Rozhovor Bridgestone CR

Asi každý fanda motocyklového sportu dobře ví, že firma Bridgestone vyrábí pneumatiky, jež obouvají ty nejrychlejší závodní motocykly. Letos se dokonce stala jediným dodavatelem „černé magie“ pro královskou třídu MotoGP. Kromě pryží pro všechny možné i nemožné povozy, vyrábí například také jízdní kola nebo golfové nářadíčko, což už tak známé mezi fandy jedné stopy není.

Zeptali jsme se na pár otázek Jaroslava Třetiny, který zastupuje funkci Marketing Specialist u sposlečnosti Bridgestone CR, s.r.o.

Ještě loni jsme v seriálu MotoGP viděli dva dodavatele pneumatik. Bylo zajímavé sledovat, jak se pneumatikářské značky dokázaly popasovat s daným okruhem. Myslíte že konkurenční boj tenkrát hnal vývoj pneumatik poněkud větší rychlostí dopředu?
Rozhodně. Náš tehdejší konkurent byl například schopen na základě pátečních tréninků modifikovat směs a na závod přivézt nové upravené pneumatiky. Proto byl tenkrát vývoj absolutně někde jinde. Mimo jiné také vzhledem k současné tíživé ekonomické situaci bylo rozhodnuto, že bude dodavatel pouze jeden a tím jsme se stali my. Možnosti vývoje jsou nyní omezeny regulemi a my se tak nyní můžeme zaměřit více na vývoj běžných motocyklových pneumatik, z čehož by měli profitovat běžní motocykloví řidiči.

Jak velký závazek je být jediným dodavatelem pneumatik pro královskou třídu MotoGP?
Pro nás je to samozřejmě velký závazek a velká pocta. Nicméně je to pro nás určitým potvrzením naší dobře odvedené práce, protože jsme do seriálu MotoGP vstoupili teprve v roce 2002. Za relativně krátkou dobu se nám podařilo získat několik titulů Mistra světa a také se stát výhradním dodavatelem pneumatik pro MotoGP.
Z kolika typů pneumatik mají možnost jezdci během závodního víkendu vybírat a z kolika možných směsí suchých či mokrých pneumatik?
V současné době máme čtyři druhy směsí ve slikách a dva druhy směsi v mokrých pneumatikách. V postatě před začátkem celého šampionátu rozhodneme, které druhy směsi přivezeme na danou trať. Dle regulí jsou pro každý okruh povoleny dva typy sliků a jeden typ mokrých pneumatik. Podle tohoto rozhodnutí se jede celá sezona.

Pečou se pneumatiky extra pro jednotlivé jezdce nebo je materiál stejný pro všechny a záleží pouze na volbě směsi?
Určitě je materiál pro všechny stejný! My dokonce ani nejsme schopni to žádným způsobem ovlivnit, protože na závodní víkend přivezeme zhruba sedm set pneumatik. Ve středu před závodním víkendem náš kamion navštíví komisař motocyklové federace, který na náhodně vybrané pneumatiky nalepí štítky s číslem jezdce. Tím pádem je absolutně vyloučena možnost námi jakkoliv ovlivnit dodávku pneumatik určitému jezdci. Neexistuje dodat někomu lepší či horší pneumatiku.
Kolik pneumatik se celkově za závodní víkend ve třídě MotoGP zhruba spotřebuje?
Toto je stanoveno technickými regulemi, kdy každý jezdec má nárok na dvacet hladkých a maximálně deset mokrých pneumatik. Vynásobením počtu týmů a jezdců to vychází na 510 pneumatik celkem. Tím že vozíme ještě nějakou rezervu, dostáváme se zhruba na 700 pneumatik. Oproti loňsku se počty lehce změnily, ale tím že naše pneumatiky nejelo celé startovní pole a platily jiné regule, není rozdíl až tak zásadní. Nicméně tenkrát to bylo kolem tisíce pneumatik, takže i když v současné době zásobujeme všechny týmy třídy MotoGP, došlo k mírnému poklesu.

Má každý jezdec svého „gumařského“ inženýra a jak tento člověk ovlivňuje výběr pneumatik pro závod?
V součastné době mají každé dva týmy jednoho inženýra Bridgestone, který je přítomen všech tréninků a kvalifikací. S techniky týmů konzultuje správný výběr pneumatik na základě získaných informací.
Jsou jednotlivé poznatky týmů, co se pneumatik týče, tajné anebo si je naopak technici Bridgestone předávají a společně konzultují?
Všichni inženýři mají společné sezení, kde navzájem konzultují výsledky chování pneumatik, což je velice důležité pro budoucí vývoj. Každopádně konkrétní informace jednotlivých týmů, jako jsou výsledky tréninků, zvolené strategie apod. si samozřejmě nesdělují, protože jsou tajné.

Pokud do seriálu MotoGP vstoupí fungl nový okruh, jak se na něj pneumatiky připravují?
Díky součastným platným regulím, je povoleno pouze dvoudenní testování, které musí proběhnout minimálně čtyři týdny před samotným závodem a nesmí se ho účastnit žádný z jezdců seriálu MotoGP. Na základě těchto testů jsme schopni vybrat tu pravou směs pro daný okruh.
V jaké zemi se závodní pneumatiky vyrábějí? Existuje speciální „pekárna“ pouze na závodní motocyklové pneumatiky?

Ano, existuje. Všechny pneumatiky pro MotoGP i F1 se vyrábí v technickém centru v Japonsku, ve kterém je speciální linka na pneumatiky MotoGP.

Prakticky naprosto nereálné, ale kdyby měl běžný motorkář šanci koupit si stejnou sadu pneumatik jako používají piloti MotoGP, jak hluboko do kapsy by musel sáhnout?
Jelikož je to skutečně nereálné, tak nejsme schopni tuto částku vyčíslit.

Jak důležitý je motocyklový sport a třída MotoGP při vývoji pneumatik pro běžné motorkáře a existuje nějaký konkrétní příklad?
Myslím, že rozhodně důležitý je. Příkladem přenosu technologií ze světa MotoGP do spárů běžného motorkáře je naše nejnovější pneumatika Battlax BT003RS. Vývoj pneumatik v MotoGP nyní směřuje spíše k tomu, aby byly pneumatiky schopné fungovat ve větším rozsahu nejrůznějších podmínek. Právě toto je důležité i pro běžného motorkáře, který potřebuje pneumatiku, jež bude fungovat v různých podmínkách, jako je například široké spektrum teplot a povrchů.
Které pneumatiky se na českém trhu prodávají v největším objemu a který typ je bestsellerem?
Nejprodávanější pneu na našem trhu je Bridgestone M404 pro terénní endura, která
potvrzuje naše předchozí úspěchu v tomto sportu. V segmentu silničních pneumatik je to pak sportovní BT016 s technologií vícesekčních směsí, která byla původně vyvinuta pro Moto GP.

Je jasný, že větší podíl prodeje asi připadne automobilům, dá se procentuelně vyčíslit poměr mezi motocykly a automobily?
Jistě že dá. V Evropě podíl motocyklových pneumatik na celkovém prodeji osobních pneumatik činí zhruba 15%.

Můžete prozradit, zda se připravuje nějaká specialitka pro české motorkáře a na co se můžou v nejbližší době těšit?
Pro motorkáře připravujeme na příští rok jednu novinku, a to představení nové sportovně cestovní pneumatiky Bridgestone Battlax BT023.

Zasahují a diktují motocykloví výrobci, kteří obouvající své nové modely do pneumatik Bridgestone, jak by měla pneumatika pro jejich motocykl vypadat?
Je to různé, ale v některých případech motocykloví výrobci pro své nové modely vyžadují specifické výkony a někdy si diktují i unikátní vzhled. Takže určitě promlouvají do designu i výkonu. Někdy tedy nově vyvinuté pneumatiky pro tovární prvovýrobu přenášíme na trh náhradní spotřeby. Pak je tedy možné takovou pneumatiku volně koupit, i když byla vyvinuta čistě pro konkrétní stroj.
Vyrábějí se stejné pneumatiky pro trh evropský, americký či asijský?
Můžeme se s tím setkat, nicméně je to spíš záležitost homologací, kdy různé homologace vyžaduje trh americký a jiné Evropská unie. My však doporučujeme vždy kupovat pneumatiky, které jsou pro konkrétní trh homologovány.

Pneumatiky Bridgestone hrály prim před několika lety v Mistrovství světa motokrosu, chystá se Bridgestone opět promluvit do offroadového motocyklového sportu?
V součastné době o vstupu do motokrosu neuvažujeme a plně se soustředíme na MotoGP.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (16x):

TOPlist