yamaha_demo_tour




Yamaha FZ 750

Tomuto motocyklu se nikdy nedostalo takových úspěchů, jakých by si sám zasloužil. Vždy byl nějakým způsobem převálcován konkurencí. Přesto se ale jedná o nenápadný a všestranný motocykl, který vás nikdy nezklame.

HISTORIE:

Model FZ 750 byl představen roku 1984. Byl to první pětiventil, z jehož koncepce čerpá Yamaha vlastně dodnes. Bohužel nadčasový motocykl doznal pouze několika změn, většinou estetických. V roce 1988 motocykl dostal výfuk 4-1 na místo původního 2-2. Byl též nabízen v celokapotáži, zato před rokem 88 "nosil" polokapotáž. V roce 1989 se začal vyrábět s předním sedmnáctipalcovým kolem (předtím 16''), dostal čtyřpískové třmeny, zvětšil se průměr kotoučů přední brzdy a jejich děrování. Když se podíváme na podvozek je na první pohled patrné odkud pochází. Prostorový rám je svařen z ocelových profilů a jeho koncepce vychází z legendární Yamahy FJ.

VÝHODY A NEVÝHODY FZta:

Já i majitelé FZta si ho velmi chválí pro jeho nenáročnou a minimální údržbu, téměř nepostřehnutelnou spotřebu oleje, vysoký výkon (100 koní), pevný a tuhý rám neznající kroucení či vlnění a široké pásmo využitelných otáček. Velmi dobře i esteticky jsou řešeny aerodynamické kapsy vedle světlometů, které chrání ruce před vlivem větru a deště. Za výhodu lze také považovat startování, které s FZ je v pohodě díky elektrickému čerpadlu, které po zapnutí zapalování doplní do 34 mm karburátorů palivo. Startování je tak i po několikaměsíční pauze bezproblémové. Možná pro někoho výhodou pro někoho nevýhodou činí přepínání palivové rezervy, které je umístěno společně se sytičem na panelu kapotáže pod levou rukojetí řidítek. Za jízdy tak odpadá složité hledání palivového kohoutu pod nádrží. Komu přepínání dělá problémy má mezi budíky i palivoměr.

Naopak mě i jiné majitele FZtek dosti vadí výhled zpětnými zrcátky, v nichž vidíte z 80% svá ramena. Manipulace s motocyklem je za jízdy v pohodě, horší to je ale když máte motor vypnutý, chce to hodně síly, ale dá se to zvládnout. Kdybych mohl na FZtě něco změnit bylo by to sedlo. Po ujetí cca 200 km vás začne docela dost bolet zadnice. Ale kdo jezdí každý den 200 km, že? Motocykl postrádá hlavní stojan, takže demontáž předního kola na cestě je složitou operací. Nevyhovuje mi také tvar plexištítku, který je skloněn tak, že žene proud vody a mušek přímo na vaše hledí přilby.

VÝKON:

Pět ventilů na válec dává motorce docela slušný kroutící moment 78 Nm a výkon okolo 100 koní. Rozsah otáček lze pro turistickou jízdu uplatnit tak od 4 tisíc do 6 tisíc. Mezi 6000 až 8000 se motocykl začíná velmi slušně rozjíždět a jak se ručička otáčkoměru přehoupne přes 8000, máte pod sebou sportovní sedmsetpadesátku. Někdo doporučuje dát o zub menší pasorek, aby tak motoru pomohl od slabého zátahu v nízkých otáčkách, ale mě se krouťák zdá v pohodě, vždyť nejde o supersport, ale velmi slušný cestovně-sportovní motocykl.

 

SPOTŘEBA:

Do nádrže se vejde 21 litrů naturalu 95 a tak dojezd při průměrné spotřebě okolo 6ti litrů paliva na sto kilometrů zajišťuje slušný dojezd přes 300 km. I když na druhou stranu musím říci, že se dá s FZtem jezdit i pod 5 l/100 km, a když se jí pořád "nakládá" spotřeba se vyhoupne i na 8 l/100 km. FZtko se cítí nejlépe na rychlých okreskách. Posez na motorce je trochu vzpřímenější jako na cestovní motorce.

MOJE FZ:

Moje FZta byla vyrobena v roce 1993, šlo tedy o jeden z posledních modelů, jelikož se v roce 1994 vyrábět zcela přestala a byla nahrazena sportovnějším modelem FZR. Já jsem druhý majitel této FZty v ČR, když první majitel byl můj otec, který jí v roce 1995 přivezl ojetou (5000 km) z Německa. Dnes je na tachometru 25 000 km a motorka má mnohé ještě před sebou.

CENA:

Abych nezapoměl, tak FZ se dá pořídit od roku 1984-1988 za 65 tisíc kč, vylepšený ročník 1989 se dá pořídit za 85 tisíc kč a nejnovější ročníky 1993,94 seženete za 100 tisíc kč. Na závěr základní technické údaje motocyklu.

Model Yamaha FZ 750

Motor: Čtyřdobý, kapalinou chlazený řadový čtyřválec,
rozvod 2xOHC, pět ventilů na válec.
Největší výkon: 74 kW (100 k ) při 10 500 1/min.
Největší točivý moment: 78 Nm při 8200 1/min.
Karburátory: 4 Mikuni, 34 mm.
Brzdy: Vpředu dva kotouče, dvoupístkové třmeny.
Vzadu jeden kotouč.
Pohotovostní hmotnost: 230 kg
Maximální rychlost: 240 km/h.

Informace o redaktorovi

Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):
Motokatalog.cz



TOPlist