globalmoto_duben_nolan




Suzuki DR 800 Big

Velký jednoválec je motor o objemu 600 ccm? „Ne to není pravda!“ řekl si jeden výrobce motocyklů v Japonsku. A tak v roce 1987 vyjíždí první prototyp Suzuki DR 750, typ SR 41.

První motocykly se začínají prodávat v roce 1988 a jejich extravagantní barevné uspořádání přímo vyráží dech. Vlastnosti motocyklu naštěstí také, a tak si velmi brzo získává mnoho obdivovatelů. Objem motoru je 727 ccm a průměr pístu 105 mm již nikdy nebude překonán. V roce 1990 je z důvodu přísnějších hlukových předpisů zvýšen objem na 779 ccm zvětšením zdvihu, aby nemusel být snížen výkon pod padesát koní. Tak vzniká typ SR 42. Tyto dva typy mají nádrž dvojdílnou na 29 l a sedlo vysoko 900 mm od země. Toto obrovské cestovní enduro si stále zachovává vlastnosti endura i přes svojí vysokou hmotnost. Při jízdě po motokrosové trati sice působí jako traktor, který zoře vše v okolí, ale třeba skok s 220 kg těžkou motorkou je silným zážitkem snad pro každého. V roce 1991 dochází k „zlidštění“ tohoto stroje a vzniká typ SR 43, který je více cestovní, a tak má sedlo níž o 40 mm. Přední kotouč se zvětšuje 280 mm na 300 mm a zároveň se mění palivová nádrž na jednodílnou o objemu 24 litrů a přibývá druhý výfuk.
Rok 1992 přináší poslední větší změnu v podobě zvětšení průměru teleskopů z 41 mm na 43mm a potom s minimem úprav pokračuje výroba až do roku 1999, kdy je ukončena. Tento motocykl vlastníme již několik let a najezdili jsme s ním již více než 150 tisíc km bez jakékoli poruchy. Zde jsou některé postřehy a zkušenosti s tímto motocyklem roku výroby 1996:

Podvozek


Jízdní vlastnosti jsou dobré a plně vyhovují jak rychlé jízdě po dálnici, na kterou však není stavěn, tak i ve velmi obtížném terénu. Nejlépe se cítí na křivolakých cestách pokrytých jak asfaltem, tak i šotolinou. Zde se nejlépe ukážou kvality podvozku, který zvládne slušné náklony a dobré držení stopy jak v přímém směru tak v náklonu.
Mez použití přichází až při maximální rychlosti po dálnici, kdy začíná být nestabilní, a potom při velkém zatížení cestovní výbavou v obtížném terénu.
Pokud chceme naložit větší náklad nebo nemáme rádi měkké odpružení tak stačí pružiny v předních tlumičích podložit (1-3cm) a tomu přizpůsobit hustotu tlumičového oleje (originál 10W). U zadního centrálu je úprava obtížnější a při maximálním utažení pružiny není zamezeno velkému poklesnutí motorky. Tomu je možné zabránit výrobou nové pružiny nebo výměnou celého centrálu, úprava vyjde cca na 30 tisíc Kč.

Motor:


Motor u Biga je kapitola sama pro sebe. Kdo by očekával velké chvění, bude zklamán. Vibrace jsou kultivovány do rozumných mezí dvěma vyvažovacími hřídeli. Při jízdě je třeba udržovat otáčky nad 2500 za min., pod kterými motor začne škubat a sníží se i podstatně jeho životnost. V motoru má být použit olej 10W40 a ten plně vyhovuje všem provozním podmínkám. Jen pokud jedeme do hodně teplých krajin, je možné použít 15W50, ale ani to není nutností. Co však nutností je, tak jeho včasná výměna, nejpozději po 6000 km.
Motor DR Big

Mnoho lidí zapomíná došponovávat vyvažovací řetěz vždy při výměně oleje, a tím způsobí jeho předčasné zničení a hlučnost motoru.
Spotřeba oleje se při rozumné jízdě pohybuje pod hranicí měřitelnosti a velmi výjimečně jsem musel olej dolévat. Spotřeba byla nulová i při jízdě na jedničku a dvojku v padesátistupňovém vedru při délce trasy více jak 300 km.
Tato nízká spotřeba byla ale způsobena díky umístnění chladícího ventilátoru na olejový chladič a tím zajištění tolik potřebného proudění vzduchu. Seřízení ventilové vůle není ničím složitým a je potřeba pouze po 6000 km zkontrolovat vůli. Celkově potřebuje motor jen tuto údržbu, jiná údržba není nutná.
Ventilová hlava

Brzdy


Brzdy odpovídají době svého vzniku a jsou na dnešní dobu poddimenzované. Zadní brzda je ale dostatečná a její brzdný účinek vyhovuje za všech situací. Nemá snahu se blokovat a její náběh je pozvolný. Brzdové destičky vydrží na zadním kole 10 až 15 tisíc kilometrů.
Přední brzda je slabá a tak těžká motorka by si zasloužila dva kotouče. Je ale jenom jeden, a tak zlepšení brzdného účinku je možné dosáhnou použitím opancéřovaných hadic a kvalitními brzdovými destičkami. Nejvíce se osvědčili originál Nisin a dále Gold fren S3 racing. Přední brzdové destičky vydrží tak 15 až 25 tisíc kilometrů.
Brzdový kotouč po 50000km, přední kolo 150000km

Brzdové kotouče jsem měnil po sto tisících kilometrech, kdy již byly pod mezí opotřebení. Spotřeba benzinu je individuální a záleží na způsobu jízdy, ale nikdy by neměla přesáhnout 6 litrů na 100 km. Při opatrné jízdě se pohybuje pod 5 l, při rychlé jízdě po dálnici se může vyšplhat až na 9 l. Při plném zatížení s bagáží o objemu 200 l a zatížení na 450 kg se dá jet průměrně do 6 l, hodně však záleží na kvalitě benzinu.
Díky nižšímu kompresnímu poměru je možné jezdit i na kvalitu 80 oktanů, ale potom roste spotřeba o 1,5 l. Zde je přehled oprav uskutečněných na našem motocyklu:
  • 45 000 km - výměna gufer předních tlumičů a vždy po 25 tisících km společně s výměnou tlumičového oleje
  • 65 000 km - výměna prorezlého výfuku za otevřený - s tím spojený nárůst výkonu a snížení spotřeby
  • 70 000 km - výměna ložisek zadního kola
  • 95 000 km - prohlídka motoru a preventivní výměna ložisek motoru a ojničního ložiska (opotřebení bylo neměřitelné, ale před námi byla dlouhá cesta)

  • Převodovka+ výměna ozubeného kolečka 5. rychlostního stupně na předlohovém hřídeli, u kterého se začal objevovat pitink
    + výměna předlohového kola třetího stupně s vylomenými zuby (nešetrné zacházení)
  • prasklá pružina zadního tlumiče (při naložení na 450 kg asi praskla na Bajkale, ale přišli jsme na to až v Čechách)
  • Píst po 120000km
  • 125 000 km - výměna pístu, u kterého bylo opotřebení nad mezí povolené tolerance udávané továrnou (spotřeba oleje do 1dcl na 6000 km při posledních 3 výměnách)
  • V průběhu let proběhlo několik výměn pneu, a to vždy na Mitas. Buďto na E07 nebo E08 či na E09:
  • na E07 je možné najet 15 tisíc km na zadní a 30 tisíc km na přední, stejně jako na E08
  • u E09 jsme na přední pneumatiku najeli 11 tis. km a na zadní 14 tis. km
  • u E09 Dakar bylo najeto na zadní 19 tis. km a na přední 21 500 km
  • Co říci závěrem?


    Big je motocykl, který nemůže závodit se silničními endury typu Varadero nebo ostrými KTM LC 4 nebo 8, ale dokáže nás dopravit třeba až na konec světa. Je to taková všestranná motorka. Dnes má DR Big najeto 152 tisíc km a vypadá to, že ještě stejnou dávku vydrží. No uvidíme, už za pár měsíců s ním vyrazíme na více než 25 tisíc kilometrů dlouhou cestu po špatných východních cestách.

    Seznam cest, které jsem na DR 800 Big absolvoval



    Cesta do Rumunska
    Maroko
    Turecko
    Rusko od hranic po Ural
    Španělsko
    Dálným východem za perlou Sibiře

    Informace o redaktorovi

    Radovan Jirků - (Odebírat články autora)

    Jak se Vám líbil tento článek?
    Hodnocení (24x):
    Motokatalog.cz



    TOPlist