Jak provozovat skútr přes zimu?

Současný trend počasí prodlužuje sezónu v jedné stopě až do listopadu. Čím dál teplejší zimy bez srážek ale dávají šance na prakticky celoroční provoz skútrů ve městech. Vyžaduje to však specifický přístup k věci.
Jak na to, abyste zimu “přežili” bez úhony vy i váš stroj? To nám vysvětlí Rostislav Kočař, aftersales manažer společnosti Faber Moto, výhradního importéra skútrů Vespa a Piaggio na český trh.

Jak provozovat skútr přes zimu?

Čím dál teplejší zimy a zároveň rostoucí povoz a kolabující parkování v centrech měst nás lákají na skútry i přes zimu. Co byste začínajícím skútrařům obecně poradil, aby se nebáli na svůj stroj sednout i v zimě?
Není špatného počasí, jen nevhodného vybavení. Takto bych ve zkratce shrnul a poradil začínajícím skútristům, jak na věc. Opravdu, stačí se jen adekvátně vybavit a můžete bez problémů jezdit celoročně. Dnes už je příslušenství na takové úrovni, že umožňuje i provoz přes zimu a nestojí mnoho peněz.

Když padnou teploty pod 10 stupňů, bývá i v městských rychlostech na skútru zima. Jak proti ní bojovat?
Existuje široká paleta příslušenství, která pomůže z jednostopého vozidla udělat dopravní prostředek pro celoroční použití. Když bych měl mluvit za sebe, tak koncern Piaggio nabízí řadu doplňků, jako například vysoké štítky proti větru, termodeky na nohy, vyhřívané rukojeti řídítek, vyhřívané rukavice a speciální návleky na řídítka... Ideální volbou pak jsou značkové produkty Tucano Urbano, vyvinuté přímo tímto italským specialistou na skútrové vybavení. Široká nabídka tohoto tradičního výrobce pak zahrnuje nejen výše zmíněné vybavení, ale rovněž vysoce kvalitní oděvy připravené odolat jakékoliv nepřízni počasí. A například oblíbená termodeka skýtá další využití – v případě venkovního parkování, což je pro lidi žijící ve městě dost častá věc, se termodeka používá jako improvizovaná garáž. Díky své velikosti totiž překryje nejen prostor pro nohy jezdce, ale také celé sedlo, takže po odkrytí a nasednutí jdete vždy “do suchého”.

Nadšenci, kteří se nebojí ani sněhu či námrazy určitě přemýšlejí také o zimním obutí na svůj skútr. Existuje něco takového?
Ano, a málo se to ví, že opravdu existují zimní pneumatiky na skútry. Jsou zvláště vhodné na mokré vozovky při teplotách blízkých nule, nezaleknou se však ani sněhu a námrazy – ovšem tady je samozřejmě zvýšená opatrnost na místě, přece jen jedete v jedné stopě. Tedy s výjimkou stabilnějšího Piaggia MP3, které dokáže v nepříznivých podmínkách lépe “podržet”.

A co byste doporučil, když přece jen přes zimu jezdit nechci a skútr zazimuji?
Já osobně doporučuji nezazimovávat a alespoň jednou za měsíc vyrazit na trasu o délce nejméně 20 km, aby došlo dokonalému prohřátí oleje a dobití akumulátoru. Nicméně pokud přece jen se rozhodnete na zimu skútr odstavit, doporučuji začít důkladným mytím a ošetřením všech lakovaných dílů vhodnou leštěnkou. Dále bych pak nezapomněl promazat všechna potřebná místa a dohustit pneumatiky na předepsaný tlak. Nyní můžete skútr zaparkovat – postavte jej na hlavní stojan a odpojte mínusový kontakt akumulátoru, nosit do tepla ho nemusíte, stačí ho ponechat v chladné garáži. Za to ho ale doporučuji jednou za dva měsíce dobít vhodnou nabíječkou. A když skútr zazimovat, tak s plnou nádrží kvalitního aditivovaného benzínu bez lihové složky.

Vy osobně jezdíte i přes zimu? A na jakém stroji?
Moje pracovní náplň vyžaduje prakticky denní mobilitu napříč celým územím České republiky, což se dá jen obtížně propojit s využitím skútru. Nicméně, již několikrát jsem měl tu možnost usednout na Piaggio MP3 500i a vykzoušet ho i v zimních podmínkách. Tento netypický skútr se třemi koly, vybavený zimním příslušenstvím, se díky své koncepci, jedinečným systémem naklápění a aretace polohy při zastavení, bez nutnosti podpory nohou (zústávají v teple pod dekou), nabízí efektivní řešení celoroční mobility s maximálním bezpečím při vedení stopy dvěma předními koly. Kdo se necítí v jedné stopě jistý, měl by “em-pé-trojku” alespoň zkusit. Může i s řidičákem na auto.

Rostislav Kočař, aftersales manažer společnosti Faber Moto

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 1x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.

TOPlist