globalmoto_duben_nolan




klikový hřídel - stržený závit na straně magneta

  • 0

    25.5.2021 od mordy

    Ahoj, dostal se ke mě na diagnostiku elektra skůtr, neházel jiskru. Zjistil jsem, že se z klikovky vysypala celá sestava, která drží rotor magneta. Klikovka má stržený závit, zbývá na konci posledních 5 otoček, pak už není nic. Jde to dotáhnout sotva na 30Nm, pak už je cítit, že závit teče. Podle manuálu by tam mělo být tuším cca 65Nm.

    Otázka je co s tím. Vzhledem k ceně a celkovému stavu motorky nedává už smysl půlení motoru a profi oprava nebo výměna klikovky. Nejjednodušší by bylo dotáhnout na těch 30Nm, něčím přilepit matici a doufat, že už to nikdo nebude muset rozdělávat. Další možnost by byla přeříznout závit M12 na M10, což by se dělalo v nouzových podmínkách.

    No a teď přijde ten hlavní problém, který mě zajímá. Vzhledem k tomu, že závit teče, někdo to serval za mez kluzu a podle mě se to bude za provozu postupně povolovat, i když bude matice zalepená. Nemáte zkušenost, jak velká vrstva materiálu je poškozená? Dává to smysl přežíznout na menší průměr? Když to předělám na M10, dostanu se na zdravý kov nebo ta hřídel teče v celém průřezu? Ono to pevnostně nebude žádná velká výhra, i když se to povede. 10mm hřídel bude mít o 40% menší pevnost než 12mm, utahovací moment podle tabulek vychází kolem 30Nm. Benefit by byl v tom, že teď už matka vlastně rotor nepřitlačuje, protože se závitem ujíždí. Po opravě doufám, že by to mělo fungovat správně, tzn, že matice hřídel předpruží a přitiskne rotor na unášecí kužel.

    Je šance přeříznout ručně očkem stržený závit M12 na M10 bez přesoustružení hřídele na menší průměr?

    Ještě bych měl dotaz na vhodné nástroje. S klasickým očkem bude k hřídeli poměrně komplikovaný přístup. Existují samořezné matice na opravu závitů na klikovkách, ale našel jsem jen pro auta... např M24. Nevěděli byste, jestli se taková věc vyrábí v rozměru M10 a kde to koupit? Ten nástroj by měl mít údajně výhodu i v tom, že vyřízne závit na jeden zátah, nejsou potřeba 3 očka.

    Doplněno:

    Stahuju tímto vyřešení problému.
    Dira pro vnitřní závit nejde vyříznout do kliky ani opravdu kvalitním kobaltovým vrtákem. V cestě je něco pekelně tvrdého, co vypadá jako kulička z ložiska, vrták po tom klouže jako po skle.
    To mě přivedlo na myšlenku, proč tam ta díra je a napadlo mě, že klika by měla mít v sobě mazací vyvrtaný kanál pro tlakový olej. Tzn. je otázka, jestli ta kulička neuzavírá ten mazací kanál a provrtat se skrz nebo dokonce uříznout kliku by mohla být konečná. Asi nezbyde než motor rozpůlit a na soustruhu na klice upravit vnější závit na M10 nebo koupit na vrakáči jinou.
    Nejsem od fochu, ale vzhledem k tomu, že Maxipes zmiňoval zapalování Vape, domýšlím se, že mohlo jít o Jawu. U dvoutaktu by to to šlo, ty v klice mazací kanál nemají.

    7.6.2021 od mordy

    Stahuju tímto vyřešení problému.
    Dira pro vnitřní závit nejde vyříznout do kliky ani opravdu kvalitním kobaltovým vrtákem. V cestě je něco pekelně tvrdého, co vypadá jako kulička z ložiska, vrták po tom klouže jako po skle.
    To mě přivedlo na myšlenku, proč tam ta díra je a napadlo mě, že klika by měla mít v sobě mazací vyvrtaný kanál pro tlakový olej. Tzn. je otázka, jestli ta kulička neuzavírá ten mazací kanál a provrtat se skrz nebo dokonce uříznout kliku by mohla být konečná. Asi nezbyde než motor rozpůlit a na soustruhu na klice upravit vnější závit na M10 nebo koupit na vrakáči jinou.
    Nejsem od fochu, ale vzhledem k tomu, že Maxipes zmiňoval zapalování Vape, domýšlím se, že mohlo jít o Jawu. U dvoutaktu by to to šlo, ty v klice mazací kanál nemají.

    3.6.2021 od mordy

    Foto (neumím jinak vložit): https://photos.app.goo.gl/HS57hPu8eyx6Nhr79

    S tou vnitřní dírou to vypadá rozumně a poměrně jednoduše. Střed hřídele půjde pěkně chytnout přes zápich a osu bych si chytnul ručním stojanem vrtačky ( má to podstavec ve tvaru mezikruží kolem vrtáku), opřeným o rotor magneta.

    Motor už je venku z motorky, protože se musela nakonec sundat hlava, ale půlit se mi to pořád nechce. Nicméně je k té klice dobrý přístup. Měl by ještě někdo sílu tupci napsat, jestli by se dal vyříznout ten vnější závit jednoduše očkem M10 bez úpravy průměru hřídele, resp. jak ho nejlépe upravit na správný průměr?

    Jako výhodu toho vnějšího závitu bych viděl to, že až to zase dostane do rukou nějaký čuně s těžkýma rukama, urve to rozhodně hůř než šroub M6... Na druhou stranu čuně urve všechno.

    31.5.2021 od mordy

    Odpovědět Doplnit dotaz

Odpovědí (3)
  • 0

    26.5.2021 od Maxipes_Fík

    Byla by to sice prasárna, dělat to na nevymontované klikovce, ale co tak ufiknout konec čepu klikovky se strženým závitem, vyvrtat díru a vyřezat vnitřní závit?, rotor přitáhnout šroubem s odpovídající pevností materiálu. Záleží na průměru konce toho kuželu, pokud by se tam vešla jen desítka závit, tak potom by bylo jednodušší vyříznout tu desítku závit (jemné stoupání) místo té stržené dvanáctky. Kužel na čepu a v rotoru vzájemně zabrousit brusnou pastou a musí to udržet i ta desítka závit, pokud ta klikovka není celá vyrobená z oceli legované čínskou tmou.

    Doplnit odpověď

  • 0

    25.5.2021 od _Michal

    Fotku.

    Doplnit odpověď

  • 0

    26.5.2021 od Petan69

    Očko se používá jedno, to si pleteš se závitníkama, ty jsou tři.
    Jak píše Maxipes Fík jemný závit M10x 1, ten to musí udržet.
    Například Vape je zajištěný šroubem M6 - Všechno to drží kužel.
    Z vratidla můžeš vytočit ty tyčky a ten jeden závit vyřízneš, nebo vratidlo zkrať uřízni ať se ti tam vejde šitový bude stát cca 100Kč

    Doplnit odpověď


Otázka je již vyřešena.


TOPlist