbraně a vozidla si chlapi vybírají hodně i podle vzhledu a francouzům se karoserie tohoto skútru povedla úplně famózně.







Ani technicky se ale nejedná o špatnou volbu. Protože se jedná o konstrukční rodinu od 125 do 500ccm, která sdílí většinu konstrukčních celků, Satelisy jsou poctivě postavené mašiny které vydrží desítky tisíc kilometrů. Já sám jsem na tom svém najel přes 8000km a za tu dobu měl jen dva závažnější problémy, při kterých (by) se ale dokázal doploužit k mechanikovi, a které enbyly vinou stroje, nýbrž včas nevyměněného spotřebního materiálu - spojky a řemene.

Po prvních prohlídkách a investicích jsem zvyšoval laťku rychlosti, až jsem na dálnici spokojeně předjížděl kamiony. "Cestovní" rychlosti 110km/h (tacho) stroj dosahoval během tak minutu dvě po zahájení akceleraci z 80ky, a to i do mírného kopečka.

Samozřejmě není vše dokonalé: když se Satíkem jedete z kopce a ani nebrzdíte motorem, ani stroj skutečně netáhnete pod plynem, ale šolícháte to tak nějak mezi, motor střílí do výfuku a ten se tím zanáší. Prý to není chyba, ale vlastnost všech Satelisů. No budiž. Mimo to se mi se Satíkem nějak nedaří do pokládaných zatáček. Možná je to mnou, možná poněkud ojetými pneu, ale počítejte s tím, že na škrtání stupačkou Satík moc není.

Ovšem úžasně si na něm užívám okresky, na kterých jsem pod 70km/h zpomalil jen když jsem se chtěl kochat. Kola o průměru 14'' dobře zvládají i české díry, jenom na silnicích s více vystouplými podélnými záplatami ztrácí "na hraně" trochu jistoty. To ale asi každý stroj.







Po první celodenní vyjížďce se osvědčila první důležitá věc: pohodlí. Sedačka Satíka je akorát tak měkká a dá se na ní zaujmout hned několik druhů posedů, takže člověka nebolí pozadí. To poznáte když jedete více jak řekněme 90km bez sesednutí (např. na dálnici). To se již pozadí začne ozývat, ale přendáte si nohy z předních opěrek na boční, posunete se a zase dobré; a když to nepomůže, sedačka řidiče má takovou opěrku, že se můžete zapřít nohami o přední opěrky, bedry o opěrku a pohodlně jet po dálnici s pozadím úplně nadzvednutým a dát mu tak odpočinout. Satík je prostě skutečně cestovní maxiskútr.

Bez ohledu na trošku větší váhu (185kg+) se se skútrem dobře manévruje i ve městě a nemám problém ani s parkováním. Naprosto ideální je ale Satelis pro dlouhé projížďky po venkovských silnicích nebo pro dojíždění do práce, a na to jsem jej také využíval v naprosté většině případů.







Skvělé jsou i noční jízdy: potkávací světlo vyrovnaně osvětluje celou vozovku, bez "zón stínů" typických pro méně propracované reflektory (ale umožňuje bezpečně rychlosti jen do 50km/h) a dálkové světlo svítí tak famózně, že tam, kde nehrozí zvěř či jiné kolize se bezpečně dá jet 90. Omezení ovšem nastává v serpentinách, kde do zatáček skútr nesvítí, náklon stroje ještě zhoršuje prostor osvícený reflektory (natočí jej pod skútr, nikoli do zatáčky) a dálkové světlo spíše oslepuje řidiče než co jiného. Navíc se tu opět projevuje cit pro detail a design: oranžově podsvícené "budíky" navozují útulný dojem a neoslňují řidiče:







Přístrojová deska je vůbec povedená. Francouzští konstuktéři a designéři správně vyhodnotili, že řidič vidí největší procento doby budíky - a proto se zaměřili i na jejich zkrášlení. Ve dne jsou částečně v retro stylu - s černým textem na bílém pozadí a s červeným cejchováním:







A při startu, když se provádí samokontrola, vidíte úplnou diskotéku:







Musím říci, že jsem se na Satíku zmlsal: většina jiných skútrů a motorek, zvláště starších, má ve srovnání s francouzskou elegancí přístrojovku přímo odpudivou.

Již jsem zmínil dva problémy způsobené zanedbanou výměnou spotřebního materiálu. Po výměně opotřebené spojky a s tím rovnou vyměněného variátoru nastal další problém: Satík najednou nechtěl jezdit tak rychle jako předtím. Což byl problém hlavně na dálnici, kde mne na motorce předjížděly kamiony - zpropadeně nepříjemná záležitost, jestli víte co myslím.

Začali jsme s mechanikem laborovat a graf z brzdy Scootlandu potvrdil to, co se píše v techničáku: Satelis potřebuje pro vysoké výkony vysoké otáčky. Jmenovitě abyste mohli jet tachometrových 110km/h, potřebujete otáčkoměrových 9500RPM. Nebo více. Tomu musíte přizpůsobit volbu válečků i pružinek spojky.

Na dálnicích se ve větších rychlostech již hodně pozná vliv aerodynamického odporu. Satelis je ovšem skvěle kapotovaný, takže na 9500 RPM dosáhne řekněme 90-100km/h a rychlost drží. A teď: pokud sedíte vzpřímeně a nohy máte normálně položené na stupačkách, takto to také zůstane. Ale pokud schováte hlavu s integrálkou za větrný štítek a nohy přitáhnete nad středový tunel, skútr buď při těch samých konstantních otáčkách zrychlí během pár minut na 110km/h, nebo můžete 100km/h udržet i na 8500RPM, někdy i méně. Spotřeba se i při takovýchto dlouhých jízdách na dálnici drží do 4,1l/100km.

Ta samá kapotáž se pak pozná i v nepříznivém počasí. Za deště jsem byl mokrý vysloveně jen od hrudníku nahoru plus přední část rukou:







Stejně tak jsem si vyzkoušel i jízdu ve velké zimě: pohodlně se v normální motobundě a motorukavicích dá jezdit do 12°C, v 8°C se dá jet 30km pokud se hodně nabalíte, a jel jsem 30km i v 0°C ale to už jsem myslel, že mi umrznou prsty v rukavicích. Satelis totiž chrání tělo, ale nedělá téměř nic pro aerodynamické odstínění řídítek.

A co jízda se spolujezdcem? 90km/h nebyl problém, i do menších kopců se Satík statečně držel a brzdy to také zvládaly bez ztráty kytičky, ale ve větších kopcích jsme již byli brzdou. Pro komfortní jízdu se spolujezdcem do kopců je potřeba silnější motor.

Satelis tak má, z mého pohledu, jedno jediné negativum: Peugeoťácky drahé náhradní díly. Neseženete na něj totiž téměř žádnou druhovýrobu a Peugeot si za všechny ND účtuje naprosto nehorázné sumy, i drobné plastové krytky jdou do stovek až tisíců. Na druhou stranu se mi ale od vyřešení rychlosti a otáček díky Bohu nic nepokazilo a platil jsem jen spotřební materiál, který je univerzální. Pokud tedy skútr vysloveně neroztřískáte, vlastně toho od Peugeotu moc kupovat nepotřebujete. Takže celkově spokojenost.

S jídlem ale roste chuť a hlavně mi mechanik nasadil brouka do hlavy, abych neutočil motor v příliš vysokých otáčkách. To nevadí na okreskách, ale na dálnicích to snižuje rychlost na 100km/h, což je otrava. A tak nezbývá, než si pořídit ŘP Sk.A a poohlédnout se po stroji s větší výkonovou rezervou pro dálniční rychlosti.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
pan_Mýval
pan_Mýval napsal 30.08.23 v 15:44

Tento skútr prodávám - inzerát, investice atd. zde v bazaru https://www.motorka...-servis-1881327.html

Cudko
Cudko napsal 13.08.23 v 20:46 10b.

Výborná recenze. S poznatky plně souhlasím a můj dojem je ze Satelisu stejný

RadonRadon
RadonRadon napsal 13.02.22 v 22:02 10b.

Moc hezky napsáno :) mám podobné zkušenosti a postřehy :)

Walker
Walker napsal 27.07.21 v 10:53 10b.

Naprosto famózní a profi recenze. Dnes se mám jet na jeden podívat, 11kW je podmínkou, proto mě Satelis zaujal. Co mě ale odrazuje, je váha, kvůli které chci něco dalšího do garáže, na popojíždění kolem komína.

Jurda74
Jurda74 napsal 27.03.19 v 17:58 10b.

Hezkej stroj

Více komentářů



TOPlist