Kamera do auta Niceboy Pilot XR Radar: Příjemné vylepšení

Nastává období, kdy toho na motorkách moc nenajezdíme a uchýlíme se spíš do pohodlí čelního skla, dveří, topení a čtyř kol. Kdo je zvyklý si jízdu na motorce natáčet na nějakou tu akční kameru, ten možná bude hledat podobnou alternativu i do auta. Tady jedna je a přináší i příjemné bonusy.

Kapitoly článku

Je tady samozřejmě malý rozdíl. Zatímco akční kameru si na motorce zapínáte, když chcete natáčet něco zážitkového, v autě ty kamery slouží spíše k záznamu provozu „pro strýčka Příhodu“, když se náhodou něco semele. Ale ono je to hlavně o tom, jak to vnímáte vy, protože princip je vlastně pořád stejný – kamera, která natáčí jízdu. Auto bývá méně adrenalinové, ale to neplatí vždycky, zejména když máte nějakou tu divočejší plechovku. Každopádně výhodou auta je, že se do něj ta kamera jednou nainstaluje a už tam může zůstat. A zapíná se sama. My už jsme vám na našich stránkách jednu autokameru detailně představili loni. Šlo o model Niceboy Pilot XR, a chytré hlavičky rychle pochopily, že dnes testovaný Niceboy Pilot XR Radar je vylepšenou verzí té loňské kamery, která přináší jednu zajímavou fičuru navíc. V obou případech jde o kamerky takové střední třídy, jejichž pořízení vás nezruinuje: starší provedení je zlevněné na tři tisíce, za to nové dáte „baťovských“ 3999 Kč.

Co říká výrobce

Niceboy představuje revoluční autokameru Niceboy Pilot XR Radar s detekcí rychlostních radarů, integrovaným GPS a výbornou kvalitou záznamu s rozlišením v reálném 2K nebo Full HD se 60 snímky za vteřinu. Opravdu jednoduchá instalace pomocí magnetického držáku a kompaktní rozměry. Vrcholnou kvalitu záznamu zajišťují špičkové technologické prvky, přesněji senzor Sony IMX 335 a čip Novatek 96670. S FullHD při 60 FPS se můžete těšit na dokonale plynulé video. Interpolované 4K rozlišení s H.265 kodekem a nativní 2K pak zaručují skutečně detailní nahrávky. Dokonalý záznam ve dne i v noci nebude problém díky celoskleněnému 7-vrstvému objektivu se světelností f/1.8 a širokým úhlem záběru 170°. Autokamera je vybavena databází rychlostních radarů i úsekových měření, na které vás s předstihem upozorní, ušetří tak peníze za případné pokuty. Automaticky zaznamená souřadnice a rychlost, program kamery pak navíc zobrazuje trasu v Google maps.

Rozbalení

Kamera je zabalena v pevné papírové krabici vystlané pevným molitanem, poškození bych se opravdu nebál – to by na ni musel spadnout slon. Uvnitř najdete všechno potřebné: samotnou kameru, její magnetický držák, sakra dlouhý kabel k nabíjení, adaptér do zapalovače a především návod. Ten se dá stáhnout i z webu výrobce, což jsem udělal, protože v tom papírovém jsou písmenka opravdu dosti malá. Takže ho mám v autě jako nouzový, kdybych něco potřeboval, je maličký a nezabere moc místa. Manuál je celkem v 10 jazycích, čeština je na prvních 12 a musím tady značku opravdu pochválit, protože to je návod udělaný tak, aby vám opravdu všechno vysvětlil. Ne jako ty dnešní návody k mobilním telefonům nebo televizím. Všechno je tam vysvětleno stručně, ale jasně a plnohodnotně.

Montáž

Najít to správné místo pro kameru chvíli potrvá. Zajoch si ji loni schoval za zrcátko u své Octavie, tak jsem začal tam. Jenomže pozor, když si kameru schovám, tak přeci neuvidím, když mi bude hlásit ty radary. Aha! Takže musí někam do zorného pole, což zase smrdí problémy s dopravní policií, protože byste na předním skle v zorném poli nic mít neměli. Jenže já tam už stejně mám držák na mobil, takže to případně nějak uhádám. Dal jsem si kameru tam, kde mi překáží nejméně, a to dolů na prostředek skla – mám postaršího Sharana, takže to přední okno je dost velké a kamerka mi fakt výhled nezakrývá. Však je to takový prcek o rozměrech 72,5 x 43,7 x 36,2 mm.

Držák kamery má v sobě GPS modul a na sobě 3M samolepku, ty drží jako čert, opět si ale postěžuji, že v balení není aspoň ještě jedna, kdybyste kameru přendávali do jiného auta. Taky musíte při montáži uvažovat, kam natáhnete nabíjecí kabel, protože bez nabíjení není natáčení – kamera jenom na baterku vydrží asi 10 minut, dělaná je na to, že je v síti. Ta baterka je na parkovací režim. Super je, že Niceboy dodává fakt dlouhý kabel, já naměřil 3,5 metru, a to jsem ho kdovíjak nešponoval, takže i v Sharanu jsem si mohl dovolit ho nacpat pod přední sklo a kolem spolujezdcovy strany pod přístrojovkou dovést až k řadicí páce, kde mám 12V zásuvku. Žádné lepení, rozebírání, vrtání, drží tam pěkně sám. To mě potěšilo. Stejně jako fakt, že adaptér má dva výstupy, takže nepřicházíte o nabíjení telefonu. Kameru k držáku silně přitahují magnety, stačí se kousek přiblížit a hned se chce zacvaknout, takže ji potom ještě musíte trochu doladit, aby dosedla kontakty tak, jak je potřeba. Držáček má i nastavitelný sklon, vzhledem k širokánskému záběru kamery to ale není kdovíjak nutné ladit.

Nastavení

Joj, tady toho je! Dobrá zpráva je, že to uděláte jednou a nejspíš to tak zůstane navždycky, každopádně aspoň hodinku si na to je dobré vyhradit. Člověk to musí všechno vyzkoušet, že, a těch funkcí je tu vážně dost. Nejprve se kamera musí zapnout, takže ji doma strčíte do nabíječky na telefon nebo notebooku a – cože, ona už nahrává? Jo, jakmile má šťávu, začne točit automaticky. Když chcete do menu, musíte nejdřív nahrávání zastavit tlačítkem nahoře, to je potvrzovací a takové nejdůležitější. Samotné Menu tlačítko je na zadní stěně kamery (o důvod víc, proč ji neschovávat za zrcátko) a kolem něj šipky nahoru a dolů. A pak už je to intuitivní. Jako první si nastavíte rozlišení, jde to i 4K, ale prokládaně a s kodekem H.265, každopádně Pilotka je dělaná na rozlišení 2K při 30 snímcích za vteřinu, jde to i na 60, ale to musíte snížit rozlišení o úroveň níž na „jen“ Full HD.

Dále si nastavujete, jestli chcete nahrávat průběžně do zaplnění karty, která může mít až 128 GB, nebo v časových smyčkách – když se karta zaplní, začnou se staré záznamy přemazávat s výjimkou těch uzamčených. WDR je funkce, která zlepšuje obraz ve vypjatých chvílích, tu mám zapnutou pořád, stejně jako G-senzor. Ten reaguje na otřesy a spouští vždy 15vteřinové nahrávání, i když je kamera vypnutá. Můžete si nastavit tři úrovně citlivosti a rozhodně doporučím tu nejjemnější – do auta jsem si dobrovolně ničím nabourat nenechal, ale i když jsem s ním houpal fest, kamera nespustila. Když do ní ale klepnete, běží hned. Když máte vypnutou funkci smyčky, můžete si zapnout i automatické nahrávání v případě, že se před kamerou něco hýbe. To je takové druhé jištění, když třeba stojíte na parkovišti a někdo k vám couvá až na dotyk, případně když vám nějaký lapka začne cosi páchat před autem.

Kameru si můžete nastavit i pro focení a používat ji vlastně místo mobilu, jsou tam veškeré potřebné věci typu expozice, rozlišení atd., ale to mi přijde jako taková blbina. Zajímavější je, že když kamera nahrává, můžete pod ní dole máchnout rukou a udělá se vám snímek. Akorát to v tom Sharanu mám dopředu docela daleko. Tím nejdůležitějším je ale nastavení zvuku, který je sice docela hlasitý, ale přijde mi dobré, ho nechat zapnutý. Protože tím si můžete nastavit i hlídání rychlosti a hlavně vás upozorní na radar, pokud byste zrovna přehlédli to, že se na displeji objeví něco úplně jiného.

Jak funguje

Asi vás nepřekvapí, když řeknu, že vlastně hodně podobně jako ta loňská Pilot XR se všemi klady i zápory. Kvalita záznamu je hodně slušná, dole koukněte na screenshoty a krátké video. Používám to standardní 2K rozlišení a jsou tady bez problémů čitelné RZ i protijedoucích aut. Mám zapnutý i zvuk, i když ten asi vypnu, ať tam nejsou nějaká ošklivá slovíčka, která mi ulítnou ve složitějších dopravních situacích. Navíc koncernový dehet nemá nic moc hezký zvuk, který bych chtěl později poslouchat. U sportovního benzínového auta by to bylo jiné.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Super je možnost stáhnout si jednoduchý prográmek do počítače. Následně si totiž z kamery můžete vyndat tu MicroSD kartu, vrazit ji do kompjůtru a všechna videa si prohlédnout v něm, přičemž napravo díky GPS senzoru máte záznam trasy a přesnou pozici vozidla v dané chvíli. Jen bacha, až budete manželce tvrdit, že jste fakt jeli rovnou z práce domů a že ty zatáčky 20 km od baráku jste neviděli, už ani nepamatujete…

Co Zajocha loni rozčilovalo, bylo hlasité pípání při překročení zadané rychlosti. Já jsem s tím v pohodě, jsou tam volby po 20 km/h od 30 až do 130 km/h a to pípání trvá jen chvíli – když kamera vidí, že nehodláte na její výzvu reagovat a dál si držíte plyn u podlahy, uraženě zmlkne. Škoda, že to nejde nějak rychle přehazovat, takhle si prostě před jízdou nastavíte jednu rychlost a hotovo. A ještě větší škoda mi přijde, že ten GPS senzor asi není moc citlivý nebo nevím, každopádně jeho rychloměr má docela problémy držet krok s akcelerací vozidla (a že to moje TDI fakt není žádné Ferrari) a údaje o rychlosti, kterou kamera hlásí, mi poměrně často celkem hrubě nekorespondují s realitou.

O to větší překvapení je, že co se pozice na silnici týče, funguje džípíeska velmi dobře. Dobře si to ověříte právě u radarů. Jejich databázi má kamera v sobě jako součást firmwaru, aktualizace budou na webu, v době psaní tohoto testu tam ale ještě žádná nebyla. To znamená, že na ty čerstvě namontované radary vás kamera neupozorní, ale i tak jich bude mít v databázi dost. Schválně jsem si projížděl u nás ve městě všechna místa, kde se měří, a upozornění přišlo vždycky. Tady je ale nutné říct, že na to, aby vám kamera hodila výstrahu, musíte mít zapnutý displej po celou dobu nahrávání, což mi přijde trochu škoda, protože ten jinak na běžné nahrávání můžete mít vypnutý, takže vás nerozptyluje. Každopádně hlášení na radar přichází s dostatečným předstihem, vyskočí vám obrazovka s předepsanou rychlostí, vaší aktuální i vzdáleností k radaru, a to i v případě, že je až za křižovatkou a kamera neví, kterým směrem pojedete. Sichr je sichr. Ověřil jsem si, že mi hlásí 0 metrů opravdu v okamžiku, kdy překročím bílou čáru signalizující začátek úsekového měření. Poté se displej kamery přepne zase do normálního režimu, nikde jsem bohužel nenašel žádnou ikonku, která by mi signalizovala, že jedu měřeným úsekem. Na jeho konci se ozve trojí zapípání, že jste venku.

Celkově mě kamera Niceboy Pilot XR Radar mile překvapila. K palubním kamerám jsem žádný vztah neměl, ale zjistil jsem, že nejen pro toho, kdo jezdí často, nebo zážitkově, je to fajn věcička. Jeden nikdy neví, kdy se mu záznam z jízdy bude hodit. Je maličká a dobře se odnímá, odnesete ji v kapse. Vlastně jediné, co mě na ní opravdu štve, je blikající modrá dioda, když běží záznam. Hlavně při jízdě potmě. Když si kameru schovám někam za zrcátko, tak na mě blikat nebude, ale zase neuvidím to upozornění na radary, a když chci vidět na displej, musím snášet blikání. Asi tu diodu něčím přelepím.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):

TOPlist